Mew
2 maj 2021
· 2 152 Inlägg
Motorn var ett riktigt as vid kallstart morgonen därpå... Dog direkt vid varje startförsök, till slut höll den sig igång på lååååga varv och fick stå så i några minuter innan den orkade driva bilen utan att dö. Processen tog ca 10 minuter. Men första starten efter vinterförvaringen var inga problem, då startade den som vanligt?? Tänkte att jag kör denna bilen några dagar så den får brukas lite grann. Bilar mår ju som bekant bäst när de används. Skulle dessutom iväg på långresa med den väldigt snart, så den får gärna funka som den ska då tänkte jag.
Körde runt några ärenden på morgonen, sedan åkte jag och jobbade.
På kvällen när jag slutat jobbet tänkte jag se över tänddelarna, de är ju bara ett år gamla men kan ju kolla ändå. Jag var rätt så ivrig så jag körde igång direkt på plats, tänkte att då kan jag se om det gjorde någon skillnad på vägen hem. Putsade till kontaktytorna på fördelarlock och rotor, det var lite märken på dem så det blev lite bättre. Ställde även in brytarspetsarnas mellanrum till 0.35mm, ska gärna kollas/justeras varje 500 mil så det var hög tid ändå. Avståndet var inte farligt men gick att justera lite.
Skulle sist se över stiften tänkte jag, man kan ju alltid ta upp och rengöra dem och samtidigt se hur de ser ut. Såg helt OK ut, möjligen var något av dem aningen vitt, tills jag kom till ett som såg ut att ha en hårfin spricka upp längs med hela porslinet, från fot till topp. Jaha du. Försökte försiktigt lossa det, men nejdå, KRAK sa det. Och så var de bara 7...
Dessa stift är INTE gamla, fattar inte varför det blev så här, resten ser bra ut. Jaha, vad gör man... Hade inte långt hem som tur var, så fick köra hem på 7 cylindrar.
Detta var alltså på torsdagen.
På fredagen hade jag förmiddagen ledig, sen jobbade jag till 18. Efter det var det tänkt att vi skulle köra ner till Halmstad för årets första minicruising.
Tror ni jag hade något extra stift av denna typen? Självklart inte.
Bajs.
Fredag förmiddag kastade jag mig i bilen och körde till Mekonomen. "Tyvärr, men jag kan beställa hem ett tills på måndag." Nä det går ju inte. Körde till AD Bildelar. "Mja... Jo men vänta, kan nog eventuellt ha ett eller två på hyllan."
Killen gick bak till lagret och kollade - och kom tillbaks med en liten NGK-kartong! JAAA!! Skyndade mig hem med stiftet, helgen var räddad!
Såg även över tändkablarna och såg något annat som behöver fixas till - kabelhållaren i vass plåt har skavt hål på flera av kablarnas gummihölje. Kan också vara lite småspännande att tändkablarna jordar i blocket då och då...
Flyttade dem uppåt lite grann och limmade igen skadorna med gummilim så länge. Får nog bli nya tändkablar igen. Måste göra något skydd till kablarna i framtiden också, men det får bli senare. Just då var jag nöjd så länge bilen funkade som den ska.
Och det gjorde den! Sedan snabbt iväg eftersom jag redan var sen till jobbet.
På kvällen snabbt hem, packa bilen - och i skymningen bar det i iväg till årets första äventyr med bilen!
Senast redigerat av Mew (2 maj 2021)