Hjälp vid mätning inför köp av spacer.

FabianTsi
8 april 2020 · 208 Inlägg

Tjena tjena,

Behöver köpa spacer till bilen, då jag sänkt bilen och däcket tar in på insidan fram. Men vid en mätning på mellanrummet från däck till skärmkant för att få en bra storlek på dessa, märkte jag att avståndet var ungefär samma på alla 3 däck förutom höger bak, där det var ca 4 mm mindre avstånd.

Brukar det skilja på bilar? Har provat parkera i lite lutning åt olika håll och det verkar vara 4 mm mindre hur jag än gör.

Funderar själv på en anledning, men vet inte riktigt mycket om detta, bara chansar. Det klo kar lite smått, eller gör ett ljud höger bak vid gupp och kanske till och med gupp i kurva. Har läst lite andra trådar och det verkar kunde vara liknande ljuda när en krängningshämmare/stag är dåliga. Om det är fallet, kan det också vara därför däcket är en aning längre ut?

Diskussionen om spacer är bra eller dåliga kan jag hoppa över. Är berädd att chansa så hjälp gärna med varför det är mindre mellanrum bak!

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
torsen
9 april 2020 · 7 198 Inlägg

Tar det kurvinre hjulets däck i hjulhuset i bakkant?
Hur mycket?
Endera kan du justera styrstopparna.
Eller så undviker du att svänga fullt.
Alternativ två kan vara att "flytta ut" hjulet medelst "spacers".
Finns (minst) 2 typer.
Endera s k "Biltemaskivor" på 3 eller 5 mm.
Bör du kunna använda utan att byta skruvar.
Annat alternativ är "Skruvade spacers".
Dessa är dock som minst 25 mm tjocka.
Kanske i stället medför att däcken tar i skärmkanten på utsidan.
Om problemet endast är fram behöver du bara "spacers" fram!
Så har jag gjort på Defender, Wrangler, Samurai och Jimny då jag monterat fälgar med för stort inpressningsdjup(positivt ET).

Personligen justerar jag inte styrstopparna, om det inte är absolut nödvändigt, när jag ändrar vagnhöjd.
Fulla styrutslag använder jag ju så sällan att det i stället är bättre att "släppa tillbaka lite" på ratten när det tar i hjulhuset(kurvinre däcket i bakkant).

Utmarks-Loke
9 april 2020 · 5 809 Inlägg

Är det Skådan nere i din signatur det handlar om? Vad är det för bakaxel på en sån, en gemensam eller är det individuell upphängning till varje hjul?

FabianTsi
9 april 2020 · 208 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det Skådan nere i din signatur det handlar om? Vad är det för bakaxel på en sån, en gemensam eller är det individuell upphängning till varje hjul?

Jag antar att det är en gemensam. Fjädern och stötdämpare sitter på olika ställen. Det ser i te ut som i fram. Sedan om vänster bak och höger bak sitter ihop vet jag inte?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
torsen
9 april 2020 · 7 198 Inlägg

BiLZz skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det Skådan nere i din signatur det handlar om? Vad är det för bakaxel på en sån, en gemensam eller är det individuell upphängning till varje hjul?

Jag antar att det är en gemensam. Fjädern och stötdämpare sitter på olika ställen. Det ser i te ut som i fram. Sedan om vänster bak och höger bak sitter ihop vet jag inte?

Menar du stel eller halvstel/U-bakaxel?
Uttrycket "gemensam" bakaxel har jag aldrig hört förr!

FabianTsi
9 april 2020 · 208 Inlägg

torsen skrev:

BiLZz skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det Skådan nere i din signatur det handlar om? Vad är det för bakaxel på en sån, en gemensam eller är det individuell upphängning till varje hjul?

Jag antar att det är en gemensam. Fjädern och stötdämpare sitter på olika ställen. Det ser i te ut som i fram. Sedan om vänster bak och höger bak sitter ihop vet jag inte?

Menar du stel eller halvstel/U-bakaxel?
Uttrycket "gemensam" bakaxel har jag aldrig hört förr!

Det var ha som skrev den termen, men det är en slags u axel, säkert, men om det sitter ihop vet jag ej, man kan ju höja ena sidan separat iaf.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
11 april 2020 · 208 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det Skådan nere i din signatur det handlar om? Vad är det för bakaxel på en sån, en gemensam eller är det individuell upphängning till varje hjul?

Ja det är Skådan.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
torsen
11 april 2020 · 7 198 Inlägg

Nåå, vad har hänt/vad har du gjort?

FabianTsi
11 april 2020 · 208 Inlägg

torsen skrev:
Nåå, vad har hänt/vad har du gjort?

Jag köpte spacers som var 15 mm, det borde räcka för alla fyra hjul, krägningshämaren bak har jag inte orkat titta på, tar väl en titt när jag sätter på spacerarna.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang