Toyota Corolla, rispande ljud/känsla när jag startar och kör i väg på ettan

carliyouhawn
3 april 2020 · 10 Inlägg

Hej!

Varje gång jag startar bilen, lägger i ettan och puttrar iväg känns det som något rispar till under bilen, precis som jag kört över en snöhög eller så. Sker varje gång och undrar vad det kan vara - något mekaniskt som sker?' Det är alltså bara nån halv sekund eller så, precis i början när jag kör iväg.


Nån som vet?

Senast redigerat av carliyouhawn (3 april 2020)

uhlin
3 april 2020 · 2 831 Inlägg

Årsmodell? Fram eller bakhjulsdrift?

De äldre corollorna hade ju bakhjulsdrift!

carliyouhawn
3 april 2020 · 10 Inlägg

uhlin skrev:
Årsmodell? Fram eller bakhjulsdrift?

De äldre corollorna hade ju bakhjulsdrift!

Modell: Corolla 1.6
Modellår: 2005

husseman
4 april 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm..står bilen still länge mellan körningarna? Låter som nåt med bromsar om du menar att den låter lite när du kör iväg o tystnar. Det bildas fort ytrost på bromsskivor, o denna försvinner fort. - Att en Toyota skulle ha nåt annat fel känns långsökt. Dessa bilar servar man bara, de går inte sönder om man inte e´ovanligt klantig .
mvh/husse

uhlin
4 april 2020 · 2 831 Inlägg

husseman skrev:
Hmm..står bilen still länge mellan körningarna? Låter som nåt med bromsar om du menar att den låter lite när du kör iväg o tystnar. Det bildas fort ytrost på bromsskivor, o denna försvinner fort. - Att en Toyota skulle ha nåt annat fel känns långsökt. Dessa bilar servar man bara, de går inte sönder om man inte e´ovanligt klantig .
mvh/husse

Håller med att Toyota är pålitliga bilar... De brukar bara gå och gå och gå, men även solen har ju fläckar. Det kan ju bli fel på en Toyota också, så länge det finns saker som rör sig så slits de.

Som jag förstår så kommer detta ljud varje gång bilen rullar igång, visst att det kan va bromsar men låter mera som nåt lagerljud endera från urtrampningslagret eller från växellådan och då på ettans växel.

Vad händer om du försöker åka iväg på tvåans växel? Låter det lika då?

torsen
4 april 2020 · 7 198 Inlägg

Du skriver inte hur ofta du brukar bilen.
Förflyter det en vecka eller mer kan det vara lätt anliggande bromsar, vars trummor putsas rena från den obetydliga ytrost som kan bildas.
Har du handbromsen åtdragen när du "långtidsparkerar"?
Släpper handbromsen ordentligt?

carliyouhawn
4 april 2020 · 10 Inlägg

Jag använder bilen några gånger i veckan. Dock stod den still flera månader innan jag köpte den för något halvår sedan. Brukar ha handbromsen åtdragen. Tror handbromsen släpper ordentligt - hur vet man det? Ja, det rispar till kort då jag krypkört några meter för att sedan försvinna. Upplever det inte som något problem, men blev nyfiken på vad det kan vara för nåt.

husseman
4 april 2020 · 1 577 Inlägg

Du kan vara helt lugn, din bil kommer överleva både mig o corona 1.1 o 1.2. Du har helt enkelt en riktigt bra bil, behåll den. Tyvärr är den inte bra för oss bilverkstäder, så för att gynna oss i kristider så köp nån Fransk skit..hehe Ha de bäst. Skål /Husse

carliyouhawn
4 april 2020 · 10 Inlägg

husseman skrev:
Du kan vara helt lugn, din bil kommer överleva både mig o corona 1.1 o 1.2. Du har helt enkelt en riktigt bra bil, behåll den. Tyvärr är den inte bra för oss bilverkstäder, så för att gynna oss i kristider så köp nån Fransk skit..hehe Ha de bäst. Skål /Husse

Haha! Hoppas verkligen den överlever coronan och att tillräckligt många har franska bilar för att du ska gå runt. smile

Senast redigerat av carliyouhawn (4 april 2020)

husseman
4 april 2020 · 1 577 Inlägg

carliyouhawn skrev:

husseman skrev:
Du kan vara helt lugn, din bil kommer överleva både mig o corona 1.1 o 1.2. Du har helt enkelt en riktigt bra bil, behåll den. Tyvärr är den inte bra för oss bilverkstäder, så för att gynna oss i kristider så köp nån Fransk skit..hehe Ha de bäst. Skål /Husse

Haha! Hoppas verkligen den överlever coronan och att tillräckligt många har franska bilar för att du ska gå runt. smile

Tack, jo det finns folk som inte har koll o köper skitbilar både Franska o Svenska.. så det finns alltid nåt att riva i. Hehe.

mvh.Husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang