Köpråd SUV tex Qashqai, Forester m.m!

juhaaan
18 maj 2020 · 619 Inlägg

Behöver tips och råd om en medelstor ’SUV’ helst bensinare. Dom jag funderar på är Mitsubishi ASX, Forester, Legacy Outlander, Tiguan och Qashqai.

Den ska vara relativt billig att köra, Max 0,8/L milen. Ska klara att rampa ner och upp båt utan problem. Problemfri såklart. Hört sisådär om Subarus dieselboxer..

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
torsen
18 maj 2020 · 7 234 Inlägg

Bland de uppräknade skulle jag välja Forrester.
Du skriver inget om du ska köpa ny eller begagnad bil.
Finns även Honda HR-V!
Tiguan skulle jag undvika eftersom det är en VAG-produkt = låg kvalitet/driftsäkerhet.
Kör själv Honda CR-V, som köptes ny.
Har även en Suzuki Jimny, som köptes begagnad på 3000 mil. Men den räknas inte som SUV, eftersom den har riktig 4x4 med fördelningslåda, utan som terräng/offroadbil.
Har ägt 16 st 4x4-bilar sedan år 1999.
Som begagnad med lågt andrahandsvärde vill jag föreslå Mazda Tribute 3.0 V6 Automat.
Köpte en sådan nästan ny(demo-bil) och körde i 5 år.
En av de absolut komfortablaste och bästa dragbilarna jag ägt(har även ägt flera Jeepar, Land Rover och MB Geländewagen, som jag avråder från - men de är ju heller inga SUV:ar).
Mazda Tribute har möjlighet att välja framhjulsdrift, automatisk 4x4 eller låst 4x4 mellan axlarna.
Det senare ovärderligt med tungt släp(hästsläp /biltransportsläp) på vått gräsunderlag.
Detta senare gör den nästa jämbördig med terräng/offroadbilar.
Till skillnad från t ex Volvo, BMW, Audi m fl "låssas4x4".

SportPilot Ubåtsingenjör
18 maj 2020 · 7 229 Inlägg

låtsas 4x4 ? lägg ned det där nu, börjar bli sjukt tjatigt... driver den på 4 hjul ? ja då är den också 4hjulsdriven... vilket system som används spelar ingen roll


Så, utav de bilarna du nämner så anser jag att Qashqai och Outlander är trevligast att köra, ASX känns rätt smäckig, sen har jag sett för många rasade subaru motorer för att kunna rekommendera en sån.
En Outlander är något större så behöver du lite plats så hade jag kikat på en sådan. Min syster har en Outlander PHEV och den kör de på under litern, förutom vid längre resor på motorväg, där dricker den runt litern.

Tiguan är en trevlig bil, den håller dock inte lika bra som en Nissan eller Mitsubishi.

Senast redigerat av SportPilot (18 maj 2020)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
juhaaan
18 maj 2020 · 619 Inlägg

torsen skrev:
Bland de uppräknade skulle jag välja Forrester.
Du skriver inget om du ska köpa ny eller begagnad bil.
Finns även Honda HR-V!
Tiguan skulle jag undvika eftersom det är en VAG-produkt = låg kvalitet/driftsäkerhet.
Kör själv Honda CR-V, som köptes ny.
Har även en Suzuki Jimny, som köptes begagnad på 3000 mil. Men den räknas inte som SUV, eftersom den har riktig 4x4 med fördelningslåda, utan som terräng/offroadbil.
Har ägt 16 st 4x4-bilar sedan år 1999.
Som begagnad med lågt andrahandsvärde vill jag föreslå Mazda Tribute 3.0 V6 Automat.
Köpte en sådan nästan ny(demo-bil) och körde i 5 år.
En av de absolut komfortablaste och bästa dragbilarna jag ägt(har även ägt flera Jeepar, Land Rover och MB Geländewagen, som jag avråder från - men de är ju heller inga SUV:ar).
Mazda Tribute har möjlighet att välja framhjulsdrift, automatisk 4x4 eller låst 4x4 mellan axlarna.
Det senare ovärderligt med tungt släp(hästsläp /biltransportsläp) på vått gräsunderlag.
Detta senare gör den nästa jämbördig med terräng/offroadbilar.
Till skillnad från t ex Volvo, BMW, Audi m fl "låssas4x4".

Tack för svaret! Menar begagnad smile

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
juhaaan
18 maj 2020 · 619 Inlägg

SportPilot skrev:
låtsas 4x4 ? lägg ned det där nu, börjar bli sjukt tjatigt... driver den på 4 hjul ? ja då är den också 4hjulsdriven... vilket system som används spelar ingen roll


Så, utav de bilarna du nämner så anser jag att Qashqai och Outlander är trevligast att köra, ASX känns rätt smäckig, sen har jag sett för många rasade subaru motorer för att kunna rekommendera en sån.
En Outlander är något större så behöver du lite plats så hade jag kikat på en sådan. Min syster har en Outlander PHEV och den kör de på under litern, förutom vid längre resor på motorväg, där dricker den runt litern.

Tiguan är en trevlig bil, den håller dock inte lika bra som en Nissan eller Mitsubishi.

Jo har hört för mkt skit om subarus motorer. Behöver inte vara just dom jag skrev, vilka fler finns det?smile

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Utmarks-Loke
18 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Qashqai är i princip en renault med andra emblem och har rykte om sig att vara långt ifrån Nissans gamla kvalitet som de hade på 90-talet. Den skulle jag helst undvika.

torsen
18 maj 2020 · 7 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Qashqai är i princip en renault med andra emblem och har rykte om sig att vara långt ifrån Nissans gamla kvalitet som de hade på 90-talet. Den skulle jag helst undvika.

Sant att Nissan har många delar gemensamma med Renault - numera.

Min först 4x4-bil var en Terrano II 2.3 manuell -99 som jag köpte som demobil på några mil.
Hade jag i närmare 3 år.
Heeeelt utan fel under min tid.
Riktig 4x4 med fördelningslåda = bakhjulsdrift hög + fyrhjuldrift hög + fyrhjulsdrift låg.
Något heeeelt annat än låsas 4x4 hos Volvo, BMW, Audi m fl - tänker jag fortsätta att hävda.

Borde kanske berätta varför jag köpte Terrano II:an.
Höll på med hundsport i form av viltspår och fågeljakt.
Hade före Terrano II:an en Focus Combi.
Kom inte fram alls.
Volvo, BMW, AUDI kom längre.
Men inte hela vägen(?!) fram till samlings-/startplatserna.
Men det gjorde jag tillsammans med JEEP:ar, Land Rover, Geländewagen m fl "riktiga" bilar.

Vet bara att ts vill ha en begagnad SUV.
Inte vad han ska ha den till.
Besvärlig sista bit till weekend-huset(vintertid), dragbil, hundsport som jag?

B t w så har en av sönerna en Qashqai, en har BMW X3 och en har tills nyligen haft en Suzuki Grand Vitara(av sista riktiga Vitaran - den nya har låssas 4x4).

candyweiss
18 maj 2020 · 875 Inlägg

torsen skrev:
Tiguan skulle jag undvika eftersom det är en VAG-produkt = låg kvalitet/driftsäkerhet.

Det måste vara bland det mest korkade jag läst på detta forumet. Jag som tyckte detta forumet var bra när jag gick med, men numera besöker jag det mindre och mindre. Undrar varför?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Utmarks-Loke
18 maj 2020 · 5 833 Inlägg

torsen skrev:
Min först 4x4-bil var en Terrano II 2.3 manuell -99 som jag köpte som demobil på några mil.
Hade jag i närmare 3 år.
Heeeelt utan fel under min tid.
Riktig 4x4 med fördelningslåda = bakhjulsdrift hög + fyrhjuldrift hög + fyrhjulsdrift låg.
Något heeeelt annat än låsas 4x4 hos Volvo, BMW, Audi m fl - tänker jag fortsätta att hävda.

Familjen hade en Terrano av första generationen för många år sedan. Visst var de bra med fyrhjulsdriften i kopplad, men med den urkopplad var de livsfarliga. Jag var och besiktade den en en vinterdag i början på 2000-talet och besiktningskillen höll på att sladda av vägen när han tog provturen. Det var den mest överstyrda bil han någonsin kört. Den bilen satt jag i ett träd till slut, när den kanade rakt fram genom en korsning, då var min far inte glad.

Utmarks-Loke
18 maj 2020 · 5 833 Inlägg

candyweiss skrev:

torsen skrev:
Tiguan skulle jag undvika eftersom det är en VAG-produkt = låg kvalitet/driftsäkerhet.

Det måste vara bland det mest korkade jag läst på detta forumet. Jag som tyckte detta forumet var bra när jag gick med, men numera besöker jag det mindre och mindre. Undrar varför?

Ja, med rätt motor skulle jag inte tveka för att köpa en nyare VW, helst skall det vara diesel. Sedan får man förstås akta sig för rost också, passaterna rostar upp alldeles för tidigt. Hur tiguanen är med det vet jag inte.

mb_pucken
18 maj 2020 · 5 087 Inlägg

Tyvärr har Renault haft en del problem med sin 1.2L bensinmotor som sitter i Qashqai. Kamkedja som blir slitna i förtid och hög oljeförbrukning pga dåliga cylindrar.
Fördelen är att dom har ganska lång garanti på motorn. Dock med relativt hårda villkor.
I övrigt bra bilar med relativt lite problem.
Rostar inte heller.
Tänk på att dom flesta inte är 4x4 utan framhjulsdrivna.
Jag hade definitivt valt manuell låda då dessa har  CVT automatväxellåda vilket jag har lite svårt för.
Väljer man en nyare så finns dom med dubbelkopplingslåda.

Som någon sa tidigare så har tyvärr vw haft stora kvalitetsproblem med vissa modeller.
Motorras, kamkedjor, rostar som en 70tals Opel. Rasade automatväxellådor m.m.
Läs på noga om vilken motor och modell du tänker välja om det blir en vw.

Övriga modeller har jag tyvärr ingen erfarenhet utav.

Senast redigerat av mb_pucken (18 maj 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 maj 2020 · 17 470 Inlägg

Som flera nämner:

Tittar man på Qashqai -jag gillar dessa- så ska man även titta på Renault Kadjar. Det är samma bil
mb_pucken gillar inte CVT-lådan. Det gör jag. Den simulerar växellägen till en viss gräns. Men det är inget fel på den manuella heller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
18 maj 2020 · 7 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

torsen skrev:
Min först 4x4-bil var en Terrano II 2.3 manuell -99 som jag köpte som demobil på några mil.
Hade jag i närmare 3 år.
Heeeelt utan fel under min tid.
Riktig 4x4 med fördelningslåda = bakhjulsdrift hög + fyrhjuldrift hög + fyrhjulsdrift låg.
Något heeeelt annat än låsas 4x4 hos Volvo, BMW, Audi m fl - tänker jag fortsätta att hävda.

Familjen hade en Terrano av första generationen för många år sedan. Visst var de bra med fyrhjulsdriften i kopplad, men med den urkopplad var de livsfarliga. Jag var och besiktade den en en vinterdag i början på 2000-talet och besiktningskillen höll på att sladda av vägen när han tog provturen. Det var den mest överstyrda bil han någonsin kört. Den bilen satt jag i ett träd till slut, när den kanade rakt fram genom en korsning, då var min far inte glad.

ALLA bakhjulsdrivna bilar blir överstyrda på halt underlag om man inte har förmågan att balansera gaspådraget.
Och du, jag pratar INTE om första generationen Terrano, som var en "inklädd" lätt lastbil med bladfjädring.
Terrano II:an är en heeeelt annan bil med individuell framhjulsfjädring av torsionstyp och skruvfjädring bak.
För övrigt kan jag väl hålla med om att bladfjädrade bilar som Samurai, som jag ägt Canvas Top, Tin Top och High Roof av, är mer instabila än till exempel Jimny - om man på halt väglag valt bakhjulsdrift.

Ursäkta men, brukar det inte vara UNDERSTYRDA bilar som går rakt fram(och in i träd)????????
Men men, ratten kan ju behandlas efter bästa förmåga, vilket inte alltid är det bästa sättet att undvika träd.

Jag hade en E-Klass som tjänstebil och avverkade med den 37.500 mil på 6 år och körde mellan Pajala och Simrishamn i alla väder.
Men inte åkte jag in i något träd på grund av att den var bakhjulsdriven och var skodd med (dubbfria) åretrunt-däck.

Däremot hyrde jag flera gånger SAAB:ar och råkade ut för flera tillbud, trots dubbdäck.

Bäst 4x4 har Lada Niva, Defender, Grand Vitara(näst sista gen.), LandCruiser, Pajero och nyare GeländeWagen.
Detta sista påstående får väl i alla fall vara oemotsagt, eller hur.

Läskigaste bil alla kategorier var en Volvo XC90 som mitt i en långsträckt kurva på snöbelagd väg skiftade från under- till överstyrd.
Så beter sig de flesta låssas4x4 med "automatisk" inkoppling av bakhjulsdriften - eller hur????
Borde inte få köras av oerfarna förare!!!!!

Presidento Of World
18 maj 2020 · 3 324 Inlägg

Åk och Provkör en Fiat freemont med automat 2.0 diesel 170hk. Mycket bil för pengarna (utan att ta i) ofta fullutrustad för under 100 000kr. Jag har haft en, körd ca 5800mil på 6-8 månader utan krångel eller en droppe olja förbrukat.

Bytt bromsbelägg en gång..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
19 maj 2020 · 7 234 Inlägg

candyweiss skrev:

torsen skrev:
Tiguan skulle jag undvika eftersom det är en VAG-produkt = låg kvalitet/driftsäkerhet.

Det måste vara bland det mest korkade jag läst på detta forumet. Jag som tyckte detta forumet var bra när jag gick med, men numera besöker jag det mindre och mindre. Undrar varför?

Kanske för att du har en Tiguan, och inte vill höra sanningen om VAG, från oss andra som har lång erfarenhet av olika bilar, och kan jämföra objektivt.

SportPilot Ubåtsingenjör
19 maj 2020 · 7 229 Inlägg

Ja ni är inte speciellt objektiva heller, allt från vag är inte skrot, eller som du brukar säga att allt från Europa är skrot, vilket är rent skit snack.

Bästa offroad bilen jag kört är en gammal blazer k5, men ska inte ts ut i skogen och härja så klarar han sig länge med en bil utan låsbara diffar och lågväxel.

Förövrigt så stavas det låtsas.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
19 maj 2020 · 7 234 Inlägg

SportPilot skrev:
Ja ni är inte speciellt objektiva heller, allt från vag är inte skrot, eller som du brukar säga att allt från Europa är skrot, vilket är rent skit snack.

Bästa offroad bilen jag kört är en gammal blazer k5, men ska inte ts ut i skogen och härja så klarar han sig länge med en bil utan låsbara diffar och lågväxel.

Förövrigt så stavas det låtsas.

Inte allt!
Har ägt 2 Peugeot 404, 3 Renault 16, 1 Vauxhall Chevette, ett antal OPLAR, 2 FIAT, 3 Volvo, ett antal SAAB:ar och alldeles för många Citroen:er, ett antal VW, 2 Plymouth, 2 Mercedes, 1 Mitsubishi, 1 Nissan, 4 Mazda, 1 Lexus, 1 Morris Minor, 2 BMC 850(hundkojan), 1 BMC 1000 Cooper, 1 BMC 1275 Cooper, 1 BMW 700 Coupé, 1 BMW 2002, 1 MGA 1500, 1 MGA 1600 Mk II, 2 MGB 1800 samt 1 NIVA M.

Härutöver så ägde min far ett par "Barockänglar", ett par Jaguarer, en Humber Pullman, en Humber Super Snipe, en Hillman Minx Cabriolet, en MG TF, en OPEL Kadett, en Opel Rekord en Opel Kapitän, en Simca Vedette, en massa Ford:ar - varav en Monte Carlo måste nämnas(grön i två toner med trådekerhjul). En skönhet, googla får ni se!

Huvva vicken(vilken) blandning. Och det var allt jag kom ihåg just nu haha. Förutom 4x4-bilarna.

viccoA
19 maj 2020 · 3 109 Inlägg

Vad är din budget?
Hur tungt är båtsläpet? Kommer du byta till större båt i framtiden? Om ja, hur många kilo ska bilen kunna dra på kroken?

Min ringa erfarenhet av Japanska SUVar och tunga båtsläp är inte den bästa, de flesta är undermotoriserade och saknar nivåreglering i bakvagnen och har klena bakfjädrar. Ingen bra kombo.

Senast redigerat av viccoA (19 maj 2020)

Utmarks-Loke
19 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Problemet med många moderna "fyrhjulsdrivna" bilar är att de i huvudsak driver på framhjulen, när de sedan tycker det behövs kan de skicka ut 10-25% av kraften på bakhjulen. Hänger man på en tung kärra på dragkroken får det bilen att lätta lite i framänden och därmed mindre tyngd på de huvudsakliga drivhjulen. Det är inte optimalt när man försöker dra upp båtar på en brant ikörningsramp. Oavsett vad den skånske sportpiloten tycker är det skillnad på olika system för fyrhjulsdrift och det märks kanske som allra mest tydligt när man drar kärror.

viccoA
19 maj 2020 · 3 109 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Problemet med många moderna "fyrhjulsdrivna" bilar är att de i huvudsak driver på framhjulen, när de sedan tycker det behövs kan de skicka ut 10-25% av kraften på bakhjulen. Hänger man på en tung kärra på dragkroken får det bilen att lätta lite i framänden och därmed mindre tyngd på de huvudsakliga drivhjulen. Det är inte optimalt när man försöker dra upp båtar på en brant ikörningsramp. Oavsett vad den skånske sportpiloten tycker är det skillnad på olika system för fyrhjulsdrift och det märks kanske som allra mest tydligt när man drar kärror.

Möjligt, har kört kanske 12.000 mil båtsläp och aldrig varit något problem med Mercedes 4Matic (det kan skicka 100% av kraften både fram och bak och är 55% bakhjulsdriven som standard, så kallat permanent aktiv 4Matic). Vår gamla XC90 på firman var lite trögare och i princip framhjulsdriven tills framhjulen började spinna.
Fick låna en Mazda CX5 AWD en gång, den gick knappt att få av båtrampen då den säckade ihop i baken och framhjulen hade väldigt lite kontakt med marken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang