Fel på signalhorn

Vento2
24 maj 2020 · 3 Inlägg

Signalhornet får ej ström till sig när man trycker på "tut-knappen, men reläet klickar.
Det går en + och en - kabel till själva tut-knappen och innan man trycker är det 12v och när man trycker på knappen så blir det 0v och relät klickar men det kommer ingen ström till signalhornet.


Edit: Volkswagen vento 1992 1.8l, felet har varit ända sen köp, inga modifikationer, 16k mil.

Jag har testat att byta relä, byta säkring, mäta med multimeter och kollat så att signalhornet fungerar vilket den gör.

Senast redigerat av Vento2 (24 maj 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 maj 2020 · 14 007 Inlägg

Vento2 skrev:
Signalhornet får ej ström till sig när man trycker på "tut-knappen, men reläet klickar.
Det går en + och en - kabel till själva tut-knappen och innan man trycker är det 12v och när man trycker på knappen så blir det 0v och relät klickar men det kommer ingen ström till signalhornet.


Edit: Volkswagen vento 1992 1.8l, felet har varit ända sen köp, inga modifikationer, 16k mil.

Jag har testat att byta relä, byta säkring, mäta med multimeter och kollat så att signalhornet fungerar vilket den gör.

Ända sen du köpt bilen, hur länge är det då? Sånt här kollar besiktningsorganet vid varje besiktning.
Kabelbrott.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Janneutanb
24 maj 2020 · 7 267 Inlägg

Mät spänningen över signalhornet.
Med jorden på signalhornet jord och plus på dess plus.
Får du inget utslag så flytta multimeterns jord till en annan jordpunkt, tex direkt på batteriet.
Har du fortfarande 0 så är det kabeln mellan reläet och signalhornet som är trasigt.
Får du spänning med minus på en annan jordpunkt är det signalhornets jord som är dålig.

Detta förutsätter givetvis att du får du 12v EFTER reläet.

torsen
25 maj 2020 · 7 202 Inlägg

För att kolla själva signalhornet:
Drag en elledning temporärt mellan plus på batteriet och signalhornet.
Tutar det så är i alla fall signalhornet felfritt.
Om inte:
Kolla så att signalhornet är jordat.
Det senare med en multimeter.
Kolla ledningen mellan signalhorn och relä.
"Gnugga" alla anslutningar = stift och honor.
Ev putsa lite försiktigt med en liten mässingsborste.
Applicera därefter lite rostskyddmedel - eller om du har vattenfri vaselin - på kontaktytorna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang