Letar efter en specifik adapter för säkerhetshylsa (10-kant, SAAB 9-3)

Edeke
9 april 2020 · 4 Inlägg

Hej!

Jag är ingen hejare på bilar och vänder mig därför till er experter. Jag och min sambo köpte för 2 år sedan, en SAAB 9-3 SportCombi och fick med tillhörande sommar/vinterdäck. Nu är det dock dags för oss att köpa nya och ett problem har uppstått. Vi har slarvat bort en "adapter" för säkerhetshylsorna (osäker om det heter såhär) som sitter på fälgarna. Vi har varit inne på både Biltema och Jula, helt utan resultat och undrar nu om det finns en sådan här adapter någonstans på internet. Är det någon som har koll på detta? Ta gärna en titt på bifogade bilden för referens.

Jag får verkligen be om ursäkt om jag verkar helt vilse men det finns en enkel förklaring; jag är sämst på bilar och dess delar. Däremot är jag en jäkel på Google, men det har inte hjälpt mig i detta äventyr. Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan peka mig i rätt riktning (en online-butik eller liknande) som har just denna adapter jag letar efter.

Tack så otroligt mycket på förhand! Ni är grymma allihopa!

Stanna hemma. Ta hand om varandra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235371/235371-f38050dcb9c08b28cc8b998758681707.jpg

Pininfarina406
9 april 2020 · 535 Inlägg

Edeke skrev:
Hej!

Jag är ingen hejare på bilar och vänder mig därför till er experter. Jag och min sambo köpte för 2 år sedan, en SAAB 9-3 SportCombi och fick med tillhörande sommar/vinterdäck. Nu är det dock dags för oss att köpa nya och ett problem har uppstått. Vi har slarvat bort en "adapter" för säkerhetshylsorna (osäker om det heter såhär) som sitter på fälgarna. Vi har varit inne på både Biltema och Jula, helt utan resultat och undrar nu om det finns en sådan här adapter någonstans på internet. Är det någon som har koll på detta? Ta gärna en titt på bifogade bilden för referens.

Jag får verkligen be om ursäkt om jag verkar helt vilse men det finns en enkel förklaring; jag är sämst på bilar och dess delar. Däremot är jag en jäkel på Google, men det har inte hjälpt mig i detta äventyr. Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan peka mig i rätt riktning (en online-butik eller liknande) som har just denna adapter jag letar efter.

Tack så otroligt mycket på förhand! Ni är grymma allihopa!

Stanna hemma. Ta hand om varandra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235371/235371-f38050dcb9c08b28cc8b998758681707.jpg

På din bild ser det ut som att en xzn-hylsa borde passa men det finns på Biltema så det gör mig lite osäker.
Om du googlar så kan du ju bilda dig en egen uppfattning. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
husseman
9 april 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, den där kan du nog banka in en lite för stor torxpinne o få bort, eller en tättstegad pinne. Släng dessa sedan o kör med vanlig hjulbult. Har du otur så blir det svets..men borde inte behövas. Hjullås e´skit o inget man vill se. Lycka till/ husse

Edeke
10 april 2020 · 4 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Edeke skrev:
Hej!

Jag är ingen hejare på bilar och vänder mig därför till er experter. Jag och min sambo köpte för 2 år sedan, en SAAB 9-3 SportCombi och fick med tillhörande sommar/vinterdäck. Nu är det dock dags för oss att köpa nya och ett problem har uppstått. Vi har slarvat bort en "adapter" för säkerhetshylsorna (osäker om det heter såhär) som sitter på fälgarna. Vi har varit inne på både Biltema och Jula, helt utan resultat och undrar nu om det finns en sådan här adapter någonstans på internet. Är det någon som har koll på detta? Ta gärna en titt på bifogade bilden för referens.

Jag får verkligen be om ursäkt om jag verkar helt vilse men det finns en enkel förklaring; jag är sämst på bilar och dess delar. Däremot är jag en jäkel på Google, men det har inte hjälpt mig i detta äventyr. Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan peka mig i rätt riktning (en online-butik eller liknande) som har just denna adapter jag letar efter.

Tack så otroligt mycket på förhand! Ni är grymma allihopa!

Stanna hemma. Ta hand om varandra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235371/235371-f38050dcb9c08b28cc8b998758681707.jpg

På din bild ser det ut som att en xzn-hylsa borde passa men det finns på Biltema så det gör mig lite osäker.
Om du googlar så kan du ju bilda dig en egen uppfattning. Mvh T.

Problemet är just det att Biltema endast har 12-kantade torx och/eller xzn-hylsor medan denna har 10 (vad jag kan se och räkna mig till). Det är just detta som skapar huvudvärksinducerande problemet. Oavsett ska du ha tack för hjälpen!

Edeke
10 april 2020 · 4 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, den där kan du nog banka in en lite för stor torxpinne o få bort, eller en tättstegad pinne. Släng dessa sedan o kör med vanlig hjulbult. Har du otur så blir det svets..men borde inte behövas. Hjullås e´skit o inget man vill se. Lycka till/ husse

Ja, det lutar ju nästan åt detta i nuläget. Känns dock så otroligt konstigt att ingen annan verkar ha samma problem där ute (vad jag kan hitta). Jag menar, folk tappar bort saker förr eller senare.

Men du har rätt i det du säger, hjullås är verkligen skit. Speciellt när detta kommer kosta oss en redig slant. Har nämligen inte möjlighet att göra det själv.

Tack ska du ha för hjälpen! Glad påsk!

Pininfarina406
10 april 2020 · 535 Inlägg

Edeke skrev:
Hej!

Jag är ingen hejare på bilar och vänder mig därför till er experter. Jag och min sambo köpte för 2 år sedan, en SAAB 9-3 SportCombi och fick med tillhörande sommar/vinterdäck. Nu är det dock dags för oss att köpa nya och ett problem har uppstått. Vi har slarvat bort en "adapter" för säkerhetshylsorna (osäker om det heter såhär) som sitter på fälgarna. Vi har varit inne på både Biltema och Jula, helt utan resultat och undrar nu om det finns en sådan här adapter någonstans på internet. Är det någon som har koll på detta? Ta gärna en titt på bifogade bilden för referens.

Jag får verkligen be om ursäkt om jag verkar helt vilse men det finns en enkel förklaring; jag är sämst på bilar och dess delar. Däremot är jag en jäkel på Google, men det har inte hjälpt mig i detta äventyr. Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan peka mig i rätt riktning (en online-butik eller liknande) som har just denna adapter jag letar efter.

Tack så otroligt mycket på förhand! Ni är grymma allihopa!

Stanna hemma. Ta hand om varandra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235371/235371-f38050dcb9c08b28cc8b998758681707.jpg

Hej igen. Jag fortsatte leta och jag har hittat att OZ-fälgar har 10 kantig fattning i vissa fall. Dessutom finns det att få tag i på EBay.
Men det är ju bättre att du kollar själv och avgör om du tror att det kan passa.
Jag sökte på oz wheel socket.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
torsen
10 april 2020 · 7 198 Inlägg

Hej Edeke.
Ditt problem blev en utmaning även för mig.
Var tvungen att gå ut i garaget och inventera verktygsuppsättningen.
XZN M12 har 12 splines och är 12 mm i diameter mätt på ytterkant på splines´en.
I ditt ställe skulle jag köpa en bits XZN M12 och försöka med övervåld slå in den i huvudet på dina skruvar med 12 splines.
TORX tvivlar jag på går att slå in i dina skruvhuvuden.

Skruvhuvudet ser ut att sitta i plan med fälgkanten.
Om så verkligen är fallet kan man svetsa på en mutter på varje skruv och kunna demontera dem.
Värmen från svetsningen gör att skruven vidgar sig något.
Då det hela, muttern och skruven, får kallan drar skruven ihop sig och lossnar lättare.
Så har jag förfarit tidigare.

Ett tredje alternativ att försöka med är en något kapad skruvutdragare, "svinpitt" på bilmekanikerprosa.
Vet inte om skruvhålet är tillräckligt djupt för en "svinpitt"?

Ett fjärde alternativ är att köpa ett verktyg, som jag inte vet vad det heter, men som är till för att lossa sönderdragna TORX-skruvskallar.
Ser ofta reklam för verktyget i min mejl.
Googla - men jag vet inte på vad?

Lycka till och berätta gärna i tråden hur du löser problemet.

Presidento Of World
10 april 2020 · 3 306 Inlägg

Ta bilen till en saab/opel verkstad, fråga efter hylsa till låsbult dom följer med ut och tittar så får du rätt.

Fick göra, det för 3 veckor sen. Förvisso bmw men fortfarande inte original utan dom hade en sats med hylsor kostade 112kr.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Edeke
10 april 2020 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Hej Edeke.
Ditt problem blev en utmaning även för mig.
Var tvungen att gå ut i garaget och inventera verktygsuppsättningen.
XZN M12 har 12 splines och är 12 mm i diameter mätt på ytterkant på splines´en.
I ditt ställe skulle jag köpa en bits XZN M12 och försöka med övervåld slå in den i huvudet på dina skruvar med 12 splines.
TORX tvivlar jag på går att slå in i dina skruvhuvuden.

Skruvhuvudet ser ut att sitta i plan med fälgkanten.
Om så verkligen är fallet kan man svetsa på en mutter på varje skruv och kunna demontera dem.
Värmen från svetsningen gör att skruven vidgar sig något.
Då det hela, muttern och skruven, får kallan drar skruven ihop sig och lossnar lättare.
Så har jag förfarit tidigare.

Ett tredje alternativ att försöka med är en något kapad skruvutdragare, "svinpitt" på bilmekanikerprosa.
Vet inte om skruvhålet är tillräckligt djupt för en "svinpitt"?

Ett fjärde alternativ är att köpa ett verktyg, som jag inte vet vad det heter, men som är till för att lossa sönderdragna TORX-skruvskallar.
Ser ofta reklam för verktyget i min mejl.
Googla - men jag vet inte på vad?

Lycka till och berätta gärna i tråden hur du löser problemet.

God fredag Torsen!

Tack så otroligt mycket för ditt utförliga svar. Det är på något sätt skönt att höra att andra varit i en liknande situation.

XZN M12 är absolut en idé som tarvar ett försök. Lite synd dock att man ska behöva forsera in den i varje skruv. Jag antar att det kan resultera i att bitsen kan gå sönder/tappa sitt fäste? Det hade ju egentligen inte varit något problem om man köper 4 st. Det hemska i allt detta är att förra ägaren av denna bil bestämde sig för att sätta 5 av dessa låshylsor på varje däck! Jag skulle ha bytt till vanliga för länge sedan.

Jag fick precis tipset av en bekant att en multihylsa kan vara en lösning på mitt problem. Kanske är det ju den du tänker på? Här har du en som jag hittat på Biltema:
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000038038

Igår satt jag långt in i småtimmarna i jakt på den där jäkla "adaptern" och tro mig hittat något som ser ut att stämma överens med den som vi tappat bort. Problemet är att den beställts via Ebay UK och tar lite längre tid att levereras. Håller tummarna att den kommer redan nästa vecka. Här har du länken till den adaptern:
https://www.ebay.co.uk/itm/Alloy-Wheel- … 2749.l2649

En tredje plan är att, som Presidento tipsar om nedan, ta bilen till en mekaniker och hoppas på att de kan assistera på något sätt som inte involverar en räkning på flera tusenlappar. Kanske kan de beställe en adapter från en leverantör där vi kan garantera att den kommer fungera?

Återigen, tack Torsen och tack Presidento. Ni är hjältar som tar er tid att hjälpa en novis som mig.

Jag håller er uppdaterade med hur det går!

Myhran
10 april 2020 · 452 Inlägg

Har du bara en hjulskruv som ser ut sådär? Eller är alla likadana, jag skulle gissa att alla hjulskruvar är av den modellen och att det är för att fälgens hål är så smala så inga andra skruvar går att få dit, så att förstöra den ger mer problem,
Åk till en välsorterad däckverkstad de kan garanterat hjälpa dig,
Med vänlig hälsning,

Janneutanb
10 april 2020 · 7 267 Inlägg

Myhran skrev:
Har du bara en hjulskruv som ser ut sådär? Eller är alla likadana, jag skulle gissa att alla hjulskruvar är av den modellen och att det är för att fälgens hål är så smala så inga andra skruvar går att få dit, så att förstöra den ger mer problem,
Åk till en välsorterad däckverkstad de kan garanterat hjälpa dig,
Med vänlig hälsning,

Skulle precis föreslå samma sak, åk förbi en däckverkstad.
Mycket enklare än att banka in verktyg och hoppas dom sitter tillräckligt hårt för att kunna lossa på den.

Pininfarina406
10 april 2020 · 535 Inlägg

Edeke skrev:

torsen skrev:
Hej Edeke.
Ditt problem blev en utmaning även för mig.
Var tvungen att gå ut i garaget och inventera verktygsuppsättningen.
XZN M12 har 12 splines och är 12 mm i diameter mätt på ytterkant på splines´en.
I ditt ställe skulle jag köpa en bits XZN M12 och försöka med övervåld slå in den i huvudet på dina skruvar med 12 splines.
TORX tvivlar jag på går att slå in i dina skruvhuvuden.

Skruvhuvudet ser ut att sitta i plan med fälgkanten.
Om så verkligen är fallet kan man svetsa på en mutter på varje skruv och kunna demontera dem.
Värmen från svetsningen gör att skruven vidgar sig något.
Då det hela, muttern och skruven, får kallan drar skruven ihop sig och lossnar lättare.
Så har jag förfarit tidigare.

Ett tredje alternativ att försöka med är en något kapad skruvutdragare, "svinpitt" på bilmekanikerprosa.
Vet inte om skruvhålet är tillräckligt djupt för en "svinpitt"?

Ett fjärde alternativ är att köpa ett verktyg, som jag inte vet vad det heter, men som är till för att lossa sönderdragna TORX-skruvskallar.
Ser ofta reklam för verktyget i min mejl.
Googla - men jag vet inte på vad?

Lycka till och berätta gärna i tråden hur du löser problemet.

God fredag Torsen!

Tack så otroligt mycket för ditt utförliga svar. Det är på något sätt skönt att höra att andra varit i en liknande situation.

XZN M12 är absolut en idé som tarvar ett försök. Lite synd dock att man ska behöva forsera in den i varje skruv. Jag antar att det kan resultera i att bitsen kan gå sönder/tappa sitt fäste? Det hade ju egentligen inte varit något problem om man köper 4 st. Det hemska i allt detta är att förra ägaren av denna bil bestämde sig för att sätta 5 av dessa låshylsor på varje däck! Jag skulle ha bytt till vanliga för länge sedan.

Jag fick precis tipset av en bekant att en multihylsa kan vara en lösning på mitt problem. Kanske är det ju den du tänker på? Här har du en som jag hittat på Biltema:
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000038038

Igår satt jag långt in i småtimmarna i jakt på den där jäkla "adaptern" och tro mig hittat något som ser ut att stämma överens med den som vi tappat bort. Problemet är att den beställts via Ebay UK och tar lite längre tid att levereras. Håller tummarna att den kommer redan nästa vecka. Här har du länken till den adaptern:
https://www.ebay.co.uk/itm/Alloy-Wheel- … 2749.l2649

En tredje plan är att, som Presidento tipsar om nedan, ta bilen till en mekaniker och hoppas på att de kan assistera på något sätt som inte involverar en räkning på flera tusenlappar. Kanske kan de beställe en adapter från en leverantör där vi kan garantera att den kommer fungera?

Återigen, tack Torsen och tack Presidento. Ni är hjältar som tar er tid att hjälpa en novis som mig.

Jag håller er uppdaterade med hur det går!

Du läste inte mitt inlägg om Oz-fälgar?

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang