Audi A3 2.0Q tfsi 2006- felkoder och tick

Elululu
23 maj 2020 · 3 Inlägg

Jag har en Audi A3 2.0 quattro 2006 med 200hk

Har stött på problemet att bilen ”tickar” rätt så högt när bilen blir varm, den ger inte av sig så mycket ljud vid start men det blir mer desto varmare det blir. Ljudet kommer från framsidan av motorn. Jag känner även att bilen går lite ”hackigt” och vad jag förstått är det kopplat till ”evap” Jag köpte en felkodläsare för att se vad jag har att göra med och fick lite felkoder som säger

P3137- intake manifold runner control, basic Settings not completed.

P0441- evaporative (Evap) emission control system, incorrect flow.

P0642 - sensor reference voltage A, circuit low.

Motorlampan har slagits på någon gång (kanske 3 gånger på ett halvår) för att sedan slockna automatiskt efter kort stund.

Jag har läst lite vad det kan vara men är rädd att bli mer förvirrad för varje guide jag kollar igenom. Tänkte om någon kanske kan ge mig en bättre bild av vad jag behöver göra och kanske ger er en bättre helhetsbild när jag har alla felkoder och kanske förstår sambandet i vad som kan tänkas behöva bytas.

Är i malmö, så vet ni någon som kan lösa problemet så tar jag gärna tips på verkstad.

Senast redigerat av Emin611 (23 maj 2020)

jaka54
23 maj 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du har väl kamkedja på 2 lit motorn?! Kan vara kedjan och/eller kedjespännarna som är slut.

Elululu
23 maj 2020 · 3 Inlägg

Jag har också läst om kamkedjan men tänker kanske att det är ett ”enklare” problem iom att de inte är några felkoder från det området. Jag tänkte börja med att försöka lösa dessa koder och se om tickandet kvarstår

Senast redigerat av Emin611 (23 maj 2020)

Myhran
23 maj 2020 · 452 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl kamkedja på 2 lit motorn?! Kan vara kedjan och/eller kedjespännarna som är slut.

På 2006 är det en sanning med modifikation att det är kedja, ja kamkedja finns men mellan kammarna i bakkant på
Motorn medans i framkant sitter en vanlig kamrem,

Med vänlig hälsning,

husseman
23 maj 2020 · 1 577 Inlägg

Hupp, där här med evap e´inget att lägga energi på... e´bilen importerad från USA? De gillar att lägga energi på om din tank e´ tät eller om eventuella gaser kan slippra ut. Detta brukar vara avprogrammerat på bilar som inte säljs på USA marknaden. O vill du ha vettiga koder att gå på så prova VCDS . Lycka till/Husse

Senast redigerat av husseman (23 maj 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang