Knackande ljud från bakhjulet

EliasRemark
17 maj 2020 · 1 Inlägg

Hej

Jag köpte nyligen en Audi A6 2.0 TFSI -07 (rullat ~18k mil) och upptäckt efter en månad att de finns knackande/tickande ljud som kommer bakifrån, från högersidan. Det uppstår vid farthinder och brukar låta när man svänger vid låga hastigheter. Alltså det låter när man kör 0-40km/h. Men högre hastigheter låter det inget, vet ej om det är för vägen eller så finns den där men man hör det mindre tydligt

Märkligt att när det var full bil häromdagen så lät det inte mycket alls.

Jag har filmat en video som visar hur det låter

https://youtu.be/SgmN_m_0CLY

Senast redigerat av EliasRemark (18 maj 2020)

torsen
18 maj 2020 · 7 198 Inlägg

Provat med att, med stillastående bil, vagga den fram och tillbaka i sidled och lyssna.
Tycker det låter mera som ett ljud från hjulupphängningen = fjädring/stötdämpare och/eller bussningar.

paddington_540M
18 maj 2020 · 65 Inlägg

Oljud under bilen är förjävligt... Lät ungefär samma på min e39a när handbromsbackarna var kassa och allt hängde på trekvarten. Lät när man körde sakta och rullade och inte vid högre hastigheter. Ljudet är identiskt måste jag säga efter lyssnat. Men hur fungerar audis handbromsar?

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
Presidento Of World
18 maj 2020 · 3 306 Inlägg

Är det en quattro?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
simlar
18 maj 2020 · 5 516 Inlägg

Kolla dammskyddsdamaskerna på bakstötdämparna, dom brukar lossna från övre stötdämparfästet och blir då ett jävla knackande från bakvagnen i gupp.
Bara rengöra och limma fast dom med t.ex bygglim så kommer dom sitta fast.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang