Volvo 945 turbo -98 startar ej

Martin96
20 maj 2020 · 19 Inlägg

Hej, har en 945 från 98 som vägrar starta, bilen har verken gnista eller får fram bensin.
Det jag har kommit fram till är att jag har ingen ström på säkring 1 eller 11, har ingen ström vid bränslerelät heller. Vad kan det bero på? Startmotorn går runt, Tips uppskattas

Det jag har bytt och kollat:
Bränslerelät
Spridarrelä
Styrbox med samma nummer och vikning chipp.
Kollat jordpunkter
Matat bränslepumpen från separat batteri och den funkar då
Impulsgivare vevaxel
Kollat under säkrings/relä lådan om kablar åkt ur men allt verkar sitta på sin plats. Någon som har el schema eller något så man kan se hur allt är kopplat?

Mvh Martin

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Jag villl inte vara ofin, MEN man kollar ALLTID spänningen FÖRST..
Det är liksom ingen mening med att kolla bränslesidan om man inte har spänning..
Normalt sett så får säkringsboxen el ifrån låset så där hade jag börjat..

Senast redigerat av axxet (20 maj 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
20 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, o från låset får även Startmotorn sin strömsignal..o den funkar. O Tändning funkar antar ja- dvs. lampor på panel lyser. Att slå ut både pumprelä o motorstyrning låter som en viktig + saknas. eller nada signal från vevaxellägesgivare. Låter nästan som Immoprob. Fanns det på 98?? Har inte tillgång till schema på el nu... får kolla på jobbet. Men borde gå att hitta på Google.- Lycka till
mvh/husse- o skål

Martin96
20 maj 2020 · 19 Inlägg

axxet skrev:
Jag villl inte vara ofin, MEN man kollar ALLTID spänningen FÖRST..
Det är liksom ingen mening med att kolla bränslesidan om man inte har spänning..
Normalt sett så får säkringsboxen el ifrån låset så där hade jag börjat..

Det är ingen fara alla tips är välkomna, Okej ska kolla tändningslåset ifall felet ligger där.

Martin96
20 maj 2020 · 19 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, o från låset får även Startmotorn sin strömsignal..o den funkar. O Tändning funkar antar ja- dvs. lampor på panel lyser. Att slå ut både pumprelä o motorstyrning låter som en viktig + saknas. eller nada signal från vevaxellägesgivare. Låter nästan som Immoprob. Fanns det på 98?? Har inte tillgång till schema på el nu... får kolla på jobbet. Men borde gå att hitta på Google.- Lycka till
mvh/husse- o skål

Ja alla lampor och instrument panel osv funkar, startmotorn snurar utan problem, nytt batteri. Ja det är ett märkligt fel inte hittat något om det på Google, kanske kan vara kabelbrott i kablarna till vevaxellägesgivaren eftersom givaren funkar på en annan 940. Ja det sitter startspärr på bilen men vad jag fattat så går ej startmotorn om spärren ligger i. Hade varit snällt om du får fram ett el-schema, men ska försöka hitta på Google.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang