Cadillac 1959 Series 62 Flat Top - Fix av min första jänkare!

En projekttråd för min första amerikanare och en av mina absoluta drömbilar - en Cadillac Series 62 Flat Top!
  • 73 Följare
  • 92 780 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 maj 2022
Mew
20 april 2020 · 2 152 Inlägg

Som de flesta andra har jag en drömbil. Eller ja, egentligen flera, men det finns en speciell modell som jag alltid haft ett speciellt band till ända sedan barnsben.
Cadillac -59. Redan som liten slogs jag av de enorma fenorna med sina eleganta bakljus längst ut. Det är en modell som alltid haft en speciell plats i den delen av mitt hjärta som är ockuperad av mitt bilintresse. Tyvärr är jag född några generationer för sent för att kunna komma över en sådan bil till ett överkomligt pris, och den har förblivit just det, en dröm.

Tills idag.

En bekant till mig har hållit på med dessa sedan innan jag var född. Han har två helrenoverade -59or själv, en coupé och en cabriolet, och har alltid hållit på att köpa och sälja bilar utöver de två. En dag när jag hälsade på visade han mig två av sina senaste fynd. Jag kom dock inte mycket längre än till den första bilen.
En Cadillac -59 flat top, originalbil från Californien. En ägare på andra sidan pölen, sedan importerades den 2003 och hittade till slut sin väg till det garage vi stod i.
Världen runt omkring oss försvann, det var bara jag och bilen.

Okej, riktigt så gick det inte till. Men jag fastnade för den direkt. Han nämnde att han tänkte sälja den igen rätt så snart, jag frågade om priset - och det var rätt så överkomligt.

Jag gick hem den kvällen och funderade en hel del. Om jag bara sålde av lite och sparade lite mer...

Några veckor senare träffades vi igen. Och skrev på några papper. Jag skulle bli ägare till en Cadillac -59 Series 62 flat top.
https://i.imgur.com/OWFDbpa.jpg

https://i.imgur.com/a4Py6wZ.jpg

https://i.imgur.com/333r7bB.jpg

(Ingen hel tutring tyvärr, men det är väl snarare regel än undantag på dessa.)
https://i.imgur.com/2QM2Skg.jpg


Lite mer information om bilen då! Den kom som sagt från Californien till Sverige 2003, innan dess verkar det som att det är en äldre dam som bruksat den sedan ny. Har något gammalt ägarbevis från den tiden. Sedan kom den till en gubbe i Sverige, som renoverade taket in-och utvändigt, så taket är rostfritt och "nylackat" och inmertaket är nytt. Han bytte även ut golvmattan. Han har lagt en hel del på bilen enligt utsago, men av någon anledning ställdes den, och stod utomhus i 10 år fram tills han som jag köpte den av köpte den förra året. Då gjordes en snabbgenomgång av förgasaren och bromsarna och den gick igenom sin sista kontrollbesiktning. Båda dessa punkter hade dock varit bra att gå igenom mer noggrannt, med nya delar, fick jag berättat för mig.
Golvbaljan vänster bak fick samtidigt lite ny plåt, då det stått vatten i den under tiden som den har stått. I övrigt är golvet okej, golvet under förarplatsen ser lite tråkigt ut, men där är inga hål.
Så ett rullande projekt med bra utgångsskick!


Det första jag gjorde var (på rekommendation) att trycka dit vindrutetorkarblad från Volvo 240 (400mm). Originalen var dåliga, och det är inga problem att byta själva gummit på dem, men de är rätt "flimsiga" och det är inte helt okänt att de viker sig lite så kanten på den kromade metalldelen tar i rutan och repar den. Sparar självklart originalen, men tänkte "funktion före form" i det här fallet, så det fick bli 240-torkarblad ändå.
https://i.imgur.com/FDnM2x7.jpg

Sen slocknade ljuset i tid och otid. Det märkte vi på provrundan, körde på landsväg i mörker och vips så slocknade all belysning. Lagom spännande. Ljuset slocknade efter någon/några minuter, sen tändes det igen efter ett tag, slocknade igen osv. Det blev en del felsökning, vi tog ut ljusvredet/reostaten, slipade kontaktytorna och mätte upp med multimeter, men hittade ingenting.

Till slut testade vi ändå att byta ljusvredet mot ett löst som fanns på plats - och problemet försvann!
https://i.imgur.com/0eUAdZp.jpg

Det visade sig att det var någon form av kortslutning inuti ljusvredet som orsakade att det blev väldigt varmt och då lade av. När det hade svalnat fungerade det igen ett tag, och så höll det på så. Oklart exakt var det felade i nuläget, men det är väldigt skönt att kunna lita på lyset iallafall.

Vi plockade även av förgasaren , plockade ner den i beståndsdelar (nåja, nästan) och lade i ett specialbad. Där ska det få ligga och gotta sig en stund, så ska jag ta hem en renoveringssats och nya packningar. smile
https://i.imgur.com/4thNYQL.jpg
https://i.imgur.com/tq3fdbb.jpg

Tankmätaren har sporadiskt lagt av också, funkar ibland, och ibland inte. Ska kolla jordpunkterna, tyvärr sitter en av dem väldigt dumt till mellan tanken och karossen/golvet, så för att komma åt den ordentligt behöver man ta ner tanken. Om man gör det bör man även passa på att byta ut flottören i tanken, som original är i kork och gärna blir dålig med åren. Tydligen funkar det bra att använda en flottör från -90-talets Fordar, typ Sierra etc. Ska leta rätt på en sådan, så får vi se när tanken åker ner. Har redan beställt alla packningar och skruvar till den, så det finns hemma.

Senast redigerat av Mew (13 oktober 2021)

Mew
20 april 2020 · 2 152 Inlägg

turbonova skrev:
Ser ut som ett bra objekt smile

Tack! Jo det är det absolut, det är svårt att hitta dessa i vettigt skick som inte kostar som ett mindre hus, och jag har kollat ett bra tag, så när denna dök upp var det bara att hugga. smile

Jag tingade den faktiskt redan i vintras, men den fick stå kvar där den stod tills vädret blev bättre. Däremot har jag varit på besök och skruvat på den en del under vintern, så det kommer ta några inlägg innan jag är i fas med nutid så att säga. smile Mer kommer snart!

Mew
20 april 2020 · 2 152 Inlägg

Fick nys om en skrot där det fick bli ett besök... Kändes som att resa till USA 50 år bakåt i tiden. Hade ingen aning att sådana här ställen fanns fortfarande!
https://i.imgur.com/4T5K2vg.jpg

Och det bästa av allt... big_smile
https://i.imgur.com/IJRYZW0.jpg

En -59a flattop som faktiskt inte var helt rensad! Fastnade speciellt för en sak...
https://i.imgur.com/3KcLu5g.jpg

Ett "Autronic Eye", dvs automatisk avbländning av helljuset! Jodå, fanns mycket lullull till dessa bilar, trots deras ålder. tongue
Efter en del förhandlande lämnade vi skroten med en påse -59-delar!
https://i.imgur.com/qG3o6PI.jpg

Det var ju inga "skrot-priser" på delarna ska tilläggas, men det förväntade vi oss inte heller. Killen visste vad han hade på gården. Men vi fick ändå grejerna till ett överkomligt pris.

Väl hemma plockades ögat ner i beståndsdelar (nåja, plockades isär iallafall) och jag testade först att polera upp ögat.
https://i.imgur.com/20YSWg1.jpg

Det blev en enorm skillnad, men tydligen var de inte så blanka ens original, och det var en del skador i kanter och så. Så det fick bli så här istället!
https://i.imgur.com/3ik7SYL.jpg

Delarna slipades ner och fick några lager Hagmans grundfärg på sig. Sedan 3-4 lager av Hagmans halvblanka svarta, som tydligen är nästan exakt rätt kulör/matthet som Cadillac använde original på sina svarta detaljer.

Alla smådelar rengjordes noggrannt.
https://i.imgur.com/4O2Jaor.jpg

Vid montering. Den fjädern satt... inte jättebra, minst sagt. Vid fjärde försöket höll den sig på plats. tongue Verkar ha suttit så hela tiden, fästet visar inga tecken på skador, så lät det vara så. Tänker att Då borde den hålla sig där bara man får dit det ordentligt.

Och så här blev det! Är sjukt nöjd. smile
https://i.imgur.com/umRPeWJ.jpg
https://i.imgur.com/rFmZZK7.jpg

Senast redigerat av Mew (13 oktober 2021)

Mew
21 april 2020 · 2 152 Inlägg

skbgkillen skrev:
Riktigt trevligt projekt! smile lär följas, vad heter skroten och vart ligger den? Håller själv på att renovera en Cadillac deville och söker delar då och då och såg att det fanns en hel del bilar där smile

Tack! Minns inte namnet nu bara för det, men den ligger strax utanför Motala. Men  prata med dem innan du börjar gå och riva i bilarna, och ta med stora plånboken, inte så ofta man hittar sådana ställen. smile

Trevligt! Vilken årsmodell har du?

Mew
21 april 2020 · 2 152 Inlägg

Vi råkade ut för en rätt otrevlig överraskning. När vi tog upp förgasaren ur sitt bad hade den en tjock, kladdig hinna över sig. hmm Det verkar som att någon när de varit och pillat på förgasaren lagt ett lager klarlack eller något liknande över den. Varenda detalj hade en hinna av detta... Så nu blev det fram med förtunningen och rensa förgasardelar. roll
Så här spenderades den kvällen. Fick som tur var hjälp av en vän som kan dessa förgasaren utan och innan, så medan jag rensade smådelarna gick han över de större.
https://i.imgur.com/dvfRFzA.jpg
https://i.imgur.com/1dAJw3z.jpg

Dagen efter plockades förgasaren ihop, har tyvärr inga bilder på detta. Men detta hade inhandlats till bilen!
https://i.imgur.com/bJqXzjU.jpg

Så den fick sig en komplett tändningssats. Vilket var välbehövligt... Det var inte helt rätt stift som satt i. roll
https://i.imgur.com/o2atidr.jpg
Gamla stiftet till höger. Man ser även att den har gått väldigt fett. Alla såg likadana ut.

Insuget hade dock också förberett en liten överraskning. Det är inte helt ovanligt att grenrör och insug till dessa spricker, och det verkar vara just vad detta har gjort en gång i tiden. Det har blivit tätat med någon massa, och det håller tätt, men det får ändå bli att leta rätt på ett nytt insug inom den närmaste framtiden.
https://i.imgur.com/8TUAXNC.jpg


Rotor, fördelarlock, tändstift och tändkablar på plats! Det visade sig att det satt brytarlös tändning på bilen, så det lät vi sitta kvar i nuläget. Även förgasaren är ihopmonterad och har hittat hem igen. smile
https://i.imgur.com/rvAXrtr.jpg

Så fick frugan ta sig en provtur. smile
https://i.imgur.com/k4zhhV5.jpg

Dock märkte vi att den gick mycket sämre än innan... Och inte "förgasaren måste justeras"-dåligt, utan det kändes som att det var något galet med tändningen. Dubbelkollade allt, men allting stämde. Testade även byta munstycken i förgasaren, med bara sämre resultat. Så vi beslutade oss för att riva ut det brytarlösa systemet och montera originalgrejerna istället... Och då hittade vi problemet. Kabeln till tändspolen hade skavts av precis under genomföringen till fördelaren!
Plattan som den delen sitter skruvad på vibrerar, så det uppstod en glappkontakt de luxe när man körde. Inte så konstigt att det gick dåligt. tongue
https://i.imgur.com/VaGjjAa.jpg

Ryckte iallafall ut möget, fick bli originalgrejer. Som tur var hade de inte klippt kablarna, utan allting fanns kvar, och brytare och kondensator följde ju med tändsatsen. Ställde brytaravståndet på 0.35mm. Provkörde... Och vilken skillnad! Förgasaren måste självklart fortfarande justeras, men nu kändes det att nu lirade tändsystemet klockrent.

Vi misstänker att någon pillat på förgasaren och försökt få den att gå billigare genom att strypa den, vid något varvtal känns det som att den inte riktigt får tillräckligt med soppa, så vi ska jämföra munstyckena med lite olika så att vi får det rätt.

Senast redigerat av Mew (13 oktober 2021)

Mew
22 april 2020 · 2 152 Inlägg

skbgkillen skrev:

Mew skrev:

skbgkillen skrev:
Riktigt trevligt projekt! smile lär följas, vad heter skroten och vart ligger den? Håller själv på att renovera en Cadillac deville och söker delar då och då och såg att det fanns en hel del bilar där smile

Tack! Minns inte namnet nu bara för det, men den ligger strax utanför Motala. Men  prata med dem innan du börjar gå och riva i bilarna, och ta med stora plånboken, inte så ofta man hittar sådana ställen. smile

Trevligt! Vilken årsmodell har du?

Jaså okej, hojta till ifall du kommer på namnet på skroten smile Jag har en 76a så en aning nyare än din haha men är fortfarande en full size smile tror 76 var sista årsmodellen på fullsize om jag inte mins helt fel?

H&K Bildemontering var det. Gjorde en snabb Googlesökning och hittade namnet. smile
Härligt, lycka till med renoveringen!

Loveless skrev:
Härlig bil! Följer. smile

Tack, och välkommen! smile

Mew
24 april 2020 · 2 152 Inlägg

Det fick bli av med instrumentbrädan för inspektion och montering av lite smått och gott.
https://i.imgur.com/3mKecHD.jpg

Ögat åkte på plats, blev dock inte att montera hela systemet i nuläget eftersom det visade sig att även ljusomkopplaren skiljer med/utan aut. avbländning. Ska jaga fatt i en sådan, men tills vidare får ögat sitta där för syns skull, som en kepshållare. smile Det var nervöst att borra i brädan vill jag lova, trots förberedda hål i plåten. Man blir lika bajsnödig varje gång man gör något sådant, speciellt på en sådan här bil. tongue
https://i.imgur.com/nKwhBWj.jpg

Köpte även ett gäng nya lampor till instrumentet. Det går att komma åt underifrån, men det är otroligt trångt. För att få ut mätarhuset måste brädan ut (FY vad tungt både mätarhus och bräda är!), så jag passar på att montera nytt överallt när brädan ändå är ute. smile
https://i.imgur.com/wdDNXsO.jpg
https://i.imgur.com/AsOzoGI.jpg

Lossade även sidoplåten vid pedalerna för okulär inspektion, upptäckte, well... Tror inte denna är original. big_smile
https://i.imgur.com/3Dy0pN6.jpg

Och så lite godis! Fick hem lite grejer som saknades till bilen. smile
https://i.imgur.com/cQlRr5K.jpg

Mew
26 april 2020 · 2 152 Inlägg

UniCross skrev:
Följer här, ser intressant ut när du monterar mer lull än vad som fanns när du köpte den, har själv gjort samma fast på gamla volvos, typ farthållare och fjärrlås å grejer, ska bli kul å se va du kan hitta på för skoj med denna! Lycka till!

Tack! Jo det är så jag har hållit på själv, och gör fortfarande, så det sitter ju i lite. Inte riktigt lika lätt att hitta delar till dessa dock, har jag märkt. big_smile


Cuefa skrev:
Det här måste ju följas!
Den däringa skroten... du råkade förstås inte lägga märke till någon Pontiac av sent 60-tal där kanske? tongue
Ska bli kul o se hur detta utvecklas i alla fall smile

Oj, det vet jag inte. lol Kan försöka hålla det i minnet till nästa gång jag åker dit, när det nu blir. smile

Mew
26 april 2020 · 2 152 Inlägg

Förgasaren åkte av och isär igen. Vi hade satt tillbaka allt som det satt när vi rev isär den, men vi är inte de första som pillat på den, som bekant... roll
Vi gjorde en lite noggrannare kontroll och kontrollerade nummer på grejerna, det visade sig att någon hade monterat munstyckena fel på förarsidan, den som ska vara bak satt fram och vice versa. Den bakre på passagerarsidan hade en väldigt manglad skruv, så den lät vi sitta, men det var rätt iallafall. Sedan var fjädrarna som sitter runt nålarna lite annorlunda mot original, och de som kom med renoveringssatsen kändes på tok för styva. Så vi tog och plockade över de fina fjädrarna som satt i vår spruckna referensförgasare, för att testa. Som sagt, otroligt lyxigt att kunna skruva förgasare med/hos någon som hållit på med dessa så länge. Både kunskap och smådelar finns i drivor. Jag gör så gott jag bara kan för att ta till mig så mycket som bara går (ja, av kunskapen då). tongue

Så åkte förgasaren på igen...
https://i.imgur.com/E3zzLL5.jpg

OCH NU GÅR HAN!!! Bättre än jag någonsin hört den gå. smile
https://i.imgur.com/gJWnY4h.jpg

Nu var det dags för ett oljebyte. Bilen hade tydligen mestadels stått i 10 år, och jag har ingen aning om oljan har varit bytt under den tiden. Hade sedan tidigare köpt en 5l-dunk med olja med zink anpassad för äldre motorer, och filter kom samtidigt som resten av servicedelarna.

När jag hissade upp bilen såg jag att den hade fått Monroe gasdämpare någon gång i tiden. Inte för att det märks, dessa ska tydligen ligga väldigt bra på vägen redan original, men just detta exemplaret har nog en hel del bussningsbyten kvar tills den är tillbaka där. roll
https://i.imgur.com/B0rG55v.jpg

Oljan var inte jättefin...
https://i.imgur.com/52mrqVp.jpg

Och kopparbrickan till avtappningspluggen har gjort sitt för ett bra tag sedan.
https://i.imgur.com/Bw0v2om.jpg

Den hade i princip smält samman med pluggen, så det fick bli såhär.
https://i.imgur.com/sKKWLC6.jpg
Men nu sitter det ny fräsch olja i motorn. smile

Passade även på att kolla oljenivån i växellådan. För de som är nyfikna så är processen:
Varmkör motorn.
(Ta bort oljestickan till lådan.)
Med motorn igång, gå igenom alla lägena på lådan med någon sekunds mellanrum, P-N-D-1-2-R, gärna flera gånger.
Gå ut och kolla nivån.

I mitt fall var oljenivån i "övre mitten" av stickan, så inga konstigheter där.

Vanliga nycklar har inte mycket på denna bilen att göra märkte jag... Den vill ha nycklar med mattetal på. Massa sådant måste inhandlas. Bilden är på nyckeln till avtappningspluggen. tongue
https://i.imgur.com/BXzhLha.jpg

Mew
29 april 2020 · 2 152 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag gjorde samma upptäckt med Jeepen, om än i mindre skala.
Mm-verktyg är förvånansvärt vanligt förekommande på den faktiskt! Men sen finns det en del udda grejer också, som får en att klia sig i huvudet lite grann lol
Kul att hon går bra igen i alla fall! big_smile

Jo men att det är blandat måste nästan vara ännu jobbigare - då vet man ju aldrig vilka verktyg man ska försöka med. Mycket trial-and-error, misstänker jag? lol

Senast redigerat av Mew (29 april 2020)

Mew
29 april 2020 · 2 152 Inlägg

Smått skadad som man är vill man ha ljud i bilen. Så nu blev det kabeldragning. tongue tog den längsta pluskabeln jag hade (den här bilen är enorm!) och började i motorrummet. Efter lite dividerande körde jag på originalgenomföringen på passagerarsidan, där kabeln till elantennen går in i kupén. Den visade sig passa perfekt. smile
Drog kabeln tillsammans med originalhärvan. Den ligger lagom diskret, dock gillar jag inte att den är knallröd så den här biten kanske "snyggtejpas" senare. (Ni som hängt på Lolvons tråd ett tag förstår kanske, annars är det bara att vänta och se!)
https://i.imgur.com/mKTJaVg.jpg

Inne i kupén lossade jag en drös med inredning, pluskabeln går först sidledes längs med torpedväggen och sedan bakåt på ena sidan av kardantunneln. Lågnivåkablarna drogs på andra sidan kardantunneln, jag hoppas det avståndet räcker. Annars får det bli backjobb med nya, längre kablar... roll
Lossade iallafall framsoffan, några golvmattor, tog ur sittdynan bak och lossade det bakre ryggstödet. Sedan drog jag kablarna under golvmattorna vid kardantunneln, under framsätet och sittdynan bak, och upp genom ett hål på passagerarsidan bak. Så nu är de redo för att koppla in slutsteget. smile
(Pluskabeln kopplas självklart inte på batteriet förrän det är färdigkopplat baktill.)
https://i.imgur.com/LLk2ZbT.jpg

Sedan satt dessa hemska 80-tals... saker bak på hatthyllan. hmm
https://i.imgur.com/YCGsVfU.jpg
De behövde ju ryka omgående. Här blev jag positivt överraskad, det var inte borrat i hatthyllan alls, utan högtalarna satt med dubbelhäftande tejp som lossnade så fint. Kablarna var något som liknade Biltemakablar dragna bakom listen ovanför ryggstödet och under mattan bakom. Allt gick att rycka bort smärtfritt. Jag såg att det var en stor högtalare monterad på undersidan av hatthyllan med, vill säga en 6x9 men den såg större ut än så. Monteringen såg rätt så original ut, men den var urkopplad. Kopplade in den så länge, så ska jag köpa en ny sådan så fort jag vet måtten på den.
Alltid trevligt med osynlig montering. smile

Såhär blev det iallafall! smile
https://i.imgur.com/uIrZS7m.jpg

Där är lite mjuka "tryckmärken" i vinylen där högtalarnas fötter stod, men sådant brukar slätas ut av sig själv efter några dagar.... Iallafall hoppas jag på det. roll
https://i.imgur.com/UlkirRW.jpg


Bilen är fortfarande ordentligt dammig både in- och utvändigt, ber om ursäkt för detta. Det ska åtgärdas, jag lovar. big_smile

Senast redigerat av Mew (29 april 2020)

Mew
1 maj 2020 · 2 152 Inlägg

stingray-ragge skrev:
Detta måste ju följas smile
Snygg bil och kul projekt
Problemet med ljusknappen är ganska vanligt på gamla USA bilar hmm då de låter all ström till framlamporna gå genom knappen/vredet! Inte helt ovanligt att ljuset börjar blinka när man kört ett tag på helljuset för då börjar knappen/vredet bli varmt.
Lätt att fixa med ett relä för att avlasta knappen/vredet

Tack för tipset! Ska kika på det, funkar visserligen nu men jag vill ju att det ska fortsätta fungera också. smile

Mew
1 maj 2020 · 2 152 Inlägg

Då var det dags att göra i ordning grejerna jag fått tag på! De mindre grejerna fick åka i ett elektrolysbad och mysa i 2 dygn.
https://i.imgur.com/mfuwqW3.jpg

Så slapp man en massa rost. smile
Här är grejerna efter första omgången.
https://i.imgur.com/6m9MCKy.jpg

Spolarvätskeburkens lock saknade ett... lock. Så måttade ut ett i kartong och skar sedan ut det i plåt.
https://i.imgur.com/glVHxX1.jpg
https://i.imgur.com/JZ6Aljc.jpg

Locket slipades, grundades och målades silver...
https://i.imgur.com/DHPhbus.jpg

Och så popnitades lock-locket på plats. Satte även en liten o-ring i gummi på popniten mellan locket och dess lock, för att undvika att repa lacken när man öppnar det.
https://i.imgur.com/9O4eAn7.jpg
https://i.imgur.com/eGUf8wF.jpg
https://i.imgur.com/kpzYqbT.jpg

Själva burken fick gå några omgångar i diskmaskinen - skiten satt hårt kan jag lova! Men till slut blev den fin den med.
Hållaren och locket grundades och målades, hållaren blev sidenmatt svart och locket blev silver.
Den fick sig även lite ny slang ner till botten av burken.
https://i.imgur.com/MMsyhV3.jpg
Lite skillnad!
https://i.imgur.com/w31zSw3.jpg

Även luftburken behövde lite färg, så den slipades ner...
https://i.imgur.com/f53Q6ja.jpg

Och så fick grejerna färg. (Även bonusbild på spolarburkens lock och ett vattenrör till Lolvon i förgrunden.) Det blev 2 lager grundfärg och 3 lager svart.
https://i.imgur.com/N3qlwg7.jpg

Jag är nöjd iallafall. smile Nytt filter på det bara!
https://i.imgur.com/IADZtZ9.jpg

Mew
2 maj 2020 · 2 152 Inlägg

Cuefa skrev:

Mew skrev:

Cuefa skrev:
Jag gjorde samma upptäckt med Jeepen, om än i mindre skala.
Mm-verktyg är förvånansvärt vanligt förekommande på den faktiskt! Men sen finns det en del udda grejer också, som får en att klia sig i huvudet lite grann lol
Kul att hon går bra igen i alla fall! big_smile

Jo men att det är blandat måste nästan vara ännu jobbigare - då vet man ju aldrig vilka verktyg man ska försöka med. Mycket trial-and-error, misstänker jag? lol

Man lär sig att ha med en hel knippe med verktyg i alla olika storlekar oavsett vad man ska göra... lol

Blev ju snyggt med burken!
Kommer bli bra med stereon också smile
Även det projektet har jag kvar i Jeepen då ALLT som hade med bilens original Infinity Gold ljudsystem är bortplockat... bara kablarna kvar sad

Det blir så alltså ja. lol

Jo men du har väl haft lite annat att fokusera på misstänker jag. tongue Men kablaget är det dryga, så är det bara helt så blir det väl snabbt fixat. smile

Mew
2 maj 2020 · 2 152 Inlägg

Det kom två paket från TA Motor! big_smile
Det första innehöll lite godis... Hi-jackers att ersätta de gamla bakre cykelpum- Eh, stötdämparna.
https://i.imgur.com/PzkJvyl.jpg

Det andra var både mindre och dyrare, men minst lika viktigt (och tungt, för den delen). Remmarna ska bytas, men generatorn och dess fäste är knappast original så till den får jag försöka hitta en lika lång rem över disk. Beställde iallafall hem remmen till servopumpen...
Och så det viktigaste - en uppgraderingssats till modernare och hållbarare rullager fram istället för kullagren som sitter original!
https://i.imgur.com/zJzNCPL.jpg

De kullagren är notoriska för att ge upp utan mycket till förvarning, gärna när man som minst vill det. Rullagren, som kom 1960, är mycket tåligare. En bra försäkring helt enkelt. smile Denna sats kommer komplett med hylsor för bolt-on montering.
https://www.tamotor.se/wp-content/uploads/2016/01/hju-58093.jpg

Jag började med att hissa upp bilen på alla fyra. Fram bara så hjulen var precis ovanför marken, och bak så högt det gick. Det är ett tungt åbäke och jag höll på att bajsa på mig typ 8 gånger under processen så fort det kom minsta ljud från någon av pallbockarna, men till slut var den i luften.

Började med de bakre stötdämparna. Här gäller det att vara försiktig, den sitter snett i vinkel och den övre skruven vill man INTE runda. Det är trångt redan som det är.
https://i.imgur.com/HkKS9sh.jpg

Höll emot på stötdämparen med svetstång, tror den övre muttern ska vara 9/16, men en vanlig 14mm 6-kantshylsa och spärrskaft fixade biffen. smile Tar inga risker med fasta nycklar där uppe. Den nedre skruven var lite större, men en 15-hylsa funkade bra där, även fast den glappande lite.
Allt skruvande med denna bilen är en konstant påminnelse om att jag behöver köpa ordentliga tumnycklar, helst en bra hylssats med. roll

Till slut satt den första på plats! smile Nu sitter det gamla hederliga 14mm-bultar både uppe och nere. Kul att börja blanda gängor, va? big_smile
https://i.imgur.com/Fc1AdmH.jpg

Gamla grejorna. Att kalla dem cykelpumpar vore en förolämpning mot jordens alla cykelpumpar, de flesta pumpar jag använt har haft mer motstånd än dessa dämpare... roll
https://i.imgur.com/OW1xV9Z.jpg

Hittade ett passande ställe för ventilen (där var ett hål i perfekt dimension från fabrik!) och började dra den första vakuumslangen. Drog den längs med balken och in under den invikta flärpen bak, och sedan till ventilen.
https://i.imgur.com/pAfnoA9.jpg

Här hamnade ventilen (den är inte åtskruvad än på bilden).
https://i.imgur.com/Q9SPlLU.jpg

Därefter stötte jag tyvärr på patrull, vakuumslangen tog slut... Rullen var bara på 3 meter, och till den första sidan gick det åt lite över 2... Satsen är antagligen måttad efter bilar med lite mer Svennebananiga mått. Även clips till slangen var det snålt med, men det löstes med buntband. big_smile

Så jag fick gå vidare så länge. Nästa punkt var framhjulslagren. Jag tog av kapseln och möttes av en... Intressant lösning. Skyddskopparna till båda framhjulslagren saknades och var ersätta av.... Det här. lol
https://i.imgur.com/0C8uY01.jpg

Plastpåsar med buntband (som för övrigt trillat av). På andra sidan låg både buntband och plastpåse löst, så det gjorde inte så mycket nytta. Det blir att jaga rätt på koppar i rätt dimensioner, men verkar tyvärr vara unika mått på -59 - två olika, dessutom - så det blir lite letande. Konstaterade iallafall att jag behöver de lite kortare, 10mm istället för 15mm.
Även när jag skulle ha av hjulet krånglade det, jag drog för kung och fosterland, men inget hände. Till slut stack kompisen in huvudet och sa "Jamen du drar ju åt fel håll." Visar sig att GM hade en fix idé att felgänga skruvar och muttrar på vänstersidan av bilen som en säkerhetsdetalj, för att de inte skulle skruva ut sig under färd. Detta hade jag hört om, men hade inte en tanke på att det redan kom så här tidigt... Så jag hade stått och spänt åt bultarna allt jag orkat istället. tongue

Nåväl, man lär så länge man lever... Hjulet av och dags att gå på nästa sida. Och döm om min förvåning när den sitter lika hårt?! Den ska väl ändå inte... Men jodå, även den var felgängad. lol lol Någon lär ha nytt ut den trumman mot en från fel sida på bilen en gång i tiden. Ja, dessa bilar... roll

Tog ut de yttre lagren och drog av trummorna iallafall, passade på att känna och smörja lite när de ändå var av, men det behövdes inte. Hjulcylindrarna verkar vara ompackade originalcylindrar, men det såg bra ut, inga läckage eller liknande och allt rörde sig mjukt och fint.
Satte så trummorna på arbetsbänken och knackade ut lagerbanorna och den inre packboxen med en slagmejsel och en slägga, det finns spår för det så det gick smidigt. Så var det gamla loss. Kände inga direkta ojämnheter, men man vet aldrig, speciellt när bilen stått så pass länge så kan det gå snabbt.
https://i.imgur.com/thFx3nX.jpg

Sedan rengörde jag ordentligt, och så skulle de nya grejerna in. Eftersom jag inte har en press fick det bli passande hylsor och hammare/slägga av varierande storlek. Först nätta slag för att se att den går ner jämnt, och sen byta till slägga och banka ner tills det tar stopp.
https://i.imgur.com/pmrcQ3d.jpg

Även detta gick smidigt, och snart var båda lagerbanor samt inre lager och packbox på plats. Fettade in lagren riktigt ordentligt, ett väldigt kladdigt jobb, men vad gör man. Självklart hade jag inte med mig latexhandskar ner så jag fick tvätta mig desto mer istället. tongue
https://i.imgur.com/adXPMrs.jpg


Sen var det bara att sätta på trummorna på bilen igen, kladda ner mig själv och de yttre lagren och till sist smacka dit låsningsbrickan och kronmuttern. Denna ska bara spännas väldigt löst, ska spännas tills glappet i hjullagret försvinner och sedan lite tillbaka. Dessa gamla typer av lager ska det tydligen vara liiiite glapp i, när det blir varmt gör värmen att de expanderar och de behöver ha den platsen. Dessa ska kännas på och kollas igen efter att ha kört några km, som en efterspänning.

Just det, medan hjulen var av passade jag på att spruta in nytt fett i alla smörjnipplar på leder och liknande. Det gick snabbt och smärtfritt, förutom den ena på passagerarsidan. Den hade varit lite väl närgången med downpipe, vilket resulterat i att de valt att sitta ihop permanent. hmm

https://i.imgur.com/TXBGyYj.jpg

Så den ska slås loss och bytas, ska försöka hitta en smörjnippel med 90° böj och rätt gänga, och vinkla den bort från avgassystemet.

Senast redigerat av Mew (13 oktober 2021)

Mew
3 maj 2020 · 2 152 Inlägg

Veteranaren skrev:
Detta måste följas! Ett riktigt skepp till bil och jag kan förstå varför du fastnade för bilmodellen, helt otroligt vackra bilar smile

Skrattade gott åt lösningen med plastpåsar och buntband, haha bland det bästa jag sett smile

Tack! Ja, jag håller med om båda uttalandena. tongue Får se vart detta projekt spårar, ska bli spännande att se tycker jag. smile Känner mig själv allt för väl... roll

Jo, himla lösning... lol

Mew
5 maj 2020 · 2 152 Inlägg

Hittade även en ny rem i gömmorna som matchade generatorremmens längd perfekt!
https://i.imgur.com/7YP7P9c.jpg

Så passade på att byta båda remmarna då de var torrspruckna. Wow vad trångt det var under det nedre hjulet och balken, men dit kom dem. smile
https://i.imgur.com/6bpCZFS.jpg

Så var det tvunget att köras några km innan man kan efterdra lagren. Tråkigare måsten har man ju varit med om. smile Den var svajig bak eftersom hi-jackersena fortfarande inte hade någon luft i sig, annars gick den som en dröm!

Kom tillbaka och hissade upp bilen fram, men kände ingen skillnad i lagren så det kan hända att den behöver gå mer. Annars är det bra som det är. Får hålla lite koll ett tag bara. smile

Senast redigerat av Mew (13 oktober 2021)

Mew
10 maj 2020 · 2 152 Inlägg

Cuefa skrev:
Riktigt fin patina på den i alla fall smile

HG_ skrev:
Kul projekt, följer. smile

Streetfreak skrev:
ska följa projektet

Tack ska ni ha, och välkomna. big_smile

Mew
10 maj 2020 · 2 152 Inlägg

Körde in den på en annan ställplats då en annan bil behövde platsen där den stod tidigare, och hissade upp den igen. Nu var det dags för översyn av kardan. Virade in det bakre knutkorset i många lager eltejp innan jag lossade bultarna, två av "kopparna" sitter löst när man lossar det, och man vill INTE råka dra av ena koppen mot marken eller dylikt. Så roligt är det inte att byta knutkors. Så eltejp är en billig försäkring.
https://i.imgur.com/blboq1w.jpg

Upptäckte också att packboxen på växellådan vid utgående axel läcker lite. (Ursäkta dålig bild, det var trångt.) En sådan fanns tyvärr inte på lager på plats, så det blir att beställa hem en sådan.
https://i.imgur.com/njZEVtU.jpg

Men kardan var sjukt enkel att plocka loss - bara lossa bakre knutkorset och de 2 skruvarna som stödlagret sitter med i mitten, så kan man trä ut den bakåt snällt. I mitt fall kom alla skruvar snällt och fint, man behöver bara 1/2" och 9/16" ringnycklar (för 9/16" underlättar det att ha lednyckel eller hylsa, eftersom det buktar lite inåt där skruvarna sitter). Det underlättar att vara två, så en kan hålla kardan medan den andra drar ur den ur växellådan och pluggar hålet med något för att undvika att oljan rinner ut. Ett tips jag fick var att hissa den så mycket jag kunde i bakkant för att minimera oljan som rinner ut, och det funkade - rann inte ut en droppe tills vi fick in pluggen i växellådan. smile Så var den ute!
https://i.imgur.com/D2lokdd.jpg
https://i.imgur.com/odrQGdi.jpg

Det var också första gången jag använt en, eh... Ja, vi kan väl kalla den liggbräda. roll lol Måste säga att det var sjukt smidigt! Blev definitivt sugen på att köpa en själv.

Balansering var det... Detta är alltså från fabrik då? lol
https://i.imgur.com/R01qoEc.jpg

Inspekterade allting nu när det var ute. Alla knutarna kändes bra, de har blivit bytta allihop någon gång eftersom samtliga hade smörjnipplar vilket de inte hade original. Det är bara bra, passade på att fetta in dem när allt var nere.

Dessa kardaner består av två delar, väldigt grovt förklarat är det en lite mindre som sticks in i en lite större, med en packbox däremellan. Det är inte helt ovanligt att dessa kardaner vrider sig med vibrationer som följd i första steg, och förstörda knutar om man fortsätter köra. Man kan därför lämna in dem på steloperering, där allting balanseras noga och sedan svetsas de två delarna ihop. Det är dock inte helt gratis (finns det något som är det till dessa bilar? lol ), och min var ännu i bra skick och visade inga tendenser till detta problem, så jag valde att avvakta med en sån operation och köra som det är för tillfället. smile

Stödlagret däremot var inte lika bra - lagret var det visserligen inget fel på, det gick mjukt och fint och glappade inte, men gummit hade små torrsprickor i mitten.
https://i.imgur.com/mcmTDA1.jpg

Det sitter en metallring på varje sida av gummit, det som händer om det här får fortsätta är att det spricker mer och delar sig mitt på gummit, sen tar det inte lång tid innan lagret är kasst. Så jag valde att byta ut stödlagret till ett nytt i förebyggande syfte, även om detta lär ha klarat sig ett tag till.

Sagt och gjort, vi satte kardan i skruvstädet och gick loss på muttern med en stor tång. Den sitter väldigt dumt till, stödlagret har som en "kåpa" som täcker den, så man kommer inte åt den annat än på snedden. Men med lite tålamod och teknik så gick det bra.

Sedan flyttade vi över låsringen från det gamla till det nya stödlagret - väldigt lätt att missa, höll nästan på att glömma det. Sen skruvade vi ihop allt igen, och lyfte upp kardan på bilen igen. Satte den på plats och skulle spänna åt muttrarna till stödlagret - men när den ena skruven var nästan halvvägs inne så knakade det till och skruven gick plötsligt väldigt lätt. Svetsmuttern på stödlagret hade lossnat! Så nu snurrade den bara. hmm Den sitter helt inkapslad i mitten av krysset i plattan, så det är helt omöjligt att komma åt muttern för att hålla emot. Men som tur var så var en hel del av skruven fortfarande ute och tillgänglig så efter en hel del trixande lyckades vi hålla emot och dra skruven mot oss i en vinkel med en fast nyckel på innerkanten av skruvhuvudet samtidigt som vi skruvade loss den med en annan fast nyckel. På så sätt lyckades vi låsa muttern tillräckligt mycket för att få ut skruven igen.

Med den krisen avvärjd så var det bara att plocka ner allt igen och ta tillbaks kardan till verkstadsdelen.
https://i.imgur.com/L3oFVtB.jpg

Svetsen stod redan framme för kompisens eget projekt, så det var bara att mata på. Vi tog det säkra före det osäkra och blaffade på några rejäla loppor även på den andra muttern. Inte så snyggt, men effektivt! smile
https://i.imgur.com/15E1jC5.jpg

Så var det bara att göra om processen och lyfte upp kardan igen, och denna gången väntade inga fler överraskningar. Nu satt allt på plats igen. smile

Passade även på att lyfta ur baksätet lite snabbt och fixa en sak som jag varit lite nojig över. Det var rätt tajt när jag drog pluskabeln till slutsteget, så den låg lite fastklämd under framsoffan när den var rejält ditskruvad. Vill inte att det ska skava hål med tiden, så för säkerhets skull tog jag och trädde ett VP-rör över kabeln.
https://i.imgur.com/oCNinRI.jpg

Så nu ligger den skyddad i ett hölje. Känns skönt att inte behöva oroa sig för det i framtiden. tongue

Gjorde också en rejäl okulär besiktning av alla slangar etc i motorrummet. Det mesta såg bra ut, men slangen till servobehållaren, som är pressad i båda ändar, fuktade innanför båda pressningarna när jag vickade på den. Vet att det är väldigt höga tryck i servosystem, så det är inget jag tänker chansa med, utan det får bli en ny sådan. De är, som allt annat till dessa, snordyra, men det är som det är. Det är så sjukt värt det, bilen är helt underbar! smile

Så, såhär ser inköpslistan ut efter denna helg i garaget:
https://i.imgur.com/1NhAgb3.jpg

Senast redigerat av Mew (13 oktober 2021)

Mew
16 maj 2020 · 2 152 Inlägg

Cuefa skrev:
Håller med, Snyggt jobbat!
Gällande servoslangen borde du väl bara kunna åka till närmaste Slangservice/Hydroscand så fixar dom det betydligt billigare än att beställa en ny smile

Edit: Typ här!

Tack ska ni ha!
Tack för tipset- jo absolut, tyvärr lite sent bara! För att...

Volvo 760 GLEVolvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 760 GLEVolvo 245 DLVolvo 760 GLEHonda Civic FK2Volvo 245 DLVolvo 940 Turbo "Lolvo"Cadillac Series 62 FlattopVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Cadillac Series 62 FlattopHonda Civic FK2Volvo 760 GLEVolvo 245 DLHonda Civic FK2Volvo 760 GLECadillac Series 62 FlattopVolvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 760 GLEHonda Civic FK2Cadillac Series 62 FlattopVolvo 940 Turbo "Lolvo"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 760 GLEVolvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Honda Civic FK2Volvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 760 GLEVolvo 245 DLCadillac Series 62 FlattopVolvo 760 GLEHonda Civic FK2Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 940 Turbo "Lolvo"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 245 DLVolvo 760 GLEVolvo 760 GLEVolvo 940 Turbo "Lolvo"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Cadillac Series 62 FlattopVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 940 Turbo "Lolvo"Honda Civic FK2Volvo 245 DLVolvo 940 Turbo "Lolvo"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 245 DLCadillac Series 62 Flattop
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang