Ratten skakar vid inbromsning och bilen dunkar

Mrr_cartman
10 maj 2020 · 3 Inlägg

Tja!

Jag har ett problem som pågått i nästan 5 år nu och driver mig till vansinne. Jag har en Mercedes c180- 2006 och när jag bromsar så skakar ratten rätt så galet OCH ett högt klonkande hörs i hela bilen (ca 10 dunkningar/sekunden). Jag har bytt bromsskivor+klossar 2 gånger vilket medförde att skakandet och klonkandet  avtog i ca 2-3 veckor för att sedan komma tillbaka. Jag har även bytt alla länkarmar. När jag kör över gupp så klonkar även bilen väldigt högt och den skakar mer än normalt när jag kör över 90km/h på motorvägen(jag misstänker bussningarna). Mina framdäck har snedslitits så jag misstänker att den är i behov av en 4-hjulsinställning.

Tror ni att fel hjulinställning+dåliga bussningar kan vara grunden till att skivornna blir snea/ratten skakar och bilen klonkar? Eller har ni några andra idéer? Jag blir galen och bjuder fan den som hjälper mig på sprit och tårta.

Meaganeowner
11 maj 2020 · 2 250 Inlägg

Snedslitning är inte en anledning till fel hjulen ställning. Det Är ett konstaterande!

Börja med hjulenställning och byte därefter däck.

Ett däck på min släpkärra hjul var inte längre runt. Hade gått sönder i jorden.
Skakade väldeliga.
Nu perfekt.

Kan också vara en fälg som inte är helt rund. Det kollar de i samband med däcksbytet.

Senast redigerat av Meaganeowner (11 maj 2020)

torsen
11 maj 2020 · 7 198 Inlägg

Gjorde du rent naven bakom bromsskivorna minutiöst?
Behövs inte mycket för att skivorna ska kasta/skeva något lite.
Förstärks ju kraftigare du bromsar från högre hastighet.
"Biltema-skivor"?

jaka54
11 maj 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Klonkar det när du kör över ett gupp eller liknande så kolla fjädrarna!
Bytte du bromsvätska och luftade bromsarna ?

Mrr_cartman
12 maj 2020 · 3 Inlägg

torsen skrev:
Gjorde du rent naven bakom bromsskivorna minutiöst?
Behövs inte mycket för att skivorna ska kasta/skeva något lite.
Förstärks ju kraftigare du bromsar från högre hastighet.
"Biltema-skivor"?

Absolut, jag gjorde rent naven med slipmaskin dessutom så att det blev hur lent och skinande rent som helst. Första gången jag bytte skivor så köpte jag brembo, men andra gången så köpte jag från Mekonomen. Blir inte klok

Mrr_cartman
12 maj 2020 · 3 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Klonkar det när du kör över ett gupp eller liknande så kolla fjädrarna!
Bytte du bromsvätska och luftade bromsarna ?

Tja! Yes det klonkar väldigt högt! Tror inte du att det kan vara bussningarna? Besiktade precis bilen och den gick igenom ua. Absolut,  jag bytte bromsvätska, luftade och "motionerade" oket när jag bytte skivor/klossar

Senast redigerat av Mrr_cartman (12 maj 2020)

Eddlund
20 juni 2021 · 2 Inlägg

Hej har du löst problemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang