Ablkc
9 april 2020
· 4 Inlägg
Hej glada garaget
Jag har problem med min skoda fabia 2005 1.4 BBY motor. Epc och motorlampa lyser samtidigt och motorn går i limp home mode sedan slutar den svara på gaspedalen. Har läst felkoder och från början fick jag många felkoder. Här kommer en lista felkod som var från början.
17961 barometric/manifold pressure signals. Implausible Correlation
17912 intake air system leak detected
17768 cylinder 2 ignition circuit short to ground
17771 cylinder 3 ignition circuit short to ground
17763 cylinder 1 ignition circuit open circuit
Cylinder 4 också men har inte bilden kvar på felkoden säkert som cylinder 1.
17953 throttle valve controller maltfunction
17834 EVAP purge valve (n80) open circuit
17851 potentiometer for EGR (G212) signal too low
Airbag varningslampan var på också.
Jag tog bort alla felkoder med felkodsläsare många felkoder försvann då. Men motorlampan och epc lyser fortfarande. Pga felkod på intake system air leak kollade jag på insuget och insug grenröret var lagad från tidigare ägare så jag köpte begagnad från skroten och monterade sedan tog jag bort felkoden (system air leak detected) och det gick bra. Jag rengjorde även egr och spjällhuset. Spjällhuset var mycket svart inuti. Men jag har fortfarande kvar felkod på Manifold Pressure Signal och nu kom felkoden igen intake system air leak.
Nu till min fråga kan map sensorn göra så att epc och motorlampa lyser samtidigt? Intake system air leak kom tillbaka pga map sensorn??
Har läst lite på forums och epc kan lysa för spjällhus, ecu, map sensor, kontakt till bromsljus(kollat bromslamporna fungerar). Ska köpa ny map sensor imorgon och se om allt blir bra.Tänkte tillägga också att om jag nollställer spjällhuset med felkodsläsare så går det att gasa och tomgången blir mycket värre hoppar upp och ner då går svarar bilen på gaspedalen. Startar om bilen den går i limp home mode och slutar svara på gaspedalen.
Senast redigerat av Ablkc (9 april 2020)