Svårstartad efter tankning

Loranga-
30 april 2020 · 52 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Pininfarina406 skrev:

Hybrid_ skrev:

Bensin avdunstar. I synnerhet när den skakas om under körning. Till en viss gräns givetvis. Därav alltid ett litet övertryck i tanken om den inte är fullt ventilerad.

Pluginbilar har exempelvis en elektroniskt styrd EVAP-ventil som öppnar först när föraren vill öppna tankluckan. Då står bilen och tänker en stund medan den släpper ut gas genom ett filter innan luckan öppnas. Kan vara irriterande ibland, tro mig...

Blir det fel på en sådan ventil sätts felkod och bilen kan i vissa fall sluta fungera. Har hänt mig en gång. Bensinmotorn vägrade starta och bilen gick enbart att köra på el.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Evap

Ok men det lär ju inte vara fallet på ts’s bil. En Volvo från 00 är ju inte så avancerad.

Jodå. Sitter en sådan på den med. Kanske inte så avancerad som du säger. Men den finns. Ger felkod P24XX när den strular.

Testat nu ett tag med k-sprit samt utan lock men ingen märkbar skillnad. Kanske är den där ventilen det är fel på då... vart sitter den? Har dock ingen sådan felkod

Loranga-
17 maj 2020 · 52 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Pininfarina406 skrev:

Hybrid_ skrev:

Bensin avdunstar. I synnerhet när den skakas om under körning. Till en viss gräns givetvis. Därav alltid ett litet övertryck i tanken om den inte är fullt ventilerad.

Pluginbilar har exempelvis en elektroniskt styrd EVAP-ventil som öppnar först när föraren vill öppna tankluckan. Då står bilen och tänker en stund medan den släpper ut gas genom ett filter innan luckan öppnas. Kan vara irriterande ibland, tro mig...

Blir det fel på en sådan ventil sätts felkod och bilen kan i vissa fall sluta fungera. Har hänt mig en gång. Bensinmotorn vägrade starta och bilen gick enbart att köra på el.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Evap

Ok men det lär ju inte vara fallet på ts’s bil. En Volvo från 00 är ju inte så avancerad.

Jodå. Sitter en sådan på den med. Kanske inte så avancerad som du säger. Men den finns. Ger felkod P24XX när den strular.

Har prövat nu med k-sprit under ett antal veckor men det hjälper inte hmm lutar kanske mer åt att det är den där ventilen som är paj...  någon som kan beskriva vart den sitter? Samt om man kan testa på något sett om den är trasig

Brådhis * Voff voff *
17 maj 2020 · 10 275 Inlägg

Loranga- skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det verkligen bara vid tankning och inte varje gång du kommer med varm motor och stänger av i fem minuter innan du försöker starta igen?

Nej det är bara när jag tankat. Både när jag tankar fullt eller om jag typ tankar 20 liter. Har testat köra in på macken och stängt av och startat och då fungerar det. Tankar sedan och då vill den knappt starta. När den väl startat kan jag stänga av och starta hur lätt som helst! Mycket märkligt...

När du provat, har du stått lika länge som vid tex en tankning?

Spontant tänker jag att du kanske har skräp i tanken som virvlas upp mot pumpen vid tankning och täpper till. Har du provat att ta upp pumpen och kolla ner i tanken?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang