Honda Civic 1.6, 2003 Felkod (Cylinder 2 Misfire)

JohanArvid
13 maj 2020 · 46 Inlägg

Honda Civic 1.6, 2003 Felkod (Cylinder 2 Misfire)

Bilen går som den ska, inga konstigheter, skakningar, läckage eller annat i övrigt.
Vet att förra ägaren bytt ventilkåpspackning nyligt.
Men felkoden kommer och går. Nu senast har jag kört 50 mil utan och så igår kväll kom den tillbaka.

Vad göra, hur mycket bör jag bry mig, och varsch börjar man...??

Bonnpojken
13 maj 2020 · 184 Inlägg

JohanArvid skrev:
Honda Civic 1.6, 2003 Felkod (Cylinder 2 Misfire)

Bilen går som den ska, inga konstigheter, skakningar, läckage eller annat i övrigt.
Vet att förra ägaren bytt ventilkåpspackning nyligt.
Men felkoden kommer och går. Nu senast har jag kört 50 mil utan och så igår kväll kom den tillbaka.

Vad göra, hur mycket bör jag bry mig, och varsch börjar man...??

Börja med att byta tändstift alt byta plats på tändstiften på cylinder 1 och cylinder 2 för då kan du se ifall felkoden ändras till (cylinder 1 missfire) går även att göra likadant med tändspolarna! smile

Senast redigerat av Bonnpojken (13 maj 2020)

husseman
13 maj 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm kan vara en "muppkod" då du inte märker att bilen går dåligt. Skifta spolar e´en smart ide´. Fast Stift byter man, när man ändå håller på. Flyttar sig felet när du byter spole- så byt ut spolen. Lycka till/husse

JohanArvid
14 maj 2020 · 46 Inlägg

Ok, jag kan inte mycket om tändstift, men nåt säger mig att såhär illa ska det inte se ut..?
Bytte ut samtliga 4, nollställde felkod, kört runt nu någon timme, startat och stängt av bilen ett 20tal gånger. Inga felkoder längre. Så bra! smile
Men något säger mig också att det kan vara något annat underliggande problem med tändspolar, dålig kompression osv som har orsakat detta i första hand.
Och att byta tändstift bara blir en tillfällig quickfix....?

https://imgshare.io/image/97127900-5776 … 6-n.NNSG15

mb_pucken
14 maj 2020 · 5 083 Inlägg

Det ser ut som att ett stift är ganska sotigt. Kan det vara från cylindern med felkod?
I så fall skulle jag gissa på tändspole eller spridare som felar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Bonnpojken
14 maj 2020 · 184 Inlägg

JohanArvid skrev:
Ok, jag kan inte mycket om tändstift, men nåt säger mig att såhär illa ska det inte se ut..?
Bytte ut samtliga 4, nollställde felkod, kört runt nu någon timme, startat och stängt av bilen ett 20tal gånger. Inga felkoder längre. Så bra! smile
Men något säger mig också att det kan vara något annat underliggande problem med tändspolar, dålig kompression osv som har orsakat detta i första hand.
Och att byta tändstift bara blir en tillfällig quickfix....?

https://imgshare.io/image/97127900-5776 … 6-n.NNSG15

Det stoftet som är mest svart på är väl normal färg. De 3 andra som är "vita" beror förmodligen på misständningarna. Mina stift såg typ likadana ut innan jag bytte dem och då gick bilen dåligt

JohanArvid
14 maj 2020 · 46 Inlägg

Det stiftet som är sotigt är inte samma som felkoden var på.
Däremot ser tändspolen på den cylindern som har det sotiga stiftet ut att vara bytt nyligt, så jag hoppas och tror att det är sotigt pga gammalt symptom.
Dessutom är ventilkåpspackning bytt nyligt , då det läckte lite olja tidigare.

JohanArvid
14 maj 2020 · 46 Inlägg

Verkar gå bra än så länge, ta i trä, vi får se om det hoppar ut några häftiga felkoder så småningom smile
Stort tack för alla svar! smile

Bonnpojken
14 maj 2020 · 184 Inlägg

JohanArvid skrev:
Det stiftet som är sotigt är inte samma som felkoden var på.
Däremot ser tändspolen på den cylindern som har det sotiga stiftet ut att vara bytt nyligt, så jag hoppas och tror att det är sotigt pga gammalt symptom.
Dessutom är ventilkåpspackning bytt nyligt , då det läckte lite olja tidigare.

Ao men kör några mil och sen plocka ut stiften och kolla hur de ser ut. De ska inte ha den vita färgen iaf för då bör du byta alla tändspolarna. Lika bra att byta alla när man ändå är där o pillar

Bonnpojken
14 maj 2020 · 184 Inlägg

JohanArvid skrev:
Verkar gå bra än så länge, ta i trä, vi får se om det hoppar ut några häftiga felkoder så småningom smile
Stort tack för alla svar! smile

Arrå, vad gör man inte för att hjälpa folk smile

JohanArvid
14 maj 2020 · 46 Inlägg

Bonnpojken skrev:

JohanArvid skrev:
Det stiftet som är sotigt är inte samma som felkoden var på.
Däremot ser tändspolen på den cylindern som har det sotiga stiftet ut att vara bytt nyligt, så jag hoppas och tror att det är sotigt pga gammalt symptom.
Dessutom är ventilkåpspackning bytt nyligt , då det läckte lite olja tidigare.

Ao men kör några mil och sen plocka ut stiften och kolla hur de ser ut. De ska inte ha den vita färgen iaf för då bör du byta alla tändspolarna. Lika bra att byta alla när man ändå är där o pillar

Vad jag tänkte göra, men du menar att de tre som är vita har misständningar och den som är svartsotigt "ser bra ut"....?

JohanArvid
14 maj 2020 · 46 Inlägg

Säga vad man vill om en ful liten Gubb-bil som en Honda Civic 2003, roliga är dom inte, men djäklar vad lätta dom är att skruva i.... smile)

Bonnpojken
14 maj 2020 · 184 Inlägg

JohanArvid skrev:

Bonnpojken skrev:

JohanArvid skrev:
Det stiftet som är sotigt är inte samma som felkoden var på.
Däremot ser tändspolen på den cylindern som har det sotiga stiftet ut att vara bytt nyligt, så jag hoppas och tror att det är sotigt pga gammalt symptom.
Dessutom är ventilkåpspackning bytt nyligt , då det läckte lite olja tidigare.

Ao men kör några mil och sen plocka ut stiften och kolla hur de ser ut. De ska inte ha den vita färgen iaf för då bör du byta alla tändspolarna. Lika bra att byta alla när man ändå är där o pillar

Vad jag tänkte göra, men du menar att de tre som är vita har misständningar och den som är svartsotigt "ser bra ut"....?

Ja, precis så menade jag. Men kör hårt några km (rekommenderar att du inte tar det som att du ska köra några kilometer på varvstoppet haha) men kör lite aggressivare än vanligt och sen plockar du ut alla stiften och kollar hur de ser ut. Har för mig att stiften också kan bli vita om motorn går magert.

Bonnpojken
14 maj 2020 · 184 Inlägg

JohanArvid skrev:
Säga vad man vill om en ful liten Gubb-bil som en Honda Civic 2003, roliga är dom inte, men djäklar vad lätta dom är att skruva i.... smile)

Honda civic är mer klassat som ricer-bil än som gubb-bil haha men dom är väldigt lättmekade

JohanArvid
14 maj 2020 · 46 Inlägg

Haha, ok, det var tjejkompisen/grannen som tyckte det såg ut som en gubb-bil.... smile

Bonnpojken
14 maj 2020 · 184 Inlägg

JohanArvid skrev:
Haha, ok, det var tjejkompisen/grannen som tyckte det såg ut som en gubb-bil.... smile

Elak granne sad haha närå. Sålämge den inte blir gubbkörd så borde den väl inte klassas som gubb-bil?

mb_pucken
14 maj 2020 · 5 083 Inlägg

Säger tvärt om mot föregående att dom vita/ljusbruna stiften ser helt normala ut för att ha komma ur en modern bil. Är ett stift mörkt eller sotigt så är det dålig förbränning av bränslet.
Sen kan det så klart bero på att det har vart ett tidigare fel på just den cylindern. Men då bör det ha bränts rent om allt funkar som det ska på den cylindern.

Tänk dock på att franska bilar är just franska och räknar ofta cylindrar från svänghjulet. Dvs cyl 1 är närmast växellådan.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
JohanArvid
26 maj 2020 · 46 Inlägg

Lite Update smile

1. Honda är japanskt. Inte franskt wink
2. Tändstift från Biltema är kassa och ger fler felkoder. Jag provade. smile)
3. Bytt tändspole, bytt t. NGK.
4. Jag kan köra ca 5 - 10 mil utan felkod med ett rent tändstift.
5. Olja, genom ventiltätningarna. Grundproblemet! Och därav olja/sot på stift 2.

mb_pucken
26 maj 2020 · 5 083 Inlägg

JohanArvid skrev:
Lite Update smile

1. Honda är japanskt. Inte franskt wink
2. Tändstift från Biltema är kassa och ger fler felkoder. Jag provade. smile)
3. Bytt tändspole, bytt t. NGK.
4. Jag kan köra ca 5 - 10 mil utan felkod med ett rent tändstift.
5. Olja, genom ventiltätningarna. Grundproblemet! Och därav olja/sot på stift 2.

Ja nog är Honda japanskt allt :-p fick för mig att tråden handlade om en Peugeot, vettefan vad jag fick det i från :-p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang