Mod av BMW 330i F30 2017 Hjälp/Tips

MrLanz
17 maj 2020 · 9 Inlägg

Införskaffa en BMW 330i M-Sport från 2017 (vit) och jag fundera på att modda bilen något.

Först hade jag tänkt byta grillen och sidospeglarna mot helsvart (glans inte matt) och sekundärt montera spoiler på bakluckan och även den i svart (glans inte matt).

Nu kommer frågan till er experter i detta forum. Vad bör jag köpa och från vem är rekommenderat? Jag behöver inte någon BMW original och alla delarna är i plast idag så jag tänkte det skall vara samma på mod delarna också. Hade tänkt mig kring ca 4k för allt om ni inte tycker att alternativa delar i denna prisklassen inte kommer att se så trevliga ut efter några år. Som sagt jag är öppen för alla kloka förslag.

Jag notera att jag inte kunde lägga till några bilder så jag länkar till en bilannons som har grill och sidospeglar som jag kan tänka mig så att ni har något att gå på. Bakspoiler är lite svårare då det finns så många att välja på men jag tänkte mig en mindre modell som inte sticker upp för mycket dock inte den lilla som fanns på E46.

https://i.blocketcdn.se/pictures/708425 … e=original

Hitta även denna bakspoiler som jag kan tänka mig.

https://www.dm-autoteile.de/GLOSS-BLACK … W-F30-TUeV

Dock så har dm-autoteile.de inte den bästa omdömet.

Clutcher
17 maj 2020 · 14 Inlägg

Tjena!

Jag har gjort/gör exakt samma sak som du, fullt svart på vitt med min BMW 520d GT.
Jag köpte mina njurar/grill på hova.com, kan inte vara mer än nöjd. Snabb leverans, inga konstigheter, ganska bra pris.
Köpte även svarta BMW märken, vilket gör ganska stor skillnad(även om man inte tror det) när de väl är på bilen.(från modemedia.se, där finns ganska mycket där, värt att kolla runt, och de är riktigt snabba med leverans och svar via kundservice.)
Spoiler/Vinge, front/sid läppar, och diffuser är nog bäst priser på Ebay/Amazong om man ska vara ärlig.

Senast redigerat av Clutcher (17 maj 2020)

MrLanz
17 maj 2020 · 9 Inlägg

Tack för snabbt svar, tittade som hastigast men kunde bara hitta grillen men inte sidospeglar eller bakspoiler. Får se om det kommer lite fler tips.

Om jag skall ge mig ut på Amason.de så lär jag behöva hjälp med produktval då det blir svårt att veta om prylarna är ok eller inte. Alla fula fiskar finns även här och speciellt på Ebay.

Clutcher
18 maj 2020 · 14 Inlägg

Jodå, helt sant.

Kolla på scstyling.com, autodoc.se, skruvat.se, mrtuning.se som jag även beställt lite småsaker ifrån och inte haft några märkvärdiga problem.

Annars schmiedmann.se som är en specifik BMW M-Sport distributör.

Janneutanb
18 maj 2020 · 7 267 Inlägg

Allt jag köpte från autoteile till min f31 var perfekt passform, fick med instruktioner och alla monteringsgrejer.
Så jag är jättenöjd!

Oavsett var du köper, eftersom du inte vill köpa bmw original, se till att det INTE är gjort i glasfiber.
Glasfiberkopior har väääldigt sällan bra passform och det kommer antingen se ut som skit eller kosta mycket att få någon att göra ordning på prylarna.

En kille som heter Mommo i F3x gruppen på Facebook säljer också alla möjliga delar till F3x bilar om du hellre vill köpa inom Sverige. Alla har varit jättenöjda med hans prylar.
Men dom är säkerligen samma som bl a autoteile säljer.

MrLanz
18 maj 2020 · 9 Inlägg

Tack för alla tips var jag skall köpa, nu skall jag bara hitta något som bär namnet kvalitet.

På Trustpilot så sågas Autotelie hårt och det ser inte bra ut men i o m att Autotelie säljer även via Ebay där omdömet är det omvända så blir man lite förvirrad. Så tack för denna upplysningen att du har varit nöjd. Köpte du via den tyska sidan eller Ebay?

Jag notera att Autotelie använder samma OEM nummer som originalet och det finns flera bakspoiler med snarlika namn och priser men med samma OEM nummer. Så man blir lite fundersam vad man skall välja.

Clutcher
19 maj 2020 · 14 Inlägg

MrLanz skrev:
Tack för alla tips var jag skall köpa, nu skall jag bara hitta något som bär namnet kvalitet.

På Trustpilot så sågas Autotelie hårt och det ser inte bra ut men i o m att Autotelie säljer även via Ebay där omdömet är det omvända så blir man lite förvirrad. Så tack för denna upplysningen att du har varit nöjd. Köpte du via den tyska sidan eller Ebay?

Jag notera att Autotelie använder samma OEM nummer som originalet och det finns flera bakspoiler med snarlika namn och priser men med samma OEM nummer. Så man blir lite fundersam vad man skall välja.

I de absolut värsta fall är det inte värre än att skicka tillbaka det om du nu väljer att beställa från svenska distrubitörer. Kostar nån hundralapp men ja, annars är det väldigt svårt om man ska vara så petig med folks recensioner på nätet, för folk snackar skit och ger låga poäng över minsta detalj.
Bland annat får du hålla i åtanke att folk ger dåliga recensioner pga att de själva beställer fel o sen skriver "fick fel grej, dålig sida".

Välj någon, beställ och se själv hur det går, i absolut värsta fall som sagt, skicka tillbaka, vissa betalar till och med retur.

Janneutanb
19 maj 2020 · 7 267 Inlägg

MrLanz skrev:
Tack för alla tips var jag skall köpa, nu skall jag bara hitta något som bär namnet kvalitet.

På Trustpilot så sågas Autotelie hårt och det ser inte bra ut men i o m att Autotelie säljer även via Ebay där omdömet är det omvända så blir man lite förvirrad. Så tack för denna upplysningen att du har varit nöjd. Köpte du via den tyska sidan eller Ebay?

Jag notera att Autotelie använder samma OEM nummer som originalet och det finns flera bakspoiler med snarlika namn och priser men med samma OEM nummer. Så man blir lite fundersam vad man skall välja.

Det var några år sedan men jag tror att jag köpte direkt via hemsidan.
Skickades snabbt, bra förpackat och allt fungerade klockrent.

MrLanz
19 maj 2020 · 9 Inlägg

Clutcher skrev:

MrLanz skrev:
Tack för alla tips var jag skall köpa, nu skall jag bara hitta något som bär namnet kvalitet.

På Trustpilot så sågas Autotelie hårt och det ser inte bra ut men i o m att Autotelie säljer även via Ebay där omdömet är det omvända så blir man lite förvirrad. Så tack för denna upplysningen att du har varit nöjd. Köpte du via den tyska sidan eller Ebay?

Jag notera att Autotelie använder samma OEM nummer som originalet och det finns flera bakspoiler med snarlika namn och priser men med samma OEM nummer. Så man blir lite fundersam vad man skall välja.

I de absolut värsta fall är det inte värre än att skicka tillbaka det om du nu väljer att beställa från svenska distrubitörer. Kostar nån hundralapp men ja, annars är det väldigt svårt om man ska vara så petig med folks recensioner på nätet, för folk snackar skit och ger låga poäng över minsta detalj.
Bland annat får du hålla i åtanke att folk ger dåliga recensioner pga att de själva beställer fel o sen skriver "fick fel grej, dålig sida".

Välj någon, beställ och se själv hur det går, i absolut värsta fall som sagt, skicka tillbaka, vissa betalar till och med retur.

Absolut är det så men för att slipa detta bekymret så slänga jag ut frågan för att förhoppningsvis slippa detta obehag. Om det sen visar sig att det jag köper något som inte är känt av andra medlemmar kan jag hamna i delammat att skicka tillbaka produkten och förlust på några hundra lappa och börja om från början igen.

MrLanz
19 maj 2020 · 9 Inlägg

Janneutanb skrev:

MrLanz skrev:
Tack för alla tips var jag skall köpa, nu skall jag bara hitta något som bär namnet kvalitet.

På Trustpilot så sågas Autotelie hårt och det ser inte bra ut men i o m att Autotelie säljer även via Ebay där omdömet är det omvända så blir man lite förvirrad. Så tack för denna upplysningen att du har varit nöjd. Köpte du via den tyska sidan eller Ebay?

Jag notera att Autotelie använder samma OEM nummer som originalet och det finns flera bakspoiler med snarlika namn och priser men med samma OEM nummer. Så man blir lite fundersam vad man skall välja.

Det var några år sedan men jag tror att jag köpte direkt via hemsidan.
Skickades snabbt, bra förpackat och allt fungerade klockrent.

Jag har hittat något som kan vara det jag söker dock så är det inte korrekt bild på produkten då de återanvänder bilder på andra varianter av samma produkt. Nu när vi pratar om kosmetiska produkter känns det som att just rätt bild på produkten är avgörande så nu vet jag inte vad jag skall göra. Känns som jag köper grisen i säcken, dock tror jag att passformen inte är något problem utan mer utseendet.

https://www.dm-autoteile.de/SET-Black-G … -X1-E84-M2
https://www.dm-autoteile.de/Set-Kidney- … Year-11-18
https://www.dm-autoteile.de/GLOSS-BLACK … W-F30-TUeV

Vad tror ni?

Janneutanb
19 maj 2020 · 7 267 Inlägg

MrLanz skrev:

Janneutanb skrev:

MrLanz skrev:
Tack för alla tips var jag skall köpa, nu skall jag bara hitta något som bär namnet kvalitet.

På Trustpilot så sågas Autotelie hårt och det ser inte bra ut men i o m att Autotelie säljer även via Ebay där omdömet är det omvända så blir man lite förvirrad. Så tack för denna upplysningen att du har varit nöjd. Köpte du via den tyska sidan eller Ebay?

Jag notera att Autotelie använder samma OEM nummer som originalet och det finns flera bakspoiler med snarlika namn och priser men med samma OEM nummer. Så man blir lite fundersam vad man skall välja.

Det var några år sedan men jag tror att jag köpte direkt via hemsidan.
Skickades snabbt, bra förpackat och allt fungerade klockrent.

Jag har hittat något som kan vara det jag söker dock så är det inte korrekt bild på produkten då de återanvänder bilder på andra varianter av samma produkt. Nu när vi pratar om kosmetiska produkter känns det som att just rätt bild på produkten är avgörande så nu vet jag inte vad jag skall göra. Känns som jag köper grisen i säcken, dock tror jag att passformen inte är något problem utan mer utseendet.

https://www.dm-autoteile.de/SET-Black-G … -X1-E84-M2
https://www.dm-autoteile.de/Set-Kidney- … Year-11-18
https://www.dm-autoteile.de/GLOSS-BLACK … W-F30-TUeV

Vad tror ni?

Vilka produkter är det inte korrekt bild på?
Jag skummade igenom deras sida lite snabbt på f30 delar och där verkar bilderna stämma överens med produkten.

MrLanz
19 maj 2020 · 9 Inlägg

Föremålet stämmer men bilderna är tagna på omålade detaljer och även med kolfiber. Varianten som jag är intresserad av är lackad av butiken innan den säljs och butiken vägra att skicka någon bild på lackad vara. Jag har svårt att bedöma finishen och hur den kommer se ut på min bil.

Jag förmodar att den matta varianten är en omålad detalj och frågan om jag skall ha det istället då den är halva priset.

Förövrigt så är det väldigt lågupplösta bilder på deras produktbilder och skall man vara skeptisk på att bilder inte skickas något som borde vara lätta att ordna innan man packar och skickar produkten? det kan ju inte vara bara jag som är köpare av denna produkt.

Senast redigerat av MrLanz (19 maj 2020)

Janneutanb
20 maj 2020 · 7 267 Inlägg

MrLanz skrev:
Föremålet stämmer men bilderna är tagna på omålade detaljer och även med kolfiber. Varianten som jag är intresserad av är lackad av butiken innan den säljs och butiken vägra att skicka någon bild på lackad vara. Jag har svårt att bedöma finishen och hur den kommer se ut på min bil.

Jag förmodar att den matta varianten är en omålad detalj och frågan om jag skall ha det istället då den är halva priset.

Förövrigt så är det väldigt lågupplösta bilder på deras produktbilder och skall man vara skeptisk på att bilder inte skickas något som borde vara lätta att ordna innan man packar och skickar produkten? det kan ju inte vara bara jag som är köpare av denna produkt.

Jag köpte mina olackade och gjorde jobbet själv så vet tyvärr inte kvalitén på deras färdiglackade.

MrLanz
20 maj 2020 · 9 Inlägg

Janneutanb skrev:

MrLanz skrev:
Föremålet stämmer men bilderna är tagna på omålade detaljer och även med kolfiber. Varianten som jag är intresserad av är lackad av butiken innan den säljs och butiken vägra att skicka någon bild på lackad vara. Jag har svårt att bedöma finishen och hur den kommer se ut på min bil.

Jag förmodar att den matta varianten är en omålad detalj och frågan om jag skall ha det istället då den är halva priset.

Förövrigt så är det väldigt lågupplösta bilder på deras produktbilder och skall man vara skeptisk på att bilder inte skickas något som borde vara lätta att ordna innan man packar och skickar produkten? det kan ju inte vara bara jag som är köpare av denna produkt.

Jag köpte mina olackade och gjorde jobbet själv så vet tyvärr inte kvalitén på deras färdiglackade.

Det gjorde jag också till min E46 men jag orkar inte fixa med detta den här gången. Valde du matt eller blank lack? Och vad tycker du om att köra blank på grill och sidospeglar men matt på spoiler?

Janneutanb
21 maj 2020 · 7 267 Inlägg

MrLanz skrev:

Janneutanb skrev:

MrLanz skrev:
Föremålet stämmer men bilderna är tagna på omålade detaljer och även med kolfiber. Varianten som jag är intresserad av är lackad av butiken innan den säljs och butiken vägra att skicka någon bild på lackad vara. Jag har svårt att bedöma finishen och hur den kommer se ut på min bil.

Jag förmodar att den matta varianten är en omålad detalj och frågan om jag skall ha det istället då den är halva priset.

Förövrigt så är det väldigt lågupplösta bilder på deras produktbilder och skall man vara skeptisk på att bilder inte skickas något som borde vara lätta att ordna innan man packar och skickar produkten? det kan ju inte vara bara jag som är köpare av denna produkt.

Jag köpte mina olackade och gjorde jobbet själv så vet tyvärr inte kvalitén på deras färdiglackade.

Det gjorde jag också till min E46 men jag orkar inte fixa med detta den här gången. Valde du matt eller blank lack? Och vad tycker du om att köra blank på grill och sidospeglar men matt på spoiler?

Jag körde allting blanksvart. Nackdelen med mattsvart är ofta att det helt enkelt är olackad plast vilket enligt mig ser jävligt billigt ut.
Jag hade en vit f31 med blanksvart grill, frontläpp, sidokjolar och bakre diffusor.
Vingen körde jag i bilens färg men det lämnade jag iväg på lack för att få det färgmatchat.
Bilder finns på min sida under gamla bilar.

MrLanz
22 maj 2020 · 9 Inlägg

Efter mycket velande så köpte jag grill och sidospeglar på Amazon. Jag får återkomma med hur det blev lite senare då sidospeglarna var flyttad till mitten av Juni. Jag är dock lite skeptisk till vingen och det är många faktorer som gör det osäkert. Kanske blir ett köp i nästa vecka.

Tack för all hjälp så här långt.

MrLanz
4 juni 2020 · 9 Inlägg

Så nu var det dax med lite uppdatering som jag lovade. Har nu fått alla delar och även köpt en vinge efter många turer om vad jag skulle ha eller inte någon alls.

Lite fakta:
Köpte grill + sidospeglar från Amazon och vinge från Ebay. Samtliga var målade och lackade. Allt såg bra ut förutom att sidospeglarna hade dam i lacken på vissa ställen. Allt passa perfekt dock tyckte jag att fästen både på grill och sidospeglarna inte var den bästa. Vingen var perfekt på alla sätt dock fick man pressa hårt på kanterna då dessa inte helt följde bilens form (så kanske ett lite minus här). Inga av delarna var OEM dock så fanns det referenser till OEM numret i annonsen men det fanns inga märkningar att det skulle vara OEM på delarna.

Jag betala 2600 SEK för allt inklusive frakt och M3 tejp.
Sidospeglar 600:-
Grill 400:-
Vinge 1600:-

Så här var bilen innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235815/235815-6d54d7e45d18265e13d383cbeacc74d5.jpg

Bilder på delarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235815/235815-11449fa0da4838b352a1fb0199cb0994.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235815/235815-1a20b7af1c13a4f5c206491b87a8227c.jpg

Slutresultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235815/235815-010655869b4404744c76e05aa5802c1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235815/235815-ffda635a3b0a60dc3758987f97ff7d5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235815/235815-33d469155137334fcf7e7e76cc13661c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235815/235815-241e05a54f460fffd0b50cff4fa3a559.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang