Cadillac 1959 Series 62 Flat Top - Fix av min första jänkare!

En projekttråd för min första amerikanare och en av mina absoluta drömbilar - en Cadillac Series 62 Flat Top!
  • 62 Följare
  • 19 801 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september
Mew
20 april · 1 492 Inlägg
#1

Som de flesta andra har jag en drömbil. Eller ja, egentligen flera, men det finns en speciell modell som jag alltid haft ett speciellt band till ända sedan barnsben.
Cadillac -59. Redan som liten slogs jag av de enorma fenorna med sina eleganta bakljus längst ut. Det är en modell som alltid haft en speciell plats i den delen av mitt hjärta som är ockuperad av mitt bilintresse. Tyvärr är jag född några generationer för sent för att kunna komma över en sådan bil till ett överkomligt pris, och den har förblivit just det, en dröm.

Tills idag.

En bekant till mig har hållit på med dessa sedan innan jag var född. Han har två helrenoverade -59or själv, en coupé och en cabriolet, och har alltid hållit på att köpa och sälja bilar utöver de två. En dag när jag hälsade på visade han mig två av sina senaste fynd. Jag kom dock inte mycket längre än till den första bilen.
En Cadillac -59 flat top, originalbil från Californien. En ägare på andra sidan pölen, sedan importerades den 2003 och hittade till slut sin väg till det garage vi stod i.
Världen runt omkring oss försvann, det var bara jag och bilen.

Okej, riktigt så gick det inte till. Men jag fastnade för den direkt. Han nämnde att han tänkte sälja den igen rätt så snart, jag frågade om priset - och det var rätt så överkomligt.

Jag gick hem den kvällen och funderade en hel del. Om jag bara sålde av lite och sparade lite mer...

Några veckor senare träffades vi igen. Och skrev på några papper. Jag skulle bli ägare till en Cadillac -59 Series 62 flat top.
https://i.imgur.com/OWFDbpa.jpg

https://i.imgur.com/ZJ0K3r9.jpg

https://i.imgur.com/a4Py6wZ.jpg

https://i.imgur.com/333r7bB.jpg

(Ingen hel tutring tyvärr, men det är väl snarare regel än undantag på dessa.)
https://i.imgur.com/2QM2Skg.jpg


Lite mer information om bilen då! Den kom som sagt från Californien till Sverige 2003, innan dess verkar det som att det är en äldre dam som bruksat den sedan ny. Har något gammalt ägarbevis från den tiden. Sedan kom den till en gubbe i Sverige, som renoverade taket in-och utvändigt, så taket är rostfritt och "nylackat" och inmertaket är nytt. Han bytte även ut golvmattan. Han har lagt en hel del på bilen enligt utsago, men av någon anledning ställdes den, och stod utomhus i 10 år fram tills han som jag köpte den av köpte den förra året. Då gjordes en snabbgenomgång av förgasaren och bromsarna och den gick igenom sin sista kontrollbesiktning. Båda dessa punkter hade dock varit bra att gå igenom mer noggrannt, med nya delar, fick jag berättat för mig.
Golvbaljan vänster bak fick samtidigt lite ny plåt, då det stått vatten i den under tiden som den har stått. I övrigt är golvet okej, golvet under förarplatsen ser lite tråkigt ut, men där är inga hål.
Så ett rullande projekt med bra utgångsskick!


Det första jag gjorde var (på rekommendation) att trycka dit vindrutetorkarblad från Volvo 240 (400mm). Originalen var dåliga, och det är inga problem att byta själva gummit på dem, men de är rätt "flimsiga" och det är inte helt okänt att de viker sig lite så kanten på den kromade metalldelen tar i rutan och repar den. Sparar självklart originalen, men tänkte "funktion före form" i det här fallet, så det fick bli 240-torkarblad ändå.
https://i.imgur.com/FDnM2x7.jpg

Sen slocknade ljuset i tid och otid. Det märkte vi på provrundan, körde på landsväg i mörker och vips så slocknade all belysning. Lagom spännande. Ljuset slocknade efter någon/några minuter, sen tändes det igen efter ett tag, slocknade igen osv. Det blev en del felsökning, vi tog ut ljusvredet/reostaten, slipade kontaktytorna och mätte upp med multimeter, men hittade ingenting.
https://i.imgur.com/NeGWKhb.jpg

Till slut testade vi ändå att byta ljusvredet mot ett löst som fanns på plats - och problemet försvann!
https://i.imgur.com/0eUAdZp.jpg

Det visade sig att det var någon form av kortslutning inuti ljusvredet som orsakade att det blev väldigt varmt och då lade av. När det hade svalnat fungerade det igen ett tag, och så höll det på så. Oklart exakt var det felade i nuläget, men det är väldigt skönt att kunna lita på lyset iallafall.

Vi plockade även av förgasaren , plockade ner den i beståndsdelar (nåja, nästan) och lade i ett specialbad. Där ska det få ligga och gotta sig en stund, så ska jag ta hem en renoveringssats och nya packningar. smile
https://i.imgur.com/4thNYQL.jpg
https://i.imgur.com/zcRuVSF.jpg
https://i.imgur.com/fhbivjM.jpg
https://i.imgur.com/tq3fdbb.jpg

Tankmätaren har sporadiskt lagt av också, funkar ibland, och ibland inte. Ska kolla jordpunkterna, tyvärr sitter en av dem väldigt dumt till mellan tanken och karossen/golvet, så för att komma åt den ordentligt behöver man ta ner tanken. Om man gör det bör man även passa på att byta ut flottören i tanken, som original är i kork och gärna blir dålig med åren. Tydligen funkar det bra att använda en flottör från -90-talets Fordar, typ Sierra etc. Ska leta rätt på en sådan, så får vi se när tanken åker ner. Har redan beställt alla packningar och skruvar till den, så det finns hemma.

Senast redigerat av Mew (21 april )

turbonova gillar en riktig burnout
20 april · 1 073 Inlägg
#2

Ser ut som ett bra objekt smile

Mew
20 april · 1 492 Inlägg
#3

turbonova skrev:
Ser ut som ett bra objekt smile

Tack! Jo det är det absolut, det är svårt att hitta dessa i vettigt skick som inte kostar som ett mindre hus, och jag har kollat ett bra tag, så när denna dök upp var det bara att hugga. smile

Jag tingade den faktiskt redan i vintras, men den fick stå kvar där den stod tills vädret blev bättre. Däremot har jag varit på besök och skruvat på den en del under vintern, så det kommer ta några inlägg innan jag är i fas med nutid så att säga. smile Mer kommer snart!

Mew
20 april · 1 492 Inlägg
#4

Fick nys om en skrot där det fick bli ett besök... Kändes som att resa till USA 50 år bakåt i tiden. Hade ingen aning att sådana här ställen fanns fortfarande!
https://i.imgur.com/n82c512.jpg
https://i.imgur.com/4T5K2vg.jpg

Och det bästa av allt... big_smile
https://i.imgur.com/IJRYZW0.jpg

En -59a flattop som faktiskt inte var helt rensad! Fastnade speciellt för en sak...
https://i.imgur.com/3KcLu5g.jpg

Ett "Autronic Eye", dvs automatisk avbländning av helljuset! Jodå, fanns mycket lullull till dessa bilar, trots deras ålder. tongue
Denna bilen hade även haft elektroniskt öppningsbar baklucka, men halva mekanismen var tyvärr plockad. Dock fanns knappen och den övre delen av mekanismen (som sitter på skuffluckan) kvar. Efter en del förhandlande lämnade vi skroten med en påse -59-delar! Det enda som är mitt är just ögat, som vi plockade komplett med kablage och allt som behövs för att koppla in det. Resten köptes av mitt skrot-sällskap. (Tydligen var elskuff-delarna intressanta ändå... roll )
https://i.imgur.com/qG3o6PI.jpg

Det var ju inga "skrot-priser" på delarna ska tilläggas, men det förväntade vi oss inte heller. Killen visste vad han hade på gården. Men vi fick ändå grejerna till ett överkomligt pris.

Väl hemma plockades ögat ner i beståndsdelar (nåja, plockades isär iallafall) och jag testade först att polera upp ögat.
https://i.imgur.com/20YSWg1.jpg

Det blev en enorm skillnad, men tydligen var de inte så blanka ens original, och det var en del skador i kanter och så. Så det fick bli så här istället!
https://i.imgur.com/3ik7SYL.jpg

Delarna slipades ner och fick några lager Hagmans grundfärg på sig. Sedan 3-4 lager av Hagmans halvblanka svarta, som tydligen är nästan exakt rätt kulör/matthet som Cadillac använde original på sina svarta detaljer.

Alla smådelar rengjordes noggrannt.
https://i.imgur.com/4O2Jaor.jpg

Vid montering. Den fjädern satt... inte jättebra, minst sagt. Vid fjärde försöket höll den sig på plats. tongue Verkar ha suttit så hela tiden, fästet visar inga tecken på skador, så lät det vara så. Tänker att Då borde den hålla sig där bara man får dit det ordentligt.

Och så här blev det! Är sjukt nöjd. smile
https://i.imgur.com/umRPeWJ.jpg
https://i.imgur.com/rFmZZK7.jpg

skbgkillen
21 april · 161 Inlägg
#5

Riktigt trevligt projekt! smile lär följas, vad heter skroten och vart ligger den? Håller själv på att renovera en Cadillac deville och söker delar då och då och såg att det fanns en hel del bilar där smile

Mew
21 april · 1 492 Inlägg
#6

skbgkillen skrev:
Riktigt trevligt projekt! smile lär följas, vad heter skroten och vart ligger den? Håller själv på att renovera en Cadillac deville och söker delar då och då och såg att det fanns en hel del bilar där smile

Tack! Minns inte namnet nu bara för det, men den ligger strax utanför Motala. Men  prata med dem innan du börjar gå och riva i bilarna, och ta med stora plånboken, inte så ofta man hittar sådana ställen. smile

Trevligt! Vilken årsmodell har du?

Mew
21 april · 1 492 Inlägg
#7

Vi råkade ut för en rätt otrevlig överraskning. När vi tog upp förgasaren ur sitt bad hade den en tjock, kladdig hinna över sig. hmm Det verkar som att någon när de varit och pillat på förgasaren lagt ett lager klarlack eller något liknande över den. Varenda detalj hade en hinna av detta... Så nu blev det fram med förtunningen och rensa förgasardelar. roll
Så här spenderades den kvällen. Fick som tur var hjälp av en vän som kan dessa förgasaren utan och innan, så medan jag rensade smådelarna gick han över de större.
https://i.imgur.com/dvfRFzA.jpg
https://i.imgur.com/1dAJw3z.jpg

Dagen efter plockades förgasaren ihop, har tyvärr inga bilder på detta. Men detta hade inhandlats till bilen!
https://i.imgur.com/bJqXzjU.jpg

Så den fick sig en komplett tändningssats. Vilket var välbehövligt... Det var inte helt rätt stift som satt i. roll
https://i.imgur.com/o2atidr.jpg
Gamla stiftet till höger. Man ser även att den har gått väldigt fett. Alla såg likadana ut.

Insuget hade dock också förberett en liten överraskning. Det är inte helt ovanligt att grenrör och insug till dessa spricker, och det verkar vara just vad detta har gjort en gång i tiden. Det har blivit tätat med någon massa, och det håller tätt, men det får ändå bli att leta rätt på ett nytt insug inom den närmaste framtiden.
https://i.imgur.com/8TUAXNC.jpg


Montering...
https://i.imgur.com/YvMbWHu.jpg

Rotor, fördelarlock, tändstift och tändkablar på plats! Det visade sig att det satt brytarlös tändning på bilen, så det lät vi sitta kvar i nuläget. Även förgasaren är ihopmonterad och har hittat hem igen. smile
https://i.imgur.com/rvAXrtr.jpg

Så fick frugan ta sig en provtur. smile
https://i.imgur.com/k4zhhV5.jpg

Dock märkte vi att den gick mycket sämre än innan... Och inte "förgasaren måste justeras"-dåligt, utan det kändes som att det var något galet med tändningen. Dubbelkollade allt, men allting stämde. Testade även byta munstycken i förgasaren, med bara sämre resultat. Så vi beslutade oss för att riva ut det brytarlösa systemet och montera originalgrejerna istället... Och då hittade vi problemet. Kabeln till tändspolen hade skavts av precis under genomföringen till fördelaren!
Plattan som den delen sitter skruvad på vibrerar, så det uppstod en glappkontakt de luxe när man körde. Inte så konstigt att det gick dåligt. tongue
https://i.imgur.com/VaGjjAa.jpg

Ryckte iallafall ut möget, fick bli originalgrejer. Som tur var hade de inte klippt kablarna, utan allting fanns kvar, och brytare och kondensator följde ju med tändsatsen. Ställde brytaravståndet på 0.35mm. Provkörde... Och vilken skillnad! Förgasaren måste självklart fortfarande justeras, men nu kändes det att nu lirade tändsystemet klockrent.

Vi misstänker att någon pillat på förgasaren och försökt få den att gå billigare genom att strypa den, vid något varvtal känns det som att den inte riktigt får tillräckligt med soppa, så vi ska jämföra munstyckena med lite olika så att vi får det rätt.

Senast redigerat av Mew (21 april )

skbgkillen
21 april · 161 Inlägg
#8

Mew skrev:

skbgkillen skrev:
Riktigt trevligt projekt! smile lär följas, vad heter skroten och vart ligger den? Håller själv på att renovera en Cadillac deville och söker delar då och då och såg att det fanns en hel del bilar där smile

Tack! Minns inte namnet nu bara för det, men den ligger strax utanför Motala. Men  prata med dem innan du börjar gå och riva i bilarna, och ta med stora plånboken, inte så ofta man hittar sådana ställen. smile

Trevligt! Vilken årsmodell har du?

Jaså okej, hojta till ifall du kommer på namnet på skroten smile Jag har en 76a så en aning nyare än din haha men är fortfarande en full size smile tror 76 var sista årsmodellen på fullsize om jag inte mins helt fel?

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
21 april · 12 365 Inlägg
#9

skbgkillen skrev:

Mew skrev:

skbgkillen skrev:
Riktigt trevligt projekt! smile lär följas, vad heter skroten och vart ligger den? Håller själv på att renovera en Cadillac deville och söker delar då och då och såg att det fanns en hel del bilar där smile

Tack! Minns inte namnet nu bara för det, men den ligger strax utanför Motala. Men  prata med dem innan du börjar gå och riva i bilarna, och ta med stora plånboken, inte så ofta man hittar sådana ställen. smile

Trevligt! Vilken årsmodell har du?

Jaså okej, hojta till ifall du kommer på namnet på skroten smile Jag har en 76a så en aning nyare än din haha men är fortfarande en full size smile tror 76 var sista årsmodellen på fullsize om jag inte mins helt fel?

Tror faktiskt att det gällde även Cadillac, att det blev downsize 77.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Loveless
21 april · 401 Inlägg
#10

Härlig bil! Följer. smile

Senast redigerat av Loveless (21 april )

Mew
22 april · 1 492 Inlägg
#11

skbgkillen skrev:

Mew skrev:

skbgkillen skrev:
Riktigt trevligt projekt! smile lär följas, vad heter skroten och vart ligger den? Håller själv på att renovera en Cadillac deville och söker delar då och då och såg att det fanns en hel del bilar där smile

Tack! Minns inte namnet nu bara för det, men den ligger strax utanför Motala. Men  prata med dem innan du börjar gå och riva i bilarna, och ta med stora plånboken, inte så ofta man hittar sådana ställen. smile

Trevligt! Vilken årsmodell har du?

Jaså okej, hojta till ifall du kommer på namnet på skroten smile Jag har en 76a så en aning nyare än din haha men är fortfarande en full size smile tror 76 var sista årsmodellen på fullsize om jag inte mins helt fel?

H&K Bildemontering var det. Gjorde en snabb Googlesökning och hittade namnet. smile
Härligt, lycka till med renoveringen!

Loveless skrev:
Härlig bil! Följer. smile

Tack, och välkommen! smile

Mew
24 april · 1 492 Inlägg
#12

Det fick bli av med instrumentbrädan för inspektion och montering av lite smått och gott.
https://i.imgur.com/3mKecHD.jpg

Ögat åkte på plats, blev dock inte att montera hela systemet i nuläget eftersom det visade sig att även ljusomkopplaren skiljer med/utan aut. avbländning. Ska jaga fatt i en sådan, men tills vidare får ögat sitta där för syns skull, som en kepshållare. smile Det var nervöst att borra i brädan vill jag lova, trots förberedda hål i plåten. Man blir lika bajsnödig varje gång man gör något sådant, speciellt på en sådan här bil. tongue
https://i.imgur.com/nKwhBWj.jpg

Köpte även ett gäng nya lampor till instrumentet. Det går att komma åt underifrån, men det är otroligt trångt. För att få ut mätarhuset måste brädan ut (FY vad tungt både mätarhus och bräda är!), så jag passar på att montera nytt överallt när brädan ändå är ute. smile
https://i.imgur.com/wdDNXsO.jpg
https://i.imgur.com/AsOzoGI.jpg

Lossade även sidoplåten vid pedalerna för okulär inspektion, upptäckte, well... Tror inte denna är original. big_smile
https://i.imgur.com/3Dy0pN6.jpg

Och så lite godis! Fick hem lite grejer som saknades till bilen. smile
https://i.imgur.com/cQlRr5K.jpg

UniCross
25 april · 379 Inlägg
#13

Följer här, ser intressant ut när du monterar mer lull än vad som fanns när du köpte den, har själv gjort samma fast på gamla volvos, typ farthållare och fjärrlås å grejer, ska bli kul å se va du kan hitta på för skoj med denna! Lycka till!

Cuefa Kungen av dagspendlande.
25 april · 2 818 Inlägg
#14

Det här måste ju följas!
Den däringa skroten... du råkade förstås inte lägga märke till någon Pontiac av sent 60-tal där kanske? tongue
Ska bli kul o se hur detta utvecklas i alla fall smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mew
26 april · 1 492 Inlägg
#15

UniCross skrev:
Följer här, ser intressant ut när du monterar mer lull än vad som fanns när du köpte den, har själv gjort samma fast på gamla volvos, typ farthållare och fjärrlås å grejer, ska bli kul å se va du kan hitta på för skoj med denna! Lycka till!

Tack! Jo det är så jag har hållit på själv, och gör fortfarande, så det sitter ju i lite. Inte riktigt lika lätt att hitta delar till dessa dock, har jag märkt. big_smile


Cuefa skrev:
Det här måste ju följas!
Den däringa skroten... du råkade förstås inte lägga märke till någon Pontiac av sent 60-tal där kanske? tongue
Ska bli kul o se hur detta utvecklas i alla fall smile

Oj, det vet jag inte. lol Kan försöka hålla det i minnet till nästa gång jag åker dit, när det nu blir. smile

Mew
26 april · 1 492 Inlägg
#16

Förgasaren åkte av och isär igen. Vi hade satt tillbaka allt som det satt när vi rev isär den, men vi är inte de första som pillat på den, som bekant... roll
Vi gjorde en lite noggrannare kontroll och kontrollerade nummer på grejerna, det visade sig att någon hade monterat munstyckena fel på förarsidan, den som ska vara bak satt fram och vice versa. Den bakre på passagerarsidan hade en väldigt manglad skruv, så den lät vi sitta, men det var rätt iallafall. Sedan var fjädrarna som sitter runt nålarna lite annorlunda mot original, och de som kom med renoveringssatsen kändes på tok för styva. Så vi tog och plockade över de fina fjädrarna som satt i vår spruckna referensförgasare, för att testa. Som sagt, otroligt lyxigt att kunna skruva förgasare med/hos någon som hållit på med dessa så länge. Både kunskap och smådelar finns i drivor. Jag gör så gott jag bara kan för att ta till mig så mycket som bara går (ja, av kunskapen då). tongue

Så åkte förgasaren på igen...
https://i.imgur.com/E3zzLL5.jpg

OCH NU GÅR HAN!!! Bättre än jag någonsin hört den gå. smile
https://i.imgur.com/gJWnY4h.jpg

Nu var det dags för ett oljebyte. Bilen hade tydligen mestadels stått i 10 år, och jag har ingen aning om oljan har varit bytt under den tiden. Hade sedan tidigare köpt en 5l-dunk med olja med zink anpassad för äldre motorer, och filter kom samtidigt som resten av servicedelarna.

När jag hissade upp bilen såg jag att den hade fått Monroe gasdämpare någon gång i tiden. Inte för att det märks, dessa ska tydligen ligga väldigt bra på vägen redan original, men just detta exemplaret har nog en hel del bussningsbyten kvar tills den är tillbaka där. roll
https://i.imgur.com/B0rG55v.jpg

Oljan var inte jättefin...
https://i.imgur.com/52mrqVp.jpg

Och kopparbrickan till avtappningspluggen har gjort sitt för ett bra tag sedan.
https://i.imgur.com/Bw0v2om.jpg

Den hade i princip smält samman med pluggen, så det fick bli såhär.
https://i.imgur.com/sKKWLC6.jpg
Men nu sitter det ny fräsch olja i motorn. smile

Passade även på att kolla oljenivån i växellådan. För de som är nyfikna så är processen:
Varmkör motorn.
(Ta bort oljestickan till lådan.)
Med motorn igång, gå igenom alla lägena på lådan med någon sekunds mellanrum, P-N-D-1-2-R, gärna flera gånger.
Gå ut och kolla nivån.

I mitt fall var oljenivån i "övre mitten" av stickan, så inga konstigheter där.

Vanliga nycklar har inte mycket på denna bilen att göra märkte jag... Den vill ha nycklar med mattetal på. Massa sådant måste inhandlas. Bilden är på nyckeln till avtappningspluggen. tongue
https://i.imgur.com/BXzhLha.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
29 april · 2 818 Inlägg
#17

Jag gjorde samma upptäckt med Jeepen, om än i mindre skala.
Mm-verktyg är förvånansvärt vanligt förekommande på den faktiskt! Men sen finns det en del udda grejer också, som får en att klia sig i huvudet lite grann lol
Kul att hon går bra igen i alla fall! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mew
29 april · 1 492 Inlägg
#18

Cuefa skrev:
Jag gjorde samma upptäckt med Jeepen, om än i mindre skala.
Mm-verktyg är förvånansvärt vanligt förekommande på den faktiskt! Men sen finns det en del udda grejer också, som får en att klia sig i huvudet lite grann lol
Kul att hon går bra igen i alla fall! big_smile

Jo men att det är blandat måste nästan vara ännu jobbigare - då vet man ju aldrig vilka verktyg man ska försöka med. Mycket trial-and-error, misstänker jag? lol

Senast redigerat av Mew (29 april )

Mew
29 april · 1 492 Inlägg
#19

Smått skadad som man är vill man ha ljud i bilen. Så nu blev det kabeldragning. tongue tog den längsta pluskabeln jag hade (den här bilen är enorm!) och började i motorrummet. Efter lite dividerande körde jag på originalgenomföringen på passagerarsidan, där kabeln till elantennen går in i kupén. Den visade sig passa perfekt. smile
Drog kabeln tillsammans med originalhärvan. Den ligger lagom diskret, dock gillar jag inte att den är knallröd så den här biten kanske "snyggtejpas" senare. (Ni som hängt på Lolvons tråd ett tag förstår kanske, annars är det bara att vänta och se!)
https://i.imgur.com/mKTJaVg.jpg

Inne i kupén lossade jag en drös med inredning, pluskabeln går först sidledes längs med torpedväggen och sedan bakåt på ena sidan av kardantunneln. Lågnivåkablarna drogs på andra sidan kardantunneln, jag hoppas det avståndet räcker. Annars får det bli backjobb med nya, längre kablar... roll
Lossade iallafall framsoffan, några golvmattor, tog ur sittdynan bak och lossade det bakre ryggstödet. Sedan drog jag kablarna under golvmattorna vid kardantunneln, under framsätet och sittdynan bak, och upp genom ett hål på passagerarsidan bak. Så nu är de redo för att koppla in slutsteget. smile
(Pluskabeln kopplas självklart inte på batteriet förrän det är färdigkopplat baktill.)
https://i.imgur.com/LLk2ZbT.jpg

Sedan satt dessa hemska 80-tals... saker bak på hatthyllan. hmm
https://i.imgur.com/YCGsVfU.jpg
De behövde ju ryka omgående. Här blev jag positivt överraskad, det var inte borrat i hatthyllan alls, utan högtalarna satt med dubbelhäftande tejp som lossnade så fint. Kablarna var något som liknade Biltemakablar dragna bakom listen ovanför ryggstödet och under mattan bakom. Allt gick att rycka bort smärtfritt. Jag såg att det var en stor högtalare monterad på undersidan av hatthyllan med, vill säga en 6x9 men den såg större ut än så. Monteringen såg rätt så original ut, men den var urkopplad. Kopplade in den så länge, så ska jag köpa en ny sådan så fort jag vet måtten på den.
Alltid trevligt med osynlig montering. smile

Såhär blev det iallafall! smile
https://i.imgur.com/uIrZS7m.jpg

Där är lite mjuka "tryckmärken" i vinylen där högtalarnas fötter stod, men sådant brukar slätas ut av sig själv efter några dagar.... Iallafall hoppas jag på det. roll
https://i.imgur.com/UlkirRW.jpg


Bilen är fortfarande ordentligt dammig både in- och utvändigt, ber om ursäkt för detta. Det ska åtgärdas, jag lovar. big_smile

Senast redigerat av Mew (29 april )

stingray-ragge
1 maj · 1 251 Inlägg
#20

Detta måste ju följas smile
Snygg bil och kul projekt
Problemet med ljusknappen är ganska vanligt på gamla USA bilar hmm då de låter all ström till framlamporna gå genom knappen/vredet! Inte helt ovanligt att ljuset börjar blinka när man kört ett tag på helljuset för då börjar knappen/vredet bli varmt.
Lätt att fixa med ett relä för att avlasta knappen/vredet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang