Olja i hela motorutrymmet

Bonnpojken
18 maj 2020 · 184 Inlägg

Tobzter skrev:

Bonnpojken skrev:
Hittade kolven i oljetråget  wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235361/235361-bc3c8b56c52c9b2d53383beca68a8a91.jpg

Herregud snacka om trasig kolv smile
¨
vad körde du för setup för att detta skulle hända?

Höjt laddtryck och kapat rör direkt efter sista lambdan

Senast redigerat av Bonnpojken (18 maj 2020)

Tobzter
18 maj 2020 · 3 144 Inlägg

Aha oki,
Hoppas nya motorn kommer må bättre

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bonnpojken
18 maj 2020 · 184 Inlägg

Tobzter skrev:
Aha oki,
Hoppas nya motorn kommer må bättre

Arrå. Den kommer få 260hk programvaran ist för 230hk

Bonnpojken
18 maj 2020 · 184 Inlägg

Vill ni att jag ska skapa en projekt-tråd när jag fixar med bilen?

SportPilot Ubåtsingenjör
18 maj 2020 · 7 217 Inlägg

Subframen sitter väl ändå skruvad med typ 4 skruvar om jag inte minns rätt... Är det en 9-5?

Om den är en 9-5 eller 9-3  Så sitter det inte svetsat iallafall, om där inte varit någon klåpare innan. 9000 vågar jag inte svara för, men kan inte tänka mig att det skulle vara svetsat där heller

Senast redigerat av SportPilot (18 maj 2020)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bonnpojken
18 maj 2020 · 184 Inlägg

SportPilot skrev:
Subframen sitter väl ändå skruvad med typ 4 skruvar om jag inte minns rätt... Är det en 9-5?

Om den är en 9-5 eller 9-3  Så sitter det inte svetsat iallafall, om där inte varit någon klåpare innan. 9000 vågar jag inte svara för, men kan inte tänka mig att det skulle vara svetsat där heller

Förmodligen nån av tidigare ägare som vart o pillat där med svetsen..

Bonnpojken
18 maj 2020 · 184 Inlägg

SportPilot skrev:
Subframen sitter väl ändå skruvad med typ 4 skruvar om jag inte minns rätt... Är det en 9-5?

Om den är en 9-5 eller 9-3  Så sitter det inte svetsat iallafall, om där inte varit någon klåpare innan. 9000 vågar jag inte svara för, men kan inte tänka mig att det skulle vara svetsat där heller

Glöm det jag skrev. Fanns 2st bultar till subframen i fram men fanns inte bak

SportPilot Ubåtsingenjör
18 maj 2020 · 7 217 Inlägg

Bonnpojken skrev:

SportPilot skrev:
Subframen sitter väl ändå skruvad med typ 4 skruvar om jag inte minns rätt... Är det en 9-5?

Om den är en 9-5 eller 9-3  Så sitter det inte svetsat iallafall, om där inte varit någon klåpare innan. 9000 vågar jag inte svara för, men kan inte tänka mig att det skulle vara svetsat där heller

Glöm det jag skrev. Fanns 2st bultar till subframen i fram men fanns inte bak

Är det svetsat bak så hade jag borrat ut de svetsarna och lagat det ordentligt istället smile

Att ta motorn nedåt sparar otroligt mycket tid

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bonnpojken
18 maj 2020 · 184 Inlägg

SportPilot skrev:

Bonnpojken skrev:

SportPilot skrev:
Subframen sitter väl ändå skruvad med typ 4 skruvar om jag inte minns rätt... Är det en 9-5?

Om den är en 9-5 eller 9-3  Så sitter det inte svetsat iallafall, om där inte varit någon klåpare innan. 9000 vågar jag inte svara för, men kan inte tänka mig att det skulle vara svetsat där heller

Glöm det jag skrev. Fanns 2st bultar till subframen i fram men fanns inte bak

Är det svetsat bak så hade jag borrat ut de svetsarna och lagat det ordentligt istället smile

Att ta motorn nedåt sparar otroligt mycket tid

Aa, har ju inget att hissa upp bilen tillräckligt högt med.. har bara en jula domkraft och pallbockar och en motorlift

Tobzter
18 maj 2020 · 3 144 Inlägg

http://forum.saabturboclub.com/showthre … i-SAAB-9-5

kika in på detta forum finns mycket info

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bonnpojken
18 maj 2020 · 184 Inlägg

Tobzter skrev:
http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/106455-Guide-lyfta-ur-motor-i-SAAB-9-5

kika in på detta forum finns mycket info

Ghorde det igår. Problemet är ju att jag vill få ur motorn utan växellådan men det är så förbannat trångt, remskivan till veven slår i karossen och finns inte plats för att sära på motor o låda heller..

Subtext
18 maj 2020 · 107 Inlägg

Där ser du. Jag rekommenderar fortfarande Saab 92 fast jag inte nämnde det förut.
Tvåcylindrig tvåtakt, kan också rasa men den renoverar man på plats med ena handen och håller ungarna borta med den andra.

Bonnpojken
18 maj 2020 · 184 Inlägg

Subtext skrev:
Där ser du. Jag rekommenderar fortfarande Saab 92 fast jag inte nämnde det förut.
Tvåcylindrig tvåtakt, kan också rasa men den renoverar man på plats med ena handen och håller ungarna borta med den andra.

Haha ja, har dock inte bra ekonomi så lär inte ha råd med en saab 92

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang