Drar vid inbromsning

AEN
6 april 2020 · 686 Inlägg

Hej
Bilen har börjat dra åt höger vid inbromsning, lätt som hård. och det har kommit ganska nyligen och inte kommit smygande.
Dock så drar inte ratten åt det hållet utan bilen niger mer åt höger och således drar bilen även åt höger sida och även bakdelen går ut åt vänster vid inbromsningen.  (kan bromsa med ratten släppt och den är håller sig rakt så det är bara nigningen som gör att bilen går åt höger.)
Det går att parera detta genom att svänga lätt åt vänster men det är lite läskigt när bakdelen drar iväg, speciellt i kurva.
Det känns ju rent spontant som om att vänster frambroms tar sämre eller högre bättre men bör inte ratten svänga och inte bara att bilen niger åt höger?
Har känt på bromsarna efter färd och alla är någorlunda varma, höger fram lite varmare än vänster fram men vänster bak är kall medans höger bak är varm.
Om problemet nu låg på vänster bak som inte blivit varm efter färd så känns det dock inte som om att bilen skulle niga sig åt höger om detta var problemet utan mer bli en slingrig upplevelse eller har jag fel nu?

I övrigt är bilen stabil, spårar inte och det är ingen slingrigkänsla eller att den drar vid gaspådrag.

Bilen är en Subaru forester 2013 som rullat knappt 7000 mil.
Nya belägg bak sedan ett år och även gått igenom bromsarna bak vid bytet.
Fram ska beläggen bytas nu i vår men det är inget som är direkt slitet utan byter för att jag ändå har saker hemma och det är väl dags inom något år att byta belägg.

Senast redigerat av AEN (6 april 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 april 2020 · 4 917 Inlägg

Kan det vara höger stötdämpare som börjar att ge sig..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
6 april 2020 · 2 264 Inlägg

Glidpinne vänster fram som satt sig? Själv varit med om det flera gånger

zzr9409209
6 april 2020 · 716 Inlägg

När vb, broms går varm så tar den sämre,således drar bilen åt höger..bromsarna ska inte bli varma under normal körning, åk typ två mil utan att röra bromsen, och återkom med svar..

AEN
6 april 2020 · 686 Inlägg

zzr9409209 skrev:
När vb, broms går varm så tar den sämre,således drar bilen åt höger..bromsarna ska inte bli varma under normal körning, åk typ två mil utan att röra bromsen, och återkom med svar..

Hej
Nej det handlar om efter en färd då jag bromsat lite lätt sista biten för att sedan kontrollera.
Nu var det inte en så intensivt med inbromsningar innan jag stannade och kontrollerade så det var inte fälgen utan jag rörde själva skivan vid navet.. och de var inte varmare än att jag kunde ta på skivan om vi säger så. Dock så var VB "kall" medans övriga var lite varma, kanske en 50-60 grader varma.

Senast redigerat av AEN (6 april 2020)

AEN
6 april 2020 · 686 Inlägg

axxet skrev:
Kan det vara höger stötdämpare som börjar att ge sig..?

Jag tänker att bilen är ganska ny och har knappt gått 7000mil. inte hård körning.
Den är inte skumpig, inga missljud eller vinglig på något sätt.
Det känns i såväl väldigt lätt inbromsning från lite högre hastighet till hårdare inbromsning, dock så upplever jag det som värst i lätt till "normal" inbromsning. Om jag panikbromsar så upplever jag inte att det drar lika mycket åt höger.

Hilmer
6 april 2020 · 1 777 Inlägg

Gissar på att felet sitter vänster bak på den beskrivningen du ger.
Om vänster bak inte bromsar upp så som resten gör så vill bilen vrida sig åt höger.

AEN
6 april 2020 · 686 Inlägg

Hilmer skrev:
Gissar på att felet sitter vänster bak på den beskrivningen du ger.
Om vänster bak inte bromsar upp så som resten gör så vill bilen vrida sig åt höger.

Fast skulle den niga mer åt höger fram då? För så fort jag petar på bromsen så känner man att den niger ner åt höger mer än på vänster sida.
Självklart kan bak ha en viss inverkan om den skulle vara den felande delen, men jag tycker inte att bilen bör niga på det sättet då? Bakbromsen har ju så pass liten inverkan mot frambromsarna speciellt vid lätt broms

Senast redigerat av AEN (6 april 2020)

Hilmer
6 april 2020 · 1 777 Inlägg

AEN skrev:

Hilmer skrev:
Gissar på att felet sitter vänster bak på den beskrivningen du ger.
Om vänster bak inte bromsar upp så som resten gör så vill bilen vrida sig åt höger.

Fast skulle den niga mer åt höger fram då? För så fort jag petar på bromsen så känner man att den niger ner åt höger mer än på vänster sida.
Självklart kan bak ha en viss inverkan om den skulle vara den felande delen, men jag tycker inte att bilen bör niga på det sättet då? Bakbromsen har ju så pass liten inverkan mot frambromsarna speciellt vid lätt broms

Bakbromsarna har större betydelse än vad somliga tror.
Bortse ifrån frambromsarna, säg att du har enbart bromsar bak, och vänster bak fungerar inte utan den bromsar endast höger bak, hur tror du att bilen skulle reagera på detta, jo den kommer att vilja vrida sig åt höger eftersom vänster sida vill fortsätta framåt.
Liknande kan ske ifall bromsen vänster fram kärvar, men då märker man det som regel mer på det sättet man förväntar sig, dvs att det drar och att det tydligt märks i ratten.
Nu kan det i och för sig finns annat som bidrar också, men det kan ju endast du eller en verkstad bekräfta genom att gå igenom bilen. Men du nämner tidigare att vänster bak är kall jämfört med de andra, så personligen hade jag börjat med att gå igenom bromsarna så allt rör sig som det ska, i alla fall när jag inte har mer information än vad som hittills framkommit.

AEN
6 april 2020 · 686 Inlägg

Hilmer skrev:

AEN skrev:

Hilmer skrev:
Gissar på att felet sitter vänster bak på den beskrivningen du ger.
Om vänster bak inte bromsar upp så som resten gör så vill bilen vrida sig åt höger.

Fast skulle den niga mer åt höger fram då? För så fort jag petar på bromsen så känner man att den niger ner åt höger mer än på vänster sida.
Självklart kan bak ha en viss inverkan om den skulle vara den felande delen, men jag tycker inte att bilen bör niga på det sättet då? Bakbromsen har ju så pass liten inverkan mot frambromsarna speciellt vid lätt broms

Bakbromsarna har större betydelse än vad somliga tror.
Bortse ifrån frambromsarna, säg att du har enbart bromsar bak, och vänster bak fungerar inte utan den bromsar endast höger bak, hur tror du att bilen skulle reagera på detta, jo den kommer att vilja vrida sig åt höger eftersom vänster sida vill fortsätta framåt.
Liknande kan ske ifall bromsen vänster fram kärvar, men då märker man det som regel mer på det sättet man förväntar sig, dvs att det drar och att det tydligt märks i ratten.
Nu kan det i och för sig finns annat som bidrar också, men det kan ju endast du eller en verkstad bekräfta genom att gå igenom bilen. Men du nämner tidigare att vänster bak är kall jämfört med de andra, så personligen hade jag börjat med att gå igenom bromsarna så allt rör sig som det ska, i alla fall när jag inte har mer information än vad som hittills framkommit.

Absolut det ska inte negligeras på något sätt. Men eftersom 70% av bromsverkan är fram och den niger så mycket just åt höger får mig att misstänka framvagnen mer än bakvagnen. att den skulle spåra iväg med rumpan åt vänster men utan det där kraftiga nigandet på höger sida så skulle jag absolut lägga mina pengar på VB.
Saken är även den att jag gick igenom bakbromsar och ok förra sommaren då jag bytte belägg bak och det har inte varit några problem tills nu då.
Fram ska jag ta nu när jag byter till sommardäck.

AEN
6 april 2020 · 686 Inlägg

Dränkte samtliga skivor och ok i bromsrengöring och upplever att det blev lite bättre. Sen är ju frågan om den är VF eller VB som är problemet, men det känns spontant i och med att det blev bättre efter min åtgärd att det är uteslutet till bromsarna och inte till fjädring eller länkarm i alla fall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang