Fel: Elektrisk styrservo Citroën C3 Picasso -11.

Cattis67
23 maj 2020 · 2 Inlägg

Hej jag undrar vad det kan vara för fel på styrservon den la bara av och rattsymbolen lyser så jag stängde av motorn och startade den då lyser airbagen ett litet stund och ratt symbolen lyser hela tiden och trögstyrd går det fel söka det och se på datorn vad felet kan vara och vad tar ni för pris för felsöka det citroen c3 picasso 2011

/Rubrik redigerad

Senast redigerat av Hybrid_ (24 maj 2020)

panda666
23 maj 2020 · 4 250 Inlägg

Cattis67 skrev:
Hej jag undrar vad det kan vara för fel på styrservon den la bara av och rattsymbolen lyser så jag stängde av motorn och startade den då lyser airbagen ett litet stund och ratt symbolen lyser hela tiden och trögstyrd går det fel söka det och se på datorn vad felet kan vara och vad tar ni för pris för felsöka det citroen c3 picasso 2011

Hej!

https://www.ecutesting.com/product-cata … eps002061/

Citroen C3 Picasso electronic power steering faults occur when internal components malfunction. A complete loss of power steering and the message "Power Steering Fault" on the dash is extremely common. When scanning with diagnostics fault codes may be found including: P00000 - power steering motor. Our test and rebuild is complimented with an outstanding unlimited mile Lifetime Warranty.

Tydligen jävligt vanligt att dessa strular. Hoppas hybrid ser denna tråd och kanske kan komma me nått svar. Är det el servon som är trasig så kolla på skroten eller nånstans där du kan hitta billigt, kanske ska skita i skroten ifall det är så vanligt fel då dom kan paja också ganska fort ifall det är begagnat. Men det är vad ja fick fram iaf^^

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2020 · 14 039 Inlägg

Cattis67 skrev:
Hej jag undrar vad det kan vara för fel på styrservon den la bara av och rattsymbolen lyser så jag stängde av motorn och startade den då lyser airbagen ett litet stund och ratt symbolen lyser hela tiden och trögstyrd går det fel söka det och se på datorn vad felet kan vara och vad tar ni för pris för felsöka det citroen c3 picasso 2011

Garaget är ingen verkstad där man lämnar in sin bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2020 · 13 732 Inlägg

Vettemannen skrev:

Cattis67 skrev:
Hej jag undrar vad det kan vara för fel på styrservon den la bara av och rattsymbolen lyser så jag stängde av motorn och startade den då lyser airbagen ett litet stund och ratt symbolen lyser hela tiden och trögstyrd går det fel söka det och se på datorn vad felet kan vara och vad tar ni för pris för felsöka det citroen c3 picasso 2011

Garaget är ingen verkstad där man lämnar in sin bil.

/Benny

ähh.. klart du ska skruva lite rikitga franska bilar..  smile




åter tiill tråden..

helt omöjligt att vara på hur dyrt det kan vara att fixa. 
det kan vara så enkelt att det räcker med att nolla felkoderna eller byta batteri.  eller så har pumpen skurit och måste bytas.  men felsökning och repration lär landa runt 1500-10,000kr beronde på fel

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 maj 2020 · 17 455 Inlägg

Felet är vanligt. Citroën byter ut hela paketet med motor och elektronik eftersom man i förväg inte kan säga vilken del som fallerar. Är det elektroniken som det är fel på så fungerar inte skiten och allt får rivas igen till en större kostnad så: Allt ska bytas.

Kontakta en auktoriserad verkstad. "Kalle på hörnet" kan inte fixa detta.
Kostar gissningsvis 5-6000:- men det kan vara subventionerat av Citroën.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr9409209
24 maj 2020 · 716 Inlägg

Har "för" mig att någon jordkabel går av
till "någonting", väldigt svävande svar,
men värt att kolla runt lite där det rostar/erjar ,i motorummet.

torsen
25 maj 2020 · 7 231 Inlägg

Ännu ett alternativ är att vända sig till citroenakuten.
Där kan man kanske få hjälp med åtgärd och/eller tips på beg styrväxel.
Det senare under "säljes".
C3 har f ö en egen avdelning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang