940 ltt automat trimfrågor och råd

panda666
6 november 2020 · 4 250 Inlägg

Steff: Biltema grejer, stog ju precis när ja skrev^^ är biltema skivorna så dåliga eller?

Lucif3r; Det var menat som skoj med waxandet såklart^^ Nä gjorde inget speciellt galet när ja skulle hem med nya skivorna utan tror ja tog det lugnt. Men det vibrerar inte när jag bromsar utan bara när ja kör vanligt på motorväg då det vibrerar i ratten. Aldrig vart me om tidigare att det är vibrationer efter skivbyte. Tror du att biltema skivorna är boven?

Lucif3r
6 november 2020 · 2 207 Inlägg

Om det inte vibrerar när du bromsar så kan det säkerligen vara något annat, ikke-broms relaterat, som vibrerar.
Börja med det enklaste, kontrollera så hjulmuttrarna är åtdragna som dom ska.
Kan ju även vara så att du tappat en eller flera vikter från något hjul.

panda666
6 november 2020 · 4 250 Inlägg

Lucif3r skrev:
Om det inte vibrerar när du bromsar så kan det säkerligen vara något annat, ikke-broms relaterat, som vibrerar.
Börja med det enklaste, kontrollera så hjulmuttrarna är åtdragna som dom ska.
Kan ju även vara så att du tappat en eller flera vikter från något hjul.

allt sitter som det ska, hjulen är precis nyligen balanserade förra veckan. Verkstan sa att det nästan behövdes inte då dom var bra balanserade. Framvagnen är i bra skick alltså flera leder är bytta. Hjulinställning är gjort. Vad tusan annat kan va felet? är biltemas skivor såpass dåligt kvalite att det vibrerar? eller är det nått ja har missat? Ska försöka ta in bilen nästa vecka och kolla under vad mer som glappar.

Steff240
6 november 2020 · 1 016 Inlägg

Jag personligen har dålig erfarenhet av biltemas skivor. Jag bytte åt en kompis på hans S60, rengjorde minutiöst och monterade enligt konstens alla regler. Trots detta kunde vi efter första provturen konstatera att det vibrerade ordentligt om framhjulen,både när man bromsade och rullade fritt.
Eftersom bilen gick fint innan vi bytte skivor och belägg prövade vi att sätta tillbaka dom gamla skivorna igen. Då rullade det vibrationsfritt...

Kompisen beställde "dyrare" skivor från Tyskland istället och sen dess har bilen gått som en dröm (bromsmässigt iallafall) wink

panda666
6 november 2020 · 4 250 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag personligen har dålig erfarenhet av biltemas skivor. Jag bytte åt en kompis på hans S60, rengjorde minutiöst och monterade enligt konstens alla regler. Trots detta kunde vi efter första provturen konstatera att det vibrerade ordentligt om framhjulen,både när man bromsade och rullade fritt.
Eftersom bilen gick fint innan vi bytte skivor och belägg prövade vi att sätta tillbaka dom gamla skivorna igen. Då rullade det vibrationsfritt...

Kompisen beställde "dyrare" skivor från Tyskland istället och sen dess har bilen gått som en dröm (bromsmässigt iallafall) wink

Det är också det jag misstänker, att biltemas skivor är rena skiten. för vibrationerna kom precis efter bytet av skivor. Vartifrån ska man beställa skivor då?

Jesper328
6 november 2020 · 2 365 Inlägg

Kika på Vparts, de bör ha schyssta grejer.

Provat att göra rent insida av fälgcentrum?
Behövs inte så mycket för att skapa vibrationer.

Up the RA
panda666
7 november 2020 · 4 250 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kika på Vparts, de bör ha schyssta grejer.

Provat att göra rent insida av fälgcentrum?
Behövs inte så mycket för att skapa vibrationer.

ska kika på vparts, men en sak som gör mig galen är att ja körde en jäkla golf förrut som hyrbil när dom laga ac på min 940 och golfens framvagn var slut och däcken samt skivor o bromsar men endå gick helt vibrationsfritt på vägen så wtf. konstigt med detta alla bilar är så olika känsliga.

Jdmboy96
7 november 2020 · 241 Inlägg

Det äe inte så att det är glapp i kardanen / hsrdy skivan imed det vibrerar när du kör på motorväg eller så? Har aldrig varot med om bromsar som vibrerar om dem är nya smile

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
panda666
7 november 2020 · 4 250 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Det äe inte så att det är glapp i kardanen / hsrdy skivan imed det vibrerar när du kör på motorväg eller så? Har aldrig varot med om bromsar som vibrerar om dem är nya smile

inga vibrationer vid acceleration eller så utan bara när ja kör i högre hastigheter efter 90 typ. inget när ja bromsar. Det uppkom precis efter ja bytt bromsar o skivor fram(biltema) jag misstänker att det kan vara biltema grejerna som kanske är skit kvalite. Ska kika vidare nästa vecka men ser ut som att framvagnen är i bra skick. Skulle ja inte märka ifall kardan var glapp? får man vibrationer i framvagnen om den är dålig?

Lucif3r
7 november 2020 · 2 207 Inlägg

Vibrationer fortplantar sig, men normalt sett så brukar "glapp" kardan inte ge vibrationer fram. När vibrationerna är fram så, normalt sett, vibrerar ratten men inte resten av bilen.

Jag tror ändå det är något med hjulen. Kan du inte kasta på sommardäcken och provköra? Se om det vibrerar exakt likadant med dom.

panda666
7 november 2020 · 4 250 Inlägg

Lucif3r skrev:
Vibrationer fortplantar sig, men normalt sett så brukar "glapp" kardan inte ge vibrationer fram. När vibrationerna är fram så, normalt sett, vibrerar ratten men inte resten av bilen.

Jag tror ändå det är något med hjulen. Kan du inte kasta på sommardäcken och provköra? Se om det vibrerar exakt likadant med dom.

kan ja göra men vad skumt, hade vinterdäcken på innan vi bytte skivor och dom dagarna ja körde bilen med vinterdäcken och slitna skivor så hade ja noll vibrationer. Sen åkte o köpte biltema skivor o belägg och bytte dom och sen dagarna efter kom de vibrationer direkt. kan vara att biltema grejerna är skit

panda666
8 mars 2021 · 4 250 Inlägg

liten update: åkt 940 me automat nu i nästan 1 år och bilen verkar må bra, lådan växlar bra (aw71) trots att ja kör me 1 bar ladd. Lite sladd när det har snöat men annars inte så mycket lek. Nu funderar ja på att trimma lite till , vet inte i dagsläget hur mycket hk jag har men enligt bsr och andra firmor så brukar 1 bar och chip i tändning och bränsle ge 200hk? kanske fantiserar bara men vill gärna komma upp till 250-300hk och ja vet att ja måste byta turbo och massa annat men är orolig att automatlådan inte kommer att hålla. Vill jättegärna fixa accumulator modden där man trixar lite snabbt me lådan så att den kan växla snabbare och hårdare för då enligt många ska den palla minst 300hk utan problem.

https://www.youtube.com/watch?v=ntarBurRcN8

Här är klippet iaf på hur man gör modden och jag undrar om någon annan här har gjort det? nån som kört me runt 250hk med aw71 automat? orkar inte kasta in en manuell m90^^

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2021 · 10 275 Inlägg

panda666 skrev:

Lucif3r skrev:
Vibrationer fortplantar sig, men normalt sett så brukar "glapp" kardan inte ge vibrationer fram. När vibrationerna är fram så, normalt sett, vibrerar ratten men inte resten av bilen.

Jag tror ändå det är något med hjulen. Kan du inte kasta på sommardäcken och provköra? Se om det vibrerar exakt likadant med dom.

kan ja göra men vad skumt, hade vinterdäcken på innan vi bytte skivor och dom dagarna ja körde bilen med vinterdäcken och slitna skivor så hade ja noll vibrationer. Sen åkte o köpte biltema skivor o belägg och bytte dom och sen dagarna efter kom de vibrationer direkt. kan vara att biltema grejerna är skit

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213695

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
8 mars 2021 · 4 250 Inlägg

Brådhis skrev:

panda666 skrev:

Lucif3r skrev:
Vibrationer fortplantar sig, men normalt sett så brukar "glapp" kardan inte ge vibrationer fram. När vibrationerna är fram så, normalt sett, vibrerar ratten men inte resten av bilen.

Jag tror ändå det är något med hjulen. Kan du inte kasta på sommardäcken och provköra? Se om det vibrerar exakt likadant med dom.

kan ja göra men vad skumt, hade vinterdäcken på innan vi bytte skivor och dom dagarna ja körde bilen med vinterdäcken och slitna skivor så hade ja noll vibrationer. Sen åkte o köpte biltema skivor o belägg och bytte dom och sen dagarna efter kom de vibrationer direkt. kan vara att biltema grejerna är skit

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213695

eh? grejerna verkar funka nu iaf och ger bara lite smått vibrationer här o där men nu vill ja trimma mer^^ pallar aw71 mer effekt än 200hk?

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2021 · 10 275 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:

panda666 skrev:

kan ja göra men vad skumt, hade vinterdäcken på innan vi bytte skivor och dom dagarna ja körde bilen med vinterdäcken och slitna skivor så hade ja noll vibrationer. Sen åkte o köpte biltema skivor o belägg och bytte dom och sen dagarna efter kom de vibrationer direkt. kan vara att biltema grejerna är skit

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213695

eh? grejerna verkar funka nu iaf och ger bara lite smått vibrationer här o där men nu vill ja trimma mer^^ pallar aw71 mer effekt än 200hk?

Tänkte bara att det kanske var samma fenomen som jag skrivit om där. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
8 mars 2021 · 4 250 Inlägg

Brådhis skrev:

panda666 skrev:

Brådhis skrev:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213695

eh? grejerna verkar funka nu iaf och ger bara lite smått vibrationer här o där men nu vill ja trimma mer^^ pallar aw71 mer effekt än 200hk?

Tänkte bara att det kanske var samma fenomen som jag skrivit om där. smile

jävla vibrationer, man kan byta nästan allt på bilen och vibrationerna kan vägra att försvinna, riktigt jobbigt^^ nu som tur är så är det inte så farligt då det kan komma lite vibrationer ibland men inget märkvärdigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang