Högt CO/CO 2500 Nissan 350Z

Problembarn
8 april 2020 · 2 Inlägg

Tjenare,

Vänder mig hit i hopp om lite experthjälp då jag inte kommer längre.

Besiktigade nya bilen här om dagen och klarade mig så när bortsett från CO värden som inte stämde. dum som jag var hade jag lite för lite tid att varmköra bilen, vilket såklart påverkar lite. Samtliga värden såg ut som följer (riktvärde).
CO tomgång: 2,6 (0,3)
CO 2500: 3,1 (0,2)
HC: 88 (200)
Lambda: 0,98 (0.97-1,03)

Åkte hem lite småbitter och rev av en service då jag inte har minsta aning om hur den var servad innan, bytte luftfilter, oljefilter, olja samt tändstift.

Idag var det dags att prova lyckan igen. Tog en rejäl tur med bara över 4000 varv för att se till att katten var riktigt varm, slängde i 5 liter etanol på de 15 liter bensin jag hade kvar. Svängde bort och kom in relativt omgående. CO tomgång låg och pendlade mellan 0.01-0.05 så kom inprincip ut ren alpluft och jag tänkte att detta är ju klart. Men när det var dags för CO 2500 hamnade den på runt 0.8-1.0, JÄVLA SKIT, så fort gasen släpptes dalade det rejält men tyvärr. Som tur var så var besiktningsmannen väldigt trevlig och blåste av besiktningen och jag slapp pröjsa men har inte heller därför exakta värden, utan bara de jag såg i displayen under avläsningen.

Nu till frågan, vad kan det vara? Första tanken är katalysatorn, men borde inte HC också ligga högt då? O2 sensorn som spökar?

Uppskattar all hjälp.

Senast redigerat av Problembarn (8 april 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang