Köpråd SUV tex Qashqai, Forester m.m!

Presidento Of World
19 maj 2020 · 3 324 Inlägg

viccoA skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Problemet med många moderna "fyrhjulsdrivna" bilar är att de i huvudsak driver på framhjulen, när de sedan tycker det behövs kan de skicka ut 10-25% av kraften på bakhjulen. Hänger man på en tung kärra på dragkroken får det bilen att lätta lite i framänden och därmed mindre tyngd på de huvudsakliga drivhjulen. Det är inte optimalt när man försöker dra upp båtar på en brant ikörningsramp. Oavsett vad den skånske sportpiloten tycker är det skillnad på olika system för fyrhjulsdrift och det märks kanske som allra mest tydligt när man drar kärror.

Möjligt, har kört kanske 12.000 mil båtsläp och aldrig varit något problem med Mercedes 4Matic (det kan skicka 100% av kraften både fram och bak och är 55% bakhjulsdriven som standard, så kallat permanent aktiv 4Matic). Vår gamla XC90 på firman var lite trögare och i princip framhjulsdriven tills framhjulen började spinna.
Fick låna en Mazda CX5 AWD en gång, den gick knappt att få av båtrampen då den säckade ihop i baken och framhjulen hade väldigt lite kontakt med marken.

Haha fan va alla krånglar med 4wd..jag drar upp båten med 2wd S80 -08 D5.. Rejält brant

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
viccoA
19 maj 2020 · 3 109 Inlägg

Presidento skrev:

viccoA skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Problemet med många moderna "fyrhjulsdrivna" bilar är att de i huvudsak driver på framhjulen, när de sedan tycker det behövs kan de skicka ut 10-25% av kraften på bakhjulen. Hänger man på en tung kärra på dragkroken får det bilen att lätta lite i framänden och därmed mindre tyngd på de huvudsakliga drivhjulen. Det är inte optimalt när man försöker dra upp båtar på en brant ikörningsramp. Oavsett vad den skånske sportpiloten tycker är det skillnad på olika system för fyrhjulsdrift och det märks kanske som allra mest tydligt när man drar kärror.

Möjligt, har kört kanske 12.000 mil båtsläp och aldrig varit något problem med Mercedes 4Matic (det kan skicka 100% av kraften både fram och bak och är 55% bakhjulsdriven som standard, så kallat permanent aktiv 4Matic). Vår gamla XC90 på firman var lite trögare och i princip framhjulsdriven tills framhjulen började spinna.
Fick låna en Mazda CX5 AWD en gång, den gick knappt att få av båtrampen då den säckade ihop i baken och framhjulen hade väldigt lite kontakt med marken.

Haha fan va alla krånglar med 4wd..jag drar upp båten med 2wd S80 -08 D5.. Rejält brant

Troligen har du en lite lättare båt än vad jag har och du kanske inte lägger i året om? Jag brukar ha salt och sand med mig på vintern men väldigt svårt utan 4wd även på sommaren på vissa ramper. Firman hade en S80 D5 fwd innan så jag har provat någon gång, ibland funkade det bra, ibland mindre bra.

Kan tillägga att jag hjälpt både Fwd och Rwd bilar på båtrampen när de inte kommit upp. I ett par fall har jag kommit försent och de har t o m hunnit sjösätta bilen (tre gånger har jag sett det, ny rwd Mercedes C-klass, en VW-arbetsbil och senast en Ford Focus).

Tex lågväxel som många hävdar att man behöver ha är inte nödvändigt längre då de flesta automatlådor på nya bilar har många växlar (9-13 st), låser man 1:an så går inte bilen fortare än kanske 10-15km/h på fullvarv beroende på fabrikat.
Min gamla 7G tronic hade även 2 backväxlar, det märkte man i motlut då den ibland växlade ner i backen.

Senast redigerat av viccoA (19 maj 2020)

Presidento Of World
19 maj 2020 · 3 324 Inlägg

viccoA skrev:

Presidento skrev:

viccoA skrev:

Möjligt, har kört kanske 12.000 mil båtsläp och aldrig varit något problem med Mercedes 4Matic (det kan skicka 100% av kraften både fram och bak och är 55% bakhjulsdriven som standard, så kallat permanent aktiv 4Matic). Vår gamla XC90 på firman var lite trögare och i princip framhjulsdriven tills framhjulen började spinna.
Fick låna en Mazda CX5 AWD en gång, den gick knappt att få av båtrampen då den säckade ihop i baken och framhjulen hade väldigt lite kontakt med marken.

Haha fan va alla krånglar med 4wd..jag drar upp båten med 2wd S80 -08 D5.. Rejält brant

Troligen har du en lite lättare båt än vad jag har och du kanske inte lägger i året om? Jag brukar ha salt och sand med mig på vintern men väldigt svårt utan 4wd även på sommaren på vissa ramper. Firman hade en S80 D5 fwd innan så jag har provat någon gång, ibland funkade det bra, ibland mindre bra.

Kan tillägga att jag hjälpt både Fwd och Rwd bilar på båtrampen när de inte kommit upp. I ett par fall har jag kommit försent och de har t o m hunnit sjösätta bilen (tre gånger har jag sett det, ny rwd Mercedes C-klass, en VW-arbetsbil och senast en Ford Focus).

Tex lågväxel som många hävdar att man behöver ha är inte nödvändigt längre då de flesta automatlådor på nya bilar har många växlar (9-13 st), låser man 1:an så går inte bilen fortare än kanske 10-15km/h på fullvarv beroende på fabrikat.
Min gamla 7G tronic hade även 2 backväxlar, det märkte man i motlut då den ibland växlade ner i backen.

Nej helt rätt inte jätte tung, lite mellan.

Jag förstår vad ni menar men samtidigt borde det räcka med en enkel 4wd.. En typ Toyota raw 4 (heter det så?)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
19 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Jag hade inte heller fyrhjulsdrift när jag höll på med båtar. Allt som krävs är tryck på drivhjulen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216869/216869-26d6d3b7db8d6b5633995e9114d5da91.jpg

juhaaan
19 maj 2020 · 619 Inlägg

Måste tacka för svaren! Det lutar 90% åt en Qashqai+2 2.0 D. Måste hålla mig till Nissan när man har en Skyline

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
mb_pucken
19 maj 2020 · 5 087 Inlägg

juhaaan skrev:
Måste tacka för svaren! Det lutar 90% åt en Qashqai+2 2.0 D. Måste hålla mig till Nissan när man har en Skyline

Det låter som ett bra val tycker jag.
Inte så mycket krångel på den modellen eller den motorn.
Vill minnas att dom även har låsbar mittendiff.
Men kan tipsa om några saker jag kommer på att kika efter.

Rost i bärarmar bak.
Rost i framvagnsbalken.
Bromsar, handbroms i trumma bak. Trotts skivbromsar runt om.
Anliggande bromsar.
Trasiga glödstift.
Givetvis det vanliga som spindel och styrleder samt k-stag.
Att värme och kyla funkar på båda sidor. Speciellt efter byte kupefilter. Folk plockar ofta bort en ställmotor vid byte kupefilter och får tillbaka den fel.

Lite saker som jag kom på just nu :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
juhaaan
20 maj 2020 · 619 Inlägg

mb_pucken skrev:

juhaaan skrev:
Måste tacka för svaren! Det lutar 90% åt en Qashqai+2 2.0 D. Måste hålla mig till Nissan när man har en Skyline

Det låter som ett bra val tycker jag.
Inte så mycket krångel på den modellen eller den motorn.
Vill minnas att dom även har låsbar mittendiff.
Men kan tipsa om några saker jag kommer på att kika efter.

Rost i bärarmar bak.
Rost i framvagnsbalken.
Bromsar, handbroms i trumma bak. Trotts skivbromsar runt om.
Anliggande bromsar.
Trasiga glödstift.
Givetvis det vanliga som spindel och styrleder samt k-stag.
Att värme och kyla funkar på båda sidor. Speciellt efter byte kupefilter. Folk plockar ofta bort en ställmotor vid byte kupefilter och får tillbaka den fel.

Lite saker som jag kom på just nu :-)

Tack för tipsen smile

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
viccoA
20 maj 2020 · 3 109 Inlägg

juhaaan skrev:
Måste tacka för svaren! Det lutar 90% åt en Qashqai+2 2.0 D. Måste hålla mig till Nissan när man har en Skyline

Har haft lite olika Qashqai (både hyrbil och lånebil under 14 dagar), sämsta tyckte jag var komforten. Lite slingrig och bullrig, tveksam infotainment och ingen riktig körglädje samt att jag inte kom överens med stolarna. Men kostnadseffektiv är den absolut.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 maj 2020 · 17 470 Inlägg

mb_pucken skrev:

juhaaan skrev:
Måste tacka för svaren! Det lutar 90% åt en Qashqai+2 2.0 D. Måste hålla mig till Nissan när man har en Skyline

Det låter som ett bra val tycker jag.
Inte så mycket krångel på den modellen eller den motorn.
Vill minnas att dom även har låsbar mittendiff.
Men kan tipsa om några saker jag kommer på att kika efter.

Rost i bärarmar bak.
Rost i framvagnsbalken.
Bromsar, handbroms i trumma bak. Trotts skivbromsar runt om.
Anliggande bromsar.
Trasiga glödstift.
Givetvis det vanliga som spindel och styrleder samt k-stag.
Att värme och kyla funkar på båda sidor. Speciellt efter byte kupefilter. Folk plockar ofta bort en ställmotor vid byte kupefilter och får tillbaka den fel.

Lite saker som jag kom på just nu :-)

Varför? Det går ju att byta bara genom att ta bort plastpanelerna. Men det är inte kul att byta luftfilter... Kan vara knivigt att få det nya på plats. Oljefilter brukar framkalla fula ord med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
20 maj 2020 · 5 087 Inlägg

Hybrid_ skrev:

mb_pucken skrev:

juhaaan skrev:
Måste tacka för svaren! Det lutar 90% åt en Qashqai+2 2.0 D. Måste hålla mig till Nissan när man har en Skyline

Det låter som ett bra val tycker jag.
Inte så mycket krångel på den modellen eller den motorn.
Vill minnas att dom även har låsbar mittendiff.
Men kan tipsa om några saker jag kommer på att kika efter.

Rost i bärarmar bak.
Rost i framvagnsbalken.
Bromsar, handbroms i trumma bak. Trotts skivbromsar runt om.
Anliggande bromsar.
Trasiga glödstift.
Givetvis det vanliga som spindel och styrleder samt k-stag.
Att värme och kyla funkar på båda sidor. Speciellt efter byte kupefilter. Folk plockar ofta bort en ställmotor vid byte kupefilter och får tillbaka den fel.

Lite saker som jag kom på just nu :-)

Varför? Det går ju att byta bara genom att ta bort plastpanelerna. Men det är inte kul att byta luftfilter... Kan vara knivigt att få det nya på plats. Oljefilter brukar framkalla fula ord med.

Jadu vet inte riktigt varför, men det är en återkommande anledning till att just dessa bilar besöker oss på jobbet för felsökning :-p
Kul och byta kupefilter är det inte men har gjort ett antal så nu går det oftast rätt bra.
Funkar bra att testa praktikanter på om inte annat, en vart arg och gick hem ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
21 maj 2020 · 7 234 Inlägg

juhaaan skrev:
Måste tacka för svaren! Det lutar 90% åt en Qashqai+2 2.0 D. Måste hålla mig till Nissan när man har en Skyline

Som jag tidigare i tråden berättat så har en son en Qashqai.
Han är mycket nöjd.
Drar inte släp.
Kör inte i terrängen.
Men kör ofta på lite sämre vägar typ 2 hjulspår med gräs emellan.
Han är inte skogsmulle.
Men vill gärna besöka udda fiskeplatser vid skogssjöar.

BARiga
7 april 2021 · 1 Inlägg

juhaaan skrev:
Måste tacka för svaren! Det lutar 90% åt en Qashqai+2 2.0 D. Måste hålla mig till Nissan när man har en Skyline

Snyggt! Ska faktiskt åka och titta på exakt den här modellen i helgen. Blev det den till slut? Kan du ge några tips? Vad ska man se upp med, är du nöjd, hur har den rullat hittills?

Tack!

Utmarks-Loke
8 april 2021 · 5 833 Inlägg

Tänk på att Qashqai i princip är en renault med Nissan-märke på. Vill du ha japansk kvalitet så kan det hända du blir besviken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang