Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 175 161 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
_Shadow_
10 maj 2020 · 345 Inlägg

Då tänkte jag försöka mig på att starta en byggtråd här över bygget jag håller på med.

Det är en Volvo 740 tic/blackline från -87 som får sig en genomgång av drivlinan.

Att ha mer effekt är alltid kul, att få ner det i backen är oftast svårare, så varför inte ge bilen mer chans för det genom ett quattro system från Audi?

Donatorbilen är en Audi S8 från -99 vars fram och bakvagn blir monterad på 740n, även delar av interiören kommer försöka användas.
Växellåda samt bakre diff är från en Audi A4, 01E ENV 6 växlad diesel låda med längre utväxlingar, bredare 1a växel och uttag för extern oljekylaren samt en ETS diff i bakaxeln, 3.89 i slutväxel.

Motorn blir en V8 från Audi och tanken var att montera en Lysholm 2300 kompressor ovanpå, pga platsbrist under huven på olika ställen så kommer kompressorn att bli ersatt av 2st HX35w kopior till att börja med men i framtiden med störst chans bli utbytta mot ett par finare snurror.

Tanken är att denna bil blir gatregistrerad i slutet som ombyggt fordon.

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (7 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
10 maj 2020 · 345 Inlägg

Börjar givetvis med att släppa sakerna i Audin, så man vet vad man har att se fram emot:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ce5f2dda1d08fd6e17fc9db149371a49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4d03b31bb55fd8118cfc2f56f438b33e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1262d66f9d340e94007816b29946371f.jpg
Den rackarns stora automatlådan kommer ej att användas i detta bygge, ska ju vara manuellt såklart smile

Efter en hel del Google lyckades man hitta lite pdf dokument med bra uppgifter i, sen var det bara att börja detta bygge på riktigt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f97cae54a065559ba33a3dd5dec77891.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3f72dd958a088b04bcc4029a7cdb9af8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e9b3cce67db3cebabea51ee387fafd42.jpg
Först kika så att allt faktiskt får plats innan man gör bort sig totalt big_smile och det är precis att hela framvagnen får plats på bredden smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-541f5fb577eccbda5ad39a634dbf9011.jpg


Fortsättning följer

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
10 maj 2020 · 345 Inlägg

Ja, då var de ju dags att bygga nya infästningar så att audins saker sitter kvar i Volvons kaross, efter att ha kontrollerat camber/caster samt att framhjulen faktiskt ligger centrerat i hjulhuset längsled, så började lite lättare modifieringar av rambenen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1af9c68d273629bb25ef9f4241a3d370.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8858b204e11a30ad315c48a7cd0c8235.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-29dc13acca4ca1a8c947fe8cd099ccfc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5d1a3ab5c23f59f4f67bbf51765b4960.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2b7cd37362391f2c22cf6b3e2ae30368.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9869fc8c8e4c4ff19c6d71d352fc8b72.jpg

Planen är även att få till ett par egna övre bärarmar för möjligheten att finjustera camber/caster vinklar i framtiden

Men vi tar väl lite i taget så det slipper bli en bildshock big_smile

Fortsättning följer

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
12 maj 2020 · 345 Inlägg

Med framvagnen monterad under rambenen så är det väl bara att börja med fjädertornen. Börja med att yxa ut två plåtar som passar audins enorma övre delar, i efterhand hade jag säkert letat efter något mindre som gav samma funktion roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9c9443961281951d657b87ff27124c9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2b723cb5a73488a8dddd1bba61b02f94.jpg

Sedan var det bara att börja runda av hörnen och få det att se hyfsat ut, till hjälp hade jag fjädertorn från 2-3st Volvobilar, för att få lite runda linjer med förstärkningar i
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4bfa22dfc9366f49ad74df28fe9673b4.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-757db7597db0dd315ff6c18e2ee85545.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1de1da8f922b8d5beea5122d26766beb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3040160fd65e0909438e775842a79ba3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6f6556964417277efd565dfb6f7ad854.jpg

Efter det fick det bli lite förstärkningar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8e0ba15c0bb3e5c2df5acdce93979101.jpg

Fortsättning följer som sagt

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
17 maj 2020 · 345 Inlägg

Oskar_Thompson skrev:
Intressant bygge! Följer smile

eastmotorsport skrev:
Här  följer jag gärna ditt bygge!

Kul, hoppas de finns något i framtiden ni gillar smile

primeramannen skrev:
Kul projekt .
Du borde kolla Vovvo s tråd för inspiration

Yes, jag känner till han, har läst hela hans tråd ett par gånger tongue skillnaden är från vilken Audi vi plockat våra delar, vilken front vi använder och vilka motorer vi valt.
Jag kommer t.ex besikta med dubbla turbosnurror direkt, så de blir godkänt på papper, sen lutar de åt s90 front för att vinna några cm till kylare.

Jag är även prenumerant hos Ohmarn, Manick och MatsaBusen å följer deras olika Audi v8 turbo byggen smile

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
17 maj 2020 · 345 Inlägg

Lite yxande i främre rambenen har de givetvis varit för att komma ut med drivaxlarna för framhjulen, lättast tyckte jag var att köpa en bit rör i rätt diameter och kapa i hälften, runt och rätt estetiskt ändå. Blir lite tunnt gods kvar i överkant, så misstänker att det blir som hos Vovvo, en förstärkning ovanpå i rekommenderad dimension av sfro.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fca74448e80947f551b317351161e467.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-efb38858e49a3a731e8bd71c47222b12.jpg


Har ju givetvis provmonterat motorn i bilen sedan tidigare och konstaterat som andra redan gjort, att det hamnar väldigt långt fram i motorutrymmet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8d327a1e7e5449e4b335ea0e3800857f.jpg

Men dessa aluminiummaskiner väger ju någonstans runt 200kg, vilket original gjutjärn rödblockarna inte är allt för långt ifrån, så viktskillnaden i slutändan blir inte jättestor, bara att de hamnar framför framhjulen istället för över framvagnen. Batteriet kommer att bli i skuffen (hade det redan innan detta bygge startade) och bensintanken kommer bli en 60l fuelcell som placeras i reservhjulsbaljan (audins bakaxel är i vägen för Volvons original soppatank). Så lite vikt hamnar iallafall längre bak smile

Fortsättning följer

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (17 maj 2020)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
18 maj 2020 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:
Plötsligt händer det! big_smile
Kommer bli kul o följa dina framsteg här! smile
Roliga motorer att bygga på o med tanke på att tyskarna fått ut 500hk vid 0.5 bar ladd på 3.6orna borde du nog hamna rätt bra till där cool
Kötta på bara!

Haha ja, var ju lite skeptisk till att skapa en tråd, men här är man ändå smile
Får dom verkligen ut såpass mycket på 0.5bar?

Ohmarn fick ut 690hk på bakhjulen @ 1.3bar på en 280hk abh motor om jag minns rätt.

En polack fick 538hk (awd) (540Nm på 2000rpm) på hjulen @ 0.8bar med en Eaton M112 skruvkompressor i ett s4 bygge, denna var en 300hk abz motor. Han körde också nitro/nos och hade då i kombination med kompressorn 765hk på hjulen och 791Nm @ 4500rpm. Därefter ökade han laddtrycket något eller om det var gastrycket (min polska är inge vidare) och fick 777hk @ 5800rpm & 830.5Nm @ 4100rpm

En herre från Ungern hade en av dessa nämnda 3.6l pt motorer i sitt S2 bygge med dubbla turbo agg, han renoverade motorn och bytte bland annat vevstakar och kolvar, vet inte vad han hade för laddtryck, men plockade ur 1026hk (awd) ur denna 250hk maskin
(https://youtu.be/DjTZW1x4c1c)

Så jag var inställd på att få nånstans runt 375-400hk i motorn på 0.4-0.5bar smile
Får ju inte bli för mycket, går ju inte att besikta då big_smile

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (18 maj 2020)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
26 maj 2020 · 345 Inlägg

Lite fler äldre bilder på när motorn ligger i bilen för första gången tillsammans med en automatisk växellåda, något tajt runt generator, oljefilter samt ac/servopump mot rambenen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f7b7c95a85146b40dad96f73f837d32.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ce9f5d306318f2b7ab545a1ceb977596.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-927f2508acdff0ad6e3fcf23d88dfdd6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0be17c3e4b917f89e0d34d5366361846.jpg

Har köpt på mig 034 motorsports oljefilteförflyttningskitt, så oljefiltret ska inte bli något bekymmer. Har även köpt på mig ett elektriskt styrservo från en nyare v50 så det kommer inte heller bli problem med plats. Däremot generator och ac-kompressorn får jag kika lite mer angående utrymme.


01e env växellåda från Audi a4 (framför mitt tyvärr lilla garage)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a6696a475777ebd750e1239ba5d0e0b4.jpg
Det elektriska styrservot från v50 tillsammans med spakställ till en 01e växellåda. Spakstället har efter fotot fått förlängas med någonstans runt 13cm för att fungera till bygget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f43176439485a73962ddedfb2fd961f.jpg
Lite bakaxeldelar, en original från s8 (den skitigaste), en med 3.7 i utväxling (fick fel information givetvis) och den renaste med 3.89 i utväxling som matchar min växellåda
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cc3125d3f83acd3c2b632fe84ac8fd32.jpg

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
18 september 2020 · 345 Inlägg

Hej allihopa

Bättre sent än aldrig?

Ber om ursäkt att det dröjt typ evigheter, men det har stått lite still i garaget.
Projektet är ej skrotat, även om min rygg verkar vara på väg åt det hållet.

Har sedan början av året gått runt med diskbråck som blev opererat i mitten av Augusti, lagom när det värsta av värken var borta så knäppte nästa disk ovanför, dock ej diskbråck men med värre central ryggsmärta.

Så jag håller på att försöka läka ihop så gott de går och samlar kraft och delar för ett fortsatt bygge.

Jag vet inte exakt just nu hur mycket mer i år jag kan göra, men jag hoppas på att få tag i turbo nr2 och provmontera drivpaketet i karossen. Bilen står givetvis i en carport utomhus, så massa finlirande svetsarbeten kommer de ju inte bli när temperaturen kryper nedåt, men man kanske kan få till lite andra lösningar så som kylare, intercooler osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f441055db8d493cc1ff433851eb17ef9.jpgBakstycket på bakaxelklumpen fick bytas ut från A4 till den som satt på S8 klumpen så att det gick att montera i bakvagnen. Allt passar utan modifiering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-eec79703d5f9c3792b9d3319893a674d.jpgÄven utgående axlar fick bytas ut från A4 till S8, annars blev det för långt och drivaxlarna fick inte plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f612a3a1d154ef1219a13d44e0da4971.jpgBakaxeln på plats tillsammans med bakaxelklump, drivaxlar och kardanstång smile





Tills dess får jag väl bjuda på några bilder åtminstone, lite test N' fails kanske, men ja, Ha de gott där ute alla motorintresserade och lycka till med era projekt, så ska jag göra så gott jag kan i mitt egna garage smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fb2481e3d7a52d60077e2901e724514d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4c03f24076ac7eb029469794d18b585e.jpgStörsta bekymret med detta montage, Jag vill inte få en bula i motorhuven, de ska helst se så original ut som möjligt. Problem #2 kom under huven, då plasten/plåten som ska hålla ner motorhuven i mitten hamnade mitt i vägen för denna annars härliga pjäs. Jag kan ej montera motorn längre bak pga drivningen till framhjulen, jag kan ej heller montera kompressorn längre bak eller vända på den och driva via svänghjulet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-19b5495ef0c199e75a46b51f25bc5396.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-318375fd93ba075ff3e2527d3712805b.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-abaa2a348fbac4efc9ead81fee7f496f.jpgDet är en Lysholm 2300 kompressor från en Ford GT (en modern variant av "GT40", jag vet att det inte är en äkta GT40 då jag även har en GT40 MKIII här hemma.) som skulle ha lämnat shitloads of torque och mycket smiles per gallon, men fick tyvärr välja bort den och gå en annan väg
(Jag vet att det inte är en korrekt rem-dragning, det var bara motivationshöjande att sätta dit den)


Ska se igenom denna annars än så länge korta tråd vid tillfälle om jag råkat hoppat över och missat något att dela med av.

Ha det bra allihopa!

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
7 december 2020 · 345 Inlägg

Hej allihopa everybody!

Lite fler bilder lovade jag ju för länge sedan nu, och jag har ju ett par liggandes på lager, skäms nästan lite över att uppdatera så långsamt som jag gör.

Jag är iallafall hyffsat uppe på benen igen och jobbar 50% för närvarande, så de händer lite iallafall smile Jag hoppas att ni som läser detta verkligen slipper diskar som spricker för en, det gjorde väldigt ont.

Så då ska vi se vad vi kan hitta för bilder idag att lägga upp så de blir åtminstone något som händer här. OBS givetvis så har jag inte gjort allt detta med diskbråck, har egentligen nästan inte gjort något alls i år pga ryggen. Har helt enkelt kommit längre med bygget bara än vad jag hunnit uppdatera denna tråd.

Framvagnen är ju på bygget, så mycket är vi överens om.
Har planer på ställbara övre bärarmar redan innan då jag även ska köra med coils, så att man kan få caster+camber och rideheight helt finjusterat när det är klart.
Men såhär mycket sticker framdäcken typ ut utanför skärmkanterna som det är nu, de försvinner väl något när man sätter cambern där man vill ha den, men en mildare skärmbreddning lär göras oavsett:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cdaaab213dc3c21b378c94710e8f2e2c.jpg



Fram med motorn, på med växellådan, i med hela paketet, börja mät, centrera å dona, sen var det några mer dugliga växellådsfästen på plats:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-979df3fdf73f839879b035387113d80b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d5f4f887cb4ca540cd62630ce8db6a88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-62ea7575b68dca16b22e175462a59425.jpg


BTW nämnde jag hur allt lirade med kardanaxeln?
Volvo 740 har en hjulbas på 277cm
Audi S8 D2 har en hjulbas på 288cm

Vad säger ni om oddsen att den automatiska växellådan i en Audi S8 är 11cm längre än en manuell växellåda från en A4?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-93d9b37f8030eb052563cf8b41450fb6.jpg

Vips så slank kardanaxel upp under karossen och passa direkt

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f9e391d6224bea5e8e0a67aba3b73cd9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b0b2bda734a2d44b68a188b96a8372e4.jpg
Stödlagret är mest tillfälligt just nu så att de inte hänger å släpar i backen osv medans man grejar, dessutom så gjorde jag den exakt centrerad, klappträ som jag är..
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cd44386c1148c8f2898774fbb1cb982b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6bde64adc5cbe3e8e91c1b9ca4ba2bc8.jpg

Växellådans utgång till bakre diff är ju inte centrerad
Tog mig en bra stund innan jag fattade varför jag inte lyckades få kardanen rak, nästan längre än man törs erkänna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-62cf18502945c0f9df083eb695831673.jpg

Sen tänkte jag om det eventuellt är någon som läser detta som har eller känner en som äger en S8 D2?
Det är så att jag skulle vilja ha lite kontrollmått från backen till skärmkant (ovanför däcket) i främre + bakre hjulhus, eller ett annat pålitligt mått från backen till trösklar eller så, så jag kan jämföra med vad jag har.
Jag tycker min 740 blir så hög med S8 grejorna, så jag funderar på om jag råkat lägga på någon cm eller om det bara är fjädrarna som klarar mer vikt än vad 740'n väger smile


Det är lite synd att det blev så trångt under motorhuven, hade vart rätt fränt med denna setup
(Multirem påhängd för feeling, jag vet att det ej är korrekt remdragning)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b139a7d82e81436f28371186c4c5a1a7.jpg

Nu måste jag skärpa mig och göra en ny uppdatering till helgen åtminstone.
På återseende! smile

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
8 december 2020 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:
Jäklar vilken flax med kardanen då! Grymt ju! big_smile

Haha ja, något ska man väl ha tur med någon gång smile

olssonp000 skrev:
Vilket fräsigt projekt ska verkligen följas 😎😀

Ja gör så, jag ser att vi har hyffsat liknande idéer, Volvo Quattro iallafall big_smile
Så kommer vid tillfälle kika igenom din tråd med tänkte jag nu när jag såg den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-98af2c9e2f883653307238b9245491cf.jpg

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
3 januari 2021 · 345 Inlägg

När motor osv är på plats så får man väl ge sig på styrningen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-def5c3b879a071b178ee5ad187a1ca97.jpg
Tyvärr gick det åt plats för bromsservot, men håller på att jaga rätt på en mindre variant som ska gå att få dit istället. Kan tyvärr inte få dit S8 servot pga platsbrist, trodde inte jag skulle nämna det i ett motorutrymme på en 740, men det går inte ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b61b3d7e8f5e77b6d3ea057534cdd304.jpg

Sen blev det att shoppa lite mer, en till att börja med, så man vet vart man ska göra av dessa pjäser:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-be230102e3297fd7481e12dd22509a18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-022014bbee5f758c8a31286428af1757.jpg
1300cc högohm Bosch från BJP Race:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-07178af07d49a51b91b1e0f69496170a.jpg
60l fuelcell med externa bränslepumpar från Speeding, tillverkade för E85 och ska räcka till 1200hk :
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-098c2f1dd4cc0bf191d0c0672a7330a5.jpg

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
3 januari 2021 · 345 Inlägg

Manick skrev:
Behöver du fortfarande mått på En D2'a? har två stycken varav en som står på pallbockar och är väldigt lättmåttad just nu smile

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1&p=19

Självklart, vore riktigt nice big_smile
Jag var ju som sagt lite för snabb och skruvade isär allt innan jag tog alla mått jag kunde tänkas behöva:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d3edc0b780d53d29acfed4ade3de0b67.jpg

Det är ju nånting såhär jag tänker mig, från backen och upp till en fast punkt, fram och bak, så man kan våga in min kaross jag har ståendes så man kan jämföra lite med smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cb49dbb416b398f709300540e8e9474c.jpg

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
3 januari 2021 · 345 Inlägg

Manick skrev:

_Shadow_ skrev:

Manick skrev:
Behöver du fortfarande mått på En D2'a? har två stycken varav en som står på pallbockar och är väldigt lättmåttad just nu smile

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1&p=19

Självklart, vore riktigt nice big_smile
Jag var ju som sagt lite för snabb och skruvade isär allt innan jag tog alla mått jag kunde tänkas behöva:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d3edc0b780d53d29acfed4ade3de0b67.jpg

Det är ju nånting såhär jag tänker mig, från backen och upp till en fast punkt, fram och bak, så man kan våga in min kaross jag har ståendes så man kan jämföra lite med smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cb49dbb416b398f709300540e8e9474c.jpg

Tar fram tumstocken nästa gång jag är förbi den som rullar, min pallbocksräser går inte riktigt att lita på vad gäller dom måtten längre.. smile

Haha nee, jag känner samma sak med mina pallbockar big_smile Just därför de vore trevligt att ha åtminstone en till att jämföra med, så man ligger inom någon sorts marginal åtminstone smile

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
11 januari 2021 · 345 Inlägg

Så, när styrstången är på hyfsad plats i karossen, ska göra ett ordentligt fäste åt den bara, så varför inte, detta bygge spårade givetvis lite till utöver rostlagningen som var tänkt från början, när jag ändå har en hel S8 som donator så började det laboreras med lite andra saker också:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-772257bad654f0fbc8f4d0eb5d4ccaa3.jpg
Ett 960 rattstångfäste fick sätta livet till, fram med kapen och modifieras så att det passade audi istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-269206c4adeb5ef68755a80d80e1e93a.jpg
Första försöket blev helt ok, så var bara att bygga vidare och styva upp denna mall på detta foto, så att de sitter kvar där det ska smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-221db4847e7debbae544655a06f5729a.jpg

Lite provmontage med själva instrumentbrädan också givetvis:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4b5bf2115c4fb281dddf9bcf94f21b13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f298f13289fa70cfa72997ebc5c15448.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5ed8534f86a6108747fbd6b32df4b60b.jpg

Passar som ett smäck smile Det "enda" bekymret är givetvis fortfarande att Audi S8 är en större bil än en 740, på alla dimensioner, vilket resulterar i att brädan är några cm bredare än 740'n. Får se i framtiden om det blir att ge sig på instrumentbrädan och försöka få den smalare, eller om man ger sig på dörrsidorna och formar av dom så de passar instrumentbrädan. Är fundersam dock på om man ska behålla originalstereon eller om man ska slänga dit något mer modernt som klarar av blåtand, usb osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3e244718e764e74aa9e504e5ed91357a.jpg

Mittkonsolen har original armstöden kvar, som vanligt är de förstörda i själva gångjärnsbiten då folk tycks sitta på dessa armstöd imellanåt, men ett par facelift är köpta via eBay och blir monterade när bilen närmar sig färdigt resultat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bbdec03a6d8c2b7b06178c142162eead.jpg

Mvh
TImmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
12 januari 2021 · 345 Inlägg

Lucif3r skrev:
Tufft att du ger dig på ett inredningsbyte smile
Hoppas du inte ger upp med det som "nästan alla" som börjat med ett sådant projekt gjort.

Har du listat ut hur du ska lösa fläktpaketet?

Ang. stereo skulle jag stoppa i något mer modernt med GPS osv, "bara för att" smile

Jag har även vart på och nallat lite med fram+baksäte från s8 i volvon, men de är lite för stora tyvärr då sittbrunnen i audin är mycket större smile Hade vart rätt ok med en uppsättning svart skinn Recaro big_smile
Jag har också sett över lite hur de skulle vara att få dit s8'ans fläktpaket, men det bygger för mycket ut i motorutrymmet, så det är om man modifierar det 90 grader åt passagerarsidan likt 740/940 original. Så det är nog lättare att använda ett 940/960 värmepaket (då det är modernare än 740) som redan är vinklat och därifrån anpassa det till S8 brädan, då stämmer även in/utgångar för varmvatten/ac slangar i karossen mot värmepaketet. Dessutom är 7/9 seriens el inte lika avancerad som Audins då den har en tidigare variant av canbuss, använder sig av hastighetssignaler, luftkvalitetssensorer osv osv smile https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8aa11a6f6ef6b3ecaad44907a60a4d56.jpg

Det är GPS i denna stereoenhet redan, donatorn är (vad jag vet) fullutrustad från fabrik, har gått i Italien en gång i tiden och luktade dyr cigarr inuti big_smile Dock är ju givetvis den GPS'en lite förlegad då dagens mobiltelefoner är mer avancerade, därav lite sug att byta mot något modernt smile Men vet att hålet för stereon inte är direkt match för dagens storlekar av stereo, har för mig man behöver någon adapter, men de ska nog inte sätta stop för detta smile

Jag har tänkt att bli klar med denna bil, även om de kanske tar lite tid då jag fortfarande har problem med ryggen efter förra årets bravader, så får ta de lite som de kommer liksom smile

Största problemet just nu för att få ihop detta projekt är placering och storlek av kylaren.
Vill ju ha en större/bättre kylare då jag tänkte köra överladdning och antagligen inte kommer vara allt för snäll, men S8 originalkylaren får inte plats i 740 karossen, samt motorpaketet hamnar ju rätt långt fram, vill helst inte ha den monterad i skuffen även fast det kan vara lösningen som blir använd i slutet. Hade varit mycket lättare om man kunde bredda rambenen fram, så att s8 kylaren fick plats, men är lite osäker på hur alla instanser ställer sig till detta ur krocksäkerhet osv då bilen ska gå på gata sen. En lösning är ju att vinkla rambenen 45gr utåt tills man får avståndet man behöver och göra nya infästningar i krockbalken därefter men nästa bekymmer blir att strålkastarna fortfarande är ivägen för kylaren, så hur man än vänder sig är arslet bakåt big_smile

Har en något större kylare nu som jag tänkte använda och se hur pass den räcker till. Om jag inte minns fel så är det en 960 kylare med ett par extra cm längd i botten. För att få dit den måste infästningarna till strålkastarna ses över, oavsett om jag väljer 740, 940 eller s/v90 front. 940 eller S/V90 fronten ger mig mest utrymme då den är något mer spetsig med några cm än den annars raka 740, jag tycker dessutom att långhuven är snyggare än den extra torpedplåten som sitter annars. Intercooler kommer bli en eftermarknads avlång/låg och antagligen bli monterad under krockbalken, så den ser jag inga bekymmer med, men de vore trevligt att även få dit en kondensor till ac-paketet också tillsammans med någon elfläkt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-088b2398feb8fdab47041bbd38228cdd.jpg
Har tänkt att försöka utnyttja utrymmet framför torpedväggen för elektriskt styrservo och spolarvätska, även som utrymme till något mer som kanske dyker upp som jag inte tänkt på än. Bakom motorn sitter de även 2st hetluftturbiner, så de finns lite mindre plats än vad denna bild visar där bak. Hållaren för styrstången håller på att byggas om, tidig prototyp som inte gjorde sig jättebra. Annars så ser man hur långt fram drivlinepaketet hamnar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd94c8763237ab63423a2dde4f4af433.jpg

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
13 januari 2021 · 345 Inlägg

Manick skrev:
Jag kan eventuellt ha en komplett svart skinn/alcantra inredning som jag inte kommer behöva.. Om jag inte flyttar över det till min andra som bara har svart skinn.. smile

Jag har 740 original svart halvskinn i bilen sedan innan, med Momo sportstolar fram smile
Bilen är en blackline från början så det är originalinredningen från 87 (förutom Momo stolarna då) smile

Det jag tänkte mest var att det hade vart kul med S8'ans säten i 740n när man ändå har de liggandes smile


Recaro inredningen är typ 25cm för hög, likaså med stolarna i framsätet, så de känns som lite för mycket ombyggnation för att få till i detta skede smile Försökte platta ut golvet i karossen där ljuddämparen/katalysatorn ligger (mitt under sätet typ) men det är även en förstärkning där som måste tas bort och känner att den kan nog behöva sitta kvar big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-41e19a3505eb211df3cb3fddbb2d734d.jpg

Jag har tagit bort båda bakskärmarna helt, för att se över hur mycket rost det var bakom dom samt för att lite lättare kunna jobba med skärmbreddningen och infästning av stötdämpare/fjädrar, tänkte jag, ifall någon tycker de ser konstigt ut i dörröppningen

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
31 januari 2021 · 345 Inlägg

När brädan och mittkonsollen hade hittat sin plats så kunde man ju passa in handbromsen och växelspaken i åket

Började med en enkel 90gr vinkel för att använda som bakre infästning till mittkonsollen samt som infästning för armstödena:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-728ccad027262d82099e3baef4088af0.jpg

Därefter blev det en hel del mätande för att få handbromsspaken att passa i de lilla hålet på mittkonsolen, så att de blir rakt osv:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5379a4fde127d4d1f7a8788ac6be1616.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-334a7e204dc9667414a91feab86dc7aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8cef342fcaac22f23ff324a6ec56dd8f.jpg
Undersidans infästning är en kopia av hur det ser ut på S8'an, med 3st extra förstärkningar dock:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-85f8f680eea626204277dcc501770e95.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ed4a23b35b23839fe04801243a4df1f4.jpg

En växelspak underlättar ju såklart, armarna till spaken är förlängda med ca 13cm
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-14e774007e274f57564907fa3d71361f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-77d05e043a343da383562d61a18246e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6d88388cd8618066d9ac5a71fd212ddb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0b2e874a1635c6e2bba8f247925f20cf.jpg

Jag har givetvis kommit över ett par FL armstöd som ska i sen när inredningen är mer komplett smile

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
14 mars 2021 · 345 Inlägg

Min dator gick ju givetvis sönder.
Så var tvungen att spendera lite pengar på den också.
Bara ett moderkort, men ändå.

I garaget har de hänt en del som vanligt, men vi lever väl kvar i dåtiden en litet tag till åtminstone.
Då motorn hamnar rätt långt fram, så får man väl vara rädd om alla cm man kan få till övers.
Om jag inte tror fel så är den ett par cm längre fram än Vovvo's drivlina i hans 740.
Men även för att jag tycker långhuven är snyggare, så blir det nog en komplett 960 facelift front på bilen, eventuellt 940 strålkastarna som jag hade innan, beror lite på hur jag känner för längre fram. Men det ger nästan 5 extra cm för kylaren, vilket är välkommet i detta skede:

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a742759b7cabd0417aa8043d8a66324b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9ce31b9ede2b73245652eeb579212053.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-344ba55c167a50a8535f66af3dbfda53.jpg

Jag vet inte om dessa bilder kom upp förut, men de är detta som gör att kompressorn inte fungerar till just detta bygge, det är ju inte riktigt en sleeper om man ser denna sticker ut big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6b63d3aca9980c02f98a1cd9b8f67303.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ad0e55ed8c701cde1bcebd3abb556e0e.jpg

Så plan B blev ju de där Holset HX35W kopiorna (ja jag vet, kopior), hade mer än gärna haft ett par schyssta Borg Warner, men de får bli till framtiden när dessa har blivit för trötta, fick så bra deal på dessa "holsett" så kunde inte tacka nej riktigt smile
Fram med skaparglädjen och lite kontakt inom järnvägen fick mig en schysst rälsbit att montera flänsen mot. Det är original grenröret jag kapat av för att få tag i flänsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6b853220052942b4ef1eb9d4be2c7899.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3cee8ada6bfe1900c944b09391bc8788.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1f78459e1ae045841bc4bc9da37a0000.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f75f58479a587f1013c4bf29bba38798.jpg


Detta är min absolut första gång jag gjort ett grenrör. Jag tycker själv att det är svårt att kapa rören i snygga vinklar så att de linjerar snyggt mot varandra sådär som man ser på proffsgrejer. Men med lite kreativitet och vilja så blev det iallafall två grenrör tillslut smile

Då det är split puls i turbona så har jag gjort så gott de går med de utrymmet som finns att skapa splittpulssystem. Det är som ni ser inte samma längder på alla 4 rör till varje turbo, men det är varannan puls i och så lite längdskillnad jag kunde skapa med utrymmet jag har.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e84bc3cdabd6650e9f6a0447620a1485.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-eb8e8a87e6f20b68d2b9ba5f2cf7a35b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ca803ac3f80c076530afd638a548c59c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-60a0122c63a99ebe9307264ffb606d91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-87ee075bca4ddadf9cd49bd79bb160a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-976180f99f74ce91dfdf210c82ebed2a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e60c2308dbdd8f186017abbac2b7156f.jpg
Siste bilden mot styrstången, aggregatena är flyttade mer framåt efter det monteringstestet, så den är inte riktigt lika nära längrehttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7e3cc4994f63d2bf5b6b17ece66760ef.jpg

Tyvärr inte de största garaget, men jag kan ju åtminstone hållas inomhus med de mindre pryttlarna. Reserv V8'an i bakgrunden på motorstativet utifall man tabbar sig rejält med denna motor (skickar en vevstake, spräcker en kolv, tappar den i golvet kanske)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-255f561e35126215f4fd8aaf1fbd0cf6.jpg

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
15 mars 2021 · 345 Inlägg

Är det någon som följer denna tråd som är skaplig på Vems? Lite mest vad man ska koppla in vart osv 😁

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang