*LÖST* BMW 120d M47 Ryker / sotar mycket vid gaspådrag *LÖST*

Utmarks-Loke
8 april 2020 · 5 809 Inlägg

Det syns nog på vägskatten också, om det är 2000kr eller 5000kr

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2020 · 17 376 Inlägg

Gissar på att den är nyinköpt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenZo
9 april 2020 · 155 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Gissar på att den är nyinköpt?

Inte långt ifrån att köpa den.,..

KenZo
9 april 2020 · 155 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det syns nog på vägskatten också, om det är 2000kr eller 5000kr

Skatten är 4700:- , Och det är en Euro 4 Standard

Utmarks-Loke
9 april 2020 · 5 809 Inlägg

Då har du inget partikelfilter. Men det spelar ingen roll, röken kommer förmodligen från vevhusventilationen, kolvringarna eller turbon i alla fall.

KenZo
9 april 2020 · 155 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Då har du inget partikelfilter. Men det spelar ingen roll, röken kommer förmodligen från vevhusventilationen, kolvringarna eller turbon i alla fall.

Ok Check!!

Kan EGR va boven oxå, ? igensotad eller något annat fel?

Utmarks-Loke
9 april 2020 · 5 809 Inlägg

Vänta nu, sa du att den svartryker? Bortse från mitt förra inlägg, den drar inte olja, den får för mycket diesel.

KenZo
9 april 2020 · 155 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vänta nu, sa du att den svartryker? Bortse från mitt förra inlägg, den drar inte olja, den får för mycket diesel.

alltså injektorer eller liknande , kanske läckande

Utmarks-Loke
9 april 2020 · 5 809 Inlägg

Ja, det skulle det kunna vara kanske.

KenZo
13 april 2020 · 155 Inlägg

Sådär nu är bilen i mitt förvar.

Det jag har kunnat hitta på den korta tiden jag felsökte så var det en spräckt slang till laddluftkylet.https://i.ibb.co/dcQfYjr/SKXsf4O.jpg

Sen var det stor mängd olja runtom injektorerna, ( se filmen) , detta är vanligt på dessa motorer att vevhusventilen samt nån separator som kläggar igen och skapar övertryck, vilket gör att oljan trycks ut lite här och var. https://www.youtube.com/watch?v=HVrrdgfMD6g , konstigt nog inga felkoder...!!

ska beställa delarna i veckan. återkommer.

Senast redigerat av KenZo (19 april 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 april 2020 · 13 669 Inlägg

fyfan så det såg ut..     slangen är nog mest troligen det som orsakar att den ryker.. utan ladd vill dom gärna ryka rejält..   skillnaden på uppmätta luften och den faktiska luften gör ju att bilen får ett överskott av bränsle och då bolmar dom rätt friskt       så byt slang tvätta rent motorn ordentligt kolla om det olja påsig någon stans och fixa det då.  för när det är så där äckligt överallt är det omöjligt att ens gissa felet..   förresten det bubblar inte något vid spridarna?  för om spridarna inte sitter ordentligt med fina brickor och allt så brukar dom kunna trycka ur kompression

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KenZo
13 april 2020 · 155 Inlägg

Growe skrev:
förresten det bubblar inte något vid spridarna?

Ej kollat detta, tänkte göra rent och byta ovannämnda grejjerna först.
Men jag såg ett klipp på en sån som hade läckande injektorer,, det puffade uppåt, hans var oxå oljig o jävlig,

panda666
13 april 2020 · 4 228 Inlägg

fyfan wtf hände där? hur kunde de bli så grisigt^__^ får ångest av att se den så

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 april 2020 · 13 669 Inlägg

KenZo skrev:

Growe skrev:
förresten det bubblar inte något vid spridarna?

Ej kollat detta, tänkte göra rent och byta ovannämnda grejjerna först.
Men jag såg ett klipp på en sån som hade läckande injektorer,, det puffade uppåt, hans var oxå oljig o jävlig,

japp det är inte jätteovanligt att folk tror sig kunna lyfta spridaren och sätta tillbaka den med samma bricka men det fungerar ALDRIG.    jag brukar fräsa lite i sätet så jag får bort alla ojämnheter om det finns några sen göra rent av bara f-n så ingen smuts alls.. sen nya brickor och bultar gissar jag på.. jag brukar aldrig byta skruvarna men det brukar påstås att dom ska bytas.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
13 april 2020 · 5 809 Inlägg

Ja, som Growe skriver så beror röken kanske bara på slangen. Med lite tur har du gjort ett riktigt bra köp. Kom ihåg att lyssna efter kamkedjerassel bara.

KenZo
15 april 2020 · 155 Inlägg

Under tiden jag väntar på reservdelar så tänkte jag att EGR ventilen kunde få sig en omgång.
Vad tycker ni om skicket? https://i.ibb.co/BLcHN5J/9xFA15o.jpg

Senast redigerat av KenZo (19 april 2020)

Utmarks-Loke
15 april 2020 · 5 809 Inlägg

Dags för en ursotning men jag har sett värre.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2020 · 13 669 Inlägg

bättre o plugga skiten direkt smile så slipper man att trycka tillbaka smutsen in i motorn igen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KenZo
19 april 2020 · 155 Inlägg

Growe skrev:
bättre o plugga skiten direkt smile så slipper man att trycka tillbaka smutsen in i motorn igen smile

kanske gör det nångång i framtiden, just nu vill jag bara få den igenom besiktning.

KenZo
19 april 2020 · 155 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Dags för en ursotning men jag har sett värre.

oojaa, tog insuget också när jag ändå va i farten, heeelvette va skitigt de vart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang