Högtalare i dörr felsökning?

Hickan
9 maj 2020 · 373 Inlägg

hej. jag bytte ut högtalarna i dörrarna på min bmw f20. den högra högtalaren började efter ett tag att glappa. jag struntade i det och fortsatte ha det så.

NU har den lagt av nästan helt. på HÖGSTA VOLYM kan man höra att den gör ljud ifrån sig, antog att det vra glapp någonstans.

provade att byta till en originalhögtalare, funkar ej. felet är alltså innan själva högtalaren.

vad strular? är det något med att stereon helt plötsligt har slutat skicka ut någon signal eller vad händer?

vad tusan ska jag göra??

jag hatar bilar
Hickan
9 maj 2020 · 373 Inlägg

funderar just nu på om det är lönt att ta ner stereon för att kunna byta plats på vänster och höger för att se om det är stereon som är felet?
kan det vara kabelbrott?

Senast redigerat av Hickan (9 maj 2020)

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
9 maj 2020 · 5 813 Inlägg

Om det är kabelbrott är det väl inte osannolikt att det är just vid dörrens gångjärn där kabeln böjs fram och tillbaka varje gång man öppnar dörren

Hickan
9 maj 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om det är kabelbrott är det väl inte osannolikt att det är just vid dörrens gångjärn där kabeln böjs fram och tillbaka varje gång man öppnar dörren

sant. men så är det ju original på bilen och det borde ju funka kan man ju tycka, eftersom det inte är något jag pillat med? det är en bmw f20 2016.

min tanke nu var att kablarna från stereon går in i bak på högtalaren, filade upp ett litet hål bredvid högtalaren som jag drog igenom den i, och den kanske har kommit iklämm där? isåfall klipper jag av kabeln och löder lite.

EDIT: bytte ut den biten jag trodde var skadad, men det funkar fortfarande inte. hur i hela friden ska jag komma åt kablarna vid gångjärnet? om det nu är de som spökar?

Senast redigerat av Hickan (9 maj 2020)

jag hatar bilar
jaka54
9 maj 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Klassiskt fel att kablarna går av vid framdörren.
Ta bort inredningen på insidan, där kablarna går in karossen precis vid gummigenomföringen.

Hickan
9 maj 2020 · 373 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Klassiskt fel att kablarna går av vid framdörren.
Ta bort inredningen på insidan, där kablarna går in karossen precis vid gummigenomföringen.

jo jag får väl försöka göra så -.- fyfan va ruttet.

förstår bara inte HUR det är möjligt, är det jag som orsakat det på nåt vänster? rent slitage kan det ju inte vara, 5500 mil har bilen gått, och om något så borde ju förardörren få det felet först isåfall

jag hatar bilar
Hickan
9 maj 2020 · 373 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-5417befe47fb3e152d1d4c5558c2b71b.jpg


Nu har jag rivit paneler och såhär ser det ut på insidan. Kablarna från dörren verkar gå in i den vita lådan. Det är ju verkligen hopplöst detta. Särskilt när jag inte har en susning om vad jag håller på med.. :-)

jag hatar bilar
Hickan
9 maj 2020 · 373 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-39820b336f606da2548f4fbacef53018.jpg
Här är iallafall ljudkablarna, vid gångjärnen.
Tycker inte de verkar skadade, har rört dom en hel del men lyckas ändå inte få något ljud i högtalaren

Vad tycker ni jag ska göra nu?

Klippa kablarna och bara dra nya från gångjärnen och hoppas på att det funkar? big_smile

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
9 maj 2020 · 5 813 Inlägg

Jag hade inte gett mig till att skarva när kablarna är så där fina, det kan ju lika gärna vara något annat fel då

Utmarks-Loke
9 maj 2020 · 5 813 Inlägg

Att du kan höra lite svagt om du skruvar upp till högsta volym kan ju tyda på att felet är långt tidigare. Slutsteget kanske funkar perfekt, men när ingen signal går in hör du bara lite störningar som smiter över från andra sidan.

Har du provat både med både radio, USB och CD, om du har det? För det är väl originalstereon som sitter kvar i?

Hickan
9 maj 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Att du kan höra lite svagt om du skruvar upp till högsta volym kan ju tyda på att felet är långt tidigare. Slutsteget kanske funkar perfekt, men när ingen signal går in hör du bara lite störningar som smiter över från andra sidan.

Har du provat både med både radio, USB och CD, om du har det? För det är väl originalstereon som sitter kvar i?

Förtydligande: jag har Inget slutsteg till högtalarna i dörrarna utan de drivs endast av bilens originalstereo.

Högtalaren är till 99.999% helt död. Ibland kan man höra att signalen går igenom, annars är den knäpptyst

Jag har provat bluetooth och USB. Båda funkar lika dåligt

Fenomenet att ljudet kommer tillbaks på högsta volym verkar ha försvunnit mer och mer, nu är det verkligen dött

Senast redigerat av Hickan (9 maj 2020)

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
9 maj 2020 · 5 813 Inlägg

Jag menade bilens inbyggda slutsteg, det kan vara fel i själva stereon. Men du borde prova radion också, det kostar ju inget.

Hickan
9 maj 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag menade bilens inbyggda slutsteg, det kan vara fel i själva stereon. Men du borde prova radion också, det kostar ju inget.

Knepigt! Provade radion och såhär bra har det inte spelat på länge, men funkade först när jag höjde rejält. När jag sedan sänkte ljudet igen, fortsatte det att låta?

Efter försöket med radio provade jag USB igen, och det funkade precis som det skulle. Jättekonstigt.

Vad är fel?? Är säker på att krånglandet kommer tillbaks

Jag drar slutsatsen att det inte är i dörren felet sitter, nu sätter jag tillbaks alla panelerna

Edit: nu slutade dom funka igen

Senast redigerat av Hickan (9 maj 2020)

jag hatar bilar
Hickan
10 maj 2020 · 373 Inlägg

Gick ut i bilen imorse, satte på radion och det funkade, bytte till USB, skruvade upp till högsta volym sen dog den igen. Bytte tillbaks till radio, funkade ej

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
10 maj 2020 · 5 813 Inlägg

Jag gissar på elektronikfel i själva stereon.

Hickan
10 maj 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag gissar på elektronikfel i själva stereon.

Det låter nog rimligt, det kan inte vara den där förstärkaren som någon tidigare pratade om? Är iofs väldigt osäker på om jag har en sådan då jag inte har något ljudpaket i min bil.

En ny stereo går på 7k på bildelsbasen sad

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
10 maj 2020 · 5 813 Inlägg

Jag vet inte hur det sitter ihop på en så ny bil. Det kan hända att det bara är en knappsats och display du ser på instrumentbrädan, medan själva stereon sitter någon annanstans. Du kanske inte behöver byta alltihop, men det gäller ju att reda ut exakt var felet sitter i såna fall.

Hickan
10 maj 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag vet inte hur det sitter ihop på en så ny bil. Det kan hända att det bara är en knappsats och display du ser på instrumentbrädan, medan själva stereon sitter någon annanstans. Du kanske inte behöver byta alltihop, men det gäller ju att reda ut exakt var felet sitter i såna fall.

jo, stereon sitter precis bakom knappsatsen

men jag fick en ny tanke
det är dessa högtalare jag köpt: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gs4b … t-bmw.html

på hemsidan står det att de ska sitta bak i min bmw f20 men jag har de i fram, det gick enl butiken..

men tänker att de kanske har högre resistans eller nåt i dessa än originalhögtalarna i fram så att stereon inte orkar driva runt dem så att stereon nu pajat? och att det ibland funkar med radion då radio inte låter lika intensivt som musik typ?

kan ju egentligen inget om ljud, det var bara en tanke..

jag hatar bilar
hampustyresgard
22 maj 2022 · 13 Inlägg

Hej, har ungefär samma problem nu på min f20.
Tänkte om du hittade någon lösning? Mvh

945 ftt
Bmw e39 530i
945 ltt (rullande projekt)
Bassiehof
22 maj 2022 · 1 777 Inlägg

Det är fel på MOST. Bluetooth, TCU eller SVS. Kolla deras funktion.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang