Släpvagnsbelysning blinkar

Robertsson99
9 maj 2020 · 7 Inlägg

Hej!

Installerat dragkrok på min Volvo V40 -14, med en standard 7-polig elsats.
Inga felmeddelande i bilen, allt sitter enligt instruktion som det ska.
PROBLEMET är att när man hänger på en släp, och trycker på bromsen, släcks de förliga positionsljusen på släpen, vilket självklart låter som ett jordfel. Jag kan försäkra er om att jordningen är bra, och är borrad i karossen. Har testat på 4 olika släpar, alla exakt samma problem. Alla andra kombinationer fungerar, ex. Blinkers och broms. Osv.

Är det någon klipsk själ som kan förstå varför den gör såhär?

Mvh Leo

mb_pucken
9 maj 2020 · 5 087 Inlägg

LED-belysning på släpvagnen?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Robertsson99
9 maj 2020 · 7 Inlägg

Nej, det är helt vanliga halogenlampor

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2020 · 17 455 Inlägg

Fick du med en "Trailermodul" till dragkroken?
Var köpte du kroken?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robertsson99
9 maj 2020 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Fick du med en "Trailermodul" till dragkroken?
Var köpte du kroken?

Nae. Ska vara ett bypass-system så ingenting ska behöva programmeras om. Ifall det var vad du syftade på..

Fick till en relälåda av ngt slag som kopplats in! Köptes på skruvat!

husseman
9 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Robertsson99 skrev:

Hybrid_ skrev:
Fick du med en "Trailermodul" till dragkroken?
Var köpte du kroken?

Nae. Ska vara ett bypass-system så ingenting ska behöva programmeras om. Ifall det var vad du syftade på..

Fick till en relälåda av ngt slag som kopplats in! Köptes på skruvat!

Hmm, bara främre pos. lyktor som lägger av när du trycker på bromsen?
Låter som ett fel på din modul...dvs. relälådan som du kallar den.

mvh/husse

zzr9409209
10 maj 2020 · 716 Inlägg

Varför ens montera ett 7 poligt på såpass ny bil? Är vad jag tycker..

Robertsson99
10 maj 2020 · 7 Inlägg

husseman skrev:

Robertsson99 skrev:

Hybrid_ skrev:
Fick du med en "Trailermodul" till dragkroken?
Var köpte du kroken?

Nae. Ska vara ett bypass-system så ingenting ska behöva programmeras om. Ifall det var vad du syftade på..

Fick till en relälåda av ngt slag som kopplats in! Köptes på skruvat!

Hmm, bara främre pos. lyktor som lägger av när du trycker på bromsen?
Låter som ett fel på din modul...dvs. relälådan som du kallar den.

mvh/husse

Japp! Bara de två främre positionsljusen, kan det vara så illa att jag fått en söndrig relälåda?😁

Robertsson99
10 maj 2020 · 7 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Varför ens montera ett 7 poligt på såpass ny bil? Är vad jag tycker..

Anledning till det är att vi har 5 släpar och alla släp har 7-polig kontakt. Har adapter om det skulle vara aktuellt att köra med annat släp..

Brådhis * Voff voff *
10 maj 2020 · 10 275 Inlägg

Främre positionsljus har ju inte ett eget stift i 7-poliga om jag minns rätt, så något av bakljusen borde rimligen slockna samtidigt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robertsson99
10 maj 2020 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:
Främre positionsljus har ju inte ett eget stift i 7-poliga om jag minns rätt, så något av bakljusen borde rimligen slockna samtidigt.

Hmmm, så du tänker att allt är som det ska?😁

Brådhis * Voff voff *
10 maj 2020 · 10 275 Inlägg

Robertsson99 skrev:

Brådhis skrev:
Främre positionsljus har ju inte ett eget stift i 7-poliga om jag minns rätt, så något av bakljusen borde rimligen slockna samtidigt.

Hmmm, så du tänker att allt är som det ska?😁

Nej, om något slocknar är det inte som det ska. Men för felsökningens skull är det värt att notera att det är så iaf. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
13 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, har du ledljus på bilen som bara lyser starkare när du bromsar? Detta kan stöka till det för boxen- den kan inte detektera två signaler på samma matning... har haft det problemet på några bilar. Fast som sagt, om släpet e´rättkopplat så borde nåt bakljus bråka oxå. Då h o v ljuspar ligger ihop fram o bak.

mvh/husse

Robertsson99
31 maj 2020 · 7 Inlägg

Ganska säker på att jag inte har ledljus, vanlig Volvo V40 2014. Men vad ska man göra isåfall? Koppla 13-polig istället??

Myhran
31 maj 2020 · 452 Inlägg

Är det ett bypass system som passar din bil?
Många sånna system är beroende av att varje signal finns vid bakljuset,
Många bilar idag har en 21w lampa som agerar allt! Dvs både bakljus och bromsljus, det elsystemstyrenheten gör är att pwm styra lampan så den uppfattas ge ett sken av 5w och när man bromsar så ger den fulla 12v dvs en rak pwm signal, då får man problem med en reläbox om den inte är programerad att förstå detta!

Vet inte hur det är idag men Volvo hade väldigt mkt fördraget förut? Kanske inte är så längre om man har Volvos egna satser?

Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (31 maj 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2020 · 17 455 Inlägg

Myhran skrev:
Är det ett bypass system som passar din bil?
Många sånna system är beroende av att varje signal finns vid bakljuset,
Många bilar idag har en 21w lampa som agerar allt! Dvs både bakljus och bromsljus, det elsystemstyrenheten gör är att pwm styra lampan så den uppfattas ge ett sken av 5w och när man bromsar så ger den fulla 12v dvs en rak pwm signal, då får man problem med en reläbox om den inte är programerad att förstå detta!

Vet inte hur det är idag men Volvo hade väldigt mkt fördraget förut? Kanske inte är så längre om man har Volvos egna satser?

Med vänlig hälsning,

Man behöver nog åka till Volvo och få ny programvara nerladdad till bilen tydligen.
Fråga en herre som har lite koll då en kompis har exakt samma problem nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang