Ljusinsatser RHD till LHD anpassning

_Leon_
9 april 2020 · 20 Inlägg

Detta är en rent hypotetiskt fråga.

Om jag importerade ett fordon från tex. Storbritannien (högerstyrt) till Sverige, så är en av alla de anpassningar som behöver göras bla ljusinsatser. Finns det firmor här i Sverige som anpassar utländska ljusinsatser för svenska vägar/trafik?

Mvh

Bmsone Reservdelsnisse
9 april 2020 · 183 Inlägg

Är nog enklare att byta till europeiska strålkastare. Vissa kan man ändra på med en spak för höger/vänstertrafik.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
torsen
9 april 2020 · 7 233 Inlägg

Finns strålkastarinsatser som är omställbara.
Runda Marchal och Cibié.
Såväl 5½" som 7" och 7½".
Man demonterar glödlampan och flyttar en liten "flärp" och sätter tillbaka lampan i det ändrade läget.
Voila!
Inte ovanlig för dem som korsar Engelska kanalen ofta.
Annars får man tejpa över den A-symetriska sektorn så att strålkastarna blir symetriska.

zzr9409209
9 april 2020 · 716 Inlägg

Har för mig att även Volvo har den funktionen..

_Leon_
15 april 2020 · 20 Inlägg

torsen skrev:
Finns strålkastarinsatser som är omställbara.
Runda Marchal och Cibié.
Såväl 5½" som 7" och 7½".
Man demonterar glödlampan och flyttar en liten "flärp" och sätter tillbaka lampan i det ändrade läget.
Voila!
Inte ovanlig för dem som korsar Engelska kanalen ofta.
Annars får man tejpa över den A-symetriska sektorn så att strålkastarna blir symetriska.

Tacksam för svaret. Är det något som brukar stå i produktbeskrivningen eller är det något man få ta upp med tillverkare?

Mvh

granadadr
15 april 2020 · 7 286 Inlägg

skriv gärna bilmärke å modell här wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
_Leon_
20 april 2020 · 20 Inlägg

granadadr skrev:
skriv gärna bilmärke å modell här wink

Njae, inte än =P

Senast redigerat av _Leon_ (20 april 2020)

trubbelturbo
21 april 2020 · 1 458 Inlägg

Jag vet att det finns firmor som bygger om strålkastare till bland annat Nissan Skyline. Kommer inte ihåg namnet men finns gör det iaf.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
21 april 2020 · 9 296 Inlägg

_Leon_ skrev:
Detta är en rent hypotetiskt fråga.

Om jag importerade ett fordon från tex. Storbritannien (högerstyrt) till Sverige, så är en av alla de anpassningar som behöver göras bla ljusinsatser. Finns det firmor här i Sverige som anpassar utländska ljusinsatser för svenska vägar/trafik?

Mvh

_Leon_ skrev:

granadadr skrev:
skriv gärna bilmärke å modell här wink

Njae, inte än =P

Den rent hypotetiska frågan blir inte bara hypotetisk utan omöjlig att svara på om du inte anger lite mer information faktiskt. Med det sagt så går allt att fixa men om det är en helt ny bil med allt det innebär så kan det säkert kosta både 10- och 20 tusen kronor. Är det en Triumph Spitfire från 1967 så kanske du hittar nya lyktor på biltema för 200kr. Typ.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang