Ingen ström till bensinpumps kablarna. Volvo 940 1995 B230FD

faccy
11 maj 2020 · 4 Inlägg

Tjena, till en början smällde bensinpumps säkringen efter 2 - 3 minuters körning. Sedan tryckte jag i en 25A säkring när jag fick slut på 15A säkringar. Efter det så dog bilen helt efter 5 min körning. Kollade då säkringen igen och såg att den va hel. men bilen startade fortfarande inte.

Har tagit direkt ström på bensinpumpen och den funkade. har även mätt kablarna med multimeter och inga utslag fick man.

Någon som vet vad felet kan vara?

Bränslepumps relät sitter inte där det gör på andra 940:is. Någon som vet vart mitt kan sitta?

Steff240
11 maj 2020 · 1 017 Inlägg

Fick du inget utslag när du mätte kablarna så är det väl avbrott nånstans, eller missförstår jag?
Det är ju hursomhelst stor risk att det blivit kortslutning nånstans iochmed att du först sköt säkringar på löpande band och sen stoppade i en kraftigare... Det har förmodligen blivit ganska varmt nånstans...

Angående Relät, har du inget stort vitt relä bakom askoppen?

faccy
11 maj 2020 · 4 Inlägg

Tänkte också att det kan vara kabelbrott någonstans. Har kollat igenom ungefär hälften av höljet. får kolla igenom hela då för att vara säker.

Nej, inget vitt relä bakom askkoppen. Har aldrig funnits heller på min.

Steff240
11 maj 2020 · 1 017 Inlägg

Det där med Relät verkar ju märkligt hmm jag har iallafall inte hört talas om att det kan sitta någon annanstans än bakom askoppen. Sitter det något alls på den reläplatsen där det stora vita ska sitta?

faccy
11 maj 2020 · 4 Inlägg

Nej det sitter inget där det ska sitta, inte ens hål.

Steff240
12 maj 2020 · 1 017 Inlägg

Finns tydligen alternativa reläplaceringar på vissa 940...

Tråd om ämnet här: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=271543

Bonnpojken
12 maj 2020 · 184 Inlägg

faccy skrev:
Tjena, till en början smällde bensinpumps säkringen efter 2 - 3 minuters körning. Sedan tryckte jag i en 25A säkring när jag fick slut på 15A säkringar. Efter det så dog bilen helt efter 5 min körning. Kollade då säkringen igen och såg att den va hel. men bilen startade fortfarande inte.

Har tagit direkt ström på bensinpumpen och den funkade. har även mätt kablarna med multimeter och inga utslag fick man.

Någon som vet vad felet kan vara?

Bränslepumps relät sitter inte där det gör på andra 940:is. Någon som vet vart mitt kan sitta?

Kabelbrott. Byt ut kablarna med nya kablar i samma storlek och sen köp en 15A säkring och sätt i. Jag själv har gjort samma misstag på en volvo 740 och då drog jag kablar från soppapumparna till en strömbrytare så hade jag pumparna på knapp istället för tändningen

Senast redigerat av Bonnpojken (12 maj 2020)

faccy
14 maj 2020 · 4 Inlägg

Hittade felet! säkring nummer 1 hade smällt också... den som går till "Engine Control".

Den smäller dock fortfarande säkring nummer 11. men tror de kan vara "Heated Lmbda sond" kablarna som kortsluter på karossen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang