V70 felkod främre lambdasond, kan klent batteri vara orsaken?

Renjägarn
3 april 2020 · 638 Inlägg

Var precis och besiktade min Volvo V70 2.4L bensin -01 och när han skulle göra avgasprovet på den så fick han lite udda avgasvärden och tokvarvade motorn några gånger innan han slog av bilen, därefter fick vi inte igång bilen igen utan alla varningslampor tändes och felmeddelade "bromsfel hittat" (eller nått sånt) och vi fick boostra igång bilen. När vi fick igång bilen med boostern så tändes motorlampan och när han körde diagnosinstrument så fick han fram felkod på främre lambdasonden.  Men han stängde av bilen och startade den sen igen och provade göra avgastest igen och då var värdena inom normala gränser, däremot vägrade motorlampan slockna.

Den har aldrig visat motorlampan tidigare, och den har gått utan problem med normal bränsleförbrukning på ca 0.8l/mil. Borde inte bilen gå sämre eller ha högre förbrukning än normalt om man har fel på en lambdasond?

Bilen har haft varning på elen i bilen "ELSYSTEM - SERVICE SNARAST" har kommit upp några gånger under året och efter att jag laddat batteriet så har det fungerat utan problem. Så vad tror ni, är det verkligen lambdasonden, eller kan det vara batteriet som håller på att ge upp som kanske kan ge detta felmeddelande?

Vet att på nyare bilar så kan ett dåligt batteri ge väldigt konstiga felmeddelanden så därför jag funderar innan jag börjar riva och byta lambdasonden (som säkert sitter hårdare än berget)

Kommer väl nånting här snart!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 april 2020 · 4 917 Inlägg

Vi kan gissa ihjäl oss..
Men börja med att mäta batteriet med och utan motorn igång..
12,5 volt utan motorn, och minst 13,5 med motorn igång.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Renjägarn
4 april 2020 · 638 Inlägg

Ska mäta så fort jag kan.
Tänkte mest om det finns en  chans på att klent batteri kan ge ett sådant fel eller om man istället ska satsa på att byta lambdasonden på en gång också.

Kommer väl nånting här snart!
husseman
4 april 2020 · 1 577 Inlägg

Byt batteri till o börja med, att behöva använda startbooster på Bilprovningen e´redan det ett klockrent svar på att ditt batteri e´kass. Hehe
mvh/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 april 2020 · 4 917 Inlägg

Nej, men det kan vara vara att generatorn laddar otillräckligt, så detta MÅSTE man kolla först innan man betalar för ett dyrt batteri.
Så jag repeterar, med motorn av, 12,5 volt, med motorn igång  MINST 13,5 volt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Renjägarn
4 april 2020 · 638 Inlägg

Fick bara fram utan decimaler med min voltmeter jag har, men jag får 12 när den är avslagen och 14 när den är igång.

Kommer väl nånting här snart!
husseman
4 april 2020 · 1 577 Inlägg

Jag upprepar- byt batteri.. mvh/husse

Renjägarn
8 april 2020 · 638 Inlägg

Nu har jag hittat en bättre multimeter att testa med och då fick jag fram 12.6 när bilen var avstängd och 11.5 när bilen var igång. Det betyder alltså att generatorn är kass eller kan det vara något annat?

En annan sak som hände när jag stresstestade batteriet på jobbet så kom en massa fel upp och även motorlampa och dyl började lysa, se bifogade bilder.

- Varning elfsystem, service snarast
- Bromsfel, stanna snarast
- Anti-sladd, tillfälligt avstängd
- Airbaglampan började lysa
- Elhissar samt radion fungerade ej.

Motorlampan började lysa och kickdown på automat fungerade inte, och den började även dra ohyggligt mycket bränsle stundtals.

Det känns ju som att det var just detta som hände på bilprovningen och att det är därför lamdbdasonden gav felkod? För övrig tid så fungerar bilen utan problem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10547/10547-610b30547a1636ab8235c938793eb112.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10547/10547-eeceaf32e456be5ddeb152a8e884d776.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10547/10547-025df93470df9e04ee0c9605eef37747.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10547/10547-251f9bf1ee177fde171371d987ed4845.jpg

Kommer väl nånting här snart!
husseman
8 april 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, 14v med ett instrument o 11,5 med ett annat...nåt e´knas, o det är definitivt spänningsrelaterat. Glöm L-sonden. Låna ett bra batteri av nån om du inte vill köpa nytt, o testa laddspänningen då.
Kolla så allt e´draget på poler osv. - Ditt batteri vill nog inte ha laddning,
Lycka till /husse

kunghippe
20 april 2020 · 197 Inlägg

Batteri eller ladningsregulator på generatorn .

Volvo 740 (1986)
Meaganeowner
20 april 2020 · 2 250 Inlägg

Batteri i instrumenten? Vilket skick har dessa?

Helt fräscha?

Senast redigerat av Meaganeowner (20 april 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 april 2020 · 4 917 Inlägg

Generatorn laddar tydligen inte och då behöver man inte byta batteri..
Nej, sikta dig in dig på generatorn, så ska du se att det löser sig..
Byter du batteri så kommer det att kosta minst 1000kr för ingenting..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang