Olja i hela motorutrymmet

Bonnpojken
14 maj 2020 · 184 Inlägg

Någon som kan förklara varför i helvete det är olja i hela jävla motorutrymmet på bilen efter en hård körning?
Bild har ni här

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235361/235361-d518618cb55766f7868e7ac8d8e44de5.jpg

torsen
14 maj 2020 · 7 198 Inlägg

Igensatt vevhusventilation?

Xebers76
14 maj 2020 · 2 250 Inlägg

Den straffar dig för att du kör utan lappen wink


Ne men du får göra rent allt, sen kanske stå och varva på tomgång medans någon kollar?

Finns svensk forum för SAAB också tror jag?? Dem vet säkerligen vad felet är.

Utmarks-Loke
14 maj 2020 · 5 809 Inlägg

Tills du hittat var det sprutar olja får du stryka "eco" på ventilkåpan.

VirreEriksson
14 maj 2020 · 1 296 Inlägg

Igensatt vevhusvent, alternativt en kass kolv i motorn.

Slim
14 maj 2020 · 340 Inlägg

Ser ut att komma från oljepåfyllningen...

Bonnpojken
14 maj 2020 · 184 Inlägg

Tack för all hjälp. Tror jag hittade felet efter att motorn blev mer o mer orkeslös o blårykte bara mer och mer och sen dog den tillslut helt..... gissar på turboras eftersom att turbons impeller är tvärlåst. Men upptäckte att all kylvätska hamnat i oljetråget av någon konstig anledning.. blir att hinka ur motorn och i med en motor från en saab 9000

granadadr
14 maj 2020 · 7 268 Inlägg

tror mer på sönerkörd motor pga högt laddtryck wink bin there thun that

Bonnpojken
14 maj 2020 · 184 Inlägg

granadadr skrev:
tror mer på sönerkörd motor pga högt laddtryck wink bin there thun that

Hmm. Tog mig ca 1,5 timme att hinka ur turbon. Blev väldigt fundersam när jag plockade bort ena oljeledningen.. kom ut en väldigt lättflytande vätska som inte smörjer på något sätt.... GLYKOL. Turbon har gått på glykol och inte olja, men hur fan kommer det in glykol i turbon som det inte fanns några oljespår i?

spillolja
14 maj 2020 · 4 014 Inlägg

Du är säker på att det är oljeledningen ni lossat på, inte ett kylvätskerör ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Bonnpojken
14 maj 2020 · 184 Inlägg

spillolja skrev:
Du är säker på att det är oljeledningen ni lossat på, inte ett kylvätskerör ?

Uhhhh satt 2 eller 3st rör kopplade på turbon men den understa kom de glykol ifrån

Bonnpojken
14 maj 2020 · 184 Inlägg

Bara en fråga nu. Säkert en sjukt dum fråga men går det att dra ett rör från luftmassemätaren in direkt till spjällhuset och köra motorn utan turbo eller kommer programvaran att fucka upp det? tänkte så bara så jag kan köra hem den till garaget.

Senast redigerat av Bonnpojken (14 maj 2020)

Nybergrobin
14 maj 2020 · 2 377 Inlägg

Tyvärr så är det mest troligtvis motorras....en motor går bra utan turbo även om effekten försvinner.

Bonnpojken
14 maj 2020 · 184 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Tyvärr så är det mest troligtvis motorras....en motor går bra utan turbo även om effekten försvinner.

Ja jo men motorn ska bytas i vilket fall som helst så kan ju passa på att exprimentera lite med den nuvarande motorn som fortfarande har helt okej komp hittills. Men tänkte om man kan få den att gå någorlunda bra utan turbon? Måste väl plugga oljeledningarna och sånt till turbon? Men tänkte om det är möjligt nu att plugga intercoolern och sen koppla in luftmassemätaren på röret som går till själlhuset?

Izra
15 maj 2020 · 14 Inlägg

Ledsen om det här inte är till hjälp men måste berätta att jag varit med om samma sak på en Citron diesel. Det var oljekylaren. Du har nog hittat oljeblandat vatten också.
Jag bytte oljekylaren men motorn hade tagit skada. Lagerljud. En motor som gick som ny innan, på 30.000 mil.
Jag är ingen energisk pojke så den bilen har stått nu i fem år...

Bonnpojken
15 maj 2020 · 184 Inlägg

Izra skrev:
Ledsen om det här inte är till hjälp men måste berätta att jag varit med om samma sak på en Citron diesel. Det var oljekylaren. Du har nog hittat oljeblandat vatten också.
Jag bytte oljekylaren men motorn hade tagit skada. Lagerljud. En motor som gick som ny innan, på 30.000 mil.
Jag är ingen energisk pojke så den bilen har stått nu i fem år...

Hmmm.. men är nästan säker på att det var topplockspackningen som gick vilket gjorde att all glykol åkte in i en oljekanal som gjorde att turbon nypte och därför dog motorn. Men tror att vevhusventilationen är täppt eftersom att den spottade ut olja från påfyllningsröret.

Subtext
15 maj 2020 · 107 Inlägg

Topplockspackningen, det var vad alla trodde om min Citron också.
När jag tänker efter blev det lite tvärtom, för oljan åkte ut i kylsystemet så motorn blev utan olja.
I expansionskärlet var det nästan ren olja (som hamnar över vattnet) och hade börjat trycka ut oljan i motorrummet och på backen.
Det handlar nog om ifall det är mest tryck på oljan eller vattenångan för tillfället, vilket håll det går.
Oljekylarna korroderar sönder med tiden om man inte byter kylarvätskan ibland, eller vad det var.
Det var en 90-talare. Kylaren satt under oljefiltret.
Men att en motor skulle dö för att turbon stannar?  Det tror jag inte riktigt på.
Olja ut genom påfyllningen är ju ett känt fenomen på motorer som är slut. Men bara då locket är avskruvat?
Hade nån lancia som tryckte ut all olja genom oljestickan... där satt en slang till en mätare som hade lossnat.
Det var nog det värsta jag varit med om ända tills jag skaffade en Lada Niva, men det är en annan historia.

Senast redigerat av Subtext (15 maj 2020)

VirreEriksson
15 maj 2020 · 1 296 Inlägg

Väääldigt sällan toppackningen går på dessa motorer utan mycket effekt (400hk+). Nästan alltid kolvras/smält ventil eller turboras. Gör ett komprov så får du svart på vitt smile

granadadr
15 maj 2020 · 7 268 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Väääldigt sällan toppackningen går på dessa motorer utan mycket effekt (400hk+). Nästan alltid kolvras/smält ventil eller turboras. Gör ett komprov så får du svart på vitt smile

jag sätter mina 50 cent på kolvras wink så motorn trycker ut all kompression smile

Bonnpojken
15 maj 2020 · 184 Inlägg

granadadr skrev:

VirreEriksson skrev:
Väääldigt sällan toppackningen går på dessa motorer utan mycket effekt (400hk+). Nästan alltid kolvras/smält ventil eller turboras. Gör ett komprov så får du svart på vitt smile

jag sätter mina 50 cent på kolvras wink så motorn trycker ut all kompression smile

Hittat felet. Inte fan var de turboras iaf. Kommer snart en video om jag lyckas skicka den

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang