Trasig växellåda?

Audi_VW
15 maj 2020 · 53 Inlägg

För ca 10 dagar sedan så kände jag att bilen började vibrera kraftigt under körning, började dra svagt åt höger, kändes lite slöare än vanligt och kändes som att den hackade vid gaspådrag. Den hade också väldigt jobbigt med kurvtagningen, framförallt när man svängde höger så kändes det som att bilen fick jobba stenhårt och gick rätt så ryckigt. Första tanken var att kolla drivaxlarna och jag kände lite glapp i den inre drivknuten på höger sida och bestämde mig att byta ute bägge drivaxlarna. Efter detta byte gick bilen relativt ok i ca 50-60 km och därefter kom problemen tillbaka, kanske inte lika allvarligt som innan men till iaf kanske 80% av det som fanns innan, nu drar den inte åt höger längre och den har inte lika jobbigt med kurvtagningen men i övrigt samma. Detta får mig att misstänka växellådan, vet att min DMF inte är helt hundra sedan tidigare men dessa ska ju inte skapa den typen av problem mig veterligen, vibrationer och oljud absolut men tror inte att bilen ska kännas ryckig vid gaspådrag o.s.v. Min tanke nu är att inspektera om jag kan se några fysiska skador på växellådan och därefter tappa ut oljan och kolla efter metallspån. Vad har ni för tankar, erfarenheter eller förslag för att fastställa eller eventuellt utesluta växellådan?

Bilen det rör sig om:
Audi A3 8P 2012
140 hp, Manuell 6 växlad låda beteckning NFU eller 02Q
Motor CFFB Diesel
Gått 285 000 km

Audi_VW
16 maj 2020 · 53 Inlägg

Kan tillägga att idag tappade jag ur oljan ur växellådan och kunde konstatera att det var rätt mängd olja, alltså läcker den inte olja. Fanns inga synliga skador på växellådan och inga lösa delar som gick att rucka på runt drivaxlarna. Heller inga metallspån överhuvudtaget i varken oljan som kom ut eller på den magnetiska skruven där man släpper ut oljan. Efter att ha bytt olja kan jag konstatera att den beter sig likadant som innan, alltså hjälpte det inte med oljebyte mer än att det känns marginellt lättare att växla.

Funderar på att kolla motorfästena imorgon, hur hade ni gått vidare?

jaka54
16 maj 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Bytte du drivknutar när du tagit bort drivaxlarna?
Hur är det med hjullagren?

MercedesJonnie
17 maj 2020 · 3 268 Inlägg

Motorfästen ja, bra idé, när bilen går trögt, som att det är motstånd i grejorna, så låter det snarare som att du har anliggande broms på höger framhjul, eller krävande ok på nåt sätt.

Audi_VW
17 maj 2020 · 53 Inlägg

Uppdatering:

Det jag fortfarande känner av är:

- Bilen vibrerar, oavsett om den står i neutralt läge eller när den körs. Dock så tilltar vibrationerna främst i hastigheter mellan ca 40-80 km/h

- Den går lite ryckigt eller vad man ska säga, som att någon roterande del är sned, som att köra med äggformade däck

- Det hörs ibland ett något klingande metalliskt ljud som känns komma från underdelen fram och ibland slår det också till när jag stänger av bilen, typ som en kedja som är på väg att rasa men denna bilen har ju kamrem och inte kedja

Det som kollats av och bytts hittills är:

- Båda drivaxlar fram inklusive bägge knutar

- Ny växellådsolja och mängden av den gamla var rätt samt inga metallspån överhuvudtaget vid tömning

- Testat att byta till andra däck, kollat av glapp i styrleder, kulleder, länkarmar, kollat av fjädrar, dämpare

- Kollat av felkoder med VCDS och visar inga felkoder alls

Symptom som jag blivit av med:

- Bilen drar inte längre åt höger

- Bilen känns mycket piggare vid gaspådrag

- Bilen är mycket mjukare vid växling än innan

Audi_VW
21 maj 2020 · 53 Inlägg

Lite uppdatering såhär på kvällen, har lyckats få bort en hel del symptom genom bland annat byte av drivaxlar, ny olja i växellådan samt byte av spindelled höger fram.

Det som återstår och som jag inte fått bukt med är konstanta vibrationer och ljud från motorn. Oavsett om jag gasar, bromsar, står still eller kör i konstant hastighet så låter det lite mer än vanligt från motorn och hela bilen skakar/vibrerar.

Inga felkoder finns att läsa av via VCDS och jag vet med mig sedan tidigare att dubbelmassesvänghjulet har låtit sedan säkert 100 000 km tillbaka. Det jag nu är inne på är att antingen själva dubbelmassesvänghjulet är boven och/eller att det finns en kombination av att ett eller flera motorfästen gått sönder. Här nedan kommer två video från idag där man kan höra ljudet från motorn samt se motorn röra sig vid belastning. Känns som att motorn har ett lite väl stort spel vid belastning.

https://www.youtube.com/watch?v=y2DPnRL … e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=7wxOWvr … e=youtu.be

Audi_VW
27 maj 2020 · 53 Inlägg

Ännu en uppdatering såhär på kvällskvisten, idag fick jag hem mina nya motorfästen och hann byta det högra som sitter vid kamremmen, jäklar vilken skillnad! Känns som att köra en helt annan bil efter detta byte, fästet var helt sönder och man kunde rucka det åt alla håll och kanter med bara ett finger.

Imorgon blir det förhoppningsvis att byta det vänstra också om tiden räcker till, kan tänka mig hur slitet det också måste vara efter alla dessa kilometer.

hugge81
27 maj 2020 · 83 Inlägg

Härligt, att du är något på spåren smile

Gör som Kina köp Volvo!
Volvo T-Gul (1995)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Även om du inte får svar så är vi nog en hel del som läser vad du skriver..
Och tar till oss dina rön..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Audi_VW
28 maj 2020 · 53 Inlägg

Nu är även det vänstra motorfästet utbytt och bilen känns precis som den var innan problemen började glädjande nog.

Sammanfattning över vad jag gjorde för att få den bra igen:

- Byte bägge drivaxlar (höger inre drivknut var garanterat kass, övriga tre drivknutar förmodligen bra)
- Byte bägge övre motorfästen (bägge var rejält kassa och man kunde rucka på dem med bara ett finger, borde bytts för länge sedan)
- Byte spindelled höger fram (eftersom jag hade av en skruv på den när jag bytte drivaxeln, annars var det inga fel på den)
- Ny växellådsolja

Nu håller vi tummarna att den får gå felfri ett tag framöver!

Senast redigerat av Audi_VW (28 maj 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang