Hur koppla laddaren till detta batteri?

Vivah
6 april 2020 · 40 Inlägg

Måste jag skruva loss pluspolen (pilen) för att koppla på min Ctek Safir 45 på detta batteri?
Jag testade sätta kabeln (klämman) på en av muttrarna, men då blinkade bara lampan för laddning (gul lampa - den gröna lampan lyste konstant).
Hittade inget i manualen om vad som är fel när det lyser så, men antar att det inte var rätt kopplat?

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177889/177889-7759971869a45a12670e6d512d63a65c.jpg

Pininfarina406
6 april 2020 · 535 Inlägg

Vivah skrev:
Måste jag skruva loss pluspolen (pilen) för att koppla på min Ctek Safir 45 på detta batteri?
Jag testade sätta kabeln (klämman) på en av muttrarna, men då blinkade bara lampan för laddning (gul lampa - den gröna lampan lyste konstant).
Hittade inget i manualen om vad som är fel när det lyser så, men antar att det inte var rätt kopplat?

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177889/177889-7759971869a45a12670e6d512d63a65c.jpg

Hej det låter mer som att spänningen i batteriet var så låg att laddaren inte vill gå igång. Nu vet jag iofs om det gäller just din laddare men det blir ofta så med nya sk intelligenta laddare.
Lösningen är att prova en äldre laddare eller att parallellkoppla ett batteri med högre spänning på ditt och sen ladda.
Felkopplat var det i alla fall inte.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Vivah
7 april 2020 · 40 Inlägg

Batteriet är bara 3 mån gammalt (ej det på bilden, men ser likadant ut).
Kör visserligen väldigt lite, men borde väl inte vara urladdat redan?
Får kolla om jag kan få tag på nån med bättre laddare...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 april 2020 · 14 007 Inlägg

Vivah skrev:
Batteriet är bara 3 mån gammalt (ej det på bilden, men ser likadant ut).
Kör visserligen väldigt lite, men borde väl inte vara urladdat redan?
Får kolla om jag kan få tag på nån med bättre laddare...

Vad menar du med att du kör väldigt lite? Kör du en gång i månaden kan det säkert bli urdraget då det kan vara komponenter som ligger och drar ström.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
granadadr
7 april 2020 · 7 268 Inlägg

ett batteri kan bli TOMT på en natt,, så  att batteriet bara är 3 mån gammalt kvittar,, gör som vettemannen säger lägg på en gammal laddare,, ett par timmar,, eller ett dygn,, så ska du se att det hoppar igång

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
torsen
7 april 2020 · 7 198 Inlägg

Har du mätt spänningen över batteripolerna(med en multimeter inställd på upp till 20 volt)?
Under 7 - 9 volt fixar inte en CTEK(eller andra moderna/elektroniska laddare) att ladda batteriet.
Som ovan skrivits - först en gammal hederlig analog batteriladdare - sedan CTEK:en.

zleepy Trucker
7 april 2020 · 1 391 Inlägg

eller helt enkelt kabla igång/starta bilen så den har ~12v ström för tillfället, då ska en "modern" laddare kunna ladda igång batteriet, för är det "tomt" och bilen inte ens startar så vill den som resten skriver, inte börja ladda... så gjorde jag förut när min v70s batteri drog ut av den där j#4vla tutan som aldrig slutade äta batteri, kabla igång så man kunde ladda batteriet smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Vivah
8 april 2020 · 40 Inlägg

Bilen startar utan problem, men eftersom jag bara kör 1-2 gg i veckan (sgs bara korta sträckor) ville jag underhållsladda den.

Senast redigerat av Vivah (8 april 2020)

Sabang
10 april 2020 · 170 Inlägg

Hade samma problem med mitt mc batteri
Koppla in ctek men gul lampa bara blinka, satte dit en 80 tals laddare i 30 minuter, sen testade jag cteken igen och då gick det bra att ladda.

jaka54
10 april 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Moderna bilar måste underhållsladdas då och då , om man inte kör på några veckor eller om man bara kör då och då på grund av alla elektronik i bilen som drar sdtröm.
Tyvärr vekar "smarta laddare" inte klara av att ladda batterier  där spänningen sjunkit för lågt.
Så en gammaldags 4-8A /12V -24V laddare är bra att ha.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april 2020 · 14 007 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Moderna bilar måste underhållsladdas då och då , om man inte kör på några veckor eller om man bara kör då och då på grund av alla elektronik i bilen som drar sdtröm.
Tyvärr vekar "smarta laddare" inte klara av att ladda batterier  där spänningen sjunkit för lågt.
Så en gammaldags 4-8A /12V -24V laddare är bra att ha.

Helt rätt! Tog fram min åkgräsklippare idag, den har stått ute hela vintern. Visserligen har den stått under tak men den startade direkt utan underhållsladning. Ingen elektronik där inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vivah
11 april 2020 · 40 Inlägg

Tack för svaren!
Jag hade inte detta problem med denna laddare tidigare (trots sämre batterier), men jag får leta rätt på någon som har en äldre laddare och se om jag får igång den igen smile

Senast redigerat av Vivah (11 april 2020)

nizze21
27 maj 2020 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Moderna bilar måste underhållsladdas då och då , om man inte kör på några veckor eller om man bara kör då och då på grund av alla elektronik i bilen som drar sdtröm.
Tyvärr vekar "smarta laddare" inte klara av att ladda batterier  där spänningen sjunkit för lågt.
Så en gammaldags 4-8A /12V -24V laddare är bra att ha.

Samma som flera har skrivit, försökte ladda ett nytt ganska nytt batteri, men den bilen hade tömt batteriet så det var nere på 5 nånting, satte igång 80 tals laddare i 2 h sen bytte jag till lilla laddare på slow i 3 dagar. Nu är det som nytt igen. Korta sträckor innebär oftast problem med mycket i bilen på sikt.

Trekmeister
27 maj 2020 · 272 Inlägg

Eftersom bilen startar utan problem skulle jag säga att batteriet INTE är så pass tomt att ctek:en inte vill ladda det. Prova igen och vicka på klämmorna så de nöter sig genom all gammal smuts och verkligen får kontakt.

husseman
27 maj 2020 · 1 577 Inlägg

Trekmeister skrev:
Eftersom bilen startar utan problem skulle jag säga att batteriet INTE är så pass tomt att ctek:en inte vill ladda det. Prova igen och vicka på klämmorna så de nöter sig genom all gammal smuts och verkligen får kontakt.

Hmm inne på samma linje här- startar bilen, så borde tom. den klenaste ctek,en kunna ladda batteriet.
Låter som taskig kontakt eller kass laddare. Fast inget slår en rejäl laddare i vissa fall... såna har ctek oxå. Fast de kostar rätt mycket om man vill få ut lite mer än 4 A. Hehe- Lycka till/ Husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2020 · 17 376 Inlägg

Eftersom bilen startar så finns kräm.

Man kan -i vissa fall- lura laddaren att hoppa igång genom att tända parkeringsljuset innan laddning påbörjas.

Kan gå. Efter 3-4 minuter kan P-ljuset stängas av.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang