Skoda Fabia 1,4tdi 2016. För hög temp tills jag slår på kupévärmen.

berren
12 maj 2020 · 33 Inlägg

Hej
När jag kör till jobbet så brukar bilen lägga sig på 90 Grader men efter några kilometer brukar temperaturen stiga och gå upp mot 120 grader och det är på nästan samma ställe varje gång. Men kör jag med full värme i kupén håller den 90 grader. Eller om jag slår på värmen så sänks temperaturen till det normala. Vad kan vara fel på bilen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2020 · 17 379 Inlägg

Börja med och se om motorfläkten går.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 maj 2020 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Börja med och se om motorfläkten går.

instämmer låter verkligen som ett elfläkts problem..   som kommer bli väldigt mycket besvärligare ju varmare det blir ute... andra alternativet är termostaten  vet inte riktigt vad det är för typ i en sån bil om det är en hederlig mekanisk eller en elektronisk..

Senast redigerat av Growe (12 maj 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
12 maj 2020 · 7 198 Inlägg

Föregående ägare kanske slagit i kylarcement, som inte bara tätar läckor utan även sätter igen kylaren.
Annan orsak till hög kylvattentemperatur kan vara att impellern lossnat från axeln och inte roterar med.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 maj 2020 · 13 669 Inlägg

torsen skrev:
Föregående ägare kanske slagit i kylarcement, som inte bara tätar läckor utan även sätter igen kylaren.
Annan orsak till hög kylvattentemperatur kan vara att impellern lossnat från axeln och inte roterar med.

det är ju en rätt ny bil så risken att någon fular med kylarcement är rätt liten.       tycker inte att  den skulle kyla bättre pga man slår på fläkten och har full värme om det inte finns någon direkt cirkulation..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
berren
14 maj 2020 · 33 Inlägg

Fläkten till kylaren verkar fungera som den ska. Jag starta upp bilen, då gick den inte. Sen körde jag upp bilen i temp och då går den. Har köpt en termostat och ska byta den och se, men hittar ej vart den sitter. Någon som vet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang