Audi A4 B8 Quattro -14. Oljud från framvagnen som bara blir värre med tiden, hjullager?

isozz
4 maj 2020 · 16 Inlägg

Har sedan förra året haft ett oljud i framvagnen, verkar komma från hjulhusen dock oklart om det är från båda sidorna. Det började svagt redan förra sommaren. Då lät det knappt överhuvudtaget, man la endast märke till det om man lyssnade ordentligt. Nu så har det börjat låta så pass mycket att man måste vrida upp stereon rätt mycket för att inte höra eländet.

Gör jag en rätt skarp vänstersväng i ~70 km/h så blir ljudet lite högre, medans om jag svänger åt höger så blir det lite tystare. Det låter även fast jag frikopplar och lägger i neutral. Svårt o beskriva exakt hur det låter, men ungefär ett skorrande RRR ljud som finns från 20 km/h och uppåt.

Jag har kollat efter glapp genom att rycka i hjulen när bilen är upphissad och då har jag inte funnit något glapp alls. Provade även att snurra på båda hjulen och kände på fjädern, på passagerarsidan så kände jag små vibrationer, men inte mycket. Förarsidan var det inga eller obefintligt små vibrationer på fjädern. Sen åkte hjulen av och jag kontrollerade bromsar och drivaxlar, där hittade jag inget fel. Byte sedan hjul från fram till bak men efter en provrunda så blev det ingen skillnad då heller så något fel på fälgar/däck är det inte.

Efter detta så har jag suttit och spekulerat på nätet, då detta är en pendlarbil så vill jag helst inte behöva köra mer med den då det låter ganska allvarligt. Tur att man kör servicebil för tillfället tongue

Jag som är lite av en hobbymekaniker misstänker starkt att det är dåliga hjullager fram, men min far som har varit mekaniker i hela sitt liv tvekar starkt på detta. Han påstår att det kan vara en drivknut eller någonting som ligger mot däck eller broms. Men när jag var under bilen och kollade vid alla 4 drivaxlar hittade jag inget som kan antyda till att det skaver mot någonstans i drivlinan.

Ifall vi utgår från att det är hjullagren så har jag ett till problem, jag har inte tillgång till någon press. Så om jag ska byta dem själv så det behövs kompletta nav. Och de fanns inte många till salu, hittade nåt på autodoc för 1.7k, medans ett vanligt hjullager från SKF hamnar på mindre än hälften så mycket... Då blir det nästan billigare att lämna in bilen till en verkstad så slipper jag svordomar och huvudvärk på köpet.

Själva navets konstruktion är rätt simpel, det sitter en navbult som håller fast hela paketet med drivaxeln, och 4 skruvar på spindelns baksida som håller i hjullagret. Lossar man samtliga så trillar hela navet + lagret ut, med andra ord behöver man inte använda en press till den biten såvitt jag har förstått. Dock är navet och hjullagret pressat, så antingen byter jag allting och slipper pressa, eller så köper jag bara nytt lager, men då behövs som sagt en press.

Så vad tros? Är det hjullager eller något annat? Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Senast redigerat av isozz (4 maj 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Din stackars pappa har nog fel i detta fallet..
Låter som typiskt lagerljud..
Jag satsar en erfaren skosula på det..smile

Senast redigerat av axxet (4 maj 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
5 maj 2020 · 5 682 Inlägg

Hej
Det är antagligen hjullagret.

isozz
19 maj 2020 · 16 Inlägg

UPPDATERING:
Har inte ändrat på någonting, vill verkligen veta till 100 % vad som är fel innan jag byter någonting.

Upptäckte att jag har revor i däcket på den inre biten av slitagebanan, dvs den biten som är längst in mot bilen. Svårt o förklara hur revorna ser ut, men typ som ett däck mönster som inte ska vara där. Luktar även varmt gummi om hjulhusen fram och däcket är ljummet/på gränsen till varmt efter drygt 30 min körning.

Gjorde en hjulinställning för drygt en månad sen, i hopp om att få tyst på ljudet. Innan hjulinställningen gjordes så hade missljudet precis börjat öka i volym. Däckgubben korrigerade alla vinklar bak, men fram kunde han bara justera caster och toe, med andra ord så är camber fortfarande fel. Kan detta göra att bilen låter så? Och spelar det någon roll för Quattro systemet om camber är rätt bak men fel fram..

Det sitter coilovers på bilen som är rätt så sänkta, bak så är dem så låga de kan bli. Fram så har jag väl drygt halva coilen kvar. kan detta spela in? De har suttit på innan jag köpte bilen, dock har jag justerat dem efter min smak.


Ber om ursäkt för min okunnighet, har aldrig hållit på med Audi tidigare och inte heller dessa problem.

Senast redigerat av isozz (19 maj 2020)

Myhran
19 maj 2020 · 452 Inlägg

Om du hissar upp bilen höger fram och snurrar på det hjulet medans du håller en hand på fjädern, vibrerar det i fjädern då?

Enklare med bild hur dina däck ser ut skulle jag säga,

Med vänlig hälsning,

Utmarks-Loke
19 maj 2020 · 5 814 Inlägg

Och det är inte helt enkelt något som skrapar emot däcket, typ innerskärm? Det syns ju inte när bilen är upphissad, det får du kolla när den står på backen.

isozz
19 maj 2020 · 16 Inlägg

axxet skrev:
Din stackars pappa har nog fel i detta fallet..
Låter som typiskt lagerljud..
Jag satsar en erfaren skosula på det..smile

Okej, hur länge tror du att det går att köra på det?
Har som sagt låtit väldigt tyst enda sen jag köpte bilen, det är inte förens nyligen som det börjar låta värre.

Måste ha bilen till jobbet framöver och beställer jag delar nu så dröjer det ett tag innan jag får hem dem, samt att jag inte har tid att meka med bilen på vardagar.

Myhran
19 maj 2020 · 452 Inlägg

Här har du ett rätt extremt hjullagerljud fångat på film och lite beskrivning,

https://youtu.be/UpsLaSzcAu4

Med vänlig hälsning,

isozz
19 maj 2020 · 16 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Och det är inte helt enkelt något som skrapar emot däcket, typ innerskärm? Det syns ju inte när bilen är upphissad, det får du kolla när den står på backen.

Har känt med handen runt om däcket (där det gick, annars med tumstock) när den står på backen och både när hjulen står spikrakt och fullt utslag åt båda hållen. Tyckte jag såg något litet märke på någon bit av skärmen längst in, det kanske tar i vid fulla rattutslag men det är inget som jag har hört. Förklarar dock inte varför det låter när man åker rakt.

(Bilen är så pass låg fram så att man får precis in hela handen under skärmen, men inte mycket mer än så.)

isozz
19 maj 2020 · 16 Inlägg

Myhran skrev:
Här har du ett rätt extremt hjullagerljud fångat på film och lite beskrivning,

https://youtu.be/UpsLaSzcAu4

Med vänlig hälsning,

Det låter nästan likadant! MEN. När jag försöker rycka och vicka på hjulet så har jag verkligen inget glapp alls. Kan man ha dåliga hjullager trots att man inte har någon form av glapp mellan hjul och nav?

Dock varierar mitt ljud beroende på lutning på vägen, låter från bägge sidor fram annars. Låter som värst mellan 40 km/h till 90 km/h, vid 100+ så tystnar det ner och övergår till vibrationer istället.

Myhran
19 maj 2020 · 452 Inlägg

isozz skrev:

Myhran skrev:
Här har du ett rätt extremt hjullagerljud fångat på film och lite beskrivning,

https://youtu.be/UpsLaSzcAu4

Med vänlig hälsning,

Det låter nästan likadant! MEN. När jag försöker rycka och vicka på hjulet så har jag verkligen inget glapp alls. Kan man ha dåliga hjullager trots att man inte har någon form av glapp mellan hjul och nav?

Dock varierar mitt ljud beroende på lutning på vägen, låter från bägge sidor fram annars. Låter som värst mellan 40 km/h till 90 km/h, vid 100+ så tystnar det ner och övergår till vibrationer istället.

Du behöver inte ha glapp i ett lager för att det skall vara dåligt,
Men testa att hissa bilen höger fram och rulla på hjulet om man har ett dåligt hjullager känns det i fjädern garanterat! Man kan behöva vara 2 så man får lite fart på hjulet, men gissar att du har det höger fram, inget ovanligt fel på b8 direkt,

Att byta lager kan vara spännande då det brukar erga fast i spindeln rätt bra,

Har du tillgång till billyft så låt någon köra den på lyften och lyssna under bilen,

isozz
19 maj 2020 · 16 Inlägg

Myhran skrev:
Du behöver inte ha glapp i ett lager för att det skall vara dåligt,
Men testa att hissa bilen höger fram och rulla på hjulet om man har ett dåligt hjullager känns det i fjädern garanterat! Man kan behöva vara 2 så man får lite fart på hjulet, men gissar att du har det höger fram, inget ovanligt fel på b8 direkt,

Att byta lager kan vara spännande då det brukar erga fast i spindeln rätt bra,

Har du tillgång till billyft så låt någon köra den på lyften och lyssna under bilen,

Nu när du säger det, hade små vibrationer på passagerarsidans fjäder, fan vad dum jag känner mig.

Jajo bilen har snart rullat 25.000 mil så det kommer antagligen sitta som berget. Några tips för att få loss det? Kommer köpa nya nav med inbyggt hjullager, har bara en bil just nu och press har jag ingen så det blir enklast så. Aldrig bytt hjullager förut så detta kan bli spännande haha.

Såg nån video när man tog isär navet och det verkar som att det enbart är navbulten + de 4 på baksidan av spindeln som behövs tas bort för att allting ska lossna. Plus bromsar o allt de andra såklart.

Myhran
19 maj 2020 · 452 Inlägg

isozz skrev:

Myhran skrev:
Du behöver inte ha glapp i ett lager för att det skall vara dåligt,
Men testa att hissa bilen höger fram och rulla på hjulet om man har ett dåligt hjullager känns det i fjädern garanterat! Man kan behöva vara 2 så man får lite fart på hjulet, men gissar att du har det höger fram, inget ovanligt fel på b8 direkt,

Att byta lager kan vara spännande då det brukar erga fast i spindeln rätt bra,

Har du tillgång till billyft så låt någon köra den på lyften och lyssna under bilen,

Nu när du säger det, hade små vibrationer på passagerarsidans fjäder, fan vad dum jag känner mig.

Jajo bilen har snart rullat 25.000 mil så det kommer antagligen sitta som berget. Några tips för att få loss det? Kommer köpa nya nav med inbyggt hjullager, har bara en bil just nu och press har jag ingen så det blir enklast så. Aldrig bytt hjullager förut så detta kan bli spännande haha.

Såg nån video när man tog isär navet och det verkar som att det enbart är navbulten + de 4 på baksidan av spindeln som behövs tas bort för att allting ska lossna. Plus bromsar o allt de andra såklart.

I praktiken är det så enkelt, i verkligheten kan det bli problem, men det är bara att hamra slå banka med huggmejslar försiktigt så spindeln som är i alu, inte går sönder allt för mkt,

Med vänlig hälsning,

valle22 Smidd i rostigt stål
20 maj 2020 · 933 Inlägg

Dessa käkar hjullager tyvärr. Bytte på en Allroad A4 för 2v sedan med samma symtomer du har.

Beställ lager med nav för säkerhets skull.. och det sitter rätt hårt i alu-spindeln. Men det går att knacka med huggmejsel i kanterna

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
isozz
24 maj 2020 · 16 Inlägg

Myhran skrev:
I praktiken är det så enkelt, i verkligheten kan det bli problem, men det är bara att hamra slå banka med huggmejslar försiktigt så spindeln som är i alu, inte går sönder allt för mkt,

Med vänlig hälsning,

valle22 skrev:
Dessa käkar hjullager tyvärr. Bytte på en Allroad A4 för 2v sedan med samma symtomer du har.

Beställ lager med nav för säkerhets skull.. och det sitter rätt hårt i alu-spindeln. Men det går att knacka med huggmejsel i kanterna

Jo fick höra att de här bilarna äter hjullager, underdimensionerat från fabrik har jag för mig.
Banka med hammare och mejsel är man van med så de ska inte vara några problem på den fronten.

Dock har jag inte riktigt koll på vad det är för hylsor/bits man behöver. Vet att det är någon stor 6/7 kant hylsa till navet, bak så ser det ut som nån sorts torx. Nån som har lite mer koll på vad det är?

Har beställt lager med nav, 2600 kr gick kalaset på. Hade tänkt att lämna in bilen till verkstad, men usch vad dyrt det skulle bli. Får låna en polares bil medans min står på pallbockar haha.

Senast redigerat av isozz (24 maj 2020)

AW97
29 december 2021 · 1 Inlägg

Löste de sig med hjullager byte för dig? Har samma oljud i min som du beskriver så funderar på byta hjullager fram

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang