Får se om någon är bättre än mig på felsökning.varför bilen inte startar det stora mystiska felet.

Silverstorm
4 april 2020 · 13 Inlägg

Vectra 2,2 l . Det börja med standard felet insprutnings pumpen gav inte tillräckligt högt tryck. Så bilen varvade var 2000 rpm. Jag tog isär den och bytte ut membranen .
Sen vart den stående 7månader. Sen tog jag tag i det igen Och montera den .Den ville inte starta efter det så jag mätte trycket och det är vad det ska vara. Så då bytte jag bränsle tryck regulatorn fortfarande ingen start sen bytte jag bränsle tryck sensorn.
Fortfarande inget . Bytte till en annan pump.   
Fortfarande rätt tryck och flöde. Tog bort tändstift satte dom i tänd modulen. Provar att starta får gnista på alla. Samtidigt ser jag att spridarna sprutar bensin upp ur tändstift hålen. Sätter  tillbaka dom provar att starta tycker mig höra en eller fyra tändningar .
Sen inget.  Tar ur tändstiften igen tycker dom ser lite svarta ut med lite olja men väldigt lite. Tar och sätter i dom i tänd modulen håller den över hålen får explosioner i varje sylinder . Provar gnistan med kabel mot stiftelsen får ca 40mm gnista på alla . Provar kompressorn är som den ska 10, nånting . Provar att ta bort luft massa mätarröret från filtret . Inget. Provar start gas Inget .  Mäter strömmen till bränsle tryck regulatorn 12,5v . Saker jag noterade är oljigt söl efter insugs spjället. Startmotor snurrar runt motorn ca 15 sekunder. tror det ska vara så är nog en säkerhets grej . När man sätter i nyckeln så känner bilen av nyckeln vid läge  2 och stänger av start spärren man ser symbolen bli gröna sen gul tror det ska vara så . Tryck från tankens pump är bra.
Alla säkringar är hela.
Har kört med 2 parallellt kopplade batterier för att säkerställa bra ström.
Har tömt tanken på gammal bensin.
Och ja jag tanka i ny.

Nyfiken på om någon här är bättre felsökare än jag är.

Senast redigerat av Silverstorm (4 april 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 april 2020 · 4 917 Inlägg

Vad slags strömfördelare har denna ?
Man kan ju misstänka tändningen eftersom den inte tänder med startgas.
Själva motorn går väl runt ?

Senast redigerat av axxet (4 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Silverstorm
4 april 2020 · 13 Inlägg

axxet skrev:
Vad slags strömfördelare har denna ?
Man kan ju misstänka tändningen eftersom den inte tänder med startgas.
Själva motorn går väl runt ?

Vad menar du med ström fördelare

Silverstorm
4 april 2020 · 13 Inlägg

Tänts modulen tändkasetthttps://www1.garaget.org/gallery/images/236/235095/235095-edea1dd5e215f968e2f9d4927794ed66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235095/235095-3a6e152296fbac33665647df71dcbce0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235095/235095-860cac838d932c170747d5dcc9f3f748.jpg

husseman
4 april 2020 · 1 577 Inlägg

Hmmm, det finns en anledning till att man sätter dit OBD uttag i bilar. Koppla upp o kolla felkoder, kolla livedata va gäller varvtal osv. Att bara byta delar kommer kosta mer än ett besök på Volvo..vilket du slipper, då du bör besöka nån med OP.Com eller bara ett Tech2 eller tom. Autocom instrument.
Måste finnas felkoder- dessa talar inte om precis vad du behöver byta- men de kommer tala om var du bör börja. Spontan gissning ligger på vevaxelägesgivare eller ECM.

mvh. Husse

Senast redigerat av husseman (4 april 2020)

Silverstorm
4 april 2020 · 13 Inlägg

husseman skrev:
Hmmm, det finns en anledning till att man sätter dit OBD uttag i bilar. Koppla upp o kolla felkoder, kolla livedata va gäller varvtal osv. Att bara byta delar kommer kosta mer än ett besök på Volvo..vilket du slipper, då du bör besöka nån med OP.Com eller bara ett Tech2 eller tom. Autocom instrument.
Måste finnas felkoder- dessa talar inte om precis vad du behöver byta- men de kommer tala om var du bör börja. Spontan gissning ligger på vevaxelägesgivare eller ECM.

mvh. Husse

Nej var inte någon gissning utan odb läsaren hade bara en kod för lågt bränsle tryck. Och det var tradiga membran i insprutnings pumpen. Renovera den så den fungerar.  Nu finns inga fler koder. Och bilen startar inte så den läser in några nya.

Silverstorm
4 april 2020 · 13 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235095/235095-f54f84890ab7306ee0b514a92b554d27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235095/235095-8d09b60a6557313fce716229c6cd66f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235095/235095-6fecb07ba641daa3b1c15389bf3eff8c.jpg
Bränsle pumpen.

husseman
4 april 2020 · 1 577 Inlägg

Aha så du har tillgång till ett vettigt diagnosinstrument? Om du kör startmotorn o tittar på varvtalet som instrumentet visar- verkar det stämma? 

mvh/husse

Janneutanb
4 april 2020 · 7 267 Inlägg

Eftersom den inte ens går på startgas så har du inte gnista eller så kommer den helt galet fel.
Men du säger att det kommer bränsle så jag gissar på att vevaxelgivaren fungerat korrekt och ditt problem ligger på tändningen.
Eftersom den inte tänder till alls så tänder inget tändstift. Troligen har inte alla dött samtidigt utan min gissning faller på tändkasetten.

husseman
4 april 2020 · 1 577 Inlägg

Janneutanb skrev:
Eftersom den inte ens går på startgas så har du inte gnista eller så kommer den helt galet fel.
Men du säger att det kommer bränsle så jag gissar på att vevaxelgivaren fungerat korrekt och ditt problem ligger på tändningen.
Eftersom den inte tänder till alls så tänder inget tändstift. Troligen har inte alla dött samtidigt utan min gissning faller på tändkasetten.

Jupp hade varit logiskt- men läser du hans inlägg från start, så har han gnista på alla stift. Sedan e´ju inte vevaxelgivaren till för att aktivera bränslepumpen, utan för att tala om när spridare ska öppna o gnista komma. Vissa bilar behöver ingen signal från vevaxellägesgivaren för att bränslepumpsrelät ska dra. o i detta fall pratar vi ju om en mekanisk pump- som skiter fullständigt i vevaxelgivare.

mvh. husse

Senast redigerat av husseman (4 april 2020)

Silverstorm
5 april 2020 · 13 Inlägg

Ja vevaxelgivaren har varit i mina teorier. funderar på om ventilerna kan vara öpna eller stängda vet inte om dom är hydrauliska eller mekaniska ska nog plocka bort ventilkåpan och titta. Eller Kan det var så att insugs kammaren har blivit flödad  så  varje gång man försöker starta så dränker man stiften så dom jordar ut . Alla bilar är lite olika. Vet ej om det är möjligt med denna . Det handlar nu mera om att vinna över bilen. Ska titta runt med endoskopi kameran i morgon .

Silverstorm
5 april 2020 · 13 Inlägg

Det kan vara en idé att bogsera igång bilen . Borde inte det generellt lura datorn att ge felkoderna

Silverstorm
5 april 2020 · 13 Inlägg

Tror det är startspärren.
Jag titta runtomkring med endoskopi kameran hitta  inte något fel så bytte tändstift. Bogsera bilen för att försöka dra igång den märker att den vill gå igång ca 2 sekunder ser att bensin tryck ligger på Max 7000 där det ska vara. Får inte några koder.
Jag stannar. Tar bort stiften och gör ett litet röst med kablar från tänd modulen ner i tändstifthålen . Den tänder bränslet i ca 5 sekunder sen verkar spridarna stänga av och den tänder inte länge. Startspärren eller något knas med signalen till dom. Lägger till en film så ser ni.

Senast redigerat av Silverstorm (6 april 2020)

Silverstorm
5 april 2020 · 13 Inlägg
husseman
8 april 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm,  minns inte om dessa tvärvägrar eller går några sek. om Immon bråkar. Har Immon låst ECM så måste du ha TECH 2 gissar ja på-  där kan du se vad som hänt. - får du inget om startspärr, så har nog ECM knallat vidare....går att skicka in o renovera, men kostar en slant.
mvh/husse

Senast redigerat av husseman (8 april 2020)

jaka54
9 april 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Åk till en bilreparatör så får de kolla ev felkoder (med proffsverktyg) , för sådana måste du ha om motorn inte startar.

husseman
9 april 2020 · 1 577 Inlägg

TECH 2 e´proffsverktyg på GM bilar...SAAB, OPEL osv. Finns många som har det...känns som Windows 95 men funkar till det mesta på Saab o Opel. bla. - Får du inga felkoder på det, så e´nåt kört på riktigt.

Lycka till/husse

Silverstorm
12 april 2020 · 13 Inlägg

Har beställt ny kabel till tech 2 så får jag se vad det är som knasar . Är tyvärr enda  settet vad jag vet  att knappa in koden .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang