Audi S4 b7 2005 ojämn acceleration?

Sold_Alex
8 maj 2020 · 20 Inlägg

Hejsan,

Jag har nyligen bytt till mig en Audi S4 och jag tycker att känns ojämn i accelerationen, vet inte riktigt om den slirar på kopplingen eller om det är relaterat till växellådan(automat).

En vän till mig sa att det kunde hjälpa att skölja växellådan, men jag ville kolla först om någon annan har stött på samma problem och vad orsaken var?

Mvh
Alexander

jaka54
8 maj 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Svårt att ge några råd på så lite information tyvärr! Märker du att varvtalet går ner/sjunker när du gasar?
Innan du börjar göra något annat så  byt de mest elementära sakerna först som en förbränningsmotor behöver.
1. Byt olja
2. Byt luftfilter.
3. Kolla/byt tändstift.
4. Kolla alla luftslangar till motorn för läckage.
5. Kolla eventuella felkoder.
Har säkert glömt något...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Jag vill inte vara ofin, men SÄLJAREN visste nog vad han gjorde..
Skulle inte alls förvåna om det är lådan..
Efter 15 år så har där väl hänt en del kan man tänka..

Senast redigerat av axxet (8 maj 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Bonnpojken
9 maj 2020 · 184 Inlägg

Testa byta/fylla på växellåds olja. Tippar på att det är något lurt med växellådan om inte motorn går "ryckigt" och "hackar" på tomgång. Hade en automatväxlad bil som tömde sig själv på växellådsolja "haha"  oljekylar slangen sprack och då läckte all olja ut. Fick symtom som att den slirade något sjukt på kopplingen. Växeln hoppade i vid fullgas på 4000-5000rpm. Sen bytte jag slangen till oljekylaren och hällde i ny fräsch atf-olja och då gick den som en klocka i växellådan. Annars kanske det är växellådsras på g..

Eddie-M
9 maj 2020 · 6 Inlägg

Jag skulle nog lämna in den Audi verkstad på felsökning. Det kostar visserligen ett par tusen men du kan få en diagnos. På Audi TT är det " Boost pressure control valve  N75" som brukar vara bakomliggande.
Lycka till

Sold_Alex
15 maj 2020 · 20 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Svårt att ge några råd på så lite information tyvärr! Märker du att varvtalet går ner/sjunker när du gasar?
Innan du börjar göra något annat så  byt de mest elementära sakerna först som en förbränningsmotor behöver.
1. Byt olja
2. Byt luftfilter.
3. Kolla/byt tändstift.
4. Kolla alla luftslangar till motorn för läckage.
5. Kolla eventuella felkoder.
Har säkert glömt något...

Byta olja både i motorn och i lådan är något som jag har planerat att göra, tändstiften kan nog vara en bra idé att se över. Felkoder har jag redan kikat på och det var inget som stack ut där som kan ha med mitt problem att göra. Men tack för tipsen, ska definitivt kolla alla slangar.

axxet skrev:
Jag vill inte vara ofin, men SÄLJAREN visste nog vad han gjorde..
Skulle inte alls förvåna om det är lådan..
Efter 15 år så har där väl hänt en del kan man tänka..

Det gjorde han säkert, jag är dock inte den som blir tjurig på folk, som du säger så har det nog hänt en del på 15 år, haha.

Bonnpojken skrev:
Testa byta/fylla på växellåds olja. Tippar på att det är något lurt med växellådan om inte motorn går "ryckigt" och "hackar" på tomgång. Hade en automatväxlad bil som tömde sig själv på växellådsolja "haha"  oljekylar slangen sprack och då läckte all olja ut. Fick symtom som att den slirade något sjukt på kopplingen. Växeln hoppade i vid fullgas på 4000-5000rpm. Sen bytte jag slangen till oljekylaren och hällde i ny fräsch atf-olja och då gick den som en klocka i växellådan. Annars kanske det är växellådsras på g..

Jag har inga problem på tomgång, sen lägger den i växlar som den ska. Jag håller tummarna på att det hjälper med en sköljning men annars har jag sett att det går att få tag på lågmilade lådor för ett relativt bra pris.

Eddie-M skrev:
Jag skulle nog lämna in den Audi verkstad på felsökning. Det kostar visserligen ett par tusen men du kan få en diagnos. På Audi TT är det " Boost pressure control valve  N75" som brukar vara bakomliggande.
Lycka till

Ja jag ska nog göra det, har dock kollat felkoder osv men det är nog bättre att ta den till någon som är van att arbeta på audi's.

Tacksam för alla svar!

husseman
15 maj 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, har du tagit koder med VCDS så lägg upp dom... borde gå att utläsa om du har problem med låda eller ej. mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang