PT inom bilar?

nevertolate
9 april 2020 · 1 Inlägg

Hej,

Jag har körkort och bil, kan köra.

Kan dock inget om bilar förutom att köra. Kan inte något om däck, olja eller vad som helst, öppnar jag motorluckan så vet jag ingenting om vad som är vad. Kan inte byta lampa, däck eller sånt. Har ju bil och kan köra, jag behöver kunna saker om bilar ifall det händer nåt på vägen, samt att de blir billigare att kunna saker själv istället för att alltid gå till verkstad. Finns det PT för sånt, någon som alltså tar betalt för att lära mig ett och annat om bilar? Någon som lär ut från skratch alltså.

Mvh Never to late.

Xebers76
9 april 2020 · 2 250 Inlägg

Följ ChrisFix på youtube

Utmarks-Loke
9 april 2020 · 5 813 Inlägg

Ja, allt finns ju på youtube, fast chrisfix är nog ett litet steg för avancerat ännu. Men det finns garanterat videos som visar hur man byter däck och glödlampor också.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 april 2020 · 4 917 Inlägg

Jag undrar jag..
Vad händer med de dyra verkstäderna om alla skulle lära sig bilkunskap..
Tänk er för grabbar..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
9 april 2020 · 5 813 Inlägg

Tja, mig är det då ingen verkstad som tjänar några pengar på i alla fall

uhlin
10 april 2020 · 2 831 Inlägg

axxet skrev:
Jag undrar jag..
Vad händer med de dyra verkstäderna om alla skulle lära sig bilkunskap..
Tänk er för grabbar..smile

De fick nog gå ner i pris hehe.

Nä, vet att alla maskiner kostar men tycker ändå att vissa räkningar är lite väl saltade, för min egen del kvittar det då jag gör allt själv om det blir nåt fel. (Ska byta bromsrör på bilen endera dagen)

Men de som inte har möjlighet/kan fixa själv är bilen en riktigt stor utgift. Såvida man inte kör en japansk/asiat. De tjänar verkstäder inte för mycket på.

torsen
10 april 2020 · 7 198 Inlägg

uhlin skrev:

axxet skrev:
Jag undrar jag..
Vad händer med de dyra verkstäderna om alla skulle lära sig bilkunskap..
Tänk er för grabbar..smile

De fick nog gå ner i pris hehe.

Nä, vet att alla maskiner kostar men tycker ändå att vissa räkningar är lite väl saltade, för min egen del kvittar det då jag gör allt själv om det blir nåt fel. (Ska byta bromsrör på bilen endera dagen)

Men de som inte har möjlighet/kan fixa själv är bilen en riktigt stor utgift. Såvida man inte kör en japansk/asiat. De tjänar verkstäder inte för mycket på.

Ingen risk.
Finns tillräckligt med slips- och tangentbordsnissar med förmånsbilar för att försörja bilverkstäderna!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2020 · 13 674 Inlägg

torsen skrev:

uhlin skrev:

axxet skrev:
Jag undrar jag..
Vad händer med de dyra verkstäderna om alla skulle lära sig bilkunskap..
Tänk er för grabbar..smile

De fick nog gå ner i pris hehe.

Nä, vet att alla maskiner kostar men tycker ändå att vissa räkningar är lite väl saltade, för min egen del kvittar det då jag gör allt själv om det blir nåt fel. (Ska byta bromsrör på bilen endera dagen)

Men de som inte har möjlighet/kan fixa själv är bilen en riktigt stor utgift. Såvida man inte kör en japansk/asiat. De tjänar verkstäder inte för mycket på.

Ingen risk.
Finns tillräckligt med slips- och tangentbordsnissar med förmånsbilar för att försörja bilverkstäderna!

det är bara dom som är intresanta hos märkesverkstäder dom andra vill dom inte ens ha som kunder..  ju mer kunniga kunderna är ju snabbare förstår dom att dom blir grundlurade

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
10 april 2020 · 7 218 Inlägg

Det kan inte vara så att det finns kunder med slips som faktiskt kan något om bilar, men känner att deras fritid är för värdefull för att ligga och skruva ? Bestämde mig för ett par år sen att jag aldrig igen ska skruva på min, eller någon annans bruksbil igen. Tråkigare kan man knappt ha

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Xebers76
10 april 2020 · 2 250 Inlägg

SportPilot skrev:
Det kan inte vara så att det finns kunder med slips som faktiskt kan något om bilar, men känner att deras fritid är för värdefull för att ligga och skruva ? Bestämde mig för ett par år sen att jag aldrig igen ska skruva på min, eller någon annans bruksbil igen. Tråkigare kan man knappt ha

Så du byter inte ens lampor på din bruksbil???

Janneutanb
10 april 2020 · 7 267 Inlägg

Vill bara tillägga att alla som vill, kan lära sig att göra det själv.
Min mor bytte både däck och olja själv fram tills hon fyllde drygt 55 år. Numera byter hon bara däcken själv.

SportPilot Ubåtsingenjör
10 april 2020 · 7 218 Inlägg

Xebers76 skrev:

SportPilot skrev:
Det kan inte vara så att det finns kunder med slips som faktiskt kan något om bilar, men känner att deras fritid är för värdefull för att ligga och skruva ? Bestämde mig för ett par år sen att jag aldrig igen ska skruva på min, eller någon annans bruksbil igen. Tråkigare kan man knappt ha

Så du byter inte ens lampor på din bruksbil???

nej faktiskt inte smile torkarblad kan jag sträcka mig till... skruvar hellre på roliga grejer

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Utmarks-Loke
10 april 2020 · 5 813 Inlägg

SportPilot skrev:
Det kan inte vara så att det finns kunder med slips som faktiskt kan något om bilar, men känner att deras fritid är för värdefull för att ligga och skruva ? Bestämde mig för ett par år sen att jag aldrig igen ska skruva på min, eller någon annans bruksbil igen. Tråkigare kan man knappt ha

Att ha bilen på service kostar kanske omkring 800kr i timmen inklusive moms. Och min fritid är nog tyvärr inte värd så mycket, per timme. Dessutom vet man att det blir riktigt gjort om man gör det själv.

torsen
11 april 2020 · 7 198 Inlägg

SportPilot skrev:
Det kan inte vara så att det finns kunder med slips som faktiskt kan något om bilar, men känner att deras fritid är för värdefull för att ligga och skruva ? Bestämde mig för ett par år sen att jag aldrig igen ska skruva på min, eller någon annans bruksbil igen. Tråkigare kan man knappt ha

Tjaa!
Visst har du rätt att även tangentbords- och slipsnissarna kan en del om bilar.
Men på de bilträffar jag varit är det allt för många som har "google-kunskaper".
Minns en träff för några år sedan där några sett på nätet att det gick att montera en differentialspärr på mindre än en timma.
Fram eller bak frågade jag?
Ingen skillnad fick jag till svar.

Tycker man förenar, ett visst, nöje med ekonomi då man gör oljebytesservicarna själv.
Hustrun framhärdar i att lämna in bilen till auktoriserad verkstad för oljebyte á 3.500:-.
Av det som ingår i servicen utför man inte mycket.
Brukar roa mig med att applicera en liten klick Tippex på ventilhattarna och nivåskruvarna på transmissionen(manuell växellåda + fram- och bakaxelväxel) för att se om något rörts. 
Även lite Tippex på skruven som håller det uppochnervända reservhjulet(ja en bil av 2016 års modell som har reservhjul!!!).

Till egna bilar köper jag kvalitetsolja från LIDL, men original oljefilter.
Kupé- och motorluftfilter kollar jag bara och vid behov blåser av helt lätt med tryckluft.

Men alla har ju inte, som jag, ett 60 kvm varmgarage med fullständig verkstadsutrustning.

torsen
11 april 2020 · 7 198 Inlägg

Mackans Garage.se kanske kan vara intressant för ts?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 april 2020 · 13 674 Inlägg

Janneutanb skrev:
Vill bara tillägga att alla som vill, kan lära sig att göra det själv.
Min mor bytte både däck och olja själv fram tills hon fyllde drygt 55 år. Numera byter hon bara däcken själv.

håller med gränserna sätter man själv. 
kunskaper är lätta att skaffa sig. 
Förutsatt att man vill lära sig.

det svåra är att skaffa sig en verktygslåda som är stor nog. 
Har mekat moped sedan jag var 12.  sen gick det över till bilar.  nu mekar jag t.o.m lite buss men försöker undvika det eftersom jag kör buss så vill jag ogärna meka med det

Många är väldigt rädda för att göra fel. men istort sätt all information finns på nätet idag.

när jag fick min första moppe när jag var 12år av min farsa så låg motorn i en kartong ner riven i småbitar.  ingen visade hu allt skulle sitta.  tror jag kanske fick tag i en väldigt dålig kopia på en sprängskiss men det var allt..
sen satt jag och min kusin i timmar óch försökta hitta lösningar hur allt skulle sitta och hur man skulle få nållagrena att inte ramla ur när man försökte sätta ihop motorhalvorna. 

enda gång farsan hjälpte mig var när vi inte fick igång grejerna  men då hade vi försökt 1månad innan man bad om hjälp smile

därimot idag skruvar jag väldigt sällan.  och helst på andras saker.   gör bara det nödvändiga på bilarna hemma..   tantens bil går som en påse skit oljetryckslampan har lyst över 2år nu.  men orkar inte bry mig.   

så man kommer dit tillslut oxå.  tror mest det handlar om att man kört på som en galning först kört buss 5-6dagar i veckan varit hemifrån 12-15timmar och dom gångerna man haft tid över har man stått och hjälpt till på någon kompis verkstad. 6timmar efter jobbet sen upp och jobba igen.   efter 10år så har det tagit ut sin rätt.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dkws2
11 april 2020 · 176 Inlägg

kan man bygga lego, kan man skruva med bilar

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 april 2020 · 13 674 Inlägg

dkws2 skrev:
kan man bygga lego, kan man skruva med bilar

lite så är det.. man måste bara ha lite ideer så klarar man allt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
11 april 2020 · 7 269 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tja, mig är det då ingen verkstad som tjänar några pengar på i alla fall

inte mig heller gör 99,9% själv,, är typ däckomläggning å framvagnsjustering som verkstad får göra,, själv är bästa dräng,,

visst tråkigt att verkstäder går omkull,, men man ser till sin egen plånbok, så är det ju,, varför skulle jag gå till en verkstad om jag kan själv ?

Senast redigerat av granadadr (11 april 2020)

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
granadadr
11 april 2020 · 7 269 Inlägg

till ts,, du känner ingen som kan meka? då kan du vara med å hjälpa denne, då lär man sig mkt wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang