Tjutande, vinande ljud när man kör rakt fram och höger- Kia sportage GT line 2016

g940
23 maj 2020 · 16 Inlägg

Hej.
Sökte forumet, men hittade inte direkt samma typ av fel, dock i samma kategori.


ca 4 dagar sedan började bilen låta konstig när man kör rakt fram eller svänger lätt höger, men inte när man svänger vänster ( följer kurvor på motorväg).

Detta uppstår efter ca 50km/h och blir någorlunda mer vid 90, men låter lite mer vid höger svängen.
Jag känner även jätte små "skakningar" i bilen, svårt att förklara, men det känns som man sitter och kör en lastbild med trasig kompressor.
Försvinner när jag kör under 50.



Har bytt däck, kollat alla oljor, letat efter läckage, inga lösa delar under och annat jag kunde komma på, kört på olika växel osv.

Gäller som rubirken lyder.
Kia sportage GT line 2016 ( nya modellen)

Pajat hjullager? Bromsblägg?


Tidigaste tiden jag kunde få hos en verkstad var om 10 dagar och detta driver mig vansinnig.

Tack för all hjälp/förslag jag kan få.

Utmarks-Loke
23 maj 2020 · 5 813 Inlägg

Har du hissat upp bilen och känt om det är något glapp i hjullagret? Ruska i hjulet med båda händerna. Du kan också känna på fjädern medan du snurrar hjulet, vibrationerna förstärks och känns tydligare på fjädern om inte hjullagret snurrar bra

husseman
23 maj 2020 · 1 577 Inlägg

Låter som hjullager-alla dar i veckan. Lycka till 7mvh-husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 maj 2020 · 13 673 Inlägg

tur du har garanti bara lämna in.. är väll 8år på dom där smile

gissar oxå på hjulagret förövrigt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
g940
24 maj 2020 · 16 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Har du hissat upp bilen och känt om det är något glapp i hjullagret? Ruska i hjulet med båda händerna. Du kan också känna på fjädern medan du snurrar hjulet, vibrationerna förstärks och känns tydligare på fjädern om inte hjullagret snurrar bra

Nej det hade jag inte gjort, men gjorde det, kände inte direkt något glapp,  men som du och andra skrivit så verkar det vara hjullagret som är paj hmm bilen har inte ens körts 7000 mil.. och dessa 7000 har varit LUGN körning :S

g940
24 maj 2020 · 16 Inlägg

Growe skrev:
tur du har garanti bara lämna in.. är väll 8år på dom där smile

gissar oxå på hjulagret förövrigt..

Ja, det är 7 år. men ska verkligen det ge upp så tidigt? nu har ju även bromsen pajat ( skivan), när jag bromsar så bromsar den som en gammal cykel med sned hjul.

Krusty88
25 maj 2020 · 36 Inlägg

Låter som att du kört slut på bromsbeläggen fram, kan ha varit det som gnisslat, metall mot metall har förstört skivan, helt normalt att beläggen tar slut vid dom milen!
Inget man får på garantin, Upp till var och en att hålla koll på bromsar!
Dock kan man tycka att dom borde ha sagt att beläggen var dåliga när du servade bilen sist, såvida det inte var ett år sedan du sist servade!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang