_Shadow_ skrev:
Igår så luftade jag äntligen kopplingen. Inte jättelätt att vara själv och göra det, men efter en stund så tyckte jag att jag lyckades åtminstone. Dock tyckte inte bilen det eftersom kopplingen aldrig blev tillräckligt frigiven 🤦♂️
Började leta lite information och kom fram till att slavcylindern är 22.2mm (0.875") och huvudcylindern jag monterat var 17.78mm (0.7"). Audi oem så är huvudcylindern 19mm (0.75") så jag antog att min huvudcylinder gav för lite vätska helt enkelt.
Så jag började rota runt i mina kartonger och hittade en extra huvudcylinder som låg, 0.875" (lika stor som slaven) och monterade den istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fc4f100cb320549a2b8b7aa268ba660c.jpg
Sen var det bara att sätta igång och lufta allt igen, lyckades få lite hjälp mot slutet så det gick lättare denna gång.
Är dock inte helt 100 att jag fått ur all luft för den beter sig lite märkligt.. De första cm så händer nämligen ingenting och de sista cm så känner man att de tar i, nästan 50/50 på pedalrörelsen.
Med motorn igång så får jag åtminstone i samtliga 7 växlarna (6 fram, 1 back) utan bekymmer och kan släppa upp pedalen och höra hur kopplingen börjar ta i. Men är fortfarande inte nöjd med pedalen.
Jag funderar på om det är annorlunda att lufta en audi slavkoppling gentemot volvo, som jag är van med? Någon audifantast som har några tips?
Passade även på att dra åt ett gäng slangklämmor där kylarvatten kryper ut, luftade alla 4 bromsok så gott de gick själv och letade fram skruvarna för att skruva fast kardanaxeln ordentligt i växellådan/bakdiffen.
Så blir att se över kopplingen igen då jag inte är nöjd. Skulle helst vilja slippa skicka pedalen hela vägen in i torpedväggen 🙈 Fylla på olja i bakdiffen, dra åt kardanaxeln och se över drivaxlarna.
Recap av kopplingen så är de alltså 0.875" huvudcylinder, stålomspunnen slang från cylindern ner till slavcylindern (som är gjord av metall, Mahle) som också är 0.875" och pedalen är en Wilwood med 7:1 förhållande, där jag vill att kopplingen friges tidigare vilket jag antar är en luftficka jag inte får ur ordentligt.
Mvh
Timmy
På min förra 80 quattro drog jag en pressad stålompunnen slang från luftnipplen på slaven med banjokoppling mot slaven och en konad ände i andra ändan (upp i motorrummet) med motsvarande bult och kona som låsning. Då kan du sätta tryck på behållaren och släppa ut luft /bromsvätska i en spillbehållare utan att behöva krypa under bilen eller pumpa pedalen. Tar typ 2 min att lufta kopplingen.
Senast redigerat av znabb (22 december 2022)