Jordkabel som lossnat

740ep
22 maj 2020 · 1 Inlägg

Tja! Sorry om de redan finns en tråd för dehär men gjorde nyss ett konto för ja verkligen behöver svar, renoverade min 745 -91 GLE invändigt för ett tag sen då ja hitta en jordkabel som hade lossnat och har sen dess inte hittat vart den ska sitta, hittade den på passagerar sidan under mattan bakom sidopanelen vid växelspaken. Skulle uppskattas om nån skulle veta!
    https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235870/235870-b4bcdb98525b0907d849187d85d5f20f.jpg

Rensvinf
22 maj 2020 · 528 Inlägg

En jordkabel kan du väl fästa på lämpligt ställe var du vill? Så länge den jordar..?

Utmarks-Loke
22 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Fast den är ju lös i båda ändar och andra änden är mindre självklar

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2020 · 13 734 Inlägg

den delen med en vanlig hona ska iaf sitta vid jordstiften antingen på baksidan av elcentralen.  kolla efter märken eller så sitter den i jordstiften på sidorna vid fötterna sitter en på varje sida.    försök hitta volvos gröna bok för elsystem till en 91ans 740       för i min bok till 95ans 940 står det vart varje jordkabel sitter var varje kontakt stycke sitter och var samtliga kablar går.   men det är svårt utan att veta var änden sitter tyvärr.          när jag tänker efter lite så kolla mittenkonsollen om det inte sitter en bult för jord där.   runt handbromspaken..    ska rota lite efter min gröna bok till 940 och se om jag hittar någon ledtråd

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
gemini78 Jägermeister
23 maj 2020 · 909 Inlägg

Kan ju vara att när bilen byggdes ny så tappade montören ner den under mattan och orkade inte börja gräva upp den så tog han bara fram en ny.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Meaganeowner
23 maj 2020 · 2 250 Inlägg

Inte troligt attden lossnar i båda ändarna.

Nä gubbs... Kabeln är meddragen, ilagd för nåt extratillbehör, kanske en för en annan marknad, med t ex thevärmare eller groggkyl e t c.

Varför oroa sig om allt funkar?

Senast redigerat av Meaganeowner (23 maj 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2020 · 13 734 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Inte troligt attden lossnar i båda ändarna.

Nä gubbs... Kabeln är meddragen, ilagd för nåt extratillbehör, kanske en för en annan marknad, med t ex thevärmare eller groggkyl e t c.

Varför oroa sig om allt funkar?

det är iallfall till 100% en volvo orginal sladd.    det finns inte skitmånga ställen där det sitter ringkabelskor på sladdarna..     

min spontana gissning är mittkonsollen till lampan vid askkoppen.  men tyvärr har jag inte rivit gamla volovsar på en stund derför är jag osäker..    men säkert något mer eller mindre viktigt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang