Blinkers och alla mätare, kaputt. Ducato startar inte

granite
21 maj 2020 · 150 Inlägg

Plötsligt slutade nästan allt elektriskt att funka. Tankmätare, blinkers, motortemp mm. Själva motorn gick tills jag stängde av, nu går det inte att starta. Säkringarna hela. Vad tror ni det är? Nåt jordfel? Sitter lite lilla till, 2 tim att åka hem imorgon.

Senast redigerat av granite (21 maj 2020)

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2020 · 14 039 Inlägg

granite skrev:
Plötsligt slutade nästan allt elektriskt att funka. Tankmätare, blinkers, motortemp mm. Själva motorn gick tills jag stängde av, nu går det inte att starta. Säkringarna hela. Vad tror ni det är? Nåt jordfel? Sitter lite lilla till, 2 tim att åka hem imorgon.

Börja med att tala om vilken bil det är så kanske du får hjälp!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
husseman
21 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, batteri låter inte otänkbart. O Generator på det.. Vi behöver mer info för att hjälpa tyvärr..
mvh/husse

granite
21 maj 2020 · 150 Inlägg

Vettemannen skrev:

granite skrev:
Plötsligt slutade nästan allt elektriskt att funka. Tankmätare, blinkers, motortemp mm. Själva motorn gick tills jag stängde av, nu går det inte att starta. Säkringarna hela. Vad tror ni det är? Nåt jordfel? Sitter lite lilla till, 2 tim att åka hem imorgon.

Börja med att tala om vilken bil det är så kanske du får hjälp!

/Benny

Ok, skriver i en lift, därför blir det kort. Det är en Ducato 2.8 diesel från 1999. Samma som i min signatur.

Startmotorn går och oljetryck lampa funkar. Men det mesta är dött

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
husseman
21 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, om startmotorn går så kan vi utesluta batteri,,, kolla alla kablar runt batteri o huvudsäkringar. Du kan ha en brytare med röd knapp, som e´tänkt att lösa ut vid krock nånstans i motorutrymmet. Den kan du testa att bygla, men tror att den ska döda även startmotor(inte säker) på dessa.
I övrigt så e´det nästan omöjligt att felsöka på distans. Lycka till/husse

Senast redigerat av husseman (21 maj 2020)

granite
21 maj 2020 · 150 Inlägg

Nu har jag kommit en bit. Det visade sig att en säkring brunnit trots allt. "Kabel geminsammes für Instrument". Lånade en säkring från helljuset och den brann upp direkt. Kortis, nånstans. Det tråkiga är att bränslepump inte verkar gå heller. Det startar på startgas men stannar så snart man slutar spruta. Gasa ger noll effekt. Hur kunde den gå hit, den gick ju tills jag stängde av?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
husseman
21 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, har du en matarpump i tanken på denna?  /Husse

granite
21 maj 2020 · 150 Inlägg

Vet faktiskt inte hur bränslesystemet ser ut. Men om det sitter en elektrisk matarpump nånstans, hur kunde då bilen gå flera mil tills jag stängde av och sen totalt död?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
husseman
21 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, mjo om matarpumpen inte ger bränsle, så e´dieselpumpen för svag att suga själv.. så länge du kör så e´de inga problem. Men stänger du av o pumpen inte startar så lär inte motorn starta. Ta av en slang vid bränslefiltret o ge diesel via den. när du väl fått igång den så klarar den att gå utan matarpump om det inte e´ totalstopp i matarpumpen. Lycka till/Husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj 2020 · 17 465 Inlägg

Finns det en bränslepump (ej att förväxla med dieselpump) så är det mycket ovanligt att den går sönder under färd. Däremot så slutar den fungera när bilen stängs av.

Ta en titt under bilen runt tanken och se om du har en sådan. Om så är fallet så banka lite på den med skaftet på en skruvmejsel eller dylikt. Prova starta sen.

EDIT: Som husseman är inne på så kan den då gå igång och kommer fungera tills den stängs av. Så skulle du ha sån tur: Stäng inte av bilen innan du är hemma igen om så är möjligt.

Senast redigerat av Hybrid_ (21 maj 2020)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granite
21 maj 2020 · 150 Inlägg

Det sitter en pump i tanken, men att knacka på den kräver att jag kommer åt tanken uppifrån. Ingen roadside repair direkt, tror inte jag ens har verktygen.

När jag kröp omkring under bilen hittade jag ett kontaktstift på bränslepumpen (högtrycks) och en tillhörande lös sladd. Försökte trycka tillbaka sladden, men den ramlade av. Ska ragga upp en tång och klämma åt kontakten och skrapa lite ärg. Men jag undrar vad det är för något? Det ser ut som en solenoid-klump, kopplad till en spak som sitter i pumpen. Har det något att göra med immobilizer? Se bilder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30204/30204-c57d9e0c684532caaa5228e44346b66f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/31/30204/30204-2d2b5486a324e0d0e35ccd3b5ddc90c6.jpg

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
husseman
21 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, ser ut som din kallstartsventil, påverkar även tomgången... den ändrar pumpen några grader så bilen går bättre kall. Hittar du däremot en liten rackare på pumpen..så e´det som styr bränsle av/på. + på den så skiter bilen i starspärrar o sånt.(brukar tyvärr sitta bakom en svart plast klump med avdragna skallar. Detta e´startspärren. Bara att slå sönder skiten o lägga + på den solenoiden -  inget man vill göra ute när det e´mörkt. Lycka till. mvh/husse

granite
25 maj 2020 · 150 Inlägg

Johnny's Bil El hittade problemet. Inte något man gissar sig till vid vägkanten utan en voltmeter. Det visade sig att det var värmaren till vevhusventilationen som  fått kortis. Den slog ut säkring 1 som fick något i bränsleförsörjningen att sluta fungera, troligen lyftpumpen i tanken. Plopp ut med pluggen som sitter mitt på vevhusventilation-slangen och i med ny säkring och bilen går. Tills det blir minusgrader i alla fall. Ny värmare kostar 49€ hos Axel Augustin https://www.axel-augustin.de/shop2/Fahr … 01356.html

Senast redigerat av granite (25 maj 2020)

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang