Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 173 196 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
RS8
23 februari 2023 · 75 Inlägg

Jag tror jag har M8 uniballs, kanske M6 men mindre ska du inte ha.

Ser ut som att du har tomt ovanför styrväxeln? så du kan ju göra ett högt stag som även har stag mot topparna för att göra det stabilt, för ju längre uniballs stagen ner till turbos är desto mindre lyfter det ju när staget rör på sig, jag hade ju torped m.m. ovanför så kunde inte få plats med högre hållare.

Men frågan är om du inte bara ska fixa till det du har nu och göra ny variant i framtiden när du trimmar mera och ska byta turbos m.m.?
Nedre infästningen mot växellåds fästet du har skulle du kunna ta silikon bitar i mellan på var sida och dra åt så fästet där kan röra sig lite, silikon tål ju typ 300 grader och sedan göra något annat med typ metall fjädrar där uppe som jag nämnt, för där blir det ju varmt.

Handlar om några millimeter tror jag som grenrör rör på sig.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
24 februari 2023 · 345 Inlägg

Jag satt och funderade lite idag om en sån här skulle kunna vara något, ifall det rör sig om några mm i rörelse.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-df17e7ce528f79292cdb7750d3dfd660.jpg
Om man skruvar fast gummifoten (blå) rätt in i röret (röd) genom att svetsa fast en mutter i röret, sen gör man ett fäste (gul) ut från de befintliga växellådsfästet och drar en mutter underifrån. Så står fortfarande turbon med all vikt på en fast stabil punkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-20d0b45067bda6f250eaee653390ee37.jpg

Då skulle den kunna böjas/vridas i alla vinklar samtidigt som den är stum men inte helt stum eftersom den är gjord av gummi

Skulle det funka tro? Dessa kuddar är M8 gäng, 30mm diameter, 24mm höjd, kostar bara 45kr styck och är avsedda t.ex för vibrationsdämpning av motorer.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
25 februari 2023 · 75 Inlägg

Sådana små kuddar brukar vara för mjuka, sen eftersom den inte hamnar rakt under så blir inte stödet så bra, alltså turbon vill ju falla framåt. så då skulle jag vilja ha ett rör med kudde även framför drivaxeln.
Sen är frågan hur mycket värme som kommer spridas ner i röret från avgashuset när det är rött av värmen, just därför jag tänkte på silikon som i alla fall tål högre värme än gummi.
Tänkte om du har någon spillbit silikon slang så kan du klippa till brickor som du sätter i mellan brickor och bult på fästet, men det kanske då även kräver lite rörlighet även uppe vid turbon och där blir det för varmt för silikonslang.
Men kanske går att göra fästet bara lite glappt upptill mot avgashuset?
Alltså bultar dragna i botten men fästet sitter 1mm löst åt alla håll?

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Lucif3r
25 februari 2023 · 2 183 Inlägg

Hm, en hockeypuck kanske? big_smile Sånna var ju poppis förut att ha som motorkuddar när man ville ha styvt-men-inte-helt-stumt.

_Shadow_
27 februari 2023 · 345 Inlägg

I helgen hände inte jättemycket mer än att jag tog av tryckplattan och såg detta, någon hade iallafall vart duktig och markerat ut 90° markeringar på svänghjulets skruvar, kikade i manualen och det står att det ska dras 60nm + 90°, så det var iallafall draget sedan tidigare och nu har jag det fotodokumenterat också 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-892889eadc168899e28015ec02ad8533.jpg
Sen fixade jag fram 6st nya bultar till tryckplattan, så att det skulle vara fräscht där med 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c06ea17c35edf2510426fd0ec97bb6e7.jpg
Sen bökades motor och låda ihop igen, var lite trilskande, men med lite enhandstvingar så smet det ihop rätt fint sen 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ef622f78cfb968dacc122b06ac8e21e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-390e6feff6b236e477ced3605cced76b.jpg
I fredags dök även detta paket upp i brevlådan, ett nytt försänkt tanklock har kommit hem. Det var något större än jag hade trott samt att låsmekanismen intr riktigt var som jag trodde. Men det blir nog bra det här sen 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-719591d0f83e0c2487ffc7f9c8946342.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c06365c35c571d951ec744f1bb261f83.jpg

Men ja, åter till motorn och upphängningen av turbosarna. Jag har i helgen haft över några vänner och bollat idéer med hur man kan göra med upphängningen. Det är bra trångt att få dit en rak upphängning med uniballs/länkhuvuden, så den vägen kommer nog inte att hända som det ser ut just nu.

En av dom hade med sig en snutt silikonslang till mig, som jag tänkte ge mig på och göra en platta av och sätta bakom stödet till växellådan som vi diskuterat tidigare här.

Men, just initialt så blir det nog silikon mellanlägget längst ner samt något större bulthål i plåten där uppe där de sitter fast i turbon. Så de kan flexa lite i silikonet samt att skruvarna där uppe kan röra sig lite mer än vad det gör nu. Så får man väl köra lite när det väl är dags och se vad som händer. Det finns ju trotts allt en chans att det håller ihop tills det är dags för uppgraderingar 🙂

Lucif3r skrev:
hm, en hockeypuck kanske? big_smile

Ja dessa känner man ju till, att de används friskt i många applikationer 😁😅 Men om man sätter den i samma position som jag tänkte ha motorstödet, så finns de ju en chans att hockeypucken också gör att de hela blir framtungt och knäcker 🤔 Man skulle haft en glidplatta under turbon istället som den kunde ligga på och glida omkring 😅

Aja, denna veckan tänkte jag försöka ta tag i inre/yttre styrleder, montera silikonslangen, lyfta i motorn igen och försöka hinna med att sätta tillbaka allt som jag släppt igen.

Får se hur mycket man hinner med 😁

Ja just det, nu har jag ju inget foto fortfarande 🤦‍♂️🤦‍♂️ men kompressorkåpan ligger inte emot bulten till växellådan som vi pratat om 🙂


Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
27 februari 2023 · 345 Inlägg

Hittade en internetsida som skriver lite om olika upphängningar av turbos, där en av bilderna är denna med 3/8" rör. Tänkte om man byter ut mina rör mot 3/8" så borde det ju vara likvärdigt ändå?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3538b8dca62ef24123860ff2392f2086.jpg

Efter en del google så lyckades jag även hitta att "Stål har utvidgningskoefficienten 0,000012 mm per grad och millimeter".

De hade ett räkneexempel, där man har en bit stål på 100mm som ökar 50° så blir det 0.06mm enligt deras beräkning.

650-750°C verkar vara en normal temp i grenrör nu när jag sökte (1200-1400°F).
Och jag har grenrör på 50-70cm nånting, vet exakt när jag kommer hem.

Men, Om grenröret är 70cm långt och ökar 800° så blir det 6.72mm extra längd.
Om man räknar på 70cm med 730° skillnad (20° normaltemp - 750° = 730), så blir det 6.13mm extra längd.

Så vad man än siktar på för lösning, så kommer det alltså röra sig någonstans 5-8mm med det jag fått fram nu 🤔

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
5 mars 2023 · 345 Inlägg

Jag har åkt på något skit som gör mig dålig 🤦‍♂️ Så har tyvärr inte haft orken att skruva något direkt.

Efter mitt sista inlägg så började jag byta inre/yttre styrled, men efter att ha kommit såpass långt att den inre är utbytt på ena sidan så var jag helt svettig och slut, så har tyvärr försökt vila mig i form igen.

Men, under tiden så av någon anledning blev jag osäker min koppling, så har googlat en del, jag har även hört av mig till Clutchmasters med tyvärr rätt tråkiga besked.

Är det någon här som kör med Clutchmasters koppling och kan verifiera deras % beräkning av hur mycket deras koppling håller för?

Det är denna jag tänker på:

Vi tar ett par räkneexempel.

Exempel 1:
Vi ska köpa en gatvänlig koppling för inspirerad körning till en Skyline R33 GT-R som trimmats till 450hk. Denna bil har 280hk från fabrik och har därför ökats med 60%. (450/280=1,6 "60% över OEM")*
Då får vi 2st kopplingar att välja på, FX100 och FX200. Här var det ju dock lite inspirerade körning i tanken så FX200 är ett bättre val än FX100.

Exempel 2:
Denna koppling är till en WRX STi 15+ som ska köras enbart på bana med ca.750hk. Denna bil har 300hk från fabrik och har därför ökats med 150%. (750/300=2,5 "150% över OEM")*
Då hamnar på en FX400. Då den enbart skulle köras på bana så kan man här välja en 6-puckad lamell för att få en lite snabbare och aggressivare anläggning.


För det är vad som serverades mig när jag köpte en splitt ny koppling, vilken Clutchmasters i USA inte håller med om

Så jag behöver antagligen en helt annan/ny koppling för att få ihop detta och den jag har duger isåfall endast som garageprydnad hos mig.

Här är iallafall den nya styrleden med ny damask 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe30af04ecc1337103a5628477bf46c1.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
v8volvo
6 mars 2023 · 213 Inlägg

_Shadow_ skrev:

MrHyde skrev:

_Shadow_ skrev:
Likaså på andra sidan, samma kameravinkel 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fb8f3110f3b381a71cd6de05e16196af.jpg

Den bilden tänkte jag på, på övre delen av däcket så är det typ en bula till vänster på slitbanan.

Du har helt rätt, de ser märkligt ut.

Såpass att jag var nyss ute och kikade igen, det var lite dåligt med luft i däcket (under 2kg), så jag petade i lite till (2.5kg) så då såg det lite bättre ut. Sen kikade jag på mönstret, det är väldigt slitet just i mitten, så jag misstänker att en gång i tiden med förra ägaren så gick däcket (eller alla däck antagligen) med för högt lufttryck 🙂

Med en träbit ovanpå så ser man klart det du såg. I mitten är de knappt något mönster kvar medan i yttre banorna är det enligt markeringarna fortfarande godkänt mönster 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a10614e52167bb758f421c55263f04cd.jpg

Tack för att du är uppmärksam 🙂

Mvh
Timmy

För vetskap så är det så att är däcket slitet i mitten är det pga för lågt lufttryck för det är trycket som gör att hjulet håller sig plant när man kör då mitten slungas utåt 👍

Lucif3r
6 mars 2023 · 2 183 Inlägg

v8volvo skrev:
För vetskap så är det så att är däcket slitet i mitten är det pga för lågt lufttryck för det är trycket som gör att hjulet håller sig plant när man kör då mitten slungas utåt 👍

.... Nej. Bara nej....

MrHyde
6 mars 2023 · 634 Inlägg

v8volvo skrev:
För vetskap så är det så att är däcket slitet i mitten är det pga för lågt lufttryck för det är trycket som gör att hjulet håller sig plant när man kör då mitten slungas utåt 👍

Nej, där har du tyvärr fel. Att däcken slits mer i mitten beror på för högt lufttryck, inte för lågt.

https://www.dackteam.se/aktuellt/slitna-dack/

Live long, and prosper.
v8volvo
6 mars 2023 · 213 Inlägg

Väldigt knepigt att efter nästan 8 år i branschen och ett flertal olika märkes tillverkare säger samma sak men ni gör som ni vill!

zemet
7 mars 2023 · 4 030 Inlägg

v8volvo skrev:
Väldigt knepigt att efter nästan 8 år i branschen och ett flertal olika märkes tillverkare säger samma sak men ni gör som ni vill!

Det är möjligt att rotationskrafterna skulle ge sliten mittbana på däcket om det hade för lågt lufttryck.
Höga hastigheter och ett lätt fordon skulle kunna få detta fenomenet i teorin iaf.

Men för högt lufttryck kommer garanterat ge sliten mittbana.

Cuefa Ain't no place like home...
7 mars 2023 · 4 628 Inlägg

zemet skrev:

v8volvo skrev:
Väldigt knepigt att efter nästan 8 år i branschen och ett flertal olika märkes tillverkare säger samma sak men ni gör som ni vill!

Det är möjligt att rotationskrafterna skulle ge sliten mittbana på däcket om det hade för lågt lufttryck.
Höga hastigheter och ett lätt fordon skulle kunna få detta fenomenet i teorin iaf.

Men för högt lufttryck kommer garanterat ge sliten mittbana.

Även detta är inte alltid med verkligheten överensstämmande längre.
Moderna däck har helt annorlunda stomme än ett äldre däck, det deformeras inte i samma utsträckning som däck gjorde förr.

Så man kan köra med rejält högt tryck i däcken utan att få sliten mittbana om däcket är av nyare snitt. 4 bar i ett nyare 15" däck är inga problem, även om det blir sjukt stötigt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
_Shadow_
8 mars 2023 · 345 Inlägg

zemet skrev:
Höga hastigheter och ett lätt fordon skulle kunna få detta fenomenet i teorin iaf.

Bara för informations skull, med tanke på att vikt blev nämnt. Så inget klagomål här alls 🙂

Audi S8, som fälgarna+däcken suttit på i fråga i denna byggtråd, även fast karossen är nästintill helt i aluminium, med många andra delar också gjorda i aluminium, så väger den 1750kg med en totalvikt på 2350kg

Jämfört med min 740 som lämnade fabriken på 1420kg och totalvikt på 1820kg

Så Audin räknas väl som en ganska tung bil, åtminstone i jämförelse med en 740 då de skiljer drygt 30% i vikt? 🙂 Min S8 donator är ursprungligen från Italien, men de har ganska hög hastighet där med. Hur länge den gick i Tyskland innan jag köpte den har jag ingen aning om alls, det är ju dock rätt bra hastighet i Tyskland också 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
9 mars 2023 · 345 Inlägg

Passade på att fynda lite när en firma reade ut saker pga konkurs. Det är ju såklart trist att de konkade, de kan jag inte säga något annat om. Men Spal fläktar och Do88 slang till 50% av priset tackar man ju inte nej till 🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f065eafc72c30dcb044d81bb7db3d589.jpg

Så, två fläktar blev det och tanken är att de ska vara till oljekylarna ifall det blir för varmt.

2,5" slangen tänkte jag skulle sitta på tryckröret som förbinder höger/vänster turbo under växellådan.

Jag har denna korta slang för det stället nu, men den är lite för kort (10cm) så nu när slangen jag köpte var så billig så kunde jag inte låta bli riktigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dbf43c31ff618af49e39f66f5f67e78e.jpg

Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
16 mars 2023 · 345 Inlägg

Har legat lite på "latsidan" när de gäller tid i garaget. Men det beror på att jag har försökt lista ut vad jag ska ta mig till när det kommer till kopplingen. Sen har jag ju iofs även vart på skidsemester en långweekend 😁⛷️😅

Men, jag kom in nyss från ett par timmar där ute. Plockade av växellådan igen för jag tänkte att jag sätter dit min fx400 så får de bli vad de blir av det hela.

Jag hittade det här gamla inlägget på internet där killen nämner att han satte dit sin fx400 för att han ville göra "605's". Jag kan bara gissa mig till att det är hästkrafter, eftersom det är vad man oftast pratar om. I min motor kommer det vara under 600 eftersom jag hört att vevstakarna är känsliga därikring, även fast jag också läst om byggen som har 7-800hk med originaldelar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-780ff48cfe1af54783e316bd59d46172.jpg
(Ursäkta kommande messengerbild, men råkade spara över originalbilden 🤦‍♂️😅)
Hur som helst, motor och låda togs isär, den andra kopplingen togs bort (turkosa ringen, varför monterade jag den ens 🤦‍♂️🤦‍♂️) och jag plockade fram fx400 (blå ring) samt skulle till och montera den. Då passar den givetvis inte på 034 svänghjulsinlägget (röd ring). Så det var bara att ta fram de nya ttv svänghjulet (gul ring) och kolla om det var annorlunda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-73285a6061231a57e4bf59a9300d61d2.jpg
034 svänghjulet så ligger tryckplattan i höjd med ytan där lamellerna ligger emot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a8b7dd9a9125125d9d3eb96009dd1b16.jpg
På ttv svänghjulet så är den ytan givetvis försjunken
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-292b3cdb218959b313a2a8040a4e19dd.jpg
Så de var ju bara att riva loss audi flexplattan med 034 inlägget, placerade det ovanpå ttv svänghjulet och tror att "2-hålet" är förskjutet. Glömde kolla vart de satt på motorn innan jag rev ner det, så har inget att jämföra med. Så blir till att stroba 1'an TDC igen när jag har fått ihop allt för att vara säker 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-60583ef2daf93556cfe1113aa17fd02f.jpg
Här är iallafall FX400'n
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f3c4a1b84d0c02dab3bc293c926b8d4a.jpg
Och här är den gamla som jag fortfarande funderar på varför jag hoppades på att den skulle funka, men om man inte kan och folk säger att de ska funka så hoppas man väl på det. Den är köpt i paket med 034 inlägget och det var dem som rekomenderade kopplingen till min setup, så visst, den kanske håller, men siffrorna säger annorlunda 🤷‍♂️
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-63b211b516dffb7e232d3301a0ac456e.jpg
Här ser man hur fx400 ligger försjunken i ttv svänghjulet
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-46a9621c57191df8c700765734f7b0b0.jpg
Medans här ligger den en bra bit utanpå
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7df3342a6aa09dce50a2e331658154ce.jpg
Här ser man även att anliggningsytan ser annorlunda ut på tryckplattorna, i den röda korgen är den mer försjunken
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7454e57cadc7413b998a55516cdca7d8.jpg
Medan i tryckplattan till fx400 är det snarare tvärtom
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1b1a4d7006b830c7d3a6d8d279fa1821.jpg
Hur som helst, TTV svänghjulet åkte på motorn (De röda strecken är bara att det är draget 60nm, inget med efterdragningen att göra). De är de ritsade strecken som pekar inåt som är de som gäller, markerade för att peka in mot centrum när de var klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ea00f071266fd458eca4ed692e68d39c.jpg
Sen åkte FX400 kopplingen på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4a2af7ecc39885a68ac4df8d898f054b.jpg
Och sedan med hjälp av min sambo (gu va lätt de var att vara 2) så fick jag på växellådan på motorn igen 🥳🎉
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3663b68a33804c2154f195adb83134a3.jpg

Ska se till att få en stund i garaget imorgon igen så ska jag hänga på turbos igen, med silikonslang imellan samt tänkte jag ev fasa ur lite där skruvskallarna sitter mot turbon, för att de ska kunna röra sig lite lite.
Sen se till att greja klart de sista i motorutrymmet såklart och förbereda att få i motorn igen.

Så ska jag se om jag får tid på lördag eller söndag att hissa i motorn i bilen igen 🙂

Ska se vad jag kan lirka fram med skatteåterbäringen så kanske de blir ett nytt sats med svänghjul anpassad för 2-skivig framöver 😁😅

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Cuefa Ain't no place like home...
17 mars 2023 · 4 628 Inlägg

Kul med aggressiv koppling 😆
Vet att det kunde vara ryckigt att komma iväg med polarns kompressormatade RS4 som hade en liknande, men man vande sig snabbt, speciellt att undvika köer 🙈

Senast redigerat av Cuefa (17 mars 2023)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
_Shadow_
17 mars 2023 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:
Kul med aggressiv koppling 😆
Vet att det kunde vara ryckigt att komma iväg med polarns kompressormatade RS4 som hade en liknande, men man vande sig snabbt, speciellt att undvika köer 🙈

Haha ja, det kommer att bli en upplevelse eftersom jag aldrig testat något sånt innan 😅

Men den är nog snällare än en 2-skivig som de kommer bli sen när det väl är dags för motor 2 🙈😅

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
18 mars 2023 · 345 Inlägg

Har klurat lite i garaget och gav mig på turbostöden. Om matten jag tidigare gjorde med uträkningen av expansionen av grenrörena på 7mm, så gjorde jag ovala hål med 8mm extra utrymme för skruvarna att röra sig på
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b5d43010fcdbfa6a16779773685fb9ca.jpg
Passade även på att göra hålet något högre också, så att det kan röra sig lite åt det hållet också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e09fcc02aaf078109f8ea193f4a18a29.jpg
Bägge skruvarna hade en rörbit som jag kapade/filade ner så att skruven bottnar i turbon och brickan glappar 1-2mm för möjligheten att det ska kunna röra sig. Jag har tyvärr inga fjädrat hemma, så blir att testa hur detta kommer att bli.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-39072ae0155705d00910a16a6720aab8.jpg
(Äldre bild) Det går att komma åt underifrån så stöden går att ta bort helt om det behövs. De dubbla skruvarna på sidan går också att komma åt när motorn väl är i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-600efbf72dd5a9fc926f4d4633ff7fb7.jpg
Här är silikonslangen jag fått tag i.
Blev lite pyssel att få till den, men får se hur resultatet blir, om grenrörena spricker eller ej 😁 De kändes som att det kunde röra sig en bit iallafall, vilket med de ovala hålen jag filade till bör bli tillräckligt, hoppas jag. Ser nu att jag inte fick någon bild på det hela, mer än denna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d7e1b67ad14101b1fc0e978bce321284.jpg
Sen åkte hela pjäsen upp i luften 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0b4cd41612abdc996feb3e3d7facf166.jpg
Sen en massa bråk med allt möjligt som skulle vara i vägen för motorpaketet 🙈
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8921db25a178271c239363d56c7f0ac2.jpg
Men till slut satt den på plats igen 😁😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4e28b35bfd365d26244aed0340a733d0.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
20 mars 2023 · 345 Inlägg

Jag hade ju även hunnit med att fixa de nya inre/yttre styrlederna till framvagnen nu i helgen som var.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-03a721d70af80b9a0d5f4e811d6b8aab.jpg
Tyvärr följde det inte med nya klämmor för att hålla fast de yttre damaskerna. Jag har heller inte rätt verktyg för att klämma ihop de gamla klämmorna. Så för tillfället blev det buntband till fastsättning. Jag kladdade även ner hela gänghistorian med grafitfett för att det inte ska fastna allt för mycket nästa gång man ev behöver byta yttre styrled. Har även sett ett fix/trix att man kan dra en bit (cykel) slang över den gängade biten för att hålla vatten ute, så jag funderar på att hitta en passande slang och fetta in lite till och dra slangen över sen när hjulinställningarna är kontrollerade ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-21592d421ea871cafbb6f679dff265c8.jpg
Den inre damasken följde det med en variant av band i metall. Den gåller säkerligen bättre i längden jämfört med buntband, men jag upplevde att den var något svårare att dra åt tight.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-da8e6f131d875da22375d86bb9fc1329.jpg

Nästa steg blir iallafall att få ihop oljesystemet och kylsystemet igen. Beställde en vakuumpump för kylsystemet 20e feb som inte kommit än, funderar på vart den tagit vägen 🤔 Måste kolla med firman.

Sen är de soppasystemet, kolla 1a cyl tdc, och sedan få lite liv i motorn igen och kolla så den inte läcker olja längre 😅 Vilket vore rätt nice eftersom packningarna trots allt är nya nu.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang