Hjälpverktyg för däckmontering

myggfritt
11 maj 2020 · 8 Inlägg

Hej
Min far envisas med att byta däck själv trots att han börjar bli svag och knappt orkar lyfta bildäcken. Om vi bortser från debatten att han inte borde köra bil och att jag kan byta däck åt han osv så undrar jag om ni kan rekommendera något bra hjälpmedel för att han lättare ska kunna byta däck.

Svåraste momentet är att få (nya) däcket på plats med skruvarna. Bilen är upphissad med vanlig domkraft och i nuläget så rullar han fram däcket till rätt position och använder en kofot för att lyfta upp däcket så att hålen för skruvarna hamnar i linje med hålen. Så med ena handen på kofoten, axeln mot däcket så skruvar han fast däcket. Jävligt bökigt, snudd på komiskt men det funkar.

Jag är nu ute efter någonting som kan ge stöd åt däcket och samtidigt kunna lyfta upp det ett par cm från golvet. Helst bör höjden kunna varieras (annars måste man ju höja/sänka med domkraften, vilket är extremt mycket bökigare) så att hålen kommer i linje.

Det närmaste jag hittat är en "hjuldolly" hos Biltema. Den ser ut att kunna ge däcket stöd men går inte höja/sänka så den går bort. Har ni tips på något? Inte allt för dyrt och helst inget som tar upp stor plats eller kräver doktorsexamen för att kunna användas.

Länk till Biltemas hjuldolly:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000042796

Tackar på förhand :-)

Senast redigerat av myggfritt (11 maj 2020)

SvarreE
11 maj 2020 · 239 Inlägg

Finns ju andra dollys som är höj och sänkbara, lite dyra kanske men ändå, kan ju inte lyfta hur högt som helst så det får vara lagom med domkraften
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000039919

simlar
11 maj 2020 · 5 516 Inlägg

T.ex äldre mercedes har en ca 10-15cm lång pinne som skruvas in i ett av hjulskruvshålen, sedan hänger man på hjulet på pinnen och skjuter på det.
Förenklar mycket när hjulet ska linjeras med skruvhålen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
torsen
11 maj 2020 · 7 199 Inlägg

Du skriver däckmontering, som är något heeeeelt annat än hjulmontering!!!!!!

Ett bra hjälpmedel jag nästan alltid använder vid HJULBYTE är ett brytspett av aluminium - typ bilprovningens.
En kloss på ett par cm underlättar om HJULET måste höjas upp till pinnskruvrna.

Ett annat hjälpmedel då man ska montera stora och tunga hjul till t ex en Geländevagen tillverkade jag själv.
Geländewagenhjulen fästs med skruvar - vilket är skitjobbigt.
Skaffade en hjulskruv från en plockbilskrot.
Kapade skallen på skruven.
Svetsade på en lång 10 mm Kamasahylsa med 1/4"-hålet utåt.
Lätt att skruva in för hand i navet.
1/4"-hålet i hylsan och litet T-handtag underlättar demonteringen.
För att inte hjulet ska snurra och försvåra monteringen av hjulet kan man låsa alla 3 differentialspärrarna(i alla fall på riktiga bilar))
Sen är det bara att hänga på hjulet med hjälp av brytspetet och ev liten kloss under.

Lätt som en plätt - även med 35-tummare!

gemini78 Jägermeister
12 maj 2020 · 909 Inlägg

simlar skrev:
T.ex äldre mercedes har en ca 10-15cm lång pinne som skruvas in i ett av hjulskruvshålen, sedan hänger man på hjulet på pinnen och skjuter på det.
Förenklar mycket när hjulet ska linjeras med skruvhålen.

Ja dom här är skitbra, sparat ett par såna från mina gamla Mercor.
https://www.ddesign.nu/product/bmw-vw-m … e-solution

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
torsen
12 maj 2020 · 7 199 Inlägg

gemini78 skrev:

simlar skrev:
T.ex äldre mercedes har en ca 10-15cm lång pinne som skruvas in i ett av hjulskruvshålen, sedan hänger man på hjulet på pinnen och skjuter på det.
Förenklar mycket när hjulet ska linjeras med skruvhålen.

Ja dom här är skitbra, sparat ett par såna från mina gamla Mercor.
https://www.ddesign.nu/product/bmw-vw-m … e-solution

Har ägt flera Mercor.
Men inte har det följt med någon "pinne" i verktygsuppsättningen, som annars är mycket omfattande.
Trodde jag "uppfunnit hjulet" när jag tillverkade min "pinne".

myggfritt
21 maj 2020 · 8 Inlägg

torsen skrev:
Du skriver däckmontering, som är något heeeeelt annat än hjulmontering!!!!!!

Hehe! Sant! Men i typ "90%" av fallen menar man hjulbyte då man pratar om däckbyte, i alla fall bland vanligt folk. På våren byter man från vinterdäck till sommardäck - jag tror inte många byter däcken i sig, utan byter till sommar"hjul". Men du har rätt ändå så klart.  :-D

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2020 · 14 007 Inlägg

myggfritt skrev:

torsen skrev:
Du skriver däckmontering, som är något heeeeelt annat än hjulmontering!!!!!!

Hehe! Sant! Men i typ "90%" av fallen menar man hjulbyte då man pratar om däckbyte, i alla fall bland vanligt folk. På våren byter man från vinterdäck till sommardäck - jag tror inte många byter däcken i sig, utan byter till sommar"hjul". Men du har rätt ändå så klart.  :-D

Det är ungefär som "Hjulbultar" och "Hjulskruvar"! Det rätta är givetvis "Hjulskruvar"!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
myggfritt
29 maj 2020 · 8 Inlägg

simlar skrev:
T.ex äldre mercedes har en ca 10-15cm lång pinne som skruvas in i ett av hjulskruvshålen, sedan hänger man på hjulet på pinnen och skjuter på det.
Förenklar mycket när hjulet ska linjeras med skruvhålen.

Jag använder själv såna pinnar och tycker dom är otroligt bra. Dock i gubbens fall så hjälper dom bara litegrann. Svåraste momentet är just att lyfta däcket - f'låt - hjulet från golvet och få fast på fälgen eller pinnen.

simlar
29 maj 2020 · 5 516 Inlägg

myggfritt skrev:

simlar skrev:
T.ex äldre mercedes har en ca 10-15cm lång pinne som skruvas in i ett av hjulskruvshålen, sedan hänger man på hjulet på pinnen och skjuter på det.
Förenklar mycket när hjulet ska linjeras med skruvhålen.

Jag använder själv såna pinnar och tycker dom är otroligt bra. Dock i gubbens fall så hjälper dom bara litegrann. Svåraste momentet är just att lyfta däcket - f'låt - hjulet från golvet och få fast på fälgen eller pinnen.

Aha så pass.

Vet att jag sett en video för flera år sedan, det var då en sådan pinne men sedan förlängd med en vajer och ett T-handtag.

Man trär då pinnen genom ett bulthål i fälgen sedan skruvar pinnen i navet och drar i T-handtaget, detta hjälper då till att linjera fälg mot pinne.
Tvivlar ändå på att det blir så värst enkelt.

Annars kom jag på nu, en sån där hydraulisk hjuldolly på biltema kanske vore nåt?
Finns liknande mackapär för hjälp till att montera lastbilshjul.
https://www.biltema.se/redirect/product … 2000039919

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
myggfritt
29 maj 2020 · 8 Inlägg

simlar skrev:
Annars kom jag på nu, en sån där hydraulisk hjuldolly på biltema kanske vore nåt?
Finns liknande mackapär för hjälp till att montera lastbilshjul.
https://www.biltema.se/redirect/product … 2000039919

Ja den där hjuldollyn ser mycket lovande ut! Får nog bli en sån som hjulklapp till far :-D

Xebers76
29 maj 2020 · 2 250 Inlägg

Själv gör jag oftast så att jag justerar domkraften så att bilen är exakt rätt höjd så man bara knuffar på hjulet, om det nu är en sån dum bil med hjulskruv. Bilar med muttar är så sjukt mycket enklare.

granadadr
29 maj 2020 · 7 269 Inlägg

tur man har muttrar smile så pinnBULTEN håller hjulet på plats smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang