Bensin i oljan efter förgasar byte på moped!

Kattenkarlsson
25 april 2020 · 3 Inlägg

Har testat att söka för problemet på forumet utan resultat, Om jag missat att någon redan tagit upp detta så ber jag om ursäkt.

För ett tag sedan så bytte jag förgasare på min moped pga att dåvarande förgasare hade skadats.
Idag när jag skulle byta min olja fick jag en riktig shock! "Oljan" var lika rinnig som vatten.

Att dömma på lukten så är "oljan" mestadels bensin med en liten gnutta olja i.
Den nya förgasaren var helt ny från fabrik och också isärplockad och rengjord innan installation för säkerhets skull.

Motorn är en kina motor med modellnummer YG48Q-5A (Vanlig lifan 4-t med 50cc cylinder)

Förgasaren är en  https://www.ebay.com/itm/Perfromance-Ca … 0752.m1982

Undertiden jag kört med den så har den gått lite rikt samt att tomgången inte verkar gå att justera in.

Någon som kan tänka sig veta vad det kan vara som är fel?

karlsson_1984
26 april 2020 · 671 Inlägg

Hej  har du gjort en så kallad ultraljudstvätt av förgasaren då detta är nödvändigt för att få bort  eventuellt konserveringsmedel mm.  Och vanligt är då att nålventilen i förgasaren  inte tätar och flödar motorn som följd.   Det  har även hänt att man haft en kund  som  monterat sina slangar omvänt vaccum/bensin

karlsson_1984
26 april 2020 · 671 Inlägg

Kom även att tänka på att ifall du gjort en   ventiljustering  på insug/avgas då  dom är känsliga för det och får en ojämn tomgång. Första justeringen på en del fabrikat brukar vara 30-50mil  och brukar märkas om  tändstiftet är svart av sot

Nybergrobin
26 april 2020 · 2 377 Inlägg

garanterat förstora munstycken i förgasaren
.
Eller alldeles förstor förgasare

Senast redigerat av Nybergrobin (26 april 2020)

ManneSaint
11 juni 2021 · 1 Inlägg

Jag kapar denna tråd - hoppas det är okej - annars får ni stryka mig.
Har en Barton Fighter Eco 50cc moppe 2020 årsmodell. Förra året var jag hos en mc service firma som bytte förgasare (köpt av leverentören av moppen) och lite annat för att den skulle gå bättre 😉. Idag när jag kollade oljan på stickan såg jag att oljan var tunn som vatten, knappt någon färg och stank av bensin.
Vad kan ha gått fel och vad behöver jag göra?

jaka54
12 juni 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Som sagts ovan! Antagligen flottörnålen som inte tätar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang