Köpa begagnade bildelar

joarr
19 maj 2020 · 16 Inlägg

Hej Garaget.org!

Jag måste inleda med en disclaimer om att jag är fantastiskt grön på allting som har med bilar att göra. Köra också tydligen för idag backade jag in i lyktstolpen intill min parkeringsplats. Sjukt obegåvat.

Så nu behöver jag byta vänster framskärm och stötfångaren fram. Har inga lust att lägga några större pengar på delarna. Därför tänkte jag försöka mig på att få tag i dessa delar från någon bilskrot. Är det att leta nålar i en myrstack? Har luskat fram att min bil är en AUDI A4 -04 B7 Sedan och att färgkoden är LY9B.

Till frågan. Försöker leta mig fram på bildelsbasen.se men jag misstänker att bildemonterarna inte katalogiserar alla delar på bilarna dom får in, stämmer det? Så vad jag gör då helt enkelt är att jag letar upp en bil där och kontaktar bildemonteringen direkt med en förfrågan. Är det ett rimligt tillvägagångssätt?

Alternativet för att komma billigt undan verkar vara nya reservdelar från t ex BRASCO. Men då får jag väl lägga 5000kr+ på lackering som jag dessutom misstänker kommer skilja sig i färgen från den 15 år gamla färgen på de andra delarna. Tänker jag rätt?

Alla tips och tricks är högst välkomna!

Tacksam för all input! smile

caromania Forummoderator
20 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Det låter klokt att leta efter skärm på bildelsbasen. Ganska ofta tycker jag färg står, annars kan du ju skrapa i hop en lista på skrotar som har skärmar och ringa.

Kolla även eBay Europa. Kan bli billigare inklusive frakt än från grannstaden här i Svedala.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
joarr
20 maj 2020 · 16 Inlägg

caromania skrev:
Det låter klokt att leta efter skärm på bildelsbasen. Ganska ofta tycker jag färg står, annars kan du ju skrapa i hop en lista på skrotar som har skärmar och ringa.

Kolla även eBay Europa. Kan bli billigare inklusive frakt än från grannstaden här i Svedala.

Tack för svar! Ska kika på ebay då!

Hittar dock i princip inga skärmar alltså på bildelsbasen. Men ibland har dom ju länkat bilen som skrotas samtidigt som det bara är några få delar som är listade. Ska man anta då att dom inte säljer övriga delar av bilen eller är det vettigt att höra efter med dom ändå?

Utmarks-Loke
20 maj 2020 · 5 809 Inlägg

Kanske skärmar är för stora och skrymmande för att spara på skrotarna? Och de sitter väl skruvade på en sådan bil, för på en del gamla bilar var de svetsade och då blir det för mycket krångel för skrotarna att ta reda på.

joarr
20 maj 2020 · 16 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kanske skärmar är för stora och skrymmande för att spara på skrotarna? Och de sitter väl skruvade på en sådan bil, för på en del gamla bilar var de svetsade och då blir det för mycket krångel för skrotarna att ta reda på.

Var rädd för att det kunde vara något sådant. Tack för svar!

Hittade nya unbranded sidoskärmar på ebay för kanonpris inkl lackering. 1.5k. Sedan frakt på det då. Överkomligt! Behöver man oroa sig för att den nya färgen inte smälter in med övriga delar? Trots att det är rätt färg, så att säga.

Hittade även stötfångare men har pinsamt nog ännu inte lyckats lista ut om jag egentligen har strålkastar-rengöring. För alla verkar ha hål för antingen det eller för parkeringsassistans, och det har jag nog inte för det då hade jag inte behövt köpa någon nu! smile Antar att det är no-no att köpa en stötfångare med hål som inte ska vara där - eller spelar det inte så stor roll?

Tack för all hjälp hittills!

Myhran
20 maj 2020 · 452 Inlägg

Till 1000kr frågan. Vad har du för försäkring på bilen?

torsen
20 maj 2020 · 7 198 Inlägg

Myhran skrev:
Till 1000kr frågan. Vad har du för försäkring på bilen?

Nu hann du före med frågan jag tänkt ställa!
På min helförsäkring hos Folksam har jag 3.000:- i självrisk på vagnskadan.
Kan inte "löna" sig att köpa begagnade delar och montera samt lämna in på lackering.
Om du har helförsäkring vill säga?

Xebers76
20 maj 2020 · 2 250 Inlägg

Köp INTE skärmar som är något annat än Audi-original!!! Det är alltid samma problem, dem passar inte!

joarr
20 maj 2020 · 16 Inlägg

Xebers76 skrev:
Köp INTE skärmar som är något annat än Audi-original!!! Det är alltid samma problem, dem passar inte!

Usch då låter läskigt hmm någon annan som har input på detta? Tycker det såg ut på eBay som att kunderna var nöjda med produkterna. Men det är klart att det kan vara modererade recensioner...

joarr
20 maj 2020 · 16 Inlägg

torsen skrev:

Myhran skrev:
Till 1000kr frågan. Vad har du för försäkring på bilen?

Nu hann du före med frågan jag tänkt ställa!
På min helförsäkring hos Folksam har jag 3.000:- i självrisk på vagnskadan.
Kan inte "löna" sig att köpa begagnade delar och montera samt lämna in på lackering.
Om du har helförsäkring vill säga?

Hej och tack för svaren! Ja det önskar man ju att man hade haft men nu valde jag halvförsäkring för tänkte att jag kör ju nog ganska försiktigt...

Myhran
20 maj 2020 · 452 Inlägg

joarr skrev:

torsen skrev:

Myhran skrev:
Till 1000kr frågan. Vad har du för försäkring på bilen?

Nu hann du före med frågan jag tänkt ställa!
På min helförsäkring hos Folksam har jag 3.000:- i självrisk på vagnskadan.
Kan inte "löna" sig att köpa begagnade delar och montera samt lämna in på lackering.
Om du har helförsäkring vill säga?

Hej och tack för svaren! Ja det önskar man ju att man hade haft men nu valde jag halvförsäkring för tänkte att jag kör ju nog ganska försiktigt...

Då är det bara att bita i det sura, en eftermarknadsskärm lär du provmontera innan den lackeras så den passar och ev rikta,
Hos en lokal lakeringsfirma kan de även skjuta färgen för minimal färgskillnad, även om det troligen kommer synas.

Med vänlig hälsning,

jaka54
20 maj 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Som sagts ovan så köp inte eftermarknadsskärmar! Det måste vara Audi originalskärmar annars passar det inte.
Jag skulle besöka närmsta skrot och se vad har. Audi A4 är ju en ganska vanlig bil.
Skärmen är det viktiga ,inte vilken färg den har. Lackering kan man fixa sen.

Senast redigerat av jaka54 (20 maj 2020)

torsen
21 maj 2020 · 7 198 Inlägg

Nu är ju det tråkiga att bilar krockar/skadas oftast fram, så chansen att hitta fräscha framskärmar är minimal.
Dessutom är framskärmar extra utsatta för stenskott och därför ofta "blästrade" och därmed utsatta för rostangrepp.
Bilen är ju inte ny, så i ditt ställe skulle jag köpa "piratskärmar", även om passformen inte är 100 %.
B t w så brukar dom inte vara det på "originalskärmar" heller, som ofta tillverkas "vid sidan av" av någon annan.
Min erfarenhet av SAAB, OPEL, Citroen och Suzuki m fl "original" karossdelar.
Men provmontera och justera innan du lämnar till lack.
Tror aldrig jag råkat ut för annat än att karossdelar varit "transportskadade", och därför behövt justering - oavsett pirat eller original.

joarr
21 maj 2020 · 16 Inlägg

Hej alla och tack återigen för er input!

Vet ej vad skjuta färg betyder ska googla på det.
Skrotarna säger hittills att dom inte tar reda på skärmar och stötfångare då det är för mkt jobb. Inte ens på en bil som dom hade hemma i rätt färg sad

Sidoskärm har jag hittat på eBay. Aftermarket. Som sagt ingen ny bil så känns inte försvarbart att lägga hur mkt som helst på den. Dom skulle ha 1500 INKL lackering!! Plus frakt då men ja, det lutar åt det trots er avrådan. Får väl skylla mig själv om det skiter sig ändå.

Dom hade stötfångare på samma ställe också. Men bara med hål för parkeringsassistans ELLER med hål för strålkastarrengöring. Är jag helknäpp som funderar på om man kan komma undan med att köpa någondera dem trots att jag inte har någotdera på bilen?

torsen
21 maj 2020 · 7 198 Inlägg

Ursäkta en sen fråga: men har du inte funderat på om det går att rikta framskärmen och stötfångaren?
Tycker du ska besöka en lack-/skadeverkstad och få deras åsikt om hur du prisbilligast kan få skadan åtgärdad.
Lycka till.

joarr
23 maj 2020 · 16 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta en sen fråga: men har du inte funderat på om det går att rikta framskärmen och stötfångaren?
Tycker du ska besöka en lack-/skadeverkstad och få deras åsikt om hur du prisbilligast kan få skadan åtgärdad.
Lycka till.

Hej! Tack för förslaget! Det är nog möjligt att det går att rikta sidoskärmen men om jag kan köpa en ny lackerad för ~2000 så blir det nog billigare tänker jag. Även om det blir några kror att sätta dit den. Stötfångaren är ju i plast och gick sönder. Så ja har svårt att se att den ska gå att piffa till. Skadan ser ut så här: http://www.bilddump.se/bilder/202005231 … 21.219.jpg

jaka54
23 maj 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ja! Den där måste ju bytas!
Jag skulle nog ändå först besöka en bilskrot, de kan ju ha en framskärm (du måste naturligtvis ta loss den själv,  vill du inte göra det så kostar det antagligen mer).
På skroten i Enköping kan brukar de ha en del Audi A4.

joarr
23 maj 2020 · 16 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ja! Den där måste ju bytas!
Jag skulle nog ändå först besöka en bilskrot, de kan ju ha en framskärm (du måste naturligtvis ta loss den själv,  vill du inte göra det så kostar det antagligen mer).
På skroten i Enköping kan brukar de ha en del Audi A4.

Menar du att även sidoskärmen med stor säkerhet måste bytas? eller menade du stötfångaren? sorry är inte så haj på detta som sagt. Vill och vill... gör gärna jobbet men är fantastiskt osäker på om jag klarar av det bara

caromania Forummoderator
23 maj 2020 · 9 296 Inlägg
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
joarr
23 maj 2020 · 16 Inlägg

caromania skrev:
http://bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-A4&S4-8E&8H/2001_2005/Frontdetaljer/Framsk%C3%A4rm/V%C3%A4nster/

Är det en sån här?

Hej!

Nej, så vitt jag kan utröna är det här en 05-08 (modell B7) så det borde vara den här: http://bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI- … 3%A4nster/

MEN det kan väl hända att den passar ändå? Måste försöka googla reda på det. För på den modellen verkar det ju finnas några beggade medan på 05-08 så är det bara nya reservdelar olackerade

Senast redigerat av joarr (23 maj 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang