Trimma saab 9-5 aero

Bonnpojken
8 april 2020 · 184 Inlägg

Hejsan! Går det att trimma bilen helt gratis? Te.x ställa upp laddtrycket eller liknande, isåfall hur gör man?  Mvh

Xebers76
8 april 2020 · 2 250 Inlägg

Inte på den bilmodellen

Bonnpojken
8 april 2020 · 184 Inlägg

Varför går det inte då? Måste man chippa ecu:n? Bilen ifråga är en saab 9-5 aero årsmodell -99 230hk

Xebers76
8 april 2020 · 2 250 Inlägg

Inget i livet är gratis lille vän, man får jobba lite wink

Vill du öka effekten på den bilen så måste programvaran ändras, såvida man inte sitter på utrustningen eller har en vän som har grejerna så kan du inte öka effekten utan kostnad.

Senast redigerat av Xebers76 (8 april 2020)

Bonnpojken
8 april 2020 · 184 Inlägg

Aha, okej. Men tack för din tid iallafall! smile

Tobzter
9 april 2020 · 3 144 Inlägg

Saab måste vara en av dom billigaste bilarna att får lite extra effekt i. Prata med Nordic eller maptun så tror ja du får anpassad programvara för 1500-2500 kr

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bonnpojken
9 april 2020 · 184 Inlägg

Ajjemän får göra det

M-Eriksson
9 april 2020 · 45 Inlägg

Nordic rekommenderas av egna erfarenheter, fantastisk programvara! Brukar inte bli så farligt pris på steg 1, som tidigare skriver billigt att göra (typ 2-2,5k som mest bör de bli). Då är det en välgjord och pålitlig programvara du får, det sparar en hel del i längden. Sträcker du dig över steg 1 blir det inte lika billigt såklart. De brukar klara den extra effekten utmärkt, har en som varit trimmad i 15k mil ca (steg 3), går klockrent. Lycka till!

Bonnpojken
9 april 2020 · 184 Inlägg

Gött o höra! Får prova det nån dag smile

Weaksauce
10 april 2020 · 158 Inlägg

Det du behöver är i princip t8suite (gratis/opensource) en sladd (300kr) och en bärbar dator.

Det är även bra att ha en batteriladdare inkopplad när du skriver till ECU:n.

Det går absolut att göra själv om du är beredd att lägga lite tid på att lära dig.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Bonnpojken
10 april 2020 · 184 Inlägg

Ofan. Vad heter programmet till datorn då? smile smile

Weaksauce
10 april 2020 · 158 Inlägg

Här finns mjukvaran https://www.txsuite.org/


Ett tips är att registrera dig på något trionic-forum och försöka läsa mycket.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
10 april 2020 · 158 Inlägg

Sen har jag sett dina andra trådar och baserat på vad du har skrivit tror jag att du behöver reparera lite grejer innan du försöker plocka ur mer effekt.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Bonnpojken
10 april 2020 · 184 Inlägg

Ajjemän! Tack för hjälpen

EPG Kärnkraftstomte
15 april 2020 · 766 Inlägg

Du kan absolut lägga in ett steg 1 "gratis" och få några hästar till på 98 oktan. På 9-5:an är det avgassystemet som är den första flaskhalsen för mer effekt (runt 240 häst). Därefter är det spridarna och därför kommer man inte speciellt mycket högre på E85 än med ett normalt aeroprogram (runt 230 häst på E85 och kanske 270 på BF98). Nästa flaskhals är turbon, (TD04HL-15t klarar runt 280 hästar). Vill man ytterligare högre så börjar det kosta pengar på riktigt.

Nu var detta ett litet sidospår eftersom att huvudfrågan var om man kunde göra detta gratis och jo det är väl en sanning med modifikation eftersom att du behöver en del prylar för att kunna trimma "gratis" och dessa prylar kostar ju en liten slant trots allt.
Det som behövs i hårdvaruväg är en dator, förslagsvis en bärbar sådan, ett interface för att din dator ska kunna kommunicera med bilens styrsystem (jag kör med en så kallad "combiadapter" som klarar att snacka både BDM och CANBUS) samt en del kablar med rätt kontakter.
Mjukvaran som behövs är dock gratis, programmet heter T7suite och kan laddas ned från Txsuite.org.

Nu kommer ju dock kruxet och det är ju att man kan ju inte bara starta upp programmet, skriva in "500 häst tack!" och sedan trycka på enter och så sker allt av sig själv utan man måste sitta med programmet ett tag och verkligen förkovra sig i hur man gör allt också. En bra källa till information är forumet Trionictuning.com där det finns kunnigt folk på både t5suite (ng900/9000/og9-3), t7suite (og9-3/og9-5) och t8suite (ng9-3/ng9-5) dock är det ett engelskspråkigt forum så för vissa enklare frågor är det oftast bättre att fråga på forum.saabturboclub.com istället. Man ska dock veta med sig att moderatorerna där är extremt nitiska så det gäller att formulera sig väl annars tar de bort tråden utan att man får veta varför.

Jag vet inte vad du har för förkunskaper i trimning sedan tidigare, kan du t.ex Tunerstudio (Megasquirt/VEMS) så är det nog rätt lätt att sätta sig in i "trionictänket" också.
Själv började jag genom att skaffa mig en Saab 9000 just för att lära mig grunderna (t5suite i det fallet då). Denna gjorde jag mig av med för några månader sen och den slutade på drygt 400 häst och knappt 600Nm men då var en hel del vitala delar utbytta naturligtvis och nu har jag börjat att lära mig t7suite istället och skaffade mig därför en 9-5. Största skillnaden är att T5 jobbar med laddtryck och T7 med luftmassa annars känner man igen sig ganska bra. Anledningen till att jag valde Saab var alltså egentligen inte så mycket för att jag är nån stor Saabentusiast utan mer av samma anledning som dig att jag ville lära mig grunderna i trimmning för att sen i framtiden kanske även kunna lära mig Romraider (Subaru) eller andra eftermarknadssprut.

Just det, en sak till.
Kablarna du behöver tar du enklast från någon skrotad 900, 9000, 9-3 eller 9-5 och sen bygger om dessa med rätt kontakter (9-polig D-sub) för att kunna kommunicera med boxarna.

Lycka till! smile

Senast redigerat av EPG (15 april 2020)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Bonnpojken
15 april 2020 · 184 Inlägg

Oj. Tack, får väl börja med att ta bort ljuddämparna, den bakre stryper väl motorn mest? Har dock ingen dator men ska kolla om jag kan låna en dator av en polare till mig. Har dock ett problem med att bilen blåryker när motorn är kall men slutar sen blåryka när motorn är varm. Går det inte att ställa upp laddtrycket genom wg staget? Vet inte hur megasquirt fungerar, vet inte heller hur man får tag i det och vad det kostar..

Senast redigerat av Bonnpojken (15 april 2020)

Bonnpojken
16 april 2020 · 184 Inlägg

Började fundera på om det går att klämma på 4st siemens deka 1389563 spridare ifrån en volvo 850, Alt siemens deka 4612402 spridare ifrån en chrysler 3,3liter v6?

VirreEriksson
16 april 2020 · 1 296 Inlägg

Ingen som helst mening. Samt att bilen kommer gå skit om inte mjukvaran anpassas efter detta.

Bonnpojken
16 april 2020 · 184 Inlägg

Okej, då ska jag ge f*n i det smile

Bonnpojken
16 april 2020 · 184 Inlägg

Går det att höja bränsletrycket lite grann på något sätt? Tändstiften blir inte ett dugg sotiga så den måste ju få för lite bensin i förhållande till luft?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang