Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 173 219 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
Putteliten
10 juli 2021 · 9 068 Inlägg

Fränt bygge, ska bli kul å se när du får fart på denna sen.
Angående breddning, eftersom att det är en quattro så kan du ju kika lite på urquattrons breddning. Kan bli coolt tror ja…

https://www1.garaget.org/archive/43/42140/276280/276280-3362263.jpg

_Shadow_
11 juli 2021 · 345 Inlägg

Putteliten skrev:
Fränt bygge, ska bli kul å se när du får fart på denna sen.
Angående breddning, eftersom att det är en quattro så kan du ju kika lite på urquattrons breddning. Kan bli coolt tror ja…

https://www1.garaget.org/archive/43/42140/276280/276280-3362263.jpg

Ja, de kommer bli riktigt kul när den går för egen maskin, speciellt första tillfället man kan ta en liten vända här hemma 🙂

Jo, den där breddningen såg väl inte allt för tokig ut ändå, frågan är hur pass mycket man kan flexa kofångarnas plast så de följer med i linjerna mot skärmarna bara 🤔 tål att testas 🙂

Bak blir kanske lite mer pill att få till, där lär man ju isåfall gå ut med breddningen över bakdörren en bit 🤔

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Putteliten
11 juli 2021 · 9 068 Inlägg

_Shadow_ skrev:

Putteliten skrev:
Fränt bygge, ska bli kul å se när du får fart på denna sen.
Angående breddning, eftersom att det är en quattro så kan du ju kika lite på urquattrons breddning. Kan bli coolt tror ja…

https://www1.garaget.org/archive/43/421 … 362263.jpg

Ja, de kommer bli riktigt kul när den går för egen maskin, speciellt första tillfället man kan ta en liten vända här hemma 🙂

Jo, den där breddningen såg väl inte allt för tokig ut ändå, frågan är hur pass mycket man kan flexa kofångarnas plast så de följer med i linjerna mot skärmarna bara 🤔 tål att testas 🙂

Bak blir kanske lite mer pill att få till, där lär man ju isåfall gå ut med breddningen över bakdörren en bit 🤔

Mvh Timmy

Använder du 740 stötar så kan man flexa ut sidorna en hel del. Men S90 och 850 stötarna kan det ju bli lite sådär med då…

MrHyde
11 juli 2021 · 634 Inlägg

Jo, den där breddningen såg väl inte allt för tokig ut ändå, frågan är hur pass mycket man kan flexa kofångarnas plast så de följer med i linjerna mot skärmarna bara 🤔 tål att testas 🙂

Bak blir kanske lite mer pill att få till, där lär man ju isåfall gå ut med breddningen över bakdörren en bit 🤔

Mvh Timmy

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=51537283

Kolla in denna Audi, blir riktigt snyggt med breddning även över bakdörrar smile
Visserligen kommer du nog behöva mer, men just den övre linjen som "skär av" så att säga skulle nog göra sig fint på en 740.

Live long, and prosper.
Lucif3r
12 juli 2021 · 2 183 Inlägg

960-stötisen är i ABS plast, så den går att forma rätt duktigt med lite värme utan att deformera den totalt. 850 har någon annan plastblandning som inte är lika förlåtande.

_Shadow_
13 juli 2021 · 345 Inlägg

MrHyde skrev:

Jo, den där breddningen såg väl inte allt för tokig ut ändå, frågan är hur pass mycket man kan flexa kofångarnas plast så de följer med i linjerna mot skärmarna bara 🤔 tål att testas 🙂

Bak blir kanske lite mer pill att få till, där lär man ju isåfall gå ut med breddningen över bakdörren en bit 🤔

Mvh Timmy

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=51537283

Kolla in denna Audi, blir riktigt snyggt med breddning även över bakdörrar smile
Visserligen kommer du nog behöva mer, men just den övre linjen som "skär av" så att säga skulle nog göra sig fint på en 740.

Jo, den var helt om också 🙂 Bra att se en 4-dörrars variant då det stämmer mer med min kaross, även fast det i princip är samma variant som Putteliten visade 🙂

Dom ser ju inte jätte avancerade ut att göra heller (jag är ingen jätteduktig plåtslagare 😅 ), och är inte jätte iögonfallande heller, så kan säkerligen smälta in rätt bra i karossen ändå utan att bli "för mycket" 🙂

Lucif3r skrev:
960-stötisen är i ABS plast, så den går att forma rätt duktigt med lite värme utan att deformera den totalt. 850 har någon annan plastblandning som inte är lika förlåtande.

Jo, jag har ju S90 överdelen just nu med 850R underdelen monterad. Har suttit en stund med vinkelslip, filar, roterande filar, kapskiva, bågfilsblad osv osv och fått till det rätt bra till slut. S90 kofångaren är inte lika tjock som 850 överdelen är, så den är lite slapp i fasthållningen. Men det är ingen jättegrej att fixa med antingen någon form av klämma baktill (om man vill ha det löstagbart) eller med ett bra lim som håller den på plats.

Men som du säger Lucif3r, 850R underdelen är någon annan plastvariant som är hårdare än ABS'en som S90 delen är tillverkad i. Den är rätt flexibel och förlåtande när man handskas med den, men när man börjar dra i den för att "skärmbredda" så känns det som att den inte riktigt vill vara med på samma sätt som S90 överdelen 🤔 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-89a0aff648b2974cf429bb108028901e.jpg

Dessa quattrobreddningar ni visat mig, finns de att köpa som något kitt eller är de bara att fixa till själv? 🙂

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
MrHyde
13 juli 2021 · 634 Inlägg

Dessa quattrobreddningar ni visat mig, finns de att köpa som något kitt eller är de bara att fixa till själv? 🙂

Mvh Timmy

https://www.acm.se/category/audi Gör diverse breddningar till audi, sen finns det en uppsjö av ebay-kit och firmor i england som tillverkar.

Live long, and prosper.
_Shadow_
14 juli 2021 · 345 Inlägg

ACM har jag kikat en hel del på, även deras 740/940/960 delar i glasfiber 🙂
Var lite inne på full glasfiber runt om (dörrar, skärmar, huv osv) för att slippa risk för rost osv 😅 Men backade mig själv ur det då jag tänkte att det kan bli svårt att få komma igenom besiktningar när man påverkat bilens integritet med avseende på hållbarhet för krock osv 🙂 Man hade säkert kunnat kompensera det med en bur i bilen, men det kändes inte lika lockande 🙂

Jag har även hittat dessa "godingar" från en firma som heter Classic Performance Parts och verkar ligga i Kroatien
Det ska tydligen vara Lancia Integrale style/look, men eftersom det är en 80-tals bil så tycker jag de liknar Audins linjer rätt mycket på bilarna ni tipsade mig om
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b142d8392f79fd3c112afef12a43149f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a4f30062843a7be7868078c97f9cd8f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ed55cc1d4025b29487cfc6b5b92a3f46.jpg

Då slipper man ju kapa sönder en hel skärm för att få tag i själva breddningen 🤔
Finns tydligen i "narrow" och "wide", men ingen information om hur stor någon av dom är.

Annars sedan sist har jag fixat lite bromsrör åtminstone.
Bägge fram är klara, lyckades använda S8'ans fäst mot karossen, så jag kan även använda s8'ans bromsslang mellan kaross/ok
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a429923f211049d275005785a4ff7547.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-886d693a03ba74793d284dd47ec34c72.jpg
Här fick jag givetvis göra om, allt såg jättebra ut när bilen stod på backen och hjulet var på plats, sen hissade jag upp bilen för att komma åt undertill 🤦‍♂️
Jag vred fästet 90° och bockade om bromsslangen så blev det tiptop igen.

Stötdämparen är ej på plats där den ska vara, bägge bak ligger på "to do list" med infästning i överkant samt kapa lite i rambenet med ett halvt rör som ilägg så den går fri https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-df95e8aca5497c1062b49af283fff7f9.jpg
Oken tänkte jag försöka göra rent och måla upp. Blev lite besviken över att det är Lucas hela vägen runt, hade för mig S8 hade Brembo grejer? Hur som helst så är det rejäla saker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3d91f72deb2b69c9f9ee4510466b977d.jpg

När jag gick igenom bromsarna så såg jag hur pass dåliga hälften av sakerna var, spruckna slangar, slitna belägg osv osv. Så jag passade på att beställa nya skivor runt om, belägg, bromsslangar, handbromsvajrar, hjullager (fram glappade något fruktansvärt), renoveringskit till alla ok och några andra smågrejjer. Så att allt blir fräscht när det väl är dags 🙂

Har ett helt komplett nytt länkarmskitt fram liggandes, men bak verkar vara svårt att få tag i?

Någon med S8 som läser som vet om det finns att köpa? Eller om det finns utbytbara bussningar, typ poly, eller liknande att köpa någonstans?

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
18 juli 2021 · 345 Inlägg

Hur som helst, intercoolern måste ju sitta fast när man ska ut och åka 🙂 Blev till att hänga den i spännremmar och domkraft undertill, samt lite snabbtvingar å grejer för att hålla den på plats medan man måttade ut vart den ska sitta. Blev även en hel del på/av hängningar av kofångarplasten för att se att den inte sticker ut på alla möjliga olika ställen.
Cellpaketet på denna rackare är 60x35x11.5cm (utan gavlar) och har 3.5" in/ut 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a227b9da61b0d03c6caa96491d94d936.jpg
Fick trimma av lite på toppen av krockbalken eftersom intercoolern måste sticka upp någon cm ovanför den. Hade jag tänkt mig för så hade jag kunnat trimmat "snyggare".
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ced2a4a10b257b590f8e87b8d7a6891e.jpg
Medan jag höll på att försöka få dit kylaren framför motorn (syns till vänster på första bilden under), så var jag på och skalade lite i kofångarplasten, allt för att få plats med allt "där det ska" sitta, hade man vetat om saker i efterhand så hade man antagligen inte gjort detta först, men ibland är man efterklok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6e4d6543b148c98c3b865f8ff610c7bb.jpg
Jo, R fångaren var ju i några delar när jag hittade den på skroten för några år sedan, spricker alltid upp i samma sprickor, lagning efter lagning..
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-71393c86611a1b2d3469f08c6f8324b3.jpg
Här ser man i alla fall ena sidans fäste, prototyp 2, jag passade på att använda mig av skruvarna som håller fast krockbalken för att även hålla fast stagen till IC'n.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe4cde90e5857b84e8acf644c183b460.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f3b00a96dfdef422c5a4dbd000e108b.jpg
Lite provpassning när första staget var klart, se så allting fortfarande lirar ihop som de är tänkt att göra
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1ac96e5182b2d4f2c2c37c00f2fffbac.jpg
Sen var det "bara" att göra likadana till andra sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-11d6ab14ad6a7f84a2325c5f5ffb825d.jpg
Punkta ihop grejerna och provtesta igen, så de inte rör sig för mycket i värmen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d1f1769aa3eb972c435e6b6c16f7d5b2.jpg
Vart rätt nöjd ändå med resultatet. Den sitter stabilt och hamnar inte jättenära backen, så förhoppningsvis kan jag ta mig över farthinder och in på olika parkeringar med jättehöga kanter utan att få hål i IC'n.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fce189f9770142375b4995b507051634.jpg
Här är en av anledningen till att jag heller inte vill ha IC'n för högt upp. Utrymmet bakom grillen blir riktigt bra för motorns och växellådans oljekylare. Ska fixa till en plåt mellan IC fästena som de kan stå på, så de blir lite utrymme mellan de olika enheterna. En annan anledning är att om den skulle komma högre upp så skulle de bli svårt att få dit strålkastarna, åtminstone plastfästena som håller i grillen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-21e8db73dcd5d77a1b5cc9378ea540c4.jpg

En liten helhetsbild på hur det ser ut. Är inne på att hitta lite olika lösningar för att få mer luft genom IC'n då jag misstänker att det kommer att behövas pga hur trångt det är mellan insugen/grenrören till mina turbos.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-589cc4ec6f6ad287eae3338f76d8f2fb.jpg

Sedan led ju semestern mot sitt slut. Nästan 3.5v i garaget blev det i alla fall med lite spontana utflykter givetvis. Gjorde lite rent i förarplatsen, började röja upp lite i S8'ans elsystem, monterade upp lite pedaler, fram med ratten, parkerade arslet i stolen och kände efter att allt kändes bra 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd13055499ae4617a20610ba364873b1.jpg

Nu finns det en risk att de kommer att gå lite långsammare med bygget igen då man ska sköta jobbet också 😋
Men förhoppningsvis så ska de gå undan tillräckligt bra så man kan provköra denna leksak snarast 😁

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
25 juli 2021 · 345 Inlägg

Långsam vecka, har hunnit lite små saker iallafall. T.ex 2st downpipes har ordnats till vardera turbo:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-04b5176daa4da88fda88156ce09ac3a9.jpgVänster
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a015c48763794474bd99c54759de88a3.jpgHöger
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-758af006c7e2e22631e459dfd9a2fa0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dbf43c31ff618af49e39f66f5f67e78e.jpgLigger med bra markfrigång åtminstone, de är "original nära" golvets undersida 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7dd2df0ebe63f4db79a4cc84dd194d90.jpg
Såhär ser sniglarna ut underifrån 😁 Tight 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-600efbf72dd5a9fc926f4d4633ff7fb7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a880e9601a6d481a4eeea483dfd48e11.jpg
Banjo monterade på bakre vattenanslutning på wg, fick slipa ner 1-2mm på banjoskruven då den annars bottnade innan den drog.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0b528a082f6a645f589c891fdca8cd08.jpgBromsvågen jag köpte i ett kitt, med behållare för cylindrarna, lirar inte ihop med den medföljande plattan... Går inte in när behållarna är på.. Så jag får nog göra en egen platta med ett par millimeter extra utrymme (har för mig de rörde sig om 7mm) typiskt 🤦
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6d1e552ebe6e83a4d45affd1ed2dc4c4.jpgAutodoc levererade, tog sin tid, men det kom fram iallafall 😊 nya bromsskivor runt om, belägg, bromsslangar, handbromsvajrar, hjullager och renoveringskitt till bromsoken
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7f07d97a95776a9eb537936eba474d34.jpg

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Vector_2003
25 juli 2021 · 20 Inlägg

la en prem

_Shadow_
25 juli 2021 · 345 Inlägg

Vector_2003 skrev:
la en prem

Trevligt 🙂👍
Hoppas det lever upp till några förväntningar åtminstone 😜

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
25 juli 2021 · 345 Inlägg

En tanke som slagit mig.

Då motorn är av nyare karaktär med katalysator, så behöver även jag montera katalysator på denna bil, även fast det från början är en 87'a utan kat från fabrik.

Jag har mailat lite olika firmor som säljer katalysatorer och än är de ingen som kan garantera att katalysatorn håller för eventuella framtida effektuppgraderingar,  lite beroende på hur man upplever bilen osv.

Även de firmorna som säljer katalysatorer som ska klara av "650hk och upp till 5l motorvolym" säger åt mig att ta av dem efter besiktningen då de inte kommer att hålla.

Tanken är givetvis originalplacering så de blir varma och går igenom 2st sfro, 1st registreringsbesiktning och framtida besiktningar. Men en placering längre bak kanske är att föredra pga värme?

Är det någon här med erfarenhet inom ämnet?

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
26 juli 2021 · 75 Inlägg

Jag och kompisar har testat med race katt och det är svårt att få bra avgasvärden trots E85 och katten långt fram, sen kyls även racekatt av snabbt så fort du står still, men kör du hårt till bilprovningen och det är en varm sommardag så kan det fungera. Men sen ger även racekattar motstånd = effektförlust,
så ska du ha bra avgasvärden krävs normala kattar, sen kommer du ändå få för högt buller med race avgassystem vid SFRO testet, så du kommer inte kunna ha ett tyst och kattat system som även klarar hög effekt och utan motstånd, eller jo om du bygger cut-out spjäll direkt vid downpipes men då blir den inte tyst..
Så bygg 2 system, ett tyst och kattat där du återanvänder original ljuddämpare osv. och ett grovt fullflödes race system.
Du kommer även behöva bygga luftfilter burkar för att dämpa insugsljudet, alltså öppna kon filter ger för mycket oljud vid SFRO bullertestet.
När du är klar bör ljudnivån utifrån inte vara högre än en std 740 varken på tomgång eller när du kör förbi om du ska ha chans att klara bullertestet.

Senast redigerat av RS8 (26 juli 2021)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
26 juli 2021 · 345 Inlägg

RS8 skrev:
Jag och kompisar har testat med race katt och det är svårt att få bra avgasvärden trots E85 och katten långt fram, sen kyls även racekatt av snabbt så fort du står still, men kör du hårt till bilprovningen och det är en varm sommardag så kan det fungera. Men sen ger även racekattar motstånd = effektförlust,
så ska du ha bra avgasvärden krävs normala kattar, sen kommer du ändå få för högt buller med race avgassystem vid SFRO testet, så du kommer inte kunna ha ett tyst och kattat system som även klarar hög effekt och utan motstånd, eller jo om du bygger cut-out spjäll direkt vid downpipes men då blir den inte tyst..
Så bygg 2 system, ett tyst och kattat där du återanvänder original ljuddämpare osv. och ett grovt fullflödes race system.
Du kommer även behöva bygga luftfilter burkar för att dämpa insugsljudet, alltså öppna kon filter ger för mycket oljud vid SFRO bullertestet.
När du är klar bör ljudnivån utifrån inte vara högre än en std 740 varken på tomgång eller när du kör förbi om du ska ha chans att klara bullertestet.

Kul att du hittade hit 😊

Bra input, inte ens tänkt på bullerprovet vid ombyggt fordon, jag har deras bok liggandes som jag bläddrar i imellanåt, men fick för mig de bara gällde amatörbyggda bilar, alltså hemmabyggda från grunden och inte ombyggt som detta är 🤦

Jag har ju mitt original avgassystem liggandes, så det går ju att använda sig av det, men det är tyvärr som så att ena katalysatorn är trasig, den skramlar rätt rejält i celldelen.

Så jag får nog ta och beställa en från hova och göra som du säger istället för 3" hela vägen som jag hade planer på från början 🤔

2st 3"-2,25" adapters har jag redan sedan tidigare då motorn var igång i garaget med 3" downpipe och delar av original avgassystemet, så det går ju att göra en smidig koppling direkt efter downpipen 👍

Men, hur står sig originalkatten i jämförelse med alla eftermarknads i hållbarhet? Jag tänker så den också inte tycker det blir för mycket effekt/värme och tar stryk och lägger sig i hela avgassystemet när man varmkör till bes? 😅 Nu är ju detta en veteran som går på bes vartannat år, men de vore ju trevligt om de höll ihop några gånger åtminstone 😊 Jag misstänker att ni hunnit testat det åtminstone mer än mig 🙂

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
26 juli 2021 · 75 Inlägg

Original är ju gjorda för att hålla mycket längre än eftermarknads katt, men du kommer ju inte köra 40 tusen mil med kattar på bilen så 2st vanliga billiga Biltema lär ju fungera, men köp inga race kattar.
Blir ju bara motorn som mår dåligt av trång igensatt katt så kattarna lär inte gå sönder, sen lär du ju inte kunna ha mer än kanske 400hk+ i bilen beroende på vad den kommer väga och det är ju inget problem för 2 rör med varsin katt att klara av.
Allterntivt är 2st downpipes med kattar från RS6 som ju har 450-480hk original men kanske svårt att få plats med dom i din bil.

Bullerprov görs på alla sorters ombyggda bilar hos SFRO och ljudnivån måste vara rejält låg ! lägre än på original bilar, men nästa gång om 2år vid vanliga bilbesiktningen så behöver den inte vara så tyst utan då fungerar öppet luftfilter och lite högre avgasljud.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
2 augusti 2021 · 345 Inlägg

Ytterligare en långsam vecka, ryggen har strulat en hel del, men har iallafall hunnit några små saker.

Jag har beställt en eftermarknads "oem" katalysator, så jag bygger ett avgassystem med 2st original kattar med 2.25" rör och original ljuddämpare, precis som föreslaget här i posterna ovan pga bullerprov och avgastester.
Sedan blir det ett till system efter det i de tänkta 3" rostfria 🙂

Insuget väntar jag lite med just nu tills jag har bilen igång och är mer körbar, så man kan få en bättre uppfattning om hur mycket bilen faktiskt låter, tänkte jag. Som backup har jag sneglat lite på 850 luftburkar och andra i liknande storlek som bör passa i de utrymmet jag har och kunna begränsa ljudet bättre än nu.

Lite bilder ska vi ju också ha såklart
Vi kan börja med aluminiumplåten jag fixade till ovanför intercoolern, där jag fick plats med mina oljekylare (en mindre till växellådan och en större till motorn)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b3d527052675095c579c06eeb6c131ec.jpg
Den mindre fick givetvis sitta framför den större, annars hade de bråkat för mycket med plastribborna i grillen, men det hade "bara" varit att slipa ner lite så hade de säkert gått att få till ändå
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9e993e0db8cb9bb2d365e2fe5985f1bb.jpgMed grillen på plats är det inte jätte iögonfallande åtminstone. Aluminiumplåten är ovanpå ett par distanser, för att inte kylarkropparna blir för täckta av kofångarplasten så luftfilter upprätthålls samt att det inte ska värma IC'n för mycket i toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1ac13ae882b55eba88a740b728717d82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2d69baae9726975eab2e043019a48121.jpg
Då hjullagrena fram var helt slut, så köpte jag hem 4st nya hjullager, så nu är de fräscha hela vägen runt om. Höll givetvis på att göra bort mig på första jag bytte, men de gick att rädda situationen 😁 så om ni försöker hemma själva, pressa på rätt ställen 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ade155d58641e1121068c9204addae8d.jpg
Mina bromsok lyckades jag få iväg till en mycket trevlig Micke som hjälpte mig att blästra bort all rost på samtliga delar. De kom hem i ett mycket trevligt utförande, så det var bara att ta fram stålborste/roterande borste och få bort överskottet av blästersand innan de plockades isär inför målning 🙂 Tanken är givetvis rött, svart och silver känns lite tråkigt på detta bygge 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-289b836a9edc9912c0153b907df05b59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1f68ba38632e95061b28dc6fee8e02da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0b5663a59ff75dfb8040d205e325df36.jpgDe främre oken består av 3 delar per sida, lite speciell konstruktion tycker jag, men sålänge de får hejd på ekipaget så får dom se ut hur de vill 😉
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bc092ad38f16b3657296b373fbc20e11.jpg

Någon dag då ryggen är bättre ska jag lyfta ner/fram s8'ans avgassystem och börja kapa/modifiera det så det passar bättre på 740ns kaross, antagligen inte denna vecka men får se.

Om inte annat så blir det att måla bromsoken, se över huvudcylindrarna till bromsen samt infästning mot karossen och bromspedal + dess infästning, se om jag kan få audins kopplingscylinder att lira med volvogrejerna, kolla vad för slang jag behöver till styrservot, hur/vart burken till vevhusventilationen ska sitta och slangarna till vakuum för den och börja kika på hur man får en kylare att fungera bäst i skuffen samtidigt som skuffen fortfarande är hyffsat användbar om man någon gång skulle åka någonstans utan att traila bilen dit 🤔

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (2 augusti 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
3 augusti 2021 · 345 Inlägg

Jag såg nu på morgonkvisten att det har passerat 20 000 visningar, riktigt kul tycker åtminstone jag 🙂🥳

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Cuefa Ain't no place like home...
3 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

_Shadow_ skrev:
Jag såg nu på morgonkvisten att det har passerat 20 000 visningar, riktigt kul tycker åtminstone jag 🙂🥳

Mvh Timmy

Välförtjänt, med tanke på arbetet Du lägger ner och hur slutresulatet kommer bli! 👌

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
_Shadow_
9 augusti 2021 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:
Välförtjänt, med tanke på arbetet Du lägger ner och hur slutresulatet kommer bli! 👌

Haha ja jo 🙂
De kommer kännas riktigt gott den dagen man sitter i stolen och vrider om nyckeln på riktigt 😁

Under tiden så har det kommit lite färg på samtliga bromsok, finns ju många olika färger att välja på, men jag vette tusan om något slår röda bromsok när de kommer till sportigare bilar 🙂 Kanske inte att just 740 klassas som sportbil, men det kändes som att det passade in iallafall 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-064055ec8a9a73f387e66b3989f667a6.jpg
Bak oken målade 2ggr på denna bild, blev så som många andra ok 4st delar när de togs isärhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2c8c89c59664fe4ccb15c1877d56146b.jpg
Här är bägge bak och fram oken på torklinan, de främre oken delades till 3 delar var, så totalt 10 delar då med bakre okenahttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-99505d71f6dbc409d37e4099659597f0.jpg
Efter att ha torkat ett par dagar så blev det att plocka ihop dom igen, nya packningar och grejer runt omhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-03479b4c0b654ad7ce6e4755558dda53.jpg
Höger bak ok på plats, ny bromsskiva, ny bromsslang, ny handbromsvajer (ej monterad på bild) och nya belägg från brembo. Uppenbarligen använder sig vissa Alfa 164 och Fiat Croma denna modell av belägg, känns inte lika sportigt längre 😜😅 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-07323715240768a9f7f2df0f4255eb96.jpg
Kort efteråt åkte vänster på platshttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fde981a04afd37fc888fdcd1dbdb8297.jpg
Dagen efter monterades de främre oken ihop igen, även här med ny packningssats 🙂 Problemet här var bara att någon italienare (donatorbilen kommer ifrån Italien) vart på och skruvat på 2 skruvar man egentligen inte ska skruva på så xnz (?) skallarna är förstörda.. Därför har det högra oket i bild en låneskruv tills jag får tag i 2st nya skruvar, den andra är för närvarande på Möller bil i hopp om att hitta dessa skruvar, de finns nämligen inte listade som reservdel till okena.. https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0403d37f42b6e4d9053af7f36eee0acb.jpg
Lite dålig bild men här syns skruven som tagit mest stryk, finns knappt något synbart alls kvar av de 12 kanterna som ska vara där, var lagom kul att få ur den ur oket.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-eed0fa3a2a54ea7dd392f8c886945060.jpg
Men till det lite roligare så är höger fram ok på plats 🙂 Även fram fick givetvis nya belägg, skivor och bromsslangar.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8cd70914d018c2e733e4cb6fe4b5b29e.jpg
Vänster fram blev monterad med låneskruven, kändes bättre att ha 4st ok på bilen än 3 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7ba012726f7c06134eb38021e686754d.jpg

De främre skivorna är 323mm i diameter och de bakre är 269mm. Här är ett par storlek 43 arbetsskor i jämförelse med ena framskivan för att få lite uppfattning om hur stort det är,
de är runt 4-5cm större diameter än den största oem 740 bromsskivan. https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a99bbd64f586c987d734d9a2cd0ec057.jpg
Jag lyckades även få fram audins avgassystem,
så nu blir det snart fart på att mäta/kapa/modifiera det så det får plats under 740n, även en ny katalysator ska vara på väg då min ena har cellerna gått sönder i (de skramlar rejält om den). På audin är avgassystemet på vänster sida, på volvon är det på höger sida. Reservhjulsbaljan är flyttad mer åt vänster på volvon från fabrik så jag ska försöka göra om detta system till att sitta på höger sida om möjligt då det inte finns tillräckligt med plats på vänster sida. https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-486fd1b0b8a6e955c06032b4cfb497b6.jpg
Och ja det mörka partiet på golvet till höger är vatten som syns på golvet, regnvatten, står ju i en carport och skruvar då jag saknar ett tillräckligt stort garage, det jag har är endast avsett från början att ha som parkeringsgarage (ej att skruva/röra sig i), så det börjar bli lite blött numera imellanåt när man ska greja med bilen 🙈 Kan tyvärr inte slå på täta väggar heller då massa regnvatten som kommer längs med en bergsknalle kommer att stå mot väggen isåfall 🤔 Får se om jag kommer fram till någon lösning på det någon gång 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a16f807223652e26189c5e2dcc1de2c1.jpg

Men så är det ibland 🙂
Väntar fortfarande på att en firma i Karlstad ska få in lite grejer till sitt saldo så jag kan lägga beställning på vattenrör, tryckrör och lite andra grejer. Lite senare i Aug kommer ett paket från staterna med lite andra grejer i.
Sen behöver jag nog en ny huvudbromscylinder, räknade fel förut och fick en för liten till frambromsarna. En 0.875 ska vara rätt i kapacitet men har fått info om att en 0.75 skulle vara bättre då den blir starkare (mindre benkraft behövs). Blir nog att beställa en av varje så får man känna sig till vad som upplevs bäst.

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang