BMW f31 2014 fryst displayskärm

Theswedishlax
21 maj 2020 · 1 Inlägg

Tjena,

Jag har en bmw 318d (f31) årsmodell 2014. Har haft den ett tag nu och kan väll erkänna att den börjar dra på sig lite problem hit och dit. Igår när jag skulle köra hem från jobbet starta jag tändningen som vanligt och såg att ”bmw-loggan” lös upp på min display men fastnade där i ungefär 20-30 sekunder. Efter det blir skärmen helt svart och BMW loggan kommer fram igen. Sen fortsätter denna process hela tiden när tändningen är på. Vilket gör att jag inte kan navigera något i bilen eller ens lyssna på musik för den delen.

Jag har faktiskt haft detta problem för ungefär 1.5 år sedan och fick lämna in bilen då. Fick hosta upp 7tusen då dem satt in ett nytt batteri och programmerade om. Men jag är inte så sugen på att lägga dem pengarna igen, för det känns som det ska gå att fixa på ett enklare sätt. Och batteriet kan inte vara kasst redan.

Idag har jag även köpt en kodläsare så jag kunde se felen men jag kan inte lista ut var felet ligger, och även om jag ser felet vet jag inte hur jag ska fixa det. Jag har testat att ladda batteriet, dra ut säkringar, hållt inne massa knappar mm

Så därför vänder jag mig till er,
Tack på förhand!

viccoA
22 maj 2020 · 3 109 Inlägg

Har det med batteriet att göra så;
Mät vilken spänning du har i batteriet när du inte använt bilen på en dag eller så.  Är det för låg spänning så prova att ladda batteriet med en laddare till fullt och nät även spänningen när du startar bilen. Låter den trött när startmotorn går runt?

Moderna bilar gillar inte spänningsfall och trasiga batterier.

Senast redigerat av viccoA (22 maj 2020)

panda666
22 maj 2020 · 4 250 Inlägg

Är det ingen garanti på jobbet och grejerna? måste ju hålla mer än ett år ifall man bytt till nytt kan man tro. Sen kör du för kort sträckor eller? jag skulle satsa på åka tbax och säga till dom att skiten är trasig igen efter ett år och låta missnöjd. Dom ska laga det gratis tycker ja.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Panda har nog inte varit på en verkstad på länge tydligen..
Där görs nämligen inget gratis eftersom det mesta lämnas som RH-garanti..smile
Råkade ut för detta för sisådär en 35 år sedan och har sedan dess undvikit allt vad verstäder heter..
Skuille jag inte klara av en uppkommen defekt som jag INTE klarar, så kan jag tänka mig att krypa till korset, men inte förr..smile

Senast redigerat av axxet (22 maj 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
22 maj 2020 · 4 250 Inlägg

axxet skrev:
Panda har nog inte varit på en verkstad på länge tydligen..
Där görs nämligen inget gratis eftersom det mesta lämnas som RH-garanti..smile
Råkade ut för detta för sisådär en 35 år sedan och har sedan dess undvikit allt vad verstäder heter..
Skuille jag inte klara av en uppkommen defekt som jag INTE klarar, så kan jag tänka mig att krypa till korset, men inte förr..smile

hehe vet inte om ja missat nått men antar att ts lämna in hos bmw? dom kodade om osv och bör ju lämna nån form av garanti eller hur? så säg ifall ts pröjsa för ett komplett motorbyte och efter ett år pajar nya motorn igen, ska hen pröjsa för ny motorbyte igen? lämnas det aldrig nån form av garanti?^^ har för mig att det görs.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Det är möjligt att dom lämna garanti och det var den jag nämnde..
Om inget kvitto fås så kan det ALDRIG gå på garantin..
Och har man fått kvitto, men gjort av med det så blir det samma sak..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang