Audi TT -99 Startar inte

bjoher
19 maj 2020 · 6 Inlägg

Har en Audi TT som stod stilla ung. ett år och sedan ville den inte starta. Upptäckte att bränslepumpen inte surrade när jag slog på tändningen så jag bytte pumpen. Då tände den och gick lite ojämt för att dedan stanna. Sedan var det inget liv alls i den. Har även bytt bränslefilter och det verkar vara bra tryck på bränslet fram till spridarna.
Om jag sprayar startgas vid luftintaget så går den (lite ryckigt såklart) så det verkar inte vara tändningsfel.

Min tanke är att spridarna kanske är igensatta. Men att alla skulle ha lagt av samtidigt tycker jag verkar långsökt.

Tacksam för råd eller tips.

mvh
Björn

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Dethär är väl ett känt fenomen att det begar igen lite där det INTE ska..
Speciellt brukar det drabba gräsklippare som stått ett halvår utan att få en chans att klippa..
Så det man gör är väl att byta soppa och köra med injektorcleaner..
Sen tar det väl lite tid för skräpet att lösas upp kan man tänka..
Därmed sagt, att man inte bör ha bensin kvar i ledningarna om man inte ska köra på länge..

Senast redigerat av axxet (19 maj 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
bjoher
19 maj 2020 · 6 Inlägg

Tack för svar. Jag tycker det verkar märkligt om alla spridare blev igensatta samtidigt. Eller tänker jag fel?
Det måste väl finnas något som styr spridarna också? Alltså när spridaren ska spruta in soppa.

jaka54
19 maj 2020 · 5 713 Inlägg

Hej!
Har du kollat att du har gnista på stiften?
Tror inte att det är spridarna! Har själv en TT (2003 ,3,2lit) som står  avställd mellan okt och april varje år.Har aldrig varit problem att starta den!
Har du kollat felkoder?

Utmarks-Loke
19 maj 2020 · 5 833 Inlägg

bjoher skrev:
Tack för svar. Jag tycker det verkar märkligt om alla spridare blev igensatta samtidigt. Eller tänker jag fel?
Det måste väl finnas något som styr spridarna också? Alltså när spridaren ska spruta in soppa.

Spridarna kan ärga ihop när en bil står länge. Kolla på denna video på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=ta6Aj3HTJFg

Du kan nog börja kolla vid runt 10 minuter

Senast redigerat av Utmarks-Loke (19 maj 2020)

bjoher
19 maj 2020 · 6 Inlägg

Tack för tips.
Det kanske är läge att plocka bort spridarna och göra rent.

bjoher
19 maj 2020 · 6 Inlägg

Jag var på väg att riva bort spridarna när jag upptäckte att en vacuumslang hade släppt. Satte tillbaka den och provade att starta. Inget hände till min stora besvikelse.
Fick för mig att kolla flödet från bränslepumpen så jag kopplade slangen till insprutarna rakt ned i en dunk. Efter några sekunder hade jag några deciliter i dunken. Dock luktade det inte som bensin. Hällde ut lite på marken och försökte tända eld på det men det brann inte ens.
Pumpade ut 5 liter till och då började det lukta bensin igen. Sprayade lite startas och provade igen. Då startade den. Gick lite orent en stund men nu går den som en klocka.
@axxet Du var definitivt inne på rätt spår.

Tack alla för tips och råd!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang