Avdragna pinnbultar

Lars_Avensis
8 april 2020 · 2 Inlägg

Avdragna pinnbultar
Jag har en Toyota Avensis 2013. Jag bytte till sommardäck i helgen. Jag drog av två pinnbultar på vänster bak! Jag använde garagedomkraft och vanligt fälgkors. Alla bultar satt väldigt hårt; det var när jag satt tillbaka och drog åt som bultarna gick av, jag drog inte alls hårt.
Min teori är att bultarna dragits för hårt tidigare. Däcksbytena har tidigare gjorts av däcksverkstad. Vad tror ni?

Xebers76
8 april 2020 · 2 265 Inlägg

Anledning till att jag byter hjul själv. Galet många bilar som rullar på våra vägar med överspännda muttrar/skruvar. Tråkigt att även mekaniker inte fattar att sakerna går av tillslut....

Utmarks-Loke
8 april 2020 · 5 833 Inlägg

Jag gjorde en liknande grej, jag drog sönder "nyckeln" till låsskruvarna som satt på bilen och som jag borde ha bytt ut. Alla skruven på båda bakhjulen satt extremt hårt, jag visste redan när jag kände på skruvarna att det var risk att nyckeln inte skulle hålla. Och så hårt hade jag inte dragit åt det, det har spänt upp sig på något vis. Kyla/värme kanske har fått materialen att expandera eller krympa?

husseman
8 april 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, nån har överdraget dom en gång..sen e´de det bara en tidsfråga innan de brister. Ja tycker vi skyller på däckverkstan...hehe. Nån going med 2 meters biltemaskaft o 100kg i hydda, kan ju oxå vart på o efterdraget dom genom kroppstyngd med fot eller liknande. Bara att byta ut o byta däck på vettig Däckverkstad. De´e´ju dom som kan- vi på vanliga verkstäder älskar att slippa byta däck.

mvh/husse

Lars_Avensis
9 april 2020 · 2 Inlägg

När det gäller vanliga verkstäder finns det en debatt om fusk mm. Det finns också Säker Bilverkstad. Jag har inte sett något liknande när det gäller däcksverkstäder. Det borde gå att göra "oanmälda" kontroller på något sätt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang